Gå til innhold

Noen som vil dele informasjon rundt flygelederutdanning?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke begynt med det en gang. Men forstod det da slik at man skulle vente med å søke visum pga det greine med I-20 skjema?

Ellers, noen fått ordna med lånekassa enda?

 

Hmm, satser på du har rett. De skal ha rimelig mye detaljer om oppholdssted, flight nummer osv som vi ikke har fått enda. Mest logiske er at vi ville ha tatt det i fellesskap på forkurset.

 

Fremdeles rimelig tamt fra lånekassens side, har prøvd å søke men får samme feilmelding. Får bare avvente til avinor får fikset det. (forhåpentligvis for vi mer enn 8 måneder studielån også).

 

Noen som har vurdert bilkjøp?

Lenke til kommentar

Jeg forsto det også slik at vi skulle vente med visumsøknaden til form I-20 kommer tilbake fra UND. Og Avinor har vel bare nå nylig sendt over skjemaene vi sendte inn.

 

Jeg kommer nok til å kjøpe meg bil ja. Litt med tanke på at det er ganske langt mellom ting i Grand Forks, men også at jeg kjenner folk i Bismarck, vil ta meg noen turer til Montana og stå på ski, og evnt. til Minneapolis. Orker ikke å bare være i GF når vi har fri.

 

Dessuten, vi får leiligheter rett ved siden av Ralph Englestad Arena. Årspass på hockeykamper skal kjøpes inn. :D

Lenke til kommentar

ang visum etc, mail jeg akkurat fikk:

 

"Hei - dere må avvente til dere får I-20 skjemaet fra UND. Skjemaene dere har fylt ut er oversendt UND som er igang med den prosessen.

Lånekassen har foreløpig ikke åpnet for søknader på flygelederstudiet. Jeg forventer at det skjer noe på dette neste uke da det begynner å komme folk tilbake fra ferie.

Jeg skal sende ut beskjed når søknadsmuligheten er åpnet"

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vi har begynt å bruke facebook som informasjonssamling mellom oss, blir derfor heller lite informasjon på denne siden ; )

 

Flygelederyrket er spennende osv, men er ikke noe man bør satse på å komme inn på da det er vanskelige opptakstester. Du bør ha en plan B om testene ikke går som du hadde tenkt. Min plan B var flyvertinne ( =

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Søk når du føler deg klar for å ta opptaksprøvene. Du trenger ingen relevant erfaring / utdannelse. Det du trenger er god simultankapasitet, logisk sans + et par andre ting.

 

For det er vel fortsatt sånn at man kun får ett forsøk på å bestå? Det var slik når jeg var på opptaksprøver for et par år siden..

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

Har prøvd å regne litt.

 

Her er oppgaven:

 

Hvor mye tjener man på å ta flygelederutdanning, kontra en universitetsutdanning? Dette gjelder de 5 årene det tar å ta en master.

 

 

Flygeleder:

1. år: Ingen lønn. Lån fra Lånekassen på 89 000,-, hvorav 35k blir til stipend. 45k i minus.

2. år: 280 000 aspirantlønn. Muligens enda mer.

3. år - 5. år: Ferdig utdannet. Lønn på ca. 600 000.

 

Tilsammen: 2 035 000 NOK

 

 

Master-utdanning

1. år - 5. år - Lånekassen. 45k i minus pr. år.

 

Tilsammen: - 225 000 NOK

 

 

Differansen blir med andre ord på nesten 2,3 mill. Dessuten er ikke master-studenten sikret å få seg jobb med en gang etter studiene, og det er medregnet best-case-scenario - altså at studenten bare bruker 5 år på utdanningen og ikke finner på å seile rundt jorden etter bachelor.

 

Dessuten kommer mest sannsynlig master-studenten til å tjene betydelig mindre enn flygelederen når vedkommende hopper inn i jobbmarkedet som helt fersk. Det året master-studenten begynner å jobbe blir det fjerde året for flygelederen, som mest sannsynlig innen den tid har rukket å klatre enda litt mer på lønnsstigen.

 

 

Noen som har noen flere variabler å komme med? Og ja, dette er en post for å runke til flygelederens attraktive jobb, men don't be haters.

Endret av nikko_tt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...