Gå til innhold

Jeg sliter med å forstå at en burger er usunn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Animalsk fett har aldri blitt bevist helsefarlig. Og slik vi forstår evolusjon, vokste hjernen på nettopp animalsk fett. Jeg snakker selvsagt ikke om trans-fett.

 

Frankrike er det landet med det høyeste inntaket av fett i verden.

Og de har minst hjertesykdom.

Vi trenger fett, men alt med måte heter det vel. Alt er helsefarlig hvis vi tar for mye av det.

 

Når du tar opp evolusjon, så glemmer du at vi er tilpasset helt andre omstendigheter. Den gang var det vanskelig å få i oss nok energi/fett. Nå er det altfor enkelt. Så det argumentet ditt holder ikke vann.

Så du mener at vi ikke lenger er tilpasset å spise fett fordi vi idag får i oss for mye av det? Og derfor er det usunt? Beklager, men evolusjon skjer ikke over natten. Animalsk fett har fortsatt aldri blitt bevist usunt.

 

Og det du sier gir ingen mening. Vi utviklet oss på animalsk fett og protein, men det ble usunt etter at vi fikk brød på bordet (som ikke er i nærheten av sunt).

Nei, jeg skriver at vi får mer enn ok fett. Det er ikke mangel på fett/energi i dag. Det var det da vi levde slik kroppen vår er "designet" for.

 

Du tror det jeg sier ikke gir mening fordi du ikke leser hva jeg skriver, og i stedet setter opp en stråmann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan du vita at burgeren er 100% kjøtt ?

 

Og viss den er det trenger den ikke vere sunn, pølse er jo laget av for det meste kjøtt, men det betyr ikke at de er sunne. Type kjøtt, hvor på dyret man finner det har jo også noe å si. Kanjse litt usannsynlig , men viss dyret blir matet med usunn mat vil det sikkert påvike kjøttet det også.

Lenke til kommentar

Hvordan kan du vita at burgeren er 100% kjøtt ?

 

Og viss den er det trenger den ikke vere sunn, pølse er jo laget av for det meste kjøtt, men det betyr ikke at de er sunne. Type kjøtt, hvor på dyret man finner det har jo også noe å si. Kanjse litt usannsynlig , men viss dyret blir matet med usunn mat vil det sikkert påvike kjøttet det også.

Det skal stå på kor mykje feitt og protein kjøtet inneheld.

Kva dyret et vil for det meste påverke smak, lukt og konsistens.

Pølser er ikkje laga av 'for det meste kjøtt', avhengig av merke kan det vere lite eller mykje kjøt, skikkelege pølser er det ingenting gale med. Mengde kjøt er direkte relatert til kor gode og sunne pølsene er.

Lenke til kommentar

-

Nei, jeg skriver at vi får mer enn ok fett. Det er ikke mangel på fett/energi i dag. Det var det da vi levde slik kroppen vår er "designet" for.

Beklager at jeg feiltolket det du skreiv. Du har selvsagt rett når du sier at vi har tilgang på mer enn nok fett. Problemet er at folk flest holder seg unna fett som om det skulle være svartedøden, nettopp fordi de tror at man blir feit av det, at det legger seg i blodårene og at man får hjertestopp og dør. Istedet er det brødmat for alle penga. Er det noe som burde vært i moderasjon, er det nettopp brødprodukter (og andre "light" produkter fulle i sukker). Alle vet jo at brød er sunt og fett er satan, ikkesant?

 

Poenget mitt var at fett kanskje ikke er så livsfarlig som alle skal ha det til når det faktisk er sentralt i utviklingen av hjernen vår. Det handler jo selfølgelig om mengde og sammenheng, men jeg kan nesten garantere at hvis valget står mellom "low-fat" og "full-fat" yoghurt, vil de fleste velge "low-fat" nettopp fordi det visstnok er livsfarlig. Personlig inntar jeg mer fett enn karbohydater og er hverken feit eller har dårlige HDL/LDL verdier. Og nei, jeg er ikke i ketose. Frukt er det beste jeg vet.

Endret av different
Lenke til kommentar

-

Nei, jeg skriver at vi får mer enn ok fett. Det er ikke mangel på fett/energi i dag. Det var det da vi levde slik kroppen vår er "designet" for.

Beklager at jeg feiltolket det du skreiv. Du har selvsagt rett når du sier at vi har tilgang på mer enn nok fett. Problemet er at folk flest holder seg unna fett som om det skulle være svartedøden, nettopp fordi de tror at man blir feit av det, at det legger seg i blodårene og at man får hjertestopp og dør. Istedet er det brødmat for alle penga. Er det noe som burde vært i moderasjon, er det nettopp brødprodukter (og andre "light" produkter fulle i sukker). Alle vet jo at brød er sunt og fett er satan, ikkesant?

 

Poenget mitt var at fett kanskje ikke er så livsfarlig som alle skal ha det til når det faktisk er sentralt i utviklingen av hjernen vår. Det handler jo selfølgelig om mengde og sammenheng, men jeg kan nesten garantere at hvis valget står mellom "low-fat" og "full-fat" yoghurt, vil de fleste velge "low-fat" nettopp fordi det visstnok er livsfarlig. Personlig inntar jeg mer fett enn karbohydater og er hverken feit eller har dårlige HDL/LDL verdier. Og nei, jeg er ikke i ketose. Frukt er det beste jeg vet.

 

Er det samme jeg tenker, og det er det som får meg til å stusse på hvor usunn en burger egentlig er. SÅ lenge en driter i fries og brus. Skjønner brødet er crap, men om feks spiser det i forbindelse med trening er det kanskje ikke så ille after all?

 

Og jo, er temmelig sikker på at BK er 100% kjøtt, til den som mente at det ikke var det.

Lenke til kommentar

Hvordan kan du vita at burgeren er 100% kjøtt ?

 

Og viss den er det trenger den ikke vere sunn, pølse er jo laget av for det meste kjøtt, men det betyr ikke at de er sunne. Type kjøtt, hvor på dyret man finner det har jo også noe å si. Kanjse litt usannsynlig , men viss dyret blir matet med usunn mat vil det sikkert påvike kjøttet det også.

Alle matvarer som selges i Norge skal merkes med innhold, dette for at vi forbrukere skal kunne vite hva matvarene inneholder.

 

Når det kommer til innholdet i pølser er dette sterkt varierende.

 

Gilde grillpølser inneholder følgende:

Kjøtt (48%) av storfe og svin, skummet melk, hodekjøtt (7%) av storfe og svin (tilsammen 55% kjøttråvare), stivelse, salt, løk, krydder, glukose, antioksidant E300, konserveringsmiddel E262, E325 og E250

(Kilde: http://www.gilde.no/poelser/Gilde%20Grillp%C3%B8lse-article10850-10187.html)

 

Altså kun 55% av innholdet i gilde grillpølser er kjøtt, rett over halvparten altså.

 

De røkte kjøttpølsene er ikke mye bedre:

jøtt (50%) av svin og storfe, hodekjøtt (7%) av storfe og svin (tilsammen 57% kjøttråvare), skummet melk, stivelse, salt, glukose, løk, krydder, antioksidant E300 og konserveringsmiddel E250. Importert svinetarm.

(Kilde: http://www.gilde.no/poelser/roekt-kjoettpoelse-smaksgaranti-article10931-10187.html)

 

Gildes Beefburgere på den annen side:

Grovkvernet storfekjøtt (98%), vann og salt.

(Kilde: http://www.gilde.no/hamburgere/beef-burger-article10833-14546.html)

Burgerne deres er altså nesten helt rent kjøtt, bare spedd med vann og tilsatt litt salt og derfor KLART mye sunnere enn pølsene deres.

Lenke til kommentar

-

Nei, jeg skriver at vi får mer enn ok fett. Det er ikke mangel på fett/energi i dag. Det var det da vi levde slik kroppen vår er "designet" for.

Beklager at jeg feiltolket det du skreiv. Du har selvsagt rett når du sier at vi har tilgang på mer enn nok fett. Problemet er at folk flest holder seg unna fett som om det skulle være svartedøden, nettopp fordi de tror at man blir feit av det, at det legger seg i blodårene og at man får hjertestopp og dør. Istedet er det brødmat for alle penga. Er det noe som burde vært i moderasjon, er det nettopp brødprodukter (og andre "light" produkter fulle i sukker). Alle vet jo at brød er sunt og fett er satan, ikkesant?

 

Poenget mitt var at fett kanskje ikke er så livsfarlig som alle skal ha det til når det faktisk er sentralt i utviklingen av hjernen vår. Det handler jo selfølgelig om mengde og sammenheng, men jeg kan nesten garantere at hvis valget står mellom "low-fat" og "full-fat" yoghurt, vil de fleste velge "low-fat" nettopp fordi det visstnok er livsfarlig. Personlig inntar jeg mer fett enn karbohydater og er hverken feit eller har dårlige HDL/LDL verdier. Og nei, jeg er ikke i ketose. Frukt er det beste jeg vet.

Jeg tror ingen sier at fett er generelt livsfarlig. Fett er livsviktig, men for mye av det er livsfarlig. Saken er at vi ikke har noen problemer med å få i oss nok fett i dag. Tvert imot. Sukker gjøres jo også om til fett.

 

Når folk velger "low-fat" fremfor "full-fat" så er det antakelig lurt fordi de får i seg nok fett som det er.

Lenke til kommentar

Jeg tror ingen sier at fett er generelt livsfarlig. Fett er livsviktig, men for mye av det er livsfarlig. Saken er at vi ikke har noen problemer med å få i oss nok fett i dag. Tvert imot. Sukker gjøres jo også om til fett.

 

Når folk velger "low-fat" fremfor "full-fat" så er det antakelig lurt fordi de får i seg nok fett som det er.

For mykje vatn er livsfarleg. Sukker gjerast ikkje om til feitt i eit skikkeleg kosthald. Etter mi erfaring er det ikkje mangel på folk som får i seg alt for lite feitt fordi fettfrie produkter blir skrytt langt oppi skyene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ingen sier at fett er generelt livsfarlig. Fett er livsviktig, men for mye av det er livsfarlig. Saken er at vi ikke har noen problemer med å få i oss nok fett i dag. Tvert imot. Sukker gjøres jo også om til fett.

 

Når folk velger "low-fat" fremfor "full-fat" så er det antakelig lurt fordi de får i seg nok fett som det er.

Og det er nettopp dette du ikke kan bevise. Se på de som spiser lavkarbo. Nesten kun fett som energi (bortsett fra protein), og ingen har dødd av det. Og samtlige opplever mye bedre helse.

 

Myth: Saturated fat clogs arteries.

 

Truth: The fatty acids found in artery clogs are mostly unsaturated (74%) of which 41% are polyunsaturated. (Lancet 1994 344:1195)

 

Hvis du har et forbruk på 1000 kalorier per dag, og får i deg alle 1000 fra fett (og dermed brenner alt), hvorfor er det farlig?

Endret av different
Lenke til kommentar

Jeg tror ingen sier at fett er generelt livsfarlig. Fett er livsviktig, men for mye av det er livsfarlig. Saken er at vi ikke har noen problemer med å få i oss nok fett i dag. Tvert imot. Sukker gjøres jo også om til fett.

 

Når folk velger "low-fat" fremfor "full-fat" så er det antakelig lurt fordi de får i seg nok fett som det er.

Og det er nettopp dette du ikke kan bevise. Se på de som spiser lavkarbo. Nesten kun fett som energi (bortsett fra protein), og ingen har dødd av det. Og samtlige opplever mye bedre helse.

Svært så bastant.

For mye fett er livsfarlig. Det kan du ikke kverulere på, da typen fett ikke er fastslått. Trans-fett, mettet fett, umettet, flerumettet, hvem vet?

Lenke til kommentar

Svært så bastant.

For mye fett er livsfarlig. Det kan du ikke kverulere på, da typen fett ikke er fastslått. Trans-fett, mettet fett, umettet, flerumettet, hvem vet?

Igjen, for mykje vatn er livsfarleg, men hverken feitt eller vatn befinner seg høgt på giftskalaen.

Lenke til kommentar

Jeg tror ingen sier at fett er generelt livsfarlig. Fett er livsviktig, men for mye av det er livsfarlig. Saken er at vi ikke har noen problemer med å få i oss nok fett i dag. Tvert imot. Sukker gjøres jo også om til fett.

 

Når folk velger "low-fat" fremfor "full-fat" så er det antakelig lurt fordi de får i seg nok fett som det er.

For mykje vatn er livsfarleg. Sukker gjerast ikkje om til feitt i eit skikkeleg kosthald. Etter mi erfaring er det ikkje mangel på folk som får i seg alt for lite feitt fordi fettfrie produkter blir skrytt langt oppi skyene.

Ja, for mye vann er livsfarlig. Hva er poenget ditt?

 

Hvor har du det fra at folk får i seg for lite fett?

 

Jeg tror ingen sier at fett er generelt livsfarlig. Fett er livsviktig, men for mye av det er livsfarlig. Saken er at vi ikke har noen problemer med å få i oss nok fett i dag. Tvert imot. Sukker gjøres jo også om til fett.

 

Når folk velger "low-fat" fremfor "full-fat" så er det antakelig lurt fordi de får i seg nok fett som det er.

Og det er nettopp dette du ikke kan bevise. Se på de som spiser lavkarbo. Nesten kun fett som energi (bortsett fra protein), og ingen har dødd av det. Og samtlige opplever mye bedre helse.

Det finnes mange kostholds-moter. De kommer og går. Lavkarbo, høykarbo, og alt hva det er. Det sier seg egentlig selv at for mye av noe er negativt. Du prøver å sette opp en stråmann, akkurat som jeg påstår at hvis folk får i seg litt for mye fett, så faller de døde om på flekken. Det setter jeg ikke pris på.

Lenke til kommentar

Hei snartenkt. Du sier at for mye fett er livsfarlig, jeg vil også annta at for mye vann er også livsfarlig. Hva med sukker da? Eller sol? Eller brus? Eller ...

Listen er lang du.

 

Du hadde fått et valg, mellom å bruke karbohydrater eller fett som energi, hva hadde du valgt?

 

Fett har mange flere helsefordeler enn karbohydrater (som nesten ikke har noe). Eneste karbohydrater er godt for er nervesystemet og hjernen. Men de karbohydratene klarer egentlig kroppen å lage selv via fett og aminosyrer. Blandt annet så skiller karbohydrater ut horomonet insulin i store mender, noe som heller ikke er så gunstig. Og for å ta den lengre ut, insulin vs veksthoromoner? Et kosthold dominert av fett vil også gjøre at kroppen vil skille ut mer av de anabole horomonene, Testrone, Veksthoromoner og Insulin-GF1. Mens man holder insulin i sjakk. Dette kan enkelt ses på at når kroppen ikke lager insulin (som den gjør 24/7 under høykarbo) kan den heller bruke tid på å lage andre helsegunstige horomoner.

 

La oss ta mennesket tilbake noen miller år siden, hvem vi stammer fra og hvordan kostholdet dems var. Tror du at mennesket spiste 0-700g karbohydrater om dagen for millioner av år siden? Tror du brød, pasta, poteter osv stod på menyen (det vi kaller sunt idag)?

 

Fakta NEI. Vi er tilpasset til å spise fett og slik vil det være fremover noen par millioner av år, helt til genene endrer seg til å ha bedre nytte av høy-karb kosthold.

Lenke til kommentar

Styrka til karbohydratar er at dei kan brennast til energi betydeleg raskare enn feitt, godt før, underveis og etter fysisk aktivitet, ellers gir feitt meir energi per gram og inneheld mange komponentar kroppen har behov for. Kort sagt: karbohydratar for energiboost, feitt for langvarig næring og vedlikehald av kroppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hei snartenkt. Du sier at for mye fett er livsfarlig, jeg vil også annta at for mye vann er også livsfarlig. Hva med sukker da? Eller sol? Eller brus? Eller ...

Listen er lang du.

Ja, alt er livsfarlig i for store mengder. Hvor mange ganger skal jeg skrive det? Det må jo være de som mener at alt unntatt fett er farlig i for store mengder som får stå for den påstanden.

 

Fakta NEI. Vi er tilpasset til å spise fett og slik vil det være fremover noen par millioner av år, helt til genene endrer seg til å ha bedre nytte av høy-karb kosthold.

Du glemmer at vi er tilpasset en helt annen levemåte enn vi har i dag. Vi har ingen problemer med å få i oss nok fett lenger. Du kan ikke bare se på hva vi trengte da vi var huleboere og konkludere med at samme diett er ønskelig i dag.

Endret av snartenkt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...