Gå til innhold

Noen som vil dele informasjon rundt flygelederutdanning?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikkerhetsklareringen er vel såpass omfattende fordi du kan måtte jobbe med store militære hemmeligheter som vanlig militæret ikke vil ha tilgang til.

Tenker f.eks på situasjoner under Den Kalde Krigen hvor U2 fly landet på Bodø før de spionerte på Sovjetunionen. Eventuell dirigere F16 o.l på bombetokt i regi av NATO. Er nok en del hemmeligheter noen av oss skal jobbe med.

 

Helsesjekken ja. Tror de fortalte meg at 96 % eller noe besto helsetesten. Leste litt på lovdata, hvor det f.eks står dette om hørselkrav:

 

17.1© Ved førstegangs undersøkelse av legeattest for flygeleder skal hørselstapet på hvert øre for seg ikke være over 20 dB(HL) ved frekvensene 500, 1000 og 2000 Hz, eller mer enn 35 dB(HL) ved 3000 Hz. En søker hvis hørselstap er innenfor 5 dB(HL) av disse grenser på to eller flere av frekvensene, skal gjennomgå rentone audiometri en gang i året (se punkt 17.1.2).

 

35 dB(HL) ved 3000 Hz er virkelig dårlig i vår alder. Var redd det var samme krav som på f.eks spesialsoldat i hæren hvor det er mye strengere.

 

Videre står det:

 

17.1(d) Ved undersøkelse før forlengelse eller gjenutstedelse skal hørselstapet på hvert øre for seg ikke være over 35 dB(HL) ved frekvensene 500, 1000 og 2000 Hz, eller mer enn 50 dB(HL) ved 3000 Hz. En søker hvis hørselstap er innenfor 5 dB(HL) av disse grenser på to eller flere av frekvensene, skal gjennomgå rentone audiometri en gang i året (se punkt 17.1.2).

50 dB(HL) ved 3000 Hz er såpass dårlig at en må ha høreapparat.

 

Jeg ble i alle fall litt mer trygg etter dette. Det mest skumle er vel evnt. om man har diabetes uten at man vet det. Men jeg tror det skal gå bra. Og en skikkelig test blir det jo også. Røntgen av lunger og hjerte med mer. :p

 

 

Bra det ble en del som begynner i 2010. Gleder meg nå. :)

Lenke til kommentar

Forresten noen som vet hvorfor de krever "Avklart verneplikt" ? Har det med at de ikke ønsker at verneplikten skal forstyrre utdanninga/pliktjenesten?

Ja.

 

Venter fortsatt på brevet jeg... Sigh.

 

 

Har du ikke hørt noe enda? Ville jeg ha kontaktet dem!

Fikk det i dag. Blir tatt inn 2011, akkurat som jeg ville! :--)

Lenke til kommentar

Gratulerer til dere alle! :)

 

Jeg skal søke om 2 år, da jeg er ferdig med allmenn. Jeg må bare spørre om noe på testene; hvordan er engelsken som blir brukt? Med det mener jeg om det er "vanskelige ord" (gi eksempler hvis du husker dem)/hvordan standarden er. Fikk 5 som standpunkt i år, og skal fortsette med (internasjonal) engelsk til neste år. Tror dere en 5'er er god nok eller må jeg høyere opp (ønsker det selv da).

 

EDIT: Hvordan fikk dere avklart verneplikten/førstegangstjenesten?

Endret av DaMole
Lenke til kommentar

Gratulerer til dere alle! :)

 

Jeg skal søke om 2 år, da jeg er ferdig med allmenn. Jeg må bare spørre om noe på testene; hvordan er engelsken som blir brukt? Med det mener jeg om det er "vanskelige ord" (gi eksempler hvis du husker dem)/hvordan standarden er. Fikk 5 som standpunkt i år, og skal fortsette med (internasjonal) engelsk til neste år. Tror dere en 5'er er god nok eller må jeg høyere opp (ønsker det selv da).

 

EDIT: Hvordan fikk dere avklart verneplikten/førstegangstjenesten?

 

5 i engelsk er nok mer enn bra nok, selv tror jeg du kan komme langt bare med 4 også

Lenke til kommentar

Ok. Har du noen svar på de andre spørsmålene, for eksempel så er jeg veldig opptatt av å finne ut hvordan man får avklart verneplikten/førstegangstjenesten uten at man må ha fått fullført verneplikten/førstegangstjenesten.

Endret av DaMole
Lenke til kommentar

Gratulerer til dere alle! :)

 

Jeg skal søke om 2 år, da jeg er ferdig med allmenn. Jeg må bare spørre om noe på testene; hvordan er engelsken som blir brukt? Med det mener jeg om det er "vanskelige ord" (gi eksempler hvis du husker dem)/hvordan standarden er. Fikk 5 som standpunkt i år, og skal fortsette med (internasjonal) engelsk til neste år. Tror dere en 5'er er god nok eller må jeg høyere opp (ønsker det selv da).

 

EDIT: Hvordan fikk dere avklart verneplikten/førstegangstjenesten?

Eksempel, noe ala dette: Scandinavian13 turn left heading 060, report when established on the localizer runway 19L.

Lenke til kommentar

Ok. Har du noen svar på de andre spørsmålene, for eksempel så er jeg veldig opptatt av å finne ut hvordan man får avklart verneplikten/førstegangstjenesten uten at man må ha fått fullført verneplikten/førstegangstjenesten.

 

Eneste måten å få avklart verneplikten sin på er å enten fullføre den helt ut eller å bli stemplet tjenesteudyktig (Gjøre det dårlig å sesjonstester, dårlig syn, dårlig hørsel, sykdommer osv).

Lenke til kommentar

Jeg fikk avklart verneplikt fordi jeg ikke ble innkalt innen 2 år etter at min forrige utsettelse gikk ut, da blir man overført til resrven, og kun innkalt om det er krig. Det er med andre ord eneste måten å "slippe unna" uten å bli erklært tjenesteudyktig, noe jeg ikke anser som en lur veg å gå, verken i forhold til flygerlederutdanning, eller andre yrkesrettninger

Lenke til kommentar

Når blir det nye opptak igjen? Neste vår?

 

Jeg er ferdig med VG3 nå og har i tankene en flygelederutdannelse. Er det slik at hvis man ikke består opptaket, får man aldri sjansen igjen? Isåfall må det være dumt å kun satse på flygelederutdanninga?

 

Hvordan kan jeg forberede meg mest mulig fram til opptak? Forsøke å bli bedre i engelsk e.l? (jeg har 4 i eng, vg3).

Lenke til kommentar

Du har kun en sjanse ja. ryker du på den er du ute for godt. Prøvene er egnetlig vanskelig å forberede seg til. Du kan si de er lagt opp på en slik en måte, at enten så kan du det, ellers å kan du det ikke. Et godt tips vil være lære seg å kunne følge med, oppfatte og huske hva som blir sagt i engelsk, samtidig som du gjør andre oppgaver, multitasking er nøkkelordet. Ellers er det oppgaver som går på romforståelse, reaksonsevne, assosiasjonsegenskaper o.l.

 

Tror også det er opptak hvert år ja

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...