Gå til innhold

Den Store Mini-ITX Tråden


Mr. A

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med en del selvbygg ITX maskiner er at kabinettene er så dyre.

 

Jeg har en ZOTAC ZBOX HD-ID11 som kostet 1800 kr (nå koster den 1999) for kabinett og hovedkort (dual-core D510 og ION2 grafikk). Desverre så har den vifte, men etter den siste BIOS oppdateringen kan ikke engang kona høre vifta :)

 

Den der er da ikke mini-itx. Ja, mini-itx kabinettene er frytkelig dyre, og å lage selv mener jeg er perfekt, for da kan du lage det som du vil.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Den der er da ikke mini-itx. Ja, mini-itx kabinettene er frytkelig dyre, og å lage selv mener jeg er perfekt, for da kan du lage det som du vil.

 

Har ikke sagt at det er mini-itx, men det er et alternativ hvis man skal ha en liten støysvak maskin som bruker lite strøm og som skal brukes til å se HD video osv.

 

Ikke nok med at mange kabinettene er dyre. Mange er dårlige også. I 3 av mine 6 mini-itx kabinetter har DC-DC PSU'en stuttet å virke (2 av kabinettene har ikke DC-DC PSU så det er bare et som fortsatt virker). De var av merke Travla og Morex hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Den der er da ikke mini-itx. Ja, mini-itx kabinettene er frytkelig dyre, og å lage selv mener jeg er perfekt, for da kan du lage det som du vil.

 

Har ikke sagt at det er mini-itx, men det er et alternativ hvis man skal ha en liten støysvak maskin som bruker lite strøm og som skal brukes til å se HD video osv.

 

Ikke nok med at mange kabinettene er dyre. Mange er dårlige også. I 3 av mine 6 mini-itx kabinetter har DC-DC PSU'en stuttet å virke (2 av kabinettene har ikke DC-DC PSU så det er bare et som fortsatt virker). De var av merke Travla og Morex hvis jeg ikke husker feil.

 

Da har det ikke noe i en Mini-itx "kafè" å gjøre.

 

Pico psu er jo et godt alternativ til de innebygde PSUene. En del Zotac kort har jo innebygget PSU som er veldig kjekt om man ikke har så god plass.

Lenke til kommentar

Da har det ikke noe i en Mini-itx "kafè" å gjøre.

 

Du skriver innledningsvis:

Jeg godtar også andre formfaktorer som er under 230mm på den lengste siden.

 

Zotac boksen min har utvendig mål som er ca. 18x18x4 cm og kortet burde derfor falle innenfor denne kategorien.

 

Pico psu er jo et godt alternativ til de innebygde PSUene. En del Zotac kort har jo innebygget PSU som er veldig kjekt om man ikke har så god plass.

 

Jeg tror og håper de er av bedre kvalitet. Men Pico PSU'ene er også forholdsvis dyre ($40 + ca det samme for power adapter + shipping).

 

Det ene VIA kortet mitt har også innebygget PSU. Det har vært i bruk som desktop fri for bevegelige deler i mange år nå. Men kabinettet, tross i at det ikke hadde PSU kostet mer enn hovedkort/CPU.

Lenke til kommentar

Du skriver innledningsvis:

"Jeg godtar også andre formfaktorer som er under 230mm på den lengste siden".

Zotac boksen min har utvendig mål som er ca. 18x18x4 cm og kortet burde derfor falle innenfor denne kategorien.

Pico psu er jo et godt alternativ til de innebygde PSUene. En del Zotac kort har jo innebygget PSU som er veldig kjekt om man ikke har så god plass.

Jeg tror og håper de er av bedre kvalitet. Men Pico PSU'ene er også forholdsvis dyre ($40 + ca det samme for power adapter + shipping).

Det ene VIA kortet mitt har også innebygget PSU. Det har vært i bruk som desktop fri for bevegelige deler i mange år nå. Men kabinettet, tross i at det ikke hadde PSU kostet mer enn hovedkort/CPU.

 

Tviler på at hovedkortet er en fast formfaktor, i tillegg er ikke dette et hovedkort, men et komplett system. Men nok om det.

 

Hvis man er litt hendig med loddebolten og elektronikk kan man jo lage en slik pico psu selv. Bare å benytte ikke-smd komponenter.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Noen som vet om ett mini-itx kort, som har støtte for i5(o.l), 4-8gb minne kapasitet, 2 stk gbit lan porter samt 4 sata slots?

 

Idag har jeg ett http://www.msi.com/index.php?func=proddesc&maincat_no=388&prod_no=1519 i ett http://www.chenbro.com/corporatesite/products_detail.php?sku=79 kabinett. Men senere hvis jeg trenger mer lagringsplass kunne jeg godt tenkt meg å bygge en tilsvarende(liten plass, grei lagringsplass med mulighet for virtualisering).

 

Fordelen med 2 nettverkskort og skikkelig CPU er jo at man har muligheten for å slenge alt innpå en server. Min kjører Linux i bunn, med pfsense ruter virtualisert.

Lenke til kommentar

Tviler på at hovedkortet er en fast formfaktor, i tillegg er ikke dette et hovedkort, men et komplett system. Men nok om det.

 

Da tar du feil. Det er faktisk et mini-itx kort som sitter i Zotac'en. Det er heller ikke et komplett system, det er hovedkort/CPU og kabinett som selges i sammen. Det diskuteres kort, kabinetter, kabler, minne osv. i denne tråden, hvorfor ikke kort/kabinett som er bundlet i sammen?

 

Jeg forstår ikke hvorfor du har så mye i mot at jeg nevner dette kabinettet og kortet som jeg mener har en meget konkuransedyktig pris for dem som er ute etter noe slikt.

 

Dersom man ikke har behov for ION2 grafikk kan man spare noe ved å kjøpe en SD-ID10 til 1549.

Lenke til kommentar
Ikke nok med at mange kabinettene er dyre. Mange er dårlige også

 

Hvilke kabinett er det dere sikter til som er så dyre?

 

 

Jeg husker ikke akkurat typebetegnelsen, men produsenten er Travla og Morex som nevnt tidligere. Nå er alt relativt og det er en stund siden jeg handlet mini-itx kabinetter (med unntak av 1-U rack kabinett med plass til to mini-itx hovedkort) så prisene kan ha falt en del siden den gang.

 

Prisene lå på rett over 1000 kroner, noe som etter min mening var dyrt når hovedkort og CPU lå på typisk 600-1000 kr. Designet var ikke spesielt fancy heller.

Lenke til kommentar

Jeg bruker den som desktop maskin (X terminal). Den har ingen bevegelige deler og derfor helt stille. Den har heller ikke disk, men booter i fra serveren i kjelleren. Det er en VIA CPU (husker ikke hvilken og sitter ikke på den maskinen akkurat nå). Den er 6-7 år gammel og ikke spesielt heftig etter dagens standard.

Endret av asicman
Lenke til kommentar

Jeg holder på med å bygge et NAS i en Fractal Design Array Mini R2, og trenger et m-ITX-HK. Gjerne med ATOM-CPU, da et NAS ikke har så store krav til CPU. JEg trenger et kort med så mange S-ATA-porter som mulig, Da jeg har plass til 6 disker, som jeg har lyst til å utnytte etthvert, i tilegg kommer jeg til å kjøre systemet fra et CF-kort hvor adapteret trenger S-ATA. Jeg har et kontrollerkort som går på PCI med fire S-ATA-porter så jeg trenger noe som gjør at jeg kan få 7 porter totalt, inkl. kontrollerkortet. Har sett på et av Zotac H55-kortene, men jeg vil helst ha noe med integrert CPU og jeg trenger ikke noe som helst skjermytelse, altså ION har jeg ikke bruk for.

 

Det bør heller ikke koste for mye. Har sett på Gigabyte sitt med Atom D525, men virker som om ingen har det på lager og alle datoer er ubekreftet. Dette kortet passer egentlig bra, i forhold til hva jeg trenger og pris, men kanskje dere har noen bedre forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...