Gå til innhold

Kommentar: Forbrukerfiendtlig eller nødvendig? (PS3)


Anbefalte innlegg

Jeg kunne faktisk ikke brydd meg mindre, da funksjonen/e de fjerner er ting som for 99% av kundene, inkl. meg er totalt uinteressant.

Prøvde Linux på den som en gimmick da maskina kom, men skjønte fort at surfing trives jeg best med på en pc, mens spilling er hva PS3 er ment for.

Og der er det ingen fare for at de fjerner den muligheten :)

Feil. PS3 blir også markedsført som et multimediasenter, ikke bare en spillkonsoll. Hvorfor er det relevant for debatten at du og mange andre ikke trenger funksjonen?

 

 

Sitat fra meg selv i en annen tråd:

 

 

Hva dere mener om Linux-støtten er helt irrelevant, her er det prinsippet om at man eier det man kjøper som gjelder.

Jeg gir f.eks blanke i voice chat, ingame chat og alt det styret der, skal jeg snakke med noen tar jeg like gjerne frem telefonen. Min mening om funksjonen er dog totalt uinteressant, det er ikke greit at Sony fjerner den bare fordi jeg ikke bryr meg om den. Dette handler om forbrukerrettigheter. Hvis alle hadde godtatt alt store selskaper driver med, hadde rettighetene våre vært lik null og produktene utrolig mye dårligere. Store selskaper må holdes i ørene akkurat som staten må holdes i ørene. Når et selskap eller en stat blir for mektig uten at noen bryr seg går det kun ut over brukerne som vil få langt dårligere tjenester.

 

Derfor er det veldig viktig at vi som forbrukere ikke godtar alt selskapet Sony gjør, (selvom selskapet heter Sony og noen har nærmest religiøse forhold til disse teknologi gigantene) neste gang kan du være akkurat deg og en av funksjonene du liker som blir rammet!

 

Har også vanskelig for å forstå at mange av dere tilsynelatende ikke unner andre funksjonalitet de har betalt for bare fordi de selv ikke utnytter det.

 

Det er heller ikke slik at Other OS er en helt ubetydelig funksjon. Hvor mange av valgene i menyen til PS3 har egne dedikerte forum, sider, guider, Youtube videoer og egne produkter? Tror dere undervurderer Linux communitiet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er en av de som ikke kunne brydd seg mindre om Linux. Likevel er jeg bekymret over Sonys respektløse behandling av sine kunder. At de fjerner PS2-kompatibilitet svir enda for min del, og nå dette?

 

Hvor vil det ende?

 

Min teori:

 

Det største problemet med Linux er at det er vanskelig nok å lage drivere til systemet ditt selv i et kommersielt OS som Windows. Det gjør at det kan være vanskelig å få bra grafikk, bra lyd og så videre, og det igjen er en av hovedgrunnene til hvorfor det er så få bra spill til linux. Men når det er sagt betyr det ikke at det ikke er noen bra spill i det hele tatt. Jeg tok en rask titt og fant denne listen: http://www.linuxlinks.com/article/20080530054213402/CommercialGames.html. Jaggu er ikke Doom 3, Enemy Territory og EVE Online der, blandt annet.

 

Tenk deg så at PS3 fikk beholde linux, og folk begynte å utvikle spill til den. Da kunne vi nok hatt en egen hylle med spill til PS3-linux, noe som igjen ville ført til at folk ville prøvd å få dem til å fungere på "vanlig" linux også. Hopp to, tre år frem i tid, og windows har endelig fått en kraftig konkurrent. ;)

Lenke til kommentar
' date=' 6. april 2010 - 15:57' timestamp='1270565865' post='15467987']

Jeg klarer ikke helt å forstå kritikken her. Ja jeg ser at de tar bort noe de TIDLIGERE reklamerte for, men helt ærlig vil jeg gjerne se en poll over hvor mange mennesker som faktisk har innstallert Linux på PS3 - og høre hvorfor de gjør det.

 

Jeg har forståelse for at en del folk bruker PS3 til andre ting enn spilling, spesielt da CELL CPUen til tallknusing osv, men de andre millioner brukerne som spiller, streamer film eller ser DVD/Blu-ray, merker jo ingen forskjell av dette.

 

Jeg forstår også at Sony velger å gjøre det av sikkerhets messige grunner - men det kan nok hende det er for sent. Er det derfor folk blir så sinte for dette?

Kan noen forklare meg hvorfor?

Klarer vi oss ikke med PS3 uten at det står på menyen at man har mulighet til å innstallere et annet OS?

 

Ville du brukt det samme argumentet om de tok vekk filmavspilling? De tar bare bort noe de tidligere reklamerte for? Og om man klarer seg eller ikke vil jo avhenge helt av hvordan man faktisk bruker konsollen.

 

AtW

Lenke til kommentar
' date=' 6. april 2010 - 15:57' timestamp='1270565865' post='15467987']

Jeg klarer ikke helt å forstå kritikken her. Ja jeg ser at de tar bort noe de TIDLIGERE reklamerte for, men helt ærlig vil jeg gjerne se en poll over hvor mange mennesker som faktisk har innstallert Linux på PS3 - og høre hvorfor de gjør det.

 

Jeg har forståelse for at en del folk bruker PS3 til andre ting enn spilling, spesielt da CELL CPUen til tallknusing osv, men de andre millioner brukerne som spiller, streamer film eller ser DVD/Blu-ray, merker jo ingen forskjell av dette.

 

Jeg forstår også at Sony velger å gjøre det av sikkerhets messige grunner - men det kan nok hende det er for sent. Er det derfor folk blir så sinte for dette?

Kan noen forklare meg hvorfor?

Klarer vi oss ikke med PS3 uten at det står på menyen at man har mulighet til å innstallere et annet OS?

 

Ville du brukt det samme argumentet om de tok vekk filmavspilling? De tar bare bort noe de tidligere reklamerte for? Og om man klarer seg eller ikke vil jo avhenge helt av hvordan man faktisk bruker konsollen.

 

AtW

 

Jeg har aldri sett en eneste reklame der de har reklamert for "supports other OS/Linux".

Jeg HAR sett reklamer der de reklamerer for spill/filmavspilling/onlinefunksjoner.

Jeg føler ikke det du drar frem her blir en like realistisk situasjon - får i alle fall for guds skyld håpe de ikke er så dumme.

 

Det er ikke meningen å tråkke folk som har PS3 med Linux på tærne her, og jeg må nå si meg enig i det skrevet over at det er vel urettferdig siden vi har betalt for muligheten for et annet OS.

Lenke til kommentar
' date=' 6. april 2010 - 16:13' timestamp='1270566806' post='15468064']
' date=' 6. april 2010 - 15:57' timestamp='1270565865' post='15467987']

Jeg klarer ikke helt å forstå kritikken her. Ja jeg ser at de tar bort noe de TIDLIGERE reklamerte for, men helt ærlig vil jeg gjerne se en poll over hvor mange mennesker som faktisk har innstallert Linux på PS3 - og høre hvorfor de gjør det.

 

Jeg har forståelse for at en del folk bruker PS3 til andre ting enn spilling, spesielt da CELL CPUen til tallknusing osv, men de andre millioner brukerne som spiller, streamer film eller ser DVD/Blu-ray, merker jo ingen forskjell av dette.

 

Jeg forstår også at Sony velger å gjøre det av sikkerhets messige grunner - men det kan nok hende det er for sent. Er det derfor folk blir så sinte for dette?

Kan noen forklare meg hvorfor?

Klarer vi oss ikke med PS3 uten at det står på menyen at man har mulighet til å innstallere et annet OS?

 

Ville du brukt det samme argumentet om de tok vekk filmavspilling? De tar bare bort noe de tidligere reklamerte for? Og om man klarer seg eller ikke vil jo avhenge helt av hvordan man faktisk bruker konsollen.

 

AtW

 

Jeg har aldri sett en eneste reklame der de har reklamert for "supports other OS/Linux".

Jeg HAR sett reklamer der de reklamerer for spill/filmavspilling/onlinefunksjoner.

Jeg føler ikke det du drar frem her blir en like realistisk situasjon - får i alle fall for guds skyld håpe de ikke er så dumme.

 

Det er ikke meningen å tråkke folk som har PS3 med Linux på tærne her, og jeg må nå si meg enig i det skrevet over at det er vel urettferdig siden vi har betalt for muligheten for et annet OS.

 

Poenget er ikke om situasjonen er realistisk, poenget er at arguemntet om at det er greit å ta bort noe de har reklamert for tidligere er ganske dårlig. Det var ditt argument, hvorfor er det plutselig ikke relevant for filmavspilling?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kunne faktisk ikke brydd meg mindre, da funksjonen/e de fjerner er ting som for 99% av kundene, inkl. meg er totalt uinteressant.

Prøvde Linux på den som en gimmick da maskina kom, men skjønte fort at surfing trives jeg best med på en pc, mens spilling er hva PS3 er ment for.

Og der er det ingen fare for at de fjerner den muligheten :)

Feil. PS3 blir også markedsført som et multimediasenter, ikke bare en spillkonsoll. Hvorfor er det relevant for debatten at du og mange andre ikke trenger funksjonen?

 

Hva er feil? Og Linux støtte er jo ikke hva det står og faller på som multimediasenter.

Og jeg har aldri påstått at det jeg skrev var så himla relevant, det er bare slik jeg ser på det.

Tipper langt under en promille av alle som skriver på nett de vurderer å levere den inn ettersom det er brudd på den ene kontrakten og loven etter den andre, aldri vil gjøre det når de kommer til stykket.

Linux på PS3 er i beste fall en gimmick som jeg virkelig tviler på at mange vurderer som grunnen til å kjøpe en PS3, just my 2 cents.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
' date=' 6. april 2010 - 16:13' timestamp='1270566806' post='15468064']
' date=' 6. april 2010 - 15:57' timestamp='1270565865' post='15467987']

Jeg klarer ikke helt å forstå kritikken her. Ja jeg ser at de tar bort noe de TIDLIGERE reklamerte for, men helt ærlig vil jeg gjerne se en poll over hvor mange mennesker som faktisk har innstallert Linux på PS3 - og høre hvorfor de gjør det.

 

Jeg har forståelse for at en del folk bruker PS3 til andre ting enn spilling, spesielt da CELL CPUen til tallknusing osv, men de andre millioner brukerne som spiller, streamer film eller ser DVD/Blu-ray, merker jo ingen forskjell av dette.

 

Jeg forstår også at Sony velger å gjøre det av sikkerhets messige grunner - men det kan nok hende det er for sent. Er det derfor folk blir så sinte for dette?

Kan noen forklare meg hvorfor?

Klarer vi oss ikke med PS3 uten at det står på menyen at man har mulighet til å innstallere et annet OS?

 

Ville du brukt det samme argumentet om de tok vekk filmavspilling? De tar bare bort noe de tidligere reklamerte for? Og om man klarer seg eller ikke vil jo avhenge helt av hvordan man faktisk bruker konsollen.

 

AtW

 

Jeg har aldri sett en eneste reklame der de har reklamert for "supports other OS/Linux".

Jeg HAR sett reklamer der de reklamerer for spill/filmavspilling/onlinefunksjoner.

Jeg føler ikke det du drar frem her blir en like realistisk situasjon - får i alle fall for guds skyld håpe de ikke er så dumme.

 

Det er ikke meningen å tråkke folk som har PS3 med Linux på tærne her, og jeg må nå si meg enig i det skrevet over at det er vel urettferdig siden vi har betalt for muligheten for et annet OS.

 

Poenget er ikke om situasjonen er realistisk, poenget er at arguemntet om at det er greit å ta bort noe de har reklamert for tidligere er ganske dårlig. Det var ditt argument, hvorfor er det plutselig ikke relevant for filmavspilling?

 

AtW

Jeg er uenig med deg, poenget er at dette gjelder støtte for et annet OS - ikke filmstøtte/spillstøtte/mulighet for andre tema på PS3.

Dette har gitt brukere fri tilgang til mesteparten av hardware, helt til dette nå ble misbrukt (som på alle andre konsoller).

Selvfølgelig vil Sony prøve å forhindre Piratkopiering av spill - de tjener jo penger på spill som blir solgt til PS3 :)

 

Og til slutt: jeg har aldri skrevet at "det er greit at de tar bort noe de har reklamert for tidligere".

Jeg skrev "ja, jeg ser at de tar bort.."

Vennligst ikke vri om på det jeg skriver, det er ikke spesielt saklig og bidrar heller ikke til debatten på en positiv måte.

 

Vi kan gjerne være uenige, men ikke si at jeg har sagt noe, som jeg faktisk ikke har :)

Lenke til kommentar

Du er avhengig av linux-støtte om den skal fungere som multimediasenter. Enten det, eller så m du ha en uono-server stående å transcode alt materialet du skal se - men da er så godt som hele vitsen med et mediasenter borte.

 

I tillegg er linux på PS3 nødvendig bla. for å installere custom themes per i dag, og det er *mange* andre bruksområder som bare venter på å bli tatt i bruk. Frem til man evt. klarer å kjøre usignert kode i native PS3-modus er man avhengig av linux på psp-en for å gjøre dette.

 

Opplegget er like latterlig som om Nokia plutselig skulle fjerne muligheten for å spille av musikk på XpressMusic-telefonene sine. "Jeg bruker det ikke." "Er mest en gimmick, for det er ikke like bra som et HiFi-anlegg." også er det liksom ikke så farlig...

 

Jeg oppfordrer ALLE som har en PS3 (ikke-slim) til å gå sammen om å kreve kjøpet hevet. Gå sammen en haug av folk, og rett kravet direkte mot importøren (ikke noen vits i å la butikkene lide for dette).

Selv dere som IKKE kunne brydd dere mindre vil tjene en pen slump hundrelapper på å heve kjøpet og heller kjøpe en ny slim, og i tillegg får dere en stillere og mindre konsoll. Det er vinn-vinn for alle PS3-eiere som ikke er avhengig av PS2-kompabilitet.

Lenke til kommentar

Jeg kunne faktisk ikke brydd meg mindre, da funksjonen/e de fjerner er ting som for 99% av kundene, inkl. meg er totalt uinteressant.

Prøvde Linux på den som en gimmick da maskina kom, men skjønte fort at surfing trives jeg best med på en pc, mens spilling er hva PS3 er ment for.

Og der er det ingen fare for at de fjerner den muligheten :)

Feil. PS3 blir også markedsført som et multimediasenter, ikke bare en spillkonsoll. Hvorfor er det relevant for debatten at du og mange andre ikke trenger funksjonen?

 

Hva er feil? Og Linux støtte er jo ikke hva det står og faller på som multimediasenter.

Og jeg har aldri påstått at det jeg skrev var så himla relevant, det er bare slik jeg ser på det.

Tipper langt under en promille av alle som skriver på nett de vurderer å levere den inn ettersom det er brudd på den ene kontrakten og loven etter den andre, aldri vil gjøre det når de kommer til stykket.

Linux på PS3 er i beste fall en gimmick som jeg virkelig tviler på at mange vurderer som grunnen til å kjøpe en PS3, just my 2 cents.

Det er feil at PS3 kun er ment for spilling, da den også blir markedsført som et mediasenter. Det er ikke veldig relevant hvor mange som bryr seg om funksjonen, da dette handler om at ting du er kjøpt er din eiendom, og at ingen skal kunne stjele tilbake ting fra den, et prinsipp ;)

Lenke til kommentar
' date=' 6. april 2010 - 16:32' timestamp='1270567922' post='15468157']

 

Jeg er uenig med deg, poenget er at dette gjelder støtte for et annet OS - ikke filmstøtte/spillstøtte/mulighet for andre tema på PS3.

Dette har gitt brukere fri tilgang til mesteparten av hardware, helt til dette nå ble misbrukt (som på alle andre konsoller).

Selvfølgelig vil Sony prøve å forhindre Piratkopiering av spill - de tjener jo penger på spill som blir solgt til PS3 :)

 

Og til slutt: jeg har aldri skrevet at "det er greit at de tar bort noe de har reklamert for tidligere".

Jeg skrev "ja, jeg ser at de tar bort.."

Vennligst ikke vri om på det jeg skriver, det er ikke spesielt saklig og bidrar heller ikke til debatten på en positiv måte.

 

Vi kan gjerne være uenige, men ikke si at jeg har sagt noe, som jeg faktisk ikke har :)

 

Nå skrev jeg ikke dette i hermetegn, det var dermed ikke et sitat. Det er min tolkning av innlegget ditt, der det virker om det er viktig for argumentet ditt at det ble reklamert for tidligere, beklager om jeg misforstått deg, men jeg synes ikke det er en veldig fjern tolkning. Men om det ikke er det du mener, hva er argumentet ditt? At fordi det gjelder få, så er det greit? Og hvordan har noe blitt misbrukt?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er feil at PS3 kun er ment for spilling, da den også blir markedsført som et mediasenter. Det er ikke veldig relevant hvor mange som bryr seg om funksjonen, da dette handler om at ting du er kjøpt er din eiendom, og at ingen skal kunne stjele tilbake ting fra den, et prinsipp ;)

 

Ser prinsippet, men jeg velger å bruke min tid og energi på litt viktigere prinsippsaker enn akkurat denne.

Jeg føler meg 100% sikker på at hverken spill,video eller bildefunksjonen noen gang blir fjernet, så da lever jeg godt med det.

Og har aldri sagt PS3 kun var ment for spilling for alle, men hva den for meg er ment for, selv om jeg ser setningen kunne misforstås.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Merker jeg faktisk blir litt grinete når folk argumenterer med "hvor mange..." og nevne "hva dem bruker det til...". Det er jo totalt uinteresant hvor mange og hvorfor de tar ibruk funksjonen.

 

Som sagt har det ikke noe med det å gjøre. Som skrevet ovenfor, hva om dem hadde fjernet muligheten for å spille video, eller til og med muligheten for å streame musikk, etc? Det er vel ikke så farlig det heller, for det er jo en spillemaskin. Hadde dere argumentert med "hvor mange..." og "hvorfor..." om det hadde skjedd? Og hva om dem hadde fjernet muligheten for PS2 spilling? Dette er jo en PS3 maskin. Har du PS2 spill har du vel en PS2 maskin også? Og skal du kjøpe PS2 spill er det din egen feil om du ikke har en PS2 maskin.

 

For de som ikke forstår handler dette om at produsent fjerner en funksjon og pakker det inn med "vi tenker på kunde sitt beste". Sony tar seg til rette og fjerner noe som vi som kunder har betalt for. Hva dem gjør med nye konsoller bryr meg ikke av den enkle grunn at det ikke reklameres for funksjonene. De som kjøper nye konsoller vet sikkert hva som mangler (gjør dem det ikke får dem skylde seg selv).

Lenke til kommentar

Jeg vant faktisk min PS3 i en SMS konkurranse så jeg kan ikke heve kjøpet, dessverre.

 

AtW: Jeg ser du fortsatt ikke leser det jeg skriver - jeg har IKKE sagt at jeg syns det er greit!

Kanskje jeg må skrive det rett ut så du forstår..

Jeg syns ikke det er greit at Sony fjerner denne funksjonaliteten! OK? :)

 

Jeg syns bare folk reagerte mer enn jeg hadde trodd på en funksjon jeg ikke har vært så interessert i, og spurte derfor HVORFOR, og fikk svar.

 

I'm out.

Lenke til kommentar

Gjeeeeesp.. Kan nå fremdeles spille av filmer via tversity uten problemer.. Windows mediaplayer streamer også uten problemer til ps3'en.. Det var heller ei noen europeiske ps3'er med software emulering av ps2 så vidt jeg er bekjent. USA fikk software emulering og første generasjon av ps3 i europa har hardware emulering. Linux på ps3 har alltid vært en gimmick og ikke noe reelt brukbart. Testa det i starten jeg og, og milde himmel, var som å kjøre linux på en gammal pentium, alt lagget og var relativt ubrukelig. Så vidt jeg la merke til når jeg kjøpte burken for noen år siden så stod det ingenting hverken på esken eller reklamen om at en kunne kjøre andre OS.. Det fant jeg ut via menyen.. Men, dere klager vel like mye på all funksjonaliteten som har blitt lagt til.. Jeg mener milde himmel, hvem vil vel ha noe MER enn det en betaler for.. HEV KJØPET!.. Om linux var den våte grunnen du svei av noen lapper for ps3, så hadde penga vært bedre brukt på en pc.. Du kan faktisk gjøre mer på den enn en ps3, dog du kan ikke spille ps3 spill, så da var vel ps3 spill den egentlige grunnen og å sutre her er vel bare en reaksjon på at påskeferien er over..

 

Gjeeesp

Endret av Phreak Paradize
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...