Gå til innhold

Apple går forbi Microsoft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Apple er fiendlig, MS er klønete, Linux er kaos, BSD er trege. Velg din ulempe.

 

Veldig godt poeng, alle har sine fordeler og ulemper selv om de verste fanboysene aldri vil innrømme det (du vet du har funnet en Apple-fanboy når mangelen på flash-støtte blir fremstilt som en feature).

 

Selv bruker jeg ikke Windows fordi det er perfekt, men fordi det har et godt tilbud av programmer og spill, jeg har god kjennskap til det, hardware kan kjøpes billig, og jeg har ingen problemer med det som jeg kan komme på.

Lenke til kommentar

Det er en grunn til at folk bruker Windows.

 

Ja, fordi det er tåpelig å gjøre noe annet siden man likevel betaler for Windows når man kjøper en ny datamaskin. Så for menigmann er ikke valget gjort på bakgrunn av behov, men av hva som følger med.

Det der er bare et tåpelig dårlig argument. For det første, så får man kjøpt datamaskiner uten operativsystem. For det andre, ville de aller, aller fleste valgt Windows uansett. Derfor er de fleste pakker allerede installert med Windows, det for å gjøre det lettere for brukeren. Windows er også kjent av mange, som også gjør at det er lett å dele erfaringer om systemet. Folk generelt er fornøyd med Windows. Ingen andre operativsystem leverer like helhetlig pakke som det Windows gjør idag. Med tanke på 3.parts utviklere som også har sin største fokus på Windows.

 

@ovrebekk: Skjønner hva du mener, men du skrev at Windows er perfekt, noe du kanskje ikke mente. Du mente sikkert noe ala: Selv bruker jeg Windows, ikke fordi det er perfekt, men ....

Endret av -Lasse
Lenke til kommentar

"BSD er trege"? Hahaha! Når du sier "trege", mener du da den gode minnehåndteringen (som går igjen i *nix systemer), den supere TCP/IP stacken som gjør BSD til et førstevalg til brannmur/proxy?

 

Med at OSX er lukket, tenker du da på at det innholde mye åpen kildekode (gcc, gnu-tools etc)? Har dog null respekt for Apple og at de bruker disse verktøyene, men man skal nå pirke på alt :p

 

- Linux bruker

Lenke til kommentar

Fra listen "Ferske Diskusjoner" ved siden av artiklen.

 

Her er de fem øverste pt:

 

# Blåskjerm ved innstalering! (7)

# Blåskjerm og oppstartsproblemer med nytt RAM (6)

# Win7 fryser i normal oppstart, oppstart i sikkerhetsmodus og under ny installering (0)

# PXE-E61 Media Test Failure - Operating System not found (4)

# Maskinen nekter å installere Windows 7.

 

Derfor taper Microsoft. Enkelt og greit.

Nå er det vel ikke så rart om man ser på markedsandelen av hva folk innehar hjemme. Jeg veit ikke forholdstallet, men tipper at 90% av brukere rundt i Norge sitter med Windows. Jeg har ingen stor tro på at andre operativsystem i nærmeste fremtid tar over for Windows. Det er en grunn til at folk bruker Windows.

Jup, +90% bruker ms siden det er standard, siden det er standard er det mange ganger mer programvare tilgjengelig og lettere å få hjelp.

 

Microsofts problem er at de laget versjoner av hoved produktet for lenge siden som fortsatt virker greit: xp og office xp/2003. De fleste ser liten grunn til å oppdatere.

Prøvde office 2007 men droppet den da menyene var ulike samt noen andre problemer (kunne ikke lagre et bilde jeg fikk i outlook). Evt forbedringer var mindre en ulempene. Kjørte xp til en måned siden da jeg oppgradere til 64bit win7. bedre en xp, men liten grunn til å oppgradere om du ikke trenger 64bit.

Lenke til kommentar

"BSD er trege"? Hahaha! Når du sier "trege", mener du da den gode minnehåndteringen (som går igjen i *nix systemer), den supere TCP/IP stacken som gjør BSD til et førstevalg til brannmur/proxy?

Det var en kommentar til miljøene som utviklet operativsystemene ikke egenskapene til selve operativsystemene. BSD ligger vesentlig etter de tre andre nevnte på å tilgjengelig gjøre features både med hensyn på hvor tidlig noe kommer og hvor mye som kommer. Dette gjelder spesielt "desktop features", for servere og appliances kan de en sjelden gang være nokså kjapt ute hvis det ansees for å være en killer feature. Mange brukere ser på det som en fordel. Andre ikke.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Til tross for jeg er MS fan, er jeg ikke overrasket at denne dagen kom. Apple selger jo gadgets, og produktene tvinger kunder å må kjøpe helt nye produkter om de vil oppgradere.

 

MS er jo software, og er et "evig" produkt som følger med deg selv om du oppgraderer hardware i PCen din.

Lenke til kommentar

@-Lasse: Nå skrev ikke ovrebekk at Windows var perfekt. Slik jeg oppfatter hans formulering mener han mer eller mindre det motsatte.

 

Når det gjelder at markedet priser Apple til en høyere verdi en Microsoft, er det bare et uttrykk for at markedet mener Apple har langt større vekstpotensiale enn Microsoft. Dog må Apple tre til firdoble sin avkastning (overskudd) for at markedets forventning skal oppfylles. Når det gjelder Microsoft - virker det faktisk som om markedet ikke har forventing om særlig høyere overskudd (kanskje en 5 - 6 mrd $ mer).

 

Nå har jeg ikke tatt meg tid til å finne gjennomsnittlig risikopremie på NYSE/Nasdaq, og kan således ikke vurdere om markedet bruker 12, 10, 8 eller en annen %-sats som avkastningskrav. Derfor blir det meste omtrentlige tall.

 

Det er dog en reell fare for at Apple sine aksjer er overpriset, noe selskapet P/E kan indikere. Forventet P/E om et år krever at Apple sitt overskudd øker til 14,11 mrd $ om markedets forventninger skal tilfredsstilles. Personlig ville jeg ikke kjøpt Apple aksjer pr dato.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Det er en grunn til at folk bruker Windows.

 

Ja, fordi det er tåpelig å gjøre noe annet siden man likevel betaler for Windows når man kjøper en ny datamaskin. Så for menigmann er ikke valget gjort på bakgrunn av behov, men av hva som følger med.

Det der er bare et tåpelig dårlig argument. For det første, så får man kjøpt datamaskiner uten operativsystem. For det andre, ville de aller, aller fleste valgt Windows uansett. Derfor er de fleste pakker allerede installert med Windows, det for å gjøre det lettere for brukeren. Windows er også kjent av mange, som også gjør at det er lett å dele erfaringer om systemet. Folk generelt er fornøyd med Windows. Ingen andre operativsystem leverer like helhetlig pakke som det Windows gjør idag. Med tanke på 3.parts utviklere som også har sin største fokus på Windows.

 

Ja, man får kjøpt datamaskiner uten operativsystem, men disse er ikke like tilgjengelige som datamaskinene med Windows. Hvis du besøker din lokale elektronikkforhandler tror jeg du raskt oppdager at de kun selger maskiner med Windows. Mannen på gata vet nok ikke engang at det finnes alternativer. Dette skyldes Microsofts sterke posisjon i markedet over mange år. Folk velger det de får servert i butikken, det de har hørt om, det de kan osv.

 

Grunnen til at PC-kyndige som bruker Windows gjør det er som regel at de har tatt et valg om at det er best for dem. Grunnen til at mannen på gata bruker Windows er derimot en helt annen.

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Nå er det vel ikke så rart om man ser på markedsandelen av hva folk innehar hjemme. Jeg veit ikke forholdstallet, men tipper at 90% av brukere rundt i Norge sitter med Windows. Jeg har ingen stor tro på at andre operativsystem i nærmeste fremtid tar over for Windows. Det er en grunn til at folk bruker Windows.

 

Hvis du hinter til den latterlig gode markedsføringen på 80-90 tallet, og avtaler med IBM, senere tid tar monopol på markedet osv.. Ja da er jeg enig, det er ikke fordi Windows er enklere..

 

Mac OSX er enklere enn Windows, Windows er enklere enn Linux...

 

Jeg foretrekker Arch Linux :thumbup:

Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hvor de som kjøper Apple-aksje ser verdiene? Jeg sliter med å se hvorfor de er villige til å betale like mye for Apple som omsetter for ca 70% av det MS omsetter for og tjener omtrent 33% av det MS tjener. Apple må sannsynligvis minst doble sin omsetning (uten at jeg har foretatt noen dyp økonomisk analyse av disse tallene) for å tjene like mye som Microsoft.

 

Det eneste markedet hvor Apple er store er mobile enheter (mobil og PMP). Og her har de ikke det beste produktet lenger.

 

Ja de har store andeler av tablet markedet, men dette markedet er pdd ubetydelig, og når markedet vokser så vil ikke Apple være like dominant.

Lenke til kommentar

 

Ja, man får kjøpt datamaskiner uten operativsystem, men disse er ikke like tilgjengelige som datamaskinene med Windows. Hvis du besøker din lokale elektronikkforhandler tror jeg du raskt oppdager at de kun selger maskiner med Windows. Mannen på gata vet nok ikke engang at det finnes alternativer. Dette skyldes Microsofts sterke posisjon i markedet over mange år. Folk velger det de får servert i butikken, det de har hørt om, det de kan osv.

 

Grunnen til at PC-kyndige som bruker Windows gjør det er som regel at de har tatt et valg om at det er best for dem. Grunnen til at mannen på gata bruker Windows er derimot en helt annen.

Så hvis hver enkelt kunne "hatt et valg", som du mener. Tror du de hadde valgt noe annet en Windows? Tror du selgere ville anbefalt et annet operativsystem for noen som ikke er like datakyndige som mange her inne? MS er kjent, brukervennlig og trygt for folk flest. Sier ikke at andre OP ikke har de egenskapene, men tryggheten og kjennskapen er viktig for valg folk tar. Det gjelder i alle emner, og der er MS best.

 

Ms har stått sterkt lenge, men de har ikke monopol. Det er fortsatt en grunn til at MS har størst brukermasse den dag idag, som for 20 år siden.

Endret av -Lasse
Lenke til kommentar

 

Hvis du hinter til den latterlig gode markedsføringen på 80-90 tallet, og avtaler med IBM, senere tid tar monopol på markedet osv.. Ja da er jeg enig, det er ikke fordi Windows er enklere..

 

Mac OSX er enklere enn Windows, Windows er enklere enn Linux...

 

Jeg foretrekker Arch Linux :thumbup:

Kjennskap og trygghet er viktig for folk flest. Dessuten tror jeg "mannen i gata" vil mene at Windows er lettere en andre OP på grunn av dominansen i markedet, samt at programmassen er hovedsakelig lagd til MS.

Endret av -Lasse
Lenke til kommentar

Er dette kurser, årlig omsetning eller total omsetning?

Snakk om kursen i en spesiell dag. MS er igjen mer verdt enn Apple.

 

Ved børstegning i går var Apple mest verdt - NYSE/Nasdaq har ikke åpnet i dag. Både Apple og Microsoft noteres på andre børser, men det er kun på NYSE/Nasdaq volum er så store at prisene blir sånn noenlunde korrekte.

 

Market Cap (børverdi) gjelder i utgangspunktet kun for det gitte tidspunkt, i og med at den variere konstant, også gjennom en dag. Normalt bruker vi verdien ved børstegning siste dag. Snittverdier over perioder er lite brukbare som verktøy.

Lenke til kommentar
Så hvis hver enkelt kunne "hatt et valg", som du mener. Tror du de hadde valgt noe annet en Windows? Tror du selgere ville anbefalt et annet operativsystem for noen som ikke er like datakyndige som mange her inne? MS er kjent, brukervennlig og trygt for folk flest. Sier ikke at andre OP ikke har de egenskapene, men tryggheten og kjennskapen er viktig for valg folk tar. Det gjelder i alle emner, og der er MS best.

 

Ms har stått sterkt lenge, men de har ikke monopol. Det er fortsatt en grunn til at MS har størst brukermasse den dag idag, som for 20 år siden.

 

Slik som situasjonen er i dag, da ville de som i det hele tatt vet hva operativsystem er valgt Windows. Hvis Microsoft IKKE hadde gjort en avtale med IBM for ca. 20 år siden, og hvis ett annet firma ikke hadde gjort det, da hadde ting sett veldig annerledes ut skal jeg si deg.

 

Microsoft har kanskje ikke monopol i dag, men de har hatt det.. eller ihvertfall vært veldig nær monopol. Hvorfor har noen monopol? Jo, fordi de fører monopolistiske markedsstrategier, det har Microsoft drevet med siden Microsoft fikk avtale med IBM.

 

Det finnes opp til flere saker der Microsoft får bot for monopolisme.

Endret av Wolfie276
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...