Gå til innhold

Noen som vil dele informasjon rundt flygelederutdanning?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Jeg fikk avklart verneplikt fordi jeg ikke ble innkalt innen 2 år etter at min forrige utsettelse gikk ut, da blir man overført til resrven, og kun innkalt om det er krig. Det er med andre ord eneste måten å "slippe unna" uten å bli erklært tjenesteudyktig, noe jeg ikke anser som en lur veg å gå, verken i forhold til flygerlederutdanning, eller andre yrkesrettninger

 

Selv nektet jeg på samvittighetsgrunnlag. Ble overført til siviltjenesten. Etter 1.5 år fikk jeg brev derfra om at jeg ikke fikk siviltjeneste pga. manglende ressurser i etaten og nå var overført heimevern. Det var det siste jeg hørte.

 

Ble godtatt av Avinor som "avklart verneplikt".

 

TH

Lenke til kommentar

Jeg fikk avklart verneplikt fordi jeg ikke ble innkalt innen 2 år etter at min forrige utsettelse gikk ut, da blir man overført til resrven, og kun innkalt om det er krig. Det er med andre ord eneste måten å "slippe unna" uten å bli erklært tjenesteudyktig, noe jeg ikke anser som en lur veg å gå, verken i forhold til flygerlederutdanning, eller andre yrkesrettninger

 

Når blir man innkalt til første sesjon? Er ikke det når man er 17? Anyway, jeg har ikke akkurat lyst til å bli erklært tjenesteudyktig samt. som jeg ikke har lyst til å løpe rundt i skogen. Synes de burde ta vekk det med at man må ta verneplikten.

Lenke til kommentar

Jeg fikk avklart verneplikt fordi jeg ikke ble innkalt innen 2 år etter at min forrige utsettelse gikk ut, da blir man overført til resrven, og kun innkalt om det er krig. Det er med andre ord eneste måten å "slippe unna" uten å bli erklært tjenesteudyktig, noe jeg ikke anser som en lur veg å gå, verken i forhold til flygerlederutdanning, eller andre yrkesrettninger

 

Når blir man innkalt til første sesjon? Er ikke det når man er 17? Anyway, jeg har ikke akkurat lyst til å bli erklært tjenesteudyktig samt. som jeg ikke har lyst til å løpe rundt i skogen. Synes de burde ta vekk det med at man må ta verneplikten.

 

Vell hvis du ikke vil inn i skauen er ikke det noe problem vell? Skjønner ikke hvorfor folk stresser med verneplikten, det er abselutt ikke noe vanskelig å gjøre en helvetes dårlig jobb på sesjonen! Du har mest sannsynlig vært på sesjon før du er 19 uannsett, dessuten krever Avinor 5-6 år av livet ditt, og da kan ikke du plutselig bli kalt inn i militæret..

Lenke til kommentar

Etter det jeg har lest på avinor.no, så krever de at verneplikten er avklart før man søker. Hvis jeg gjør det dårlig på sesjonen, så kan jeg jo bli erklært tjenesteudyktig, noe somkanredusere sjansen for en del jobber, siden når man er erklært tjenesteuduktig så 'har' man dårlig helse (fysisk), hvis det er det du mener med å gjøre en dårlig innsats på sesjonen.

Lenke til kommentar

Etter det jeg har lest på avinor.no, så krever de at verneplikten er avklart før man søker. Hvis jeg gjør det dårlig på sesjonen, så kan jeg jo bli erklært tjenesteudyktig, noe somkanredusere sjansen for en del jobber, siden når man er erklært tjenesteuduktig så 'har' man dårlig helse (fysisk), hvis det er det du mener med å gjøre en dårlig innsats på sesjonen.

 

Haha nei det står sjeldent grunnlag på hvorfor du ikke er tjenestedyktig, tviler sterkt på at det er noen jobber som ser på om du var i militæret eller ikke. Det kan være en grunn så enkel som at du ikke klarer å lese bokstaver på et par meters avstand uten briller noe de krever, og du er forsatt i stand til å gjøre hvilket som helst annen jobb da du faktisk kan bruke briller da. Nei ikke hver redd for å ikke få jobb du, det skal nok gå bra

Lenke til kommentar
Du har mest sannsynlig vært på sesjon før du er 19 uannsett, dessuten krever Avinor 5-6 år av livet ditt, og da kan ikke du plutselig bli kalt inn i militæret..

Lol? Selvfølgelig kan kan du bli kalt inn i militæret selvom det er gått 5-6 år av livet ditt? Kjenner flere leger som trodde det samme da de startet på medisinstudiet. "Hah, aldri om jeg blir kalt inn om 8 år da jeg er ferdig med utdannelse og turnus". Og de endte opp på samme båt som meg og måtte gjennomføre førstegangstjeneste (vel og merke som løytnanter).

 

Vi hadde også et par andre menige som hadde tatt andre utdannelser, som så plutselig ble dratt inn i forsvaret.

Lenke til kommentar
Du har mest sannsynlig vært på sesjon før du er 19 uannsett, dessuten krever Avinor 5-6 år av livet ditt, og da kan ikke du plutselig bli kalt inn i militæret..

Lol? Selvfølgelig kan kan du bli kalt inn i militæret selvom det er gått 5-6 år av livet ditt? Kjenner flere leger som trodde det samme da de startet på medisinstudiet. "Hah, aldri om jeg blir kalt inn om 8 år da jeg er ferdig med utdannelse og turnus". Og de endte opp på samme båt som meg og måtte gjennomføre førstegangstjeneste (vel og merke som løytnanter).

 

Vi hadde også et par andre menige som hadde tatt andre utdannelser, som så plutselig ble dratt inn i forsvaret.

 

Eh ja og det var jo nettopp poenget mitt? Avinor er ikke intresert i folk som plutselig må inn i militæret etter endt studie, derfor ønsker de det avklart på forhånd.

Lenke til kommentar

Skal selv inn onsdag 7 juli, kl 10.00.

 

Prøvde å søke om lån nå. Fant ut at vi skal søke på utdanninger i utlandet, hvor du finner "flygelederutdanningen (via avinor)" under University of North Dakota, Grand Forks.

Men, når jeg velger utdanningsperiode høsten 2010 og våren 2011 får jeg vite at dette ikke er godkjent søknadsperiode. Har noen her fått beskjed om at vi bare får lån for et halvt år eller noe?

Prøvde å rinnge lånekassen, men selvsagt var det stengt.

Lenke til kommentar
Du har mest sannsynlig vært på sesjon før du er 19 uannsett, dessuten krever Avinor 5-6 år av livet ditt, og da kan ikke du plutselig bli kalt inn i militæret..

Lol? Selvfølgelig kan kan du bli kalt inn i militæret selvom det er gått 5-6 år av livet ditt? Kjenner flere leger som trodde det samme da de startet på medisinstudiet. "Hah, aldri om jeg blir kalt inn om 8 år da jeg er ferdig med utdannelse og turnus". Og de endte opp på samme båt som meg og måtte gjennomføre førstegangstjeneste (vel og merke som løytnanter).

 

Vel, om man er tjenstedyktig og ikke blir innkalt, kan jeg love deg at å utdanne deg som lege er den sikreste måten å bli innkalt på...

Lenke til kommentar

Da har jeg snakket med Lånekassen, og det ser ut som vi bare får lån våren 2011. Både jeg og saksbehandleren synes dette var veldig rart, så jeg skal få beskjed iløpet av dagen om dette er endelig eller om vi også kan få lån høsten 2010.

 

Det gir jo ingen mening! Har du hørt med avinor også?

Lenke til kommentar

Merkelig!

Når jeg snakket med Avinor fortalte de meg at vi hadde rett på 8 måneders studielån både høsten og våren.

Men det er jo mest sannsynling dette vi skal gå igjennom på informasjonsmøtet ; )

 

Når jeg var inne til intervju (jeg var siste dagen de offesielt hadde intervjurunder), så fortalte de at det var 27 stk som hadde komt videre men at det fremdeles var noen de ikke hadde ringt. Så jeg regner med en rundt 35 stk eller noe lignende.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at vi har rett på fullt lån og stipend for et helt år. Tror det er bare noe feil med Lånekassen. Han jeg har snakket med har sendt mail til de som har med dette å gjøre, og jeg skulle få svar i dag (noe jeg selvsagt ikke fikk). Men jeg regner med at vi får ordnet opp i dette relativt snart. Om jeg ikke har hørt noe innen tirsdag, ringer jeg opp til Lånekassen igjen, og tar en telefon til Avinor.

 

Det er kjekt å ordne med lån før 1 juli, i alle fall for oss som har lån fra før av, siden det er da det begynner å løpe renter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...