Gå til innhold

Apple går forbi Microsoft


Anbefalte innlegg

MS er likevel mer åpen på dette når det gjelder å få bruk egenutviklede programmer.

Apple Må godkjenne det før man får bruke det.

I Windows er det bare å bruke programmet før det er godkjent.

det eneste man får advarsel om er at programmet kanskje ikke virker.

 

hvis jeg vil bruke et program ( applikasjon) til Windows så kan jeg hente den hvor som helst.

så enkelt er det ikke hos Apple.

 

spesielt når alle påstår ( som jeg ikke kan gå god for ) at man må gjennom Apple for å laste ned omtrent alt man vil ha tak i

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå sa jeg at det var en påstand som jeg har hør som jeg ikke kunne gå god for.

spesielt snakkes det om det når det gjelder Iphone og Apad.

( denne posten gjelder da ikke bare Apple og mac os)

 

et vesentlig poeng her er at skal man søke etter programmer så finner man programmer til Windows over alt.

skal man søke etter programmer til mac ( om ikke annet for se hva som finnes ) så blir man ofte rådet til å søke på ette eller annet grei styrt av Apple , spesielt hvis man ikke kjenner Mac så godt . slik gjør ikke MS . deres nettsider har ikke så mange programmer

Lenke til kommentar

@AvidGamer:

 

Du missoppfatter fundamentalt. Poenget er at Microsoft sine tradisjonelle markeder blir en mindre og mindre del av de totale IT-markedene. Fra 2000, da Microsoft hadde sin desidert største relative børsverdi, dvs verdi relatert til verdien totalt av alle selskapene innen sektoren, har IT forandret seg betydelig. Dette gjelder til en viss grad programvare, men i ennå større grad at markeder som tidligere har vært klart atskilt, f.eks. tradisjonell IT kontra mobile enheter vokser sammen. Hardware, software og tjenester er ikke i samme grad atskilte markeder - særlig hardwareprodusentene viser tydelige tegn på også å fokusere på software. Ellers så øker tjenestedelen av sektoren software og computer service mer enn programvare.

 

Også endringer som nettskyen og virtualisering påvirker klart Microsoft sine kjernemarkeder. Samme gjør SAAS.

 

Og som nevnt, intet av dette betyr at Microsoft har sluttet å vokse - de vokser bare langsommere enn markedet generelt. Og fra en dominerende aktør er vi på vei mot 3 - 5 langt mer likeverdige aktører.

 

Og Apple har server OS de, ikke merkverdig når OS X i realiteten er bygd på et server OS - altså er OS X på samme måte som Linux like mye et server OS som desktop. Og mitt kjennskap til Mac OS X Server er at det er et meget bra produkt med god funksjonalitet til en fornuftig pris. For 5 000 kr har man server for ubegrenset antall brukere, og alle de tjenestene man egentlig har behov for i en liten til middels organisasjon (mail, kalender, chat, adressebok, wiki, fildeling, mobil integrasjon, pushmail osv).

 

Som Blåbær er jeg langt fra noen Apple-fan, faktisk så lite fan at Apple sine produkter er "persona non grata" hos meg. Men selv om Apple er mer "verdt" enn Microsoft har deres langt større diversifisering som konsekvens at de ikke i like stor grad dominerer enkelte segment som Microsoft gjør (iTunes/iPod er et unntak). Så personlig vil jeg heller at Apple, Google og IBM skal være de mest dominante, på bekostning av Microsoft.

Lenke til kommentar

Nei gud, håper ikke at Apple blir dominante i mitt liv. Får grøss igjennom kroppen av tanken at en mann som skal kunne bestemme over alt og alle.

 

Virkelig håper at Jobs død vil resultere i Appels fall. Stygt sakt? Ja mulig, men sånn føler jeg. Er grunn til at Google og mangen andre er svært aggressivt imot Apple.

 

Har ikke noe imot dems produkter. Er imot måten Jobs driver på.

Endret av AvidGamer
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett, så er Linux blitt et bedre og bedre OS. Brukervennlig og kjapt. Tipper minst 20-30% av dagens brukere kunne ha stor fordel av å bytte fra Win -> Linux.

Grunnen til at jeg ikke bruker det, er at jeg har noen spesielle programmer som jeg "må ha" og de er bare gitt ut i Windowsversjon. Wine og sånt har jeg ikke orket å prøve (EDIT: Fordi det er kritiske data som jeg ikke vil eksperimentere med) og jeg liker heller ikke å måtte lære meg nytt GUI :blush:

 

Skal Linux bli en suksess, så må man ha like enkel programinstallasjon og funksjon som Windows (klikk på et ikon og kjør). Ellers kommer det til å bli forbeholdt den lille kjernen av spesielt interesserte.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Elgen: Prøv en Mac før du kommer med sånne kunnskapsløse kommentarer. Man kan fritt bruke hvilken som helst programvare i Mac OS - ingen behov for godkjenning eller nedlasting via Apple.

Jeg vil vel si at du er enda lenger ute på jordet som vel vitende om at elgen har et stort poeng forsøker å få Apple sine OS til å fremstå som frie å distribuere programvare til. Ipod, iphone og ipad er vel gode eksempler på hans utsagn. Med mindre du sitter på siste skudd OSX medium må du også registrere deg hos Apple for å få tak i utviklerprogramvare som faktisk bare er GNU/Linux programvare.

Uansett, så er Linux blitt et bedre og bedre OS. Brukervennlig og kjapt. Tipper minst 20-30% av dagens brukere kunne ha stor fordel av å bytte fra Win -> Linux.

Grunnen til at jeg ikke bruker det, er at jeg har noen spesielle programmer som jeg "må ha" og de er bare gitt ut i Windowsversjon. Wine og sånt har jeg ikke orket å prøve (EDIT: Fordi det er kritiske data som jeg ikke vil eksperimentere med) og jeg liker heller ikke å måtte lære meg nytt GUI :blush:

Kritiske data har man back-up av, så ingen grunn til frykt. Skulle likt å visst hvilke programmer du savner, med fare for å spore av tråden.
Skal Linux bli en suksess, så må man ha like enkel programinstallasjon og funksjon som Windows (klikk på et ikon og kjør). Ellers kommer det til å bli forbeholdt den lille kjernen av spesielt interesserte.
Det er det allerede, bare bruk pakkesystemet, og ligg unna programvare som ikke er pakket for din distribusjon. På samme måte som du neppe ønsker å installere fra kildekode på windows.
Lenke til kommentar

Jeg vil vel si at du er enda lenger ute på jordet som vel vitende om at elgen har et stort poeng forsøker å få Apple sine OS til å fremstå som frie å distribuere programvare til. Ipod, iphone og ipad er vel gode eksempler på hans utsagn. Med mindre du sitter på siste skudd OSX medium må du også registrere deg hos Apple for å få tak i utviklerprogramvare som faktisk bare er GNU/Linux programvare.

Apple sine desktop-os (Mac OS) er helt frie å distribuere programvare til. IPhone/Pod/Pad kjører iPhone OS - som har et lukket økosystem for programvare, på godt og vondt. Jeg er helt i mot sensur av apps i Appstore, men det var ikke iPhone OS det var snakk om nå.

 

Ser heller ikke helt problemet med utviklerverktøy på samme DVD som OS X - om man kjøper Mac følger den jo med.

Lenke til kommentar

Ser heller ikke helt problemet med utviklerverktøy på samme DVD som OS X - om man kjøper Mac følger den jo med.

Den DVD'n som følger Mac'en inneholder ikke utviklerverktøyene til senere utgivelser vettu. Så dette er et godt eksempel fra OSX på at Apple kontrollerer distribusjon av programvare, faktisk fri programvare. Skjønte du det nå? På GNU/Linux vil samme programvare være fritt tilgjengelig fra hvilken som helst kanal og typisk vil oppdateringer og oppgraderinger skje automatisk for alle uten at man trenger foreta seg noe annet enn å kjøre oppdatering/oppgradering på systemet.

 

Jeg registrerer at du var fullt klar over at OSX på PC var eneste plass man kan distribuere software utenom Apple overhodet, mens de tre andre plattformene altså er lukket. Det skulle man ikke tro når du svarte elgen.

 

Forøvrig er applikasjonene til Mac dårlige. Det er vel omtrent bare MS som er i stand til å lage noe verre enn imovie eller itunes. Sjekk ut kdenlive og amarok.

Lenke til kommentar

Den DVD'n som følger Mac'en inneholder ikke utviklerverktøyene til senere utgivelser vettu. Så dette er et godt eksempel fra OSX på at Apple kontrollerer distribusjon av programvare, faktisk fri programvare. Skjønte du det nå? På GNU/Linux vil samme programvare være fritt tilgjengelig fra hvilken som helst kanal og typisk vil oppdateringer og oppgraderinger skje automatisk for alle uten at man trenger foreta seg noe annet enn å kjøre oppdatering/oppgradering på systemet.

 

Jeg registrerer at du var fullt klar over at OSX på PC var eneste plass man kan distribuere software utenom Apple overhodet, mens de tre andre plattformene altså er lukket. Det skulle man ikke tro når du svarte elgen.

 

Forøvrig er applikasjonene til Mac dårlige. Det er vel omtrent bare MS som er i stand til å lage noe verre enn imovie eller itunes. Sjekk ut kdenlive og amarok.

Om man har en senere versjon av OS X enn den som fulgte med maskina, har man vel også den dvden? Xcode blir forøvrig oppdatert på lik linje med all annen programvare fra Apple via Softwareupdate (fra eple-menyen øverst, eller via terminal).

 

Da jeg svarte Elgen svarte jeg på hvordan man kan skaffe seg programvare til Mac OS - iPhone OS er noe annet, selv om mye er likt Mac OS under skallet.

 

Skal ikke uttale meg om iMovie da jeg bare bruker Final Cut Pro - iTunes banker dog Amarok any day of the week. :p

 

Edit: Skal forøvrig ganske mye til for å slå Final Cut Pro-pakken på pris og robusthet, selv om det er på tide med en oppdatering snart.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

nå handle denne posten om økonomien til Apple ( eller rettere sagt om omsetningen deres) .

da må man ta med alle produktene de selger og lager.

 

når jeg snakker om at Apple holder kunden i Armen så gjelder det de fleste produktene de selger.

 

Ipad fikk jo kritikk for de den manglet en del muligheter som var alfa omegn for menge

Iphone fikk kritikk for de den manglet støtte på enkelte stander.

 

og så er det sagt tidligere at Ipod var for mye lost opp mot Itune.

her har Apple gitt etter for press fra kundene.

 

de har nok likevel tjent en del penger på det

 

jeg sier ikke at Microsoft er bedre likevel så fremstår de på meg områder bedre en Apple.

 

om en stund kan vi nok forvente at Apple også får et oppgjør med EU slik Microsoft gjorde.

man må ikke glemme at de fikk et oppgjør med forbrukermyndighetene i Norge i Itune saken

 

 

produktene de kommer med kan nok være nyskapende for de som liker slikt .

likevel så blir de stort sett bare for de som er spesielt interesserte.

produktene er rett og slet lit for spesiell når de kommer.

 

like etter på kommer de andre men lignede produkter som er billigere.

de kjøper folk dem.

 

slik jeg ser de så kan det ikke være annet en at prisen er for høy .

nå må det også sies at mange prøver å selge produktet sitt så dyrt som mulig i starten

Lenke til kommentar

Ser ikke at MS er så mye bedre enn Apple når det gjelder mobile platformer:

Windows Phone 7 will only run applications that have first been approved by Microsoft and will only be available via the Windows Phone Marketplace.

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Phone_7#Application_development

 

Android ser ut til å være det eneste reele alternativet dersom man er helt hundre prosent avhengig av at alt skal være åpent og fritt, min erfaring er dog at Android er langt fra like modent som iPhone.

Lenke til kommentar

den andre elgen: Jeg har sett at du har prøvd å diskreditere Apple både her og andre tråder uten å ha fakta rett. Vær så snill slutt med det.

Om du ikke liker ett produkt så holder du deg unna det. Hva så om det mangler usbport, hvilken lov har de brutt? Folk er visst veldig fornøyde fordi salget går unna.

jeg er sikker på at du finne nok av mangler på konkurrentenes produkter.

 

Og jeg tviler på at Eu vil komme etter apple, så lenge ikke har tilnærmet monopol på noe som helst.

Lenke til kommentar

problemet er at det er så mange som tror at Apple r så mye bedre en de andre.

 

da blir det et "må ha" produkt som de strengt tatt ikke trenger.

 

det endre poenget er at Apple kryper nærmere et monopol.

 

det tredje er at Apple kan tiltatte seg nesten alt uten at så mange reagerer. det kan ikke MS.

monopol eller ikke det er likevel forskjells behandling

 

om et produkt mangler noe som det var opplagt skulle være der da har Apple vist seg å være lite imøtekommende for kunden sine .

det siste er en feil i Iphone som gjør at telefonen kan finne på tulle-ringe.

 

og man MÅ IKKE glemme itune saken.

 

jeg kan også ta med batterisaken på Ipod

 

 

jeg sa ikke at MS var bedre , men Apple trenger da ikke å herme etter dem for da .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...