Gå til innhold

Noen som vil dele informasjon rundt flygelederutdanning?


Anbefalte innlegg

Noen flere som prøver seg på opptaket i år? Har fått beskjed om bestått fase 1 og tilkalling til fase 2 i slutten av måneden, blir en spennende utfordring. Er overrasket over nærmest en måned ventetid mellom fase 1 og 2 dog, hadde forventet å bli innkalt neste uke eller noe.

 

Ellers føler jeg fase 1 var veldig utfordrende og ble nesten litt overrasket over at jeg kom videre ettersom konsentrasjonen var ikke helt på topp den dagen. Følte jeg gjorde det ekstremt bra på sorteringstesten f.eks men relativt dårlig på tale delen og kube delen. Har forstått det slik at man må bestå alle delene for å gå videre, så testen må nok være designet slik at alle skal gjøre en god del feil

Endret av Carew
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen flere som prøver seg på opptaket i år? Har fått beskjed om bestått fase 1 og tilkalling til fase 2 i slutten av måneden, blir en spennende utfordring. Er overrasket over nærmest en måned ventetid mellom fase 1 og 2 dog, hadde forventet å bli innkalt neste uke eller noe.

 

Ellers føler jeg fase 1 var veldig utfordrende og ble nesten litt overrasket over at jeg kom videre ettersom konsentrasjonen var ikke helt på topp den dagen. Følte jeg gjorde det ekstremt bra på sorteringstesten f.eks men relativt dårlig på tale delen og kube delen. Har forstått det slik at man må bestå alle delene for å gå videre, så testen må nok være designet slik at alle skal gjøre en god del feil

 

Jeg fikk svar på fase 1 etter bare 1 uke, så gikk raskt for meg. Slitsomt å vente så lenge! Jeg skal også på fase 2, og sitter igjen med litt samme følelse som deg. Rakk ikke igjennom alle oppgavene, og følte alt flere oppgaver gikk direkte dårlig. Men gjorde jo mitt beste ,og det var tydeligvis nok til å bestå fase 1 selv om jeg egentlig hadde lagt tanken om å bli flygeleder fra meg da jeg følte det gikk så dårlig!

Lenke til kommentar

Sett litt på statistikken og er vel sånn at nesten 50% av de som deltar på fase 1 består noe som gjør det mer forståelig at jeg kom videre.

 

Tror jeg var under gjennomsnittet når det kommer til kube/tale testene dog og det kan være fellende hvis man kommer så langt som til intervjuet. Føler jeg har god kontroll på multitasking/stresshåndtering delene, som utgjør hele fase 2(?) så vidt jeg har forstått, så blir litt skuffet hvis jeg failer på fase 2.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kom igjennom opptak 1, og skal på opptak 2 om ikke lenge. Jeg ble også overasket over tiden, men skjønner at det tar tid med 825 søkere i år! Så blir spennende å se hvordan fase 2 er, og se hvordan det går med oss som er i tråden her.

 

Lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå vært inne til fase 2 jeg også. Tror det gikk bra egentlig, men er umulig å si når man ikke vet hvordan de vektlegger ting. Slipper å vente lenge på svar heldigvis, så det er digg.

 

På DART hadde jeg 1 rød blink på oppgave 5 og 1 rød blink på oppgave 6. Fikset begge 2 raskt og uten problemer og ellers gikk testen smertefritt og følte jeg hadde kontroll på flyene, kollisjoner osv. Lyd delen tror jeg gikk litt dårlig, kanskje 75% riktig, 20% blank + et par bom. 

 

 

På multipass var alt kaos under treningsminuttene, men når testen startet hadde jeg fått relativt grei kontroll og jeg fikk bedre og bedre kontroll utover. Iløpet av testen hadde jeg 2 rød blink og begge gangene hadde jeg allerede gjort forandringen som måtte til for å fikse de før det begynte å blinke(høyde forandring), slik at det bare blinket noen få sekunder. Glemte noen lapper her og der + noen "see-offs", men det ble mindre og mindre feil og mer kontroll jo lengre ut i testen jeg kom. Lyd delen av denne testen gikk til helvete av typen 55% riktig, 30% blank 15% feil.

 

Klarte å holde roen og ble bedre og bedre utover i begge testene føler jeg, så er spent på å se om det holder. Jeg har sett på statistikken og generelt så kommer rundt 1/3 fase 2 deltakere videre til fase 3. Er håpefull at resultatet mitt skal være top 33% men tar det ikke som noen selvfølge. Tror ikke jeg hadde særlig progresjon på noen av lyddelene og når jeg failet såpass mye så kan det fort felle scoren. Testene skal jo måle naturlige evner og tror ikke jeg har noe særlig av de når det kommer til de lydgreiene.

Endret av Carew
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 5 måneder senere...
Gjest a7fa2...8cd

Noen som var på årets (utsatt fra ifjor) opptak? Ble nettopp ferdig med fase 2 og venter spent på svar på om jeg har kommet videre til intervju. 

Anonymous poster hash: a7fa2...8cd

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 1/11/2021 at 5:43 PM, Mia1998 said:

Jeg er 22, har 5,6 I snitt og har Englesk som morsmål, men fikk bare 3 i matte. Ville dere tatt sjansen  å søkt eller ville dere tatt opp igjen matte?

Gratulerer med 5,6 i snitt, det er jo svært bra! Dersom du synes at flygelederyrket høres interessant ut er det bare å søke. Man finner ut om man har det som trengs i løpet av opptaksprøvene, uavhengig av hvilke karakterer man måtte ha fra tidligere utdanning.

I tillegg skal det sies at en treer i matte på VGS på ingen måte trenger å bety at du har dårlige evner innenfor matematikk. På videregående er karakterer gjerne påvirket av motivasjon og øvrige faktorer som ikke nødvendigvis har noe å gjøre med hvor flink du er i faget. Det kan godt hende du ville fått kun seksere dersom du følte deg mer motivert i faget :).

On 6/21/2021 at 8:42 PM, Guest a7fa2...8cd said:

Noen som var på årets (utsatt fra ifjor) opptak? Ble nettopp ferdig med fase 2 og venter spent på svar på om jeg har kommet videre til intervju. 

Anonymous poster hash: a7fa2...8cd

Jeg var på fase 2 forrige fredag. Fikk e-post i dag om at jeg er videre til fase 3 :). Hva med deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/29/2021 at 9:20 PM, RoboHoboMK2 said:

Jeg var på fase 2 forrige fredag. Fikk e-post i dag om at jeg er videre til fase 3 :). Hva med deg?

Jepp! Fikk samme beskjed! Skal dit i september. Spent på hvordan intervjuene kommer til å være.

(Jeg er samme person som gjestebrukeren du svarte på ;) )

Endret av Inkystain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest 20625...135

Hei

Stemmer det at en del av testene/oppgavene kan minne om iq-tester?

Tok også Avinor sin test om jeg passet til å være flygeleder og fikk 20/20. Er den testen lingnende/samme type oppgaver som på de ordentlige testene? 

Anonymous poster hash: 20625...135

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...