Gå til innhold

Den Store Mini-ITX Tråden


Mr. A

Anbefalte innlegg

Nydelig arbeid. Ser veldig ryddig og pent ut.Eneste jeg kan sette fingeren på er hvordan i alle dager du skal få in en dvd/blue-ray spiller når hk er i veien for sporet ?

 

blu-ray drevet er montert. Er montert rett under skilleplaten som hovedkortet igjen er festet på.

Litt vanskelig å se på bildene kanskje. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-83883

Nå begynner min HTPC å bli ferdig.

 

Hardware

  • Kabinett: Silverstone Sugo SG05B
  • HK: Asus AT5IONT-I, Atom D525, ION2
  • RAM: 2GB Crucial DDR3 1333MHz
  • HD: WD Caviar Green 2TB

 

Software

  • Ubuntu 10.04 minimal server.
  • XBMC Dharma beta 4

 

Viften som fulgte med kabinettet er byttet ut med en Noctua NF-P14 FLX 140mm som kjører på ~950 rpm.

 

På dette kabinettet er HD festet i en brakett som henger under det optiske drevet. Dette gjør at den dekker for store deler av viften, og forårsaker en hørbar turbulens. Jeg har montert en Nexus Disk Twin HD kjøler (fungerer også som overgang fra 3,5" til 5,25" brønn) på disken, og montert hele greia på siden av HK. På den måten kunne jeg fjerne den overflødige HD braketten, og resultatet var mye bedre luftstrøm gjennom kabinettet.

 

Jeg venter på en Pico PSU på 90W. Når den ankommer får jeg ryddet ut den orginale PSUen og tilhørende kabelsalat.

 

Systemet er ganske så stille, og temperaturene holder seg rundt 50C for CPU og et par grader lavere for GPU.

 

Bilder

 

 

PSSAM_0098.jpg

 

PSSAM_0101.jpg

 

PSSAM_0103.jpg

 

PSSAM_0105.jpg

 

PSSAM_0106.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Ser bra ut dette her. Du har god plass. Hvor mange 3.5" disker får du inni? Ser at specsene til kabinettet sier en, men vil tro du får hvertfall 2-3.

Skal den brukes til server/nas?

 

Det er bare satt av plass til èn 3,5" disk i dette kabinettet. Den hyllen som holder det optiske drevet er satt sammen slik at man kan henge en 2,5" disk rett under det optiske drevet, og under der igjen kan man henge en brakett for 3,5" disk. Uten modifikasjoner går det derfor ikke an å installere flere 3,5" disker. Slik jeg har modifisert det, kan jeg henge inn den orginale braketten for 3,5" disk, og dermed få plass til 2X3,5" + 1x2,5". Det ser jeg ikke helt poenget med siden jeg i utgangspunktet flyttet disken ned på siden av HK for å få fjernet festebraketten som ødela luftstrømmen fra kabinettviften. Det går heller ikke å montere overganger i 5,25" brønnen siden den bare tar slim line drev.

 

Foreløpig brukes den bare som HTPC, men jeg har en liten Netgear NAS stående bak TV-en i tilfelle det skulle skorte på diskplass en vakker dag.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Flott bygg :) hadde jeg vært deg så hadde jeg satt enda et adapter på vifta og lagt den oppå hovedkortet, sånn få å ta lyd paranoian til et nytt nivå :) så bruker jeg en 2,5" i tilleg til WD Caviar Green 2TB. merker forskjell på lyd når disken er avslådd og ikke

 

Unastt en fantastisk htpc du har lagd :thumbup:

 

Takk!

Det blir bedre når Pico PSU kommer på plass.

 

Jeg har vurdert å legge en 120mm vifte rett på HK, men enn så lenge har jeg ikke hatt behov for mer kjøling. Så lenge jeg får tilstrekkelig luftstrøm gjennom kabinettet holder det lenge med en saktegående 140mm vifte i front som suger luft inn i kabinettet. Hele greie er jo gjennomhullet i bakkant både på sidene og i toppen, så varm luft har ingen problemer med å komme seg ut av kabinettet.

 

Disken hører jeg ikke fra TV-stolen, så den er ikke et tema støymessig. Det som derimot irriterer meg litt er det kraftige blå lyset fra Av/På-knappen, så dette må det nok gjøres noe med om ikke lenge.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Nå har det skjedd litt endringer på min HTPC.

 

Bilder

 

 

PSDSC01244.jpg

 

PSDSC01246.jpg

 

 

 

Som dere sikkert ser, så er den gamle PSU-en byttet ut med en 90W Pico PSU. Er kjempefornøyd med denne. Helt støyfri, og tar nesten ingen plass. Jeg har også flyttet 140mm Noctua-viften ned på kjøleribben, og satt på plass den orginale 120mm kabinettviften. Hastigheten på Noctua-viften er satt til ~900 rpm, og kabinettviften ~750 rpm. Jeg hører ingen av dem med mindre jeg legger øret inn til kabinettet.

 

Det er ganske mye ledig plass i kabinettet, og nok av lufting, så temperaturene holder seg lavt. Jeg enda ikke vært over 42C for CPU med denne viftekonfigurasjonen.

 

Jeg har også satt inn en billig 32 GB SSD fra OCZ som brukes som OS-disk. Det er ikke den raskeste på markedet, men jeg merker en klar forbedring i oppstartstid.

 

Jeg har gått bort fra Ubuntu som OS, og over til Arch siden det er den distroen jeg er best kjent med. Det fungerer bare helt utmerket, og jeg må si meg fornøyd med HTPCen nå.

 

Det eneste som plager meg litt, er at kabinettet er litt langt bakover så kablene blir litt korte. Dette gjør at kabelføringen i kabinettet ikke blir så ryddig som jeg helst vil ha det. Uansett, det er ikke noe som vises når PCen står i TV-benken så jeg får vel bare leve med det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Jeg kjøpte en 90W power brick på Claes. Den ligger på gulvet under TV-bordet sammen med bricken til Xbox 360. Synes ikke den er for stor, og jeg ser ingen grunn til å ha den i kabinettet. Jeg boret et hull i bakkant av kabinettet, og monterte kontakten til strømkabelen der.

Lenke til kommentar

Er ekstremt lite som skjer på mini-itx hovedkort fronten i det siste. Synes egentlig bare det er et brukbart atom kort og det er dette. Har et par ting å utsette på det. F.eks hvorfor i all verden skal de bruke ddr-3 pc-6400, nesten umulig å finne slike brikker. I tillegg burde det vært strømforsyning. Noen som har sett noe spennende nyheter som kommer eller sider som tar for seg mini-itx?

Synes denne siden hadde potensial, men den har ikke blitt oppdater siden august :/

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Er ekstremt lite som skjer på mini-itx hovedkort fronten i det siste. Synes egentlig bare det er et brukbart atom kort og det er dette. Har et par ting å utsette på det. F.eks hvorfor i all verden skal de bruke ddr-3 pc-6400, nesten umulig å finne slike brikker. I tillegg burde det vært strømforsyning. Noen som har sett noe spennende nyheter som kommer eller sider som tar for seg mini-itx?

Synes denne siden hadde potensial, men den har ikke blitt oppdater siden august :/

 

Liker at mini-itx kort har innebygget PSU, veldig kjekt. Den nettsiden ligger allerede i førsteposten.

Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte min mini itx datamaskin syntest jeg det var en veldig god idè, men saken er at jeg bruker fortsatt min "strømslukende" stasjonær til ting som nedlastninger og medieavspilling. Når jeg har på den stasjonære trenger jeg heller ikke å ha på ovn, er jo da egentlig bare en glorifisert ovn egentlig.

 

Til saken, skal selge datamaskinen min, den har:

 

ASUS AT3IONT-I Deluxe, Atom 330

Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9

Random 80GB harddisk.

Sort Mini-itx Kabinett fra Ebay

 

Den har bare blitt brukt 5-6 timer. Og selger med kvittering fra komplett.

 

Hva syntest dere jeg bør annonsere den for? Tenkte kanskje 1200-1500kr, hva syntest dere?

 

Eller kanskje 2000kr, med en nesten ny 19 tommer led skjerm+mus og tastatur.

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...