Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

frastjålet modep funnet igjen etter 3 år, hva nå


Justin Time

Anbefalte innlegg

Hei Alle,

 

Skriver her for å høre hva jeg bør gjøre.

Ble frastjålet en Peugot Trekker moped i 2007. Den stod parkert med trekk over med rattlås utenfor en boligblokk. Forholdet ble anmeldt, men selvfølgelig henlagt. Nå, 3 år senere, ved en tilfeldighet, fant jeg den igjen i samme byen, parkert utenfor en offentlig bygning, med det som må være falske skilter. Jeg vet med sikkerhet den er min pga spesielle skrap/merker og modefikasjoner jeg gjorde på den.

Jeg har funnet navnet på nåværende "eier" og vet hvor han bor.

Jeg fant faktsik min reservenøkkel i kjelleren min MED rammenr på.

 

Hva gjør jeg?

Går jeg til politiet?

Skal jeg oppsøke "eieren" ? kan jo hende han har kjøpt "brukt"?

Sjekke rammenr? hvor står det evt?

Hvordan klarer folk egentlig å få "nye" skilter på en stjålet moped?

Jeg brukte studielånet mitt på kjøpet i sin tid, og jeg synes ikke det er riktig å bare la dette fare nå som jeg har funnet den.

 

Hva mener dere? :-k

 

edit: overskrift skal seff være *moped*, lol

Endret av Justin Time
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ikke bare stikke ned der mopeden står og ringe politiet og be dem komme ned dit så de får se at du har original nøkkel med serienummer til den mopeden ?

 

Hvet ikke om de tar seg av sånne saker på den måten men jeg hadde ikke latt mopeden min forsvinne igjen hvis jeg fant den igjen etter 3 år.

Lenke til kommentar

Zeonid

 

Problemet er jo hvis den som har moped nå har kjøpt den hos noen, alså han vet ikke at det er tyvgods. Derfor mener jeg han burde ringe politiet for han har jo tydligvis en god sak.

 

Det var ment litt humoristisk, men han er i sin fulle rett til å gjøre dette.

 

Men det tryggeste og sikkert beste er å gi beskjed til politiet om at du har sett den. Gi adresse og vente på politiet. Om de velger å prioritere det er en annen sak. Om ikke kjører du den hjem og sender et brev til politiet.

Endret av Zeonid
Lenke til kommentar

Heleri (kjøp av tyvegods) er vel heller ikke lovlig. Slik at den som har kjøpt mopeden også har begått et lovbrudd selv om han ikke viste at den var stjålet.

 

Med heleri menes å bevisst motta til eie, pante eller bruke, forsvare, skjule eller forbruke tyvegods. Heleri har i Norge en strafferamme på inntil tre års fengsel, men kan også straffes med bøter.

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?ltdoc=/all/nl-20060630-049.html

Lenke til kommentar

Heleri (kjøp av tyvegods) er vel heller ikke lovlig. Slik at den som har kjøpt mopeden også har begått et lovbrudd selv om han ikke viste at den var stjålet.

 

Med heleri menes å bevisst motta til eie, pante eller bruke, forsvare, skjule eller forbruke tyvegods. Heleri har i Norge en strafferamme på inntil tre års fengsel, men kan også straffes med bøter.

 

http://www.lovdata.n...060630-049.html

 

Takk for retting :)

Lenke til kommentar

Jeg vet hva jeg ville gjort.

Selv om noen har flyttet mopeden, og jeg brukte 3 år på å finne den, er den FORTSATT MIN.

Enten det er tyven som fortsatt bruker den, eller en idiot har kjøpt den som tyvgods, er det ikke den ekte eierens ansvar.

 

Jeg ville ringt politiet, og bedt dem komme til det stedet hvor mopeden står parkert.

Om de nektet, hadde jeg ringt broren min, og bedt ham komme til stedet med mopednøkkelen.

Jeg hadde ikke sluppet den av syne. Jeg hadde tatt nøkkelen, og kjørt den hjem.

 

For meg er det fullstendig irrelevant om tyven har den fremdeles, eller om han har solgt den til et fjols.

Ikke mitt problem. Ingen har rett til å selge min moped. Følgelig er den fortsatt min.

 

Vi kan ikke leve i et samfunn hvor man anerkjenner et salg som ikke er foretatt av, eller på vegne av eieren.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dersom du fikk utbetalt forsikringssummen på den,

er det vel forsikringsselskpet, og ikke du som eier den.

 

Dersom den ble funnet og overlevert til selskapet etter at du fikk dine penger,

kan de, lovlig, ha solgt den til nåværende eier.

 

Hvis det forholder seg slik, og du tar den, er det tyveri og du kan bli anmeldt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mange meninger rundt eierskap i slike tilfeller, men det skal eg ikke gå inn på.

 

Forutsatt at man har fått tilbake pengene via forsikring så ville eg ALDRI hatt mopeden(eller bilen for den del) tilbake igjen. Du vet ikke hvem som har hatt den, hvordan den har vært behandlet, hvilke servicer/modifikasjoner som er gjort/ikke gjort og evnt hvilken gjeld noen har opparbeidet(parkering, bom osv). Det sistnevnte vil man nok ikke få noe problemer med, men med det rette bompengeselskapet så kan det være tidkrevende å få navnet sitt renvasket.

 

Eg ville ha sett mopeden, mimret litt og så kanskje ringt politiet.

Lenke til kommentar

Til trådstarter

 

Noen oppdatering rundt saken? Er nysgjerrig på hvordan det går. For er jo ingen tvil om at det er noe her som bør oppklares. Selv om den skulle ha vært funnet og solgt av forsikringsselskapet så vil det være utrolig merkelig at ikke du ble informert om det, og evt. fikk førsteretten på å få den tilbake.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den reservenøkkel "eier" viser til, kan vel kun bevise at han har rammenummer på sin moped. Så lenge den var låst, må jo tyven ha brutt opp låsen(e) og byttet tenningslåsen for at den ikke skal se stjålet ut.

Mange spør, så hiver meg på jeg også.. fikk du oppgjør for mopeden av ditt forsikringsselskap? Isåfall er det på det rene at mopeden ikke er din. Så lenge du nå vet hvor mopeden hører "hjemme" pga nytt skilt, er det jo bare å høre med forsikringsselskapet om den har blitt funnet i ettertid, og solgt igjen. Dette er dog lite trolig, siden det er annet skilt på den, siden ingen kjøretøy får annet skilt enn sitt første.

Har noen gått så grundig til verks, med å stjele en rattlåst moped, og byttet låser, så er det nok ikke sikkert at rammenummeret stemmer lenger heller..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...