Gå til innhold

Jeg sliter med å forstå at en burger er usunn


Anbefalte innlegg

Altså, det er kjøtt (100%), grønnsaker av ymse slag, dressing, og brød. Fett er det jo mange som mener ikke er usunt lenger. En del sier det faktisk er sunt nå. Dette avskriver både burgern og muligens dressingen (usikker på hvordan fettet her er, sammenlignet med feks kjøttfett. Og sukkermengde). Grønnsakene VET vi er sunne, så da står vi kun igjen med brødet. Kjappe karbohydrater som gir tomme kalorier, ikke bra. Men heller ikke SÅ ille at det er helt katastrofe med det lille brødet. Dessuten, om du har trent har kroppen bruk for de karbohydratene.

 

Og ja, jeg snakker om bla Burgerking.

 

Noen som kan forklare meg hva som gjør burgern usunn? Gjerne sett det i sammenheng med post treningsmat

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Animalsk fett har aldri vært sunt.

Dressingen er ca 50% fett.

Så nei burgeren er ikke sunn.

 

Altså burgeren har mye protein i seg som er bra, men da er det snakk om rent kjøtt. Vanlige burgere vi kjøper i butikken har veldig mye fett i seg.

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar

Animalsk fett har aldri vært sunt.

Dressingen er ca 50% fett.

Så nei burgeren er ikke sunn.

 

Altså burgeren har mye protein i seg som er bra, men da er det snakk om rent kjøtt. Vanlige burgere vi kjøper i butikken har veldig mye fett i seg.

 

Men det er jo nettop det, animalsk fett er ikke ususnt. Det er ikke fetende, det tetter ikke blodårene dine, og det har ingen innvirkning på kolestrolet ditt.

Lenke til kommentar

Selve burgeren på restauranter er rent kjøtt og er i utgangspunktet ikke så usunn. Det som gjør at burgeren blir usunn er dressingen, som i stor grad består av fett, sukker og annet gørr, brødet er hvitt og inneholder også veldig mye sukker, ingen fiber og er egentlig oppskriften på usunn. I tillegg har man gjerne bacon og feit ost, chips som er dynket i fett.

 

Når man ser på næringsinnholdet i en burger, så overskrider dette gjerne over halvparten av anbefalt kcal-inntak for et normalt menneske.

Lenke til kommentar

Animalsk fett inneheld omtrent like mykje metta som umetta fett, så kor sunt det er kan nok diskuterast.

 

MEN, det er fettet som burgeren er steikt i og fettet som er blanda nedi dressingen som er den store synderen når det gjeld sunnheita til burgeren.

 

Lager du hamburger sjølv så kan du derimot få til å lage ein burger som er forholdsvis sunn. Er berre å steike burgeren med så lite fett som mulig, bruke lite dressing og litt grovt brød.

 

Så det er ikkje hamburgeren i seg sjølv som er usunn, det er fastfood måten å tilberede hamburgeren på som gjer den usunn.

Er akkurat det samme med f.eks pizza, heimelaga pizza kan du få til å bli ganske sunn om du er litt bevist når du lager den, pizza som du får kjøpt er ofte alt anna en sunn.

Lenke til kommentar

Animalsk fett har aldri blitt bevist helsefarlig. Og slik vi forstår evolusjon, vokste hjernen på nettopp animalsk fett. Jeg snakker selvsagt ikke om trans-fett.

 

Frankrike er det landet med det høyeste inntaket av fett i verden.

Og de har minst hjertesykdom.

Endret av different
Lenke til kommentar

Fordi sunt koster mer og vi forbrukere give a fuck om det er sunt eller ikke.

 

Andre tingen er at det brødet, dressingen og kanskje kjøttet varer i flere år fra idag, mens sunne ting må alltid være ferskt eller blir det gammelt.

 

Sant nok.

 

Men bryr meg lite, føler jeg. Spiser _aldri_ fast-food, uansett.

 

Edit: Gleder meg til en smarting gjør dette, og oppretter fast-food-resturanter med kun sunne ting! Er jo en "million-dollar-idea" dette! :hmm:

Endret av Kranjcar
Lenke til kommentar
Animalsk fett har aldri blitt bevist helsefarlig. Og slik vi forstår evolusjon, vokste hjernen på nettopp animalsk fett. Jeg snakker selvsagt ikke om trans-fett.

 

Frankrike er det landet med det høyeste inntaket av fett i verden.

Og de har minst hjertesykdom.

Vi trenger fett, men alt med måte heter det vel. Alt er helsefarlig hvis vi tar for mye av det.

 

Når du tar opp evolusjon, så glemmer du at vi er tilpasset helt andre omstendigheter. Den gang var det vanskelig å få i oss nok energi/fett. Nå er det altfor enkelt. Så det argumentet ditt holder ikke vann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Animalsk fett har aldri blitt bevist helsefarlig. Og slik vi forstår evolusjon, vokste hjernen på nettopp animalsk fett. Jeg snakker selvsagt ikke om trans-fett.

 

Frankrike er det landet med det høyeste inntaket av fett i verden.

Og de har minst hjertesykdom.

Vi trenger fett, men alt med måte heter det vel. Alt er helsefarlig hvis vi tar for mye av det.

 

Når du tar opp evolusjon, så glemmer du at vi er tilpasset helt andre omstendigheter. Den gang var det vanskelig å få i oss nok energi/fett. Nå er det altfor enkelt. Så det argumentet ditt holder ikke vann.

Så du mener at vi ikke lenger er tilpasset å spise fett fordi vi idag får i oss for mye av det? Og derfor er det usunt? Beklager, men evolusjon skjer ikke over natten. Animalsk fett har fortsatt aldri blitt bevist usunt.

 

Og det du sier gir ingen mening. Vi utviklet oss på animalsk fett og protein, men det ble usunt etter at vi fikk brød på bordet (som ikke er i nærheten av sunt).

Endret av different
Lenke til kommentar
Animalsk fett har aldri blitt bevist helsefarlig. Og slik vi forstår evolusjon, vokste hjernen på nettopp animalsk fett. Jeg snakker selvsagt ikke om trans-fett.

 

Frankrike er det landet med det høyeste inntaket av fett i verden.

Og de har minst hjertesykdom.

Vi trenger fett, men alt med måte heter det vel. Alt er helsefarlig hvis vi tar for mye av det.

 

Når du tar opp evolusjon, så glemmer du at vi er tilpasset helt andre omstendigheter. Den gang var det vanskelig å få i oss nok energi/fett. Nå er det altfor enkelt. Så det argumentet ditt holder ikke vann.

Så du mener at vi ikke lenger er tilpasset å spise fett fordi vi idag får i oss for mye av det? Og derfor er det usunt? Beklager, men evolusjon skjer ikke over natten. Animalsk fett har fortsatt aldri blitt bevist usunt.

 

Og det du sier gir ingen mening. Vi utviklet oss på animalsk fett og protein, men det ble usunt etter at vi fikk brød på bordet (som ikke er i nærheten av sunt).

 

Grunnen til at animalsk fett var sunt var fordi det var den einaste energikilda som var stor nok til at mennesket kunne utvikle ei større hjerne på det energioverskuddet som blei igjen etter å ha jobba heile dagen med å jakte.

 

Det er ikkje det samme når du i dag sett deg i bilen og kjøyrer til McDonalds for ein svær burger med mykje fett.

Det er det som er grunnen til at vi i den vestlige verden i dag har ein fedmeepedemi.

Om du tar beina fett kvar gong du skal kjøpe deg ein burger så trur eg ingen vil argumentere for at den er så veldig usunn (kanskje med unntak at det blir ein ensidig kost).

Lenke til kommentar

Edit: Gleder meg til en smarting gjør dette, og oppretter fast-food-resturanter med kun sunne ting! Er jo en "million-dollar-idea" dette! :hmm:

 

Er forsøkt i oslo, men ser ut til at det gikk dårlig. Hvertfall ene kiosken ser ut til å ha gått konkurs, selv om maten der var utrolig god.

 

http://vibb.no/Company.asp?CompanyID=9923&Name=RealFood+Zenzi+-+Majorstua+%28Konkurs%29

 

Tydeligvis ikke store markedet for dette i oslo.

Lenke til kommentar

Burgeren alene er ikke så gale, men folk trykker jo gjerne ned en medium pommes frites og en 0,5 cola i tillegg.

 

En Big Mac mener jeg har rundt 400 kcal. Det samme har en medium pommes frittes fra Donald (eller burgerking ca. 150g). 0,5 liter cola ligger vel omtrent på halvparten (ca. 200 kcal).

 

Har lest flere steder at det er mindre kalorier i en fastfood burger fra Burger King eller Mc'en, enn det er i en halv ft baguette, fra f.eks. Big Bite.

 

Nå spiser jeg veldig sjeldent ferdigburger, men jeg har ikke dårlig samvittighet, og står alltid over frittene (de er stort sett seig uansett).

Lenke til kommentar

En Big Mac, inneholder 25% av anbefalt kcal-inntak for en normal voksen, det som kanskje er verre er at den inneholder 46% av anbefalt inntak av salt.

 

Slenger man så med en stor chips, så teller den 24% av anbefalt kcal-inntak og intet mindre enn 36% av anbefalt dose av salt, med mindre du salter ekstra på chipsen, noe jeg skal innrømme at jeg gjør.

 

En Coca Cola atåt, med sine 9% av anbefalt kcal-inntak, så er man oppe i intet mindre enn 58% av anbefalt inntak av kcal. Det er dette som gjør hamburgeren så usunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...