Gå til innhold

Apple går forbi Microsoft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan noen forklare meg hvor de som kjøper Apple-aksje ser verdiene? Jeg sliter med å se hvorfor de er villige til å betale like mye for Apple som omsetter for ca 70% av det MS omsetter for og tjener omtrent 33% av det MS tjener. Apple må sannsynligvis minst doble sin omsetning (uten at jeg har foretatt noen dyp økonomisk analyse av disse tallene) for å tjene like mye som Microsoft.

 

Det eneste markedet hvor Apple er store er mobile enheter (mobil og PMP). Og her har de ikke det beste produktet lenger.

 

Ja de har store andeler av tablet markedet, men dette markedet er pdd ubetydelig, og når markedet vokser så vil ikke Apple være like dominant.

Aksjemarkedet virker ikke slik, mange kjøper aksjer i Apple fordi de regner med prisen vil gå opp og de kan selge med profit. IT aksjer har også den magien at nye næringer blir etablert, hadde vært smart å kjøpt noen google akser i 2000 ;o) Hele .com bobla kom av dette, alle viste du ville få en gruppe selskaper som ville bli vært milliarder, problemet var å finne hvilken. Selvsagt ble kursene på alt mulig rart skutt til himmels og det kolapset.

Lenke til kommentar

Aksjemarkedet virker ikke slik, mange kjøper aksjer i Apple fordi de regner med prisen vil gå opp og de kan selge med profit. IT aksjer har også den magien at nye næringer blir etablert, hadde vært smart å kjøpt noen google akser i 2000 ;o) Hele .com bobla kom av dette, alle viste du ville få en gruppe selskaper som ville bli vært milliarder, problemet var å finne hvilken. Selvsagt ble kursene på alt mulig rart skutt til himmels og det kolapset.

 

Jada, men det må være noe bak menneskers idioti som driver verdien på aksjene opp også. Og det er greit at verdien på Apple stiger, men:

 

- Microsoft har høyere omsetning

- Microsoft har større fortjeneste

- Microsoft er mer lønnsom

- Microsoft er rikere (som i penger på bok)

- Microsoft har ett bredere marked

- Microsoft har mange ganger flere kunder

- Microsofts kunder er mer tilfredse med selskapet enn noen gang

 

Så jeg skulle likt å se analysene som ligger bak for de som kjøper og derfor setter "aksjeverdien" på disse to selskapene. Personer som synest Apple er ett godt kjøp må jo rett og slett være ekstatiske over Microsoft.

Lenke til kommentar

Microsoft har stått mer eller mindre på stedet hvil i ti år. Det de tjener penger på i dag er det samme som de tjente penger på i 1995, og det er vanskelig for selskapet å vokse noe særlig i det/de markedene. Apple har vist seg i stand til å gang på gang penetrere nye markeder med produkter de tjener penger på og har vokst jevnt og trutt siden rundt 2001.

Lenke til kommentar

ingen som har tenkt på at Apple er på vei til å gjøre det samme som MS ble (an)klaget for på god og vond .

for tiden så oppfatter jeg Apple som mere monopolistisk en Microsoft.

 

de viktigste grunnene er at de legger så mange begrensninger på hva du kan bruke samme med produktene som etter en stund blir juster litt .

 

MS har sine begrensninger på softvaren som de fleste likevel har overkommet.

her er det mange spørsmål hvor programkoden er lukke.

når man tenker seg godt om så vil nok de flest forstå hvorfor

Lenke til kommentar

Apple har hatt større vekst enn MS, både på salgs og fortjenestesiden. Man kjøper ikke aksjer for hvordan det går med selskapet idag men hvordan det vil gå imorgen. Det er derfor internettselskaper med 0 i omsetning kan være verdt milliarder.

 

Som sagt så er jeg klar over dette, men jeg ser ingenting i Apple som vil doble omsetningen deres.

 

 

Microsoft har stått mer eller mindre på stedet hvil i ti år. Det de tjener penger på i dag er det samme som de tjente penger på i 1995, og det er vanskelig for selskapet å vokse noe særlig i det/de markedene. Apple har vist seg i stand til å gang på gang penetrere nye markeder med produkter de tjener penger på og har vokst jevnt og trutt siden rundt 2001.

 

Microsoft har da på langt nær stått på stedet hvil de siste ti årene. Siden 2002 har de doblet sin omsetning, fra $28,3 mrd til 58,4 mrd, fortjenesten har ikke vokst like kraftig, bare 11,9 til 14,6 milliarder, men det er mye R&D som er blitt gjort i denne perioden. 2009 var riktignok en liten nedtur i forhold til rekordåret 2008, men med tanke på økonomien generelt sett i samme periode er ikke dette noe dårlig tegn, og nye versjoner av både Windows, Windows Server, Office og Azure vil vi nok se en rimelig grei vekst igjen når raporten for 2010 legges frem i juni/juli.

 

Microsoft har de siste årene lansert flere nye plattformer som enten tjener eller kommer til å tjene penger, Bing, Azure, BPOS, Zune (har riktignok bare 2% av musikkmarkedet, men kommer til å vokse ved internasjonal lansering og WP7) og Xbox (merk ikke 360, men Xbox) kommer også til å gå i pluss i fremtiden. I tillegg er Windows 7 det raskest selgende OS gjennom tidene.

 

Apple har vist seg i stand til å penetrere nye produktsegmenter, men nå er produktlinja deres komplett, de har alt fra 3" til 30" skjermer og de har også ett produkt for 32" til 100". Så Apple er nå avhengige av vekst innenfor allerede eksisterende marked, marked hvor de møter stadig sterkere konkurranse.

Endret av karakas
Lenke til kommentar

karakas: Jeg er ikke noe eplefan men om du faktisk setter deg inn i tallene som de fleste investorer faktisk har gjort så vil du se at de har økt omsetningen og ikke minst overskuddet i ett mye høyere tempo enn MS. Derfor regner investorene med at utviklingen vil fortsette, de kommer med nye produkter, flere kjøper produktene deres osv.

Så jeg regner med at det er du som ikke klarer å lese ut ifra omsetningstallene hvor bra de har gjort det og kommer til å gjøre det.

 

http://finance.yahoo.com/q/is?s=AAPL+Income+Statement&annual

 

Og legg merke til at overskuddet vokser raskere enn omsetningen, dette er noe investorene liker veldig veldig godt.

Lenke til kommentar

Gå på feks komplett, og så kan du "bygge" deg en pc rimelig enkelt. Og der kan du velge om du vil ha med windows.

Hjelper ikke dersom du er ute etter en laptop. Er klar over at noen tilbyr bygging av laptoper også, men utvalget og kvaliteten er litt begrenset.

Lenke til kommentar

karakas: Jeg er ikke noe eplefan men om du faktisk setter deg inn i tallene som de fleste investorer faktisk har gjort så vil du se at de har økt omsetningen og ikke minst overskuddet i ett mye høyere tempo enn MS. Derfor regner investorene med at utviklingen vil fortsette, de kommer med nye produkter, flere kjøper produktene deres osv.

Så jeg regner med at det er du som ikke klarer å lese ut ifra omsetningstallene hvor bra de har gjort det og kommer til å gjøre det.

 

http://finance.yahoo.com/q/is?s=AAPL+Income+Statement&annual

 

Og legg merke til at overskuddet vokser raskere enn omsetningen, dette er noe investorene liker veldig veldig godt.

 

Hvor bra det kommer til å gjøre det vil nok bare fremtiden vise. Men at de har gjort det meget bra siste 5 - 7 år er nesten et understatment. Få selskaper uansett bransje kan vise til samme vekst som Apple, og innen IT slår de bransjeindeksene så det forslår. De slår også Google med klar margin. Personlig tviler jeg på at de kan opprettholde så kraftig vekst og økning i marginer særlig lenge, konkurransen i de segmentene der de henter det mest er sterkt økende, noe som normalt medfører fallende marginer.

 

Jeg tror nok Apple kommer til å vokse betydelig i et par år til, og med en viss sannsynlighet gå forbi Microsoft i omsetning. Men jeg tror nok både veksten i omsetning og marginer kommer til å mattes av en del. Og det vil ikke forundre meg at aksjeverdien kommer til å falle noe (eller ha svakere vekst en bransjen).

 

Generelt har de fleste selskaper en 5 - 10 års periode med ekstrem vekst (når de klarer å utnytte førstetrekksfordel og innovasjon), og så utvikler de seg mer i tråd med det generelle markedet.

 

@karakas.

At Microsoft har doblet omsetning fra 2002 betyr svært lite, realiteten er at Microsoft de sist 5 årene har hatt identisk utvikling som NASDAQ når det gjelder "verdi". Til og med den gamle kjempen IBM slår Microsoft, lille Opera også og utskjelte Adobe gjør det like bra. Så det er relativt klart at markedet mener at Microsoft er over toppen - faktisk var Microsoft på toppen slik sett for 10 år siden. Nå betyr ikke det at Microsoft er på vei ut, men det viser svært klart at Microsoft ikke er eller kommer til å være like dominerende IT-selskap i det neste 10 år.

 

Og i og med at verdien av Microsoft er så sterkt relatert til kjerneproduktene OS, Office og tradisjonelle serverprodukter skal det faktisk ikke så mye til for at de faktisk kan få en mindre knekk. For Azure og de andre nye/gamle markedene er Microsoft i en såpass tøff konkurransesituasjon at hverken marginer eller omsetning vil kunne gi erstatning for potensielle reduksjoner av inntjening på de gamle kjernemarkedene. Om Microsoft begynner å tjene penger på XBOX, gir det neppe de 30 - 40 % marginene som Windows og Office har gitt. Azure tror jeg neppe klarer å ta mer enn 20 - 30 % av cloud-markedet, og faren er at Azure vil kannibalisere inntjeningen fra de gamle kjernemarkedene.

Lenke til kommentar

@karakas.

At Microsoft har doblet omsetning fra 2002 betyr svært lite, realiteten er at Microsoft de sist 5 årene har hatt identisk utvikling som NASDAQ når det gjelder "verdi". Til og med den gamle kjempen IBM slår Microsoft, lille Opera også og utskjelte Adobe gjør det like bra. Så det er relativt klart at markedet mener at Microsoft er over toppen - faktisk var Microsoft på toppen slik sett for 10 år siden. Nå betyr ikke det at Microsoft er på vei ut, men det viser svært klart at Microsoft ikke er eller kommer til å være like dominerende IT-selskap i det neste 10 år.

 

Og i og med at verdien av Microsoft er så sterkt relatert til kjerneproduktene OS, Office og tradisjonelle serverprodukter skal det faktisk ikke så mye til for at de faktisk kan få en mindre knekk. For Azure og de andre nye/gamle markedene er Microsoft i en såpass tøff konkurransesituasjon at hverken marginer eller omsetning vil kunne gi erstatning for potensielle reduksjoner av inntjening på de gamle kjernemarkedene. Om Microsoft begynner å tjene penger på XBOX, gir det neppe de 30 - 40 % marginene som Windows og Office har gitt. Azure tror jeg neppe klarer å ta mer enn 20 - 30 % av cloud-markedet, og faren er at Azure vil kannibalisere inntjeningen fra de gamle kjernemarkedene.

 

Det at Microsoft har doblet omsetning siden 2002 betyr svært mye, spesielt med tanke på at de har hatt en jevn stigning år for år med en liten dupp i 2009 som blir rettet opp igjen i 2010 (De tjente $14 mrd på de tre første kvartalene i 2010, nesten like mye som på hele 2009. Microsoft kommer fortsatt til å være like dominerende i sine kjernemarkeder de neste 10 årene som de er i dag, og i tillegg har de en enorm oppside i andre markeder.

 

Analytikere har klaget over at Microsoft ikke er ett fremtidsrettet selskap, men faktum er at Microsoft er i ferd med å plassere seg som markedsleder ikke bare på desktopen, men også i nettskyen BPOS har allerede flere brukere enn GHS, og disse brukerne betaler Microsoft for produktet i motsetning til flesteparten av brukerne av GHS. Azure vil også gjøre det veldig bra og bidra til å øke både inntekt og fortjeneste for Microsofts server-avdeling. Azure har en enorm fordel ovenfor andre konkurrenter i at at det er Microsoft som står bak. Konkurrenter som Amazon har rett og slett ikke den samme merkevaren når det kommer til servere.

 

Og på hvilken måte gjør IBM og Opera det like godt som Microsoft? Tenker du på utvikling i "Market Cap"? Denne er isåfall ubetydelig og sier ikke annet enn at det er billigere å tjene penger på Microsoft enn tidligere.

 

Vi skal heller ikke glemme at Microsoft hittil ikke har vert gode nok på å samhandle sine produkter, men dette ser ut til å endre seg fremover, to eksempler på dette er Live Wave 4 som vistnok skal gi ett klarere bilde på hva Microsoft tenker med alle sine småprodukter i dette markedet, og ikke minst WP7s integrasjon med Xbox samt reorganiseringen av selskapet Dette er tegn på at Microsoft som selskap er i ferd med å peile seg inn rett kurs.

 

Nei, om man tror at Microsoft ikke vil være dominerende de neste 10 årene så får man tro om igjen, Microsoft vil fortsette å være like solide i eksisterende markeder samtidig som de vil vokse i andre markeder (både eksisterende og nye).

Endret av karakas
Lenke til kommentar

Apple driver jo hardware, er et Computer Manufacturer. Microsoft er software.

 

MS vil nok være dominerende innen buisness, som servere, clienter osv....altså innen det området MS holder på med, nemmelig software/OS.

 

Dere driver jo å sammenligne epler og pærer. Står tydelig på beskrivelsen. Se selv:

 

post-140267-1275157959,0308_thumb.png

 

Er bare takket til Apple sine gadgets at de er store. iPhone, iPod etc. Ikke data OS, her har de enda bare 2% av markedet.

Med andre ord, de suger på den "voksne" markedet, men dominerer takket til fanatisk design/image opptatte ungdommer.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

@karakas:

 

Beklager å si det, men for meg er det meste du skriver tullpreik. Om man dobler omsetningen betyr nada, faktisk kan man firdoble omsetningen og man er på full fart utfor stupet (noe som faktisk har skjedd, uten at MS akkurat er i det feltet - langt i fra). Omsetningsvekst er et av de minst interessante tallene å se på - og blir særdeles lite interessant om man ikke sammenligner de med bransjen som helhet.

 

Resultatene for et eller to år er også særdeles lite interessante, selv om et år er dårlig og det neste ser glimrende ut. Og så er tallene for Microsoft pr 1 kvartal 2010 langt fra så bra som du vil ha det til, faktisk er "nettofortjenesten" bare på 4 mrd $ (ikke 10 mrd $, det er det bruttofortjenesten som er). Analytikernes estimater er ellers at Microsoft for regnskapsåret som avsluttes 30.6.2010 vil ha en omsetning omtrent som for 2007 - 2008 og ca 4 mrd $ mer enn for et år siden. For regnskapsåret 2010 - 2011 regner analytikerne med en vekst på ca 7 %. Når det gjelder inntjening pr aksje, som er det mest relevante regner man med at den øker med en 7 - 10 %, dog er dette omtrent det som man regner med for sektoren samlet.

 

Analytikerne vurderer ellers at Microsoft kommer til å ha svakere utvikling i både omsetning og fortjeneste pr aksje enn både IT-bransjen og sektoren programvare og IT-tjenester i en 5-års horisont. Faktisk såpass svakt som bare 70 % av snittet i vekst pr år. Det indikerer meget klart at Microsoft sin dominans vil reduseres betydelig. Det er faktisk slik at markedet (dvs analytikerne) tror at Microsoft vil bli slått av Google, Apple, IBM, VMWare, Adobe og en lang rekke til i de ulike markedene de konkurrerer om. Har analytikerne rett, vil faktisk Google være større enn Microsoft om 5 år.

 

Og for å si det rett ut, de som gjør disse vurderingene, sitter med et helt annet kunnskapsnivå på alle områder enn det vi har. De har nok inngående kjennskap til Azure og har vurdert potensialet her. De finsikter omorganiseringer, strategitenkning og produktportefølje, produktsamhandling osv.

 

Microsoft kan gjerne være like solide innen kjernemarkedene, men realiteten er at kjernemarkedene utvikler seg mot å bli en stadig mindre del av det totale markedet for IT. Og jeg tror du overvurderer Microsoft sitt potensiale både i "emerging markets" og innen nye produktområder. Hva om f.eks. Google, Sony, Logitech med flere lykkes med Google TV. Hva med "emerging markets" tendens mot annen type maskinvare/applikasjonsbruk. Vi snakker her om to områder hvor Microsoft nesten er fraværende.

 

Jeg sier ellers på ingen måte at Microsoft ikke kommer til å være en av hovedaktørene, men Microsoft hadde sin peak når det gjaldt å dominere IT-bransjen omtrent ved årtusenskifte. Etter dette er Microsoft sin dominans totalt sett betydelig svekket.

 

@AvidGamer:

Jeg tror også at Microsoft vil være dominerende innen kjerneområdene i lang tid framover - problemet for Microsoft er at kjerneområdene vil bli mindre og mindre viktige etterhvert som markedene endrer seg.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man må jo beundre Apple for deres evne til å få software og hardware til å fungere sammen.

På den annen side ville Win7 være minst like stablil om man hadde en like sammensydd og stram løsning som Apple <IMO>. Problemene kommer når man legger til masse tredjeparts utstyr, drivere og software.

 

Grunnen til at jeg styrer unna Apple er at Win har langt mere software som jeg bruker. I tillegg kunne jeg aldri tenke meg å betale dobbel pris for samme specs.

 

Tenk å være låst til weirdo-Apple-formater dah.... :dontgetit:

 

Jeg har en kamerat som kjøper alt Apple sender ut på markedet. Er sikker på at han tar livet sitt den dagen Steve Jobs dør... :cry:

Lenke til kommentar

@AvidGamer:

Jeg tror også at Microsoft vil være dominerende innen kjerneområdene i lang tid framover - problemet for Microsoft er at kjerneområdene vil bli mindre og mindre viktige etterhvert som markedene endrer seg.

 

Hvordan meiner du at bedrifter/servere/domener osv vil forandre seg? At alle går over til Apple? Det vil jo aldri skje. Apple har vel ikke et Server OS en gang, eller?

 

MS vil dominere i svært mangen år til i dette feltet.

 

Open Source er nok den farligste konkurransen til MS. Google kommer til å sørge for det.

Og det er fra den "fienden" at ting vil forandre seg. Enten at MS forandrere på dems struktur og mål for å holde posisjonen.

 

Personlig så håper jeg at MS vurderer hardware markedet. Særlig når de har begynt med Microsoft Store (ala Apple Store). Hardware kan de, det beviste de verden med Zune HD som var/er et kanon produkt.

 

 

Man må jo beundre Apple for deres evne til å få software og hardware til å fungere sammen.

På den annen side ville Win7 være minst like stablil om man hadde en like sammensydd og stram løsning som Apple <IMO>.

 

Jeg beundrere at der resulterer i et bunn solid produkt, ja.

Men jeg beundrer ikke hva det gjør til andre bedrifter og markedet.

 

Med MS sitt "system", gir det mangen bedrifter jobber. Millioner av firmaer er i drift nettopp takket til MS og at folk kan fritt utvikkle software til den. Så har du også dem som er med å utville OSet med Microsoft.

Apple derimot driver med et kvelertak og må godkjenne ALT.

 

Jeg må være ærlig. Jobs skremmer meg. Hans "fans" og måten han står på scenen minner meg kraftig på Hitler og hans evne til å trollbinde følgere som gjør alt han sier.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Avid: Jo de har servere os.

MS dominerer kanskje deler av servermarkedet idag men jeg ser heller for meg at linux kommer til å ta over den tronen.

Det spiller forresten ingen rolle om de kan hardware om ingen kjøper det, ja zune var bra men de klarte ikke å selge det videre. Xbox har kommet seg.

Apple godkjenner kun for iphone og ipad, software utviklingen for mac os er helt åpent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...