Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Heihei godt folk!

 

Sitter her å vurderer vannkjøling på det sterkeste, mest for å få litt mindre støy fra kassa. 

 

Et 7970, og et R9 280X gjør sitt for å holde støynivået vedlike

 

 

7970 finner jeg fullcoverblokk til, men er værre med R9 280X'en, da det er et sapphirekort som ikke er refferansedesign.

 

 

 

Skal/skal ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vel i grunn ingen planer om noen oppgraderinger i nær fremtid, og støyen fra koretene under bruk overveier at det ikke er verdt det på lang vei!

 

 

 

Får se litt på det, hva jeg kommer frem til.

 

 

EDIT: tenker heller ikke å overklokke GPUen mer enn at jeg klokker 7970en opp til samme frekvenser som 280Xen :)

Endret av Puke Nukem
Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å endre kjøler på kortene da? Luft altså? Eller lages ikke sånne lenger?

 

Husker godt da jeg bytta cpu og gpu-kjølere til noe vesentlig stillere. Magisk! (men dette var jo i 2005 :) )

Finnes fortsatt, men begrenset hvor ofte du ser dem, da stock kjølere i dag bruker omtrent så gode kjølere som volumet tillater dem, og dermed lite å hente på å kjøpe en egen som f.eks::http://www.digitalimpuls.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=84162&WebSiteMapNodeID=1000001

 

Problemet er jo uansett begrenset kjøling av VRM. Med mindre stock kjøleren på kortet allerede har kjølefinner/alu-deksel som kan brukes selv om man tar av selve kjøleribba. På mine skjermkort er det fullt mulig, som da kunne gjort bruk av universalkjøler mulig.

 

Med mindre man ønsker å sette på noen små kjøleribber selv da... Er ikke så krevende å sette på små kjøleribber på VRM.

Lenke til kommentar

Søk etter vrm eller ram heatsink, finn noe ala disse: http://www.performance-pcs.com/enzotech-mos-c1-motherboard-video-card-mosfet-heatsinks.html

 

Supremacy i VGA-utgave om det ikke passer med den nye med fast lengde, thermosphere: http://www.ekwb.com/shop/ek-vga-supremacy.html http://www.ekwb.com/shop/blocks/vga-blocks/universal-vga-blocks/thermosphere.html

 

Egentlig er det litt bortkastet, men universalblokker kan jo brukes igjen senere om du oppgraderer.

 

Det går forsåvidt an å kjøre uten kjøleribber på vrm/ram på enkelte skjermkort. Kommer litt an på hvor varmt skjermkortmodellen kjører de, og hvor mye luftflyt de får uten noe på. Jeg gjør det i et vifteløst kabinett med mitt 970@1500. Kan ikke øke på med volt eller klokke mye, men det funker. (Finn bilde av ditt kort uten kjøler, tell vrm-chips, del tdp på 10, og del det tallet på antall vrm-chips, og se om tallet blir pent og lavt. Under 10W per vrm, og det går an å vurdere å kjøre uten ekstra kjøling.)

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Halvparten av ny rigg oppe & går. 

 

TH10A med 4x 480mm radiatorer, haswell-e og...

 

 

...en enslig gf680.

 

 

 

Før vi setter i gang å dra på med høyere klokkefrekvens og flere grafikkort (men da må nvidia eller amd få gitt ut noe snart...) er dette helt absurd. 

 

Viftene bare surrer såvidt rundt på 3.4V og delta-T er på 2 grader C

 

for referanse: 2x D5 pumper i serie drar 250 l/time, og det inkluderer 11 rette vinkler og 3 hurtigkoplinger (Liker å skille hovedkort fra resten med hurtigkoplinger samt GFX fra hovedkort)

 Da er endelig mer hardware på plass

 

post-42049-0-54232200-1431112829_thumb.jpg

 

3x titan x med EK vannblokker, bakplate og trippel paralell terminal.

 

En kjapp testrunde med GTA V på 4K skjerm gir en rapportert last i aquasuite på 500W (Dette er bare basert på differansemåling på temperatur ut og inn av varmekildene og flowraten, så den kan fort bomme en del.)

 

Resultatet er at med ambient temp. på 23C så måtte radiatorviftene opp fra 4V til 5V for å holde 30C maks vanntemp. Det gir meg en kjøleytelse på 4,5W pr. grad dT pr. 120mm vifteplass. Dette med eloop 12-2 vifter (Så uhørbart selv med 24 vifter i kabinettet)

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

 

Halvparten av ny rigg oppe & går. 

 

TH10A med 4x 480mm radiatorer, haswell-e og...

 

 

...en enslig gf680.

 

 

 

Før vi setter i gang å dra på med høyere klokkefrekvens og flere grafikkort (men da må nvidia eller amd få gitt ut noe snart...) er dette helt absurd. 

 

Viftene bare surrer såvidt rundt på 3.4V og delta-T er på 2 grader C

 

for referanse: 2x D5 pumper i serie drar 250 l/time, og det inkluderer 11 rette vinkler og 3 hurtigkoplinger (Liker å skille hovedkort fra resten med hurtigkoplinger samt GFX fra hovedkort)

 Da er endelig mer hardware på plass

 

attachicon.gifDSC_0206.JPG

 

3x titan x med EK vannblokker, bakplate og trippel paralell terminal.

 

En kjapp testrunde med GTA V på 4K skjerm gir en rapportert last i aquasuite på 500W (Dette er bare basert på differansemåling på temperatur ut og inn av varmekildene og flowraten, så den kan fort bomme en del.)

 

Resultatet er at med ambient temp. på 23C så måtte radiatorviftene opp fra 4V til 5V for å holde 30C maks vanntemp. Det gir meg en kjøleytelse på 4,5W pr. grad dT pr. 120mm vifteplass. Dette med eloop 12-2 vifter (Så uhørbart selv med 24 vifter i kabinettet)

 

 

Konge  :thumbup:

 

Kunne du skrevet opp full spesifikasjon på datamaskinen og skjerm? :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Konge  :thumbup:

 

Kunne du skrevet opp full spesifikasjon på datamaskinen og skjerm? :)

 

Kabinett:

Caselabs TH10A

 

Kjøling: 

4x XSPC RX480

24x eloop 12-2. 16 på radiatorer, 8 i front på kabinett

2x aquacomputer USB styrte liang D5 vario pumper

1x EK 2x D5 pumpetopp seriell

1x aquacomputer aqualis 880ml reservoar

Ek supremacy EVO CPU blokk

3x EK titanX plexi blokker

3x EK krom titan X bakplater

1x EK plexi FC terminal 3xparalell

1x EK rampage V hovedkort kjølekit (VRM og SB, to blokker)

1x aquaero 6

 

Elektronikk:

ASUS Rampage V x99 hovedkort

Intel x5960 CPU (Pr. nå på en hverdagsoveklokk på 4.4GHz)

3x Asus titan X

8x kingston hyperX predator 4GB DDR4-3000 ram moduler

Samsung 850 EVO SSD 1TB

2x WD green 6TB

Corsair AXi1500 PSU

 

Eksternt:

3x Acer XB280HK 28" 4k 

1x gammel DELL 24" (aux skjerm)

stand AX accessories 3+1

Logitech orion spark tastatur

Roccat kone pure mus

Corsair SB2500 audio

Thrustmaster warthog flightstikke

CH products pedaler 

 

(Pluss noen legacy SSDer, litt diverse intel og samsung)

Lenke til kommentar

 

Halvparten av ny rigg oppe & går. 

 

TH10A med 4x 480mm radiatorer, haswell-e og...

 

 

...en enslig gf680.

 

 

 

Før vi setter i gang å dra på med høyere klokkefrekvens og flere grafikkort (men da må nvidia eller amd få gitt ut noe snart...) er dette helt absurd. 

 

Viftene bare surrer såvidt rundt på 3.4V og delta-T er på 2 grader C

 

for referanse: 2x D5 pumper i serie drar 250 l/time, og det inkluderer 11 rette vinkler og 3 hurtigkoplinger (Liker å skille hovedkort fra resten med hurtigkoplinger samt GFX fra hovedkort)

 Da er endelig mer hardware på plass

 

attachicon.gifDSC_0206.JPG

 

3x titan x med EK vannblokker, bakplate og trippel paralell terminal.

 

En kjapp testrunde med GTA V på 4K skjerm gir en rapportert last i aquasuite på 500W (Dette er bare basert på differansemåling på temperatur ut og inn av varmekildene og flowraten, så den kan fort bomme en del.)

 

Resultatet er at med ambient temp. på 23C så måtte radiatorviftene opp fra 4V til 5V for å holde 30C maks vanntemp. Det gir meg en kjøleytelse på 4,5W pr. grad dT pr. 120mm vifteplass. Dette med eloop 12-2 vifter (Så uhørbart selv med 24 vifter i kabinettet)

 

Den ek-plexi terminal broa mellom kortene var lekker. Fikk lyst på sli igjen nå :p

Lenke til kommentar

Må si hurtgkoblinger FTW. ikke så mye pes når hk går i dassen da :D

 

post-166959-0-81455000-1431425511_thumb.jpg

 

Eneste problemet nå er at det er grisevanskelig å skaffe et nytt 1155 oc board.

 

What to do next...? 1150 hk+ 4790, problemet er at det er litt vekkkastet mtp at jeg ikke vil få noen ytelseøkning å snakke om.

Lenke til kommentar

3930k holder i noen år fortsatt. Blir ikke noen upgrade her med det første :)

 

Når 3930k er tregere klokket til rundt 4.7GHz enn siste gen er stock vil jeg vurdere det...

 

 

3930K må vel bare være 2-300Mhz raskere enn 5930K så gir de samme ytelse mener jeg å huske. Så fra å være en eldre cpu henger den definitivt med. ville ville aldri byttet den ut mot en 5930K elns.

Lenke til kommentar

 

3930k holder i noen år fortsatt. Blir ikke noen upgrade her med det første :)

 

Når 3930k er tregere klokket til rundt 4.7GHz enn siste gen er stock vil jeg vurdere det...

 

 

3930K må vel bare være 2-300Mhz raskere enn 5930K så gir de samme ytelse mener jeg å huske. Så fra å være en eldre cpu henger den definitivt med. ville ville aldri byttet den ut mot en 5930K elns.

 

Holder nok plenty med litt overklokk.. enda bedre hadde vært ivy-e(48xx), men begge deler er vansklig å få tak i med mindra man betaler mer enn hva det det koster for et nytt x99 system :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...