Gå til innhold

Lærerne må tåle å bli spyttet på


Anbefalte innlegg

Men tror man virkelig at flertallet av lærerene sitter på lærerværelset og bestemmer seg for "vi ønsker faen ikke at ungene skal få bedre stoler?" Jeg har ikke hørt annet enn klager fra lærerene på "det elendige utstyret elevene har, gamle pulter, dårlige stoler. Dårlige bøker etc. etc."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at de fleste forstår at det ikke er lærerne som står for valget av interiør på skolene? Og at det ikke er lærerene som sitter på penger for å skifte ut interiør? Ofte blir også slike avgjørelser tatt på enda høyere hold enn den lokale skoleledelsen (masseinnkjøp).

Lenke til kommentar

Det er ikke til å stikke under en stol at Glimti har helt rett i et par grunnleggende poenger: arbeidsmiljøet på skolene rundt om i landet er dårligere enn det behøver å være, og mye av det man lærer på skolen er det ikke kritisk at man lærer.

Men det betyr ikke at vi skal forkaste hele skolesystemet bare fordi noen drittunger er lei! Arbeidsmiljøet er en ting, og der jobbes det kontinuerlig for bedring. Vi er nok dessverre inne i en periode med forholdsvis lav aktivitet på det området, men da er det desto viktigere at man påpeker hvor det er rom for bedring, og jobber konstruktivt innenfor systemet for å forbedre det. Hvis man f.eks. har dårlige stoler på skolen, jobb for å få bedre stoler.

 

Når det gjelder omdefinering av hva som er objektivt nødvendig for alle norske elever å lære, så er det HELDIGVIS hverken jeg eller Glimti som bestemmer dette, men et enormt utvalg med faglige kompetente mennesker. Hvis jeg hadde bestemt det hadde absolutt all gymnastikk blitt umiddelbart forbudt, og hvis Glimti hadde fått bestemme det tviler jeg på at f.eks. fagene historie og samfunnsfag hadde fått overleve.

Igjen: hvis du har noe å si på dette området, si det til noen. Kom med konstruktive forslag gjennom de korrekte kanaler, og jobb for det. Hvis du mener at ingen trenger å kunne nynorsk (som er et helt legitimt argument) så får du heller jobbe politisk sammen med meningsfeller for å overbevise de riktige personene om det. Det som i hvert fall aldri kommer til å hjelpe, er å bruke kjeft på et nettforum og forvente at folk skal bli enige med deg på tross av at du ikke har presentert noen argumenter.

Lenke til kommentar

 

 

Niks, ned gjør det ikke. Hauvevis av lærere som bare forventer at de er den autoritær, elevene er undersjottene og ferdig med det! Glad lærere stadig møter motstand!

 

Herregud. Tåle å bli spyttet på skal dem også, sier du. På en skole nær hjemstedet mitt ble nylig en lærer angrepet fordi han prøvde å forhindre et par elever fra å slåss. Litt motstand er flott, ikke sant? Konsekvenser for eleven? Tja, utvist noen dager, og så ingenting mer. Fantastisk, flott! Lærerne er problemet, ikke elevene. Jada.

 

Det jeg kan være enig med deg i, er at den overordnede skolepolitikken ikke er optimal. Men at elevene skal la lærerne lide for dette? Det er ikke lærernes feil at elever må gå på skole, at de skal lære det som står i læreplanen osv. Du bør heller oppfordre elever til å demonstrere mot de som sitter på toppen sentralt. Lekser har jeg aldri hatt sansen for, jeg heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du kommet med noen fler argumenter selv? Nei! Så hvorfor råder du ikke like godt deg selv til å starte en politisk prosess da? Jeg har dessuten forklart hvorfor jeg knapt gidder/orker mer av denne tråden.

Vel du snakker om at du vil at elevene skal få lønn, hvor mener du at di pengene skulle komme i fra?, det vokser ikke på trær og i det offentlige så er det allerede kutt både her og der i budsjetter.

Innser du egentlig hvor mye du koster å ha i skola som du allerede ikke betaler en skit for? ca 83.000 per år per elev i barne og ungdomsskola og 130.000 per år per elev i videregående.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du kommet med noen fler argumenter selv? Nei! Så hvorfor råder du ikke like godt deg selv til å starte en politisk prosess da? Jeg har dessuten forklart hvorfor jeg knapt gidder/orker mer av denne tråden.

 

Hvis du ser på innlegget mitt vil du se at det er svært konstruktivt, og jeg prøver faktisk å jobbe med deg, ikke mot deg. Så ditt svar minner mest om en fullstendig irrasjonell fekting i mørket mot en tenkt fiende. Hvis du ikke er i stand til å komme med bedre innlegg enn dette anbefaler jeg at du lar være å delta i debatt sammen med voksne mennesker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis ditt er er å skrive ting som "Hvis du ikke er i stand til å komme med bedre innlegg enn dette anbefaler jeg at du lar være å delta i debatt sammen med voksne mennesker" anbefaler jeg deg å trekke deg! Du prøver å tillegge meg meninger jeg ikke har og leker bedreviter, hvliket jeg reagerer på. Jeg har forklart hvordan jeg mener systemet burde være og knapt noen har vært interessert i å kommentere det bortsett fra herzleid som bare har sagt at det ikke holder og har kommet med nye spørsmål.

Lenke til kommentar

Hvis ditt er er å skrive ting som "Hvis du ikke er i stand til å komme med bedre innlegg enn dette anbefaler jeg at du lar være å delta i debatt sammen med voksne mennesker" anbefaler jeg deg å trekke deg! Du prøver å tillegge meg meninger jeg ikke har og leker bedreviter, hvliket jeg reagerer på. Jeg har forklart hvordan jeg mener systemet burde være og knapt noen har vært interessert i å kommentere det bortsett fra herzleid som bare har sagt at det ikke holder og har kommet med nye spørsmål.

 

Nå må du nesten sette deg ned og lese gjennom den diskusjonen vi to har hatt oss i mellom. Jeg har diskutert flere sider ved denne saken med deg, og vi to ble faktisk enige om ett par punkter, da synes jeg din beskrivelse av hva jeg kommer med i denne debatten blir veldig usakelig. Jeg har stilt deg en rekke spørsmål som jeg mener er helt avgjørende for å forstå hva du faktisk mener med utsagnene dine og hvordan du mener at ditt system skal fungere. Rett og slett en del punkter som må oppklares for å forstå hva du vil.

 

Derfor har du flere ganger fått de samme spørsmålene, gjerne omformulert og tilpasset slik at det skulle være lettere å forstå og i en form som ikke støter deg. Jeg synes faktisk jeg har vært ganske tolmodig som har funnet frem disse punktene flere ganger på tross av at du har unnlatt å svare på dem eller svart på noe helt annet og anngrepet meg.

 

For meg virker det som du først og fremst deltar i denne tråden for å gi uttrykk for ditt hat mot lærere og dagens system samt fortelle historier fra din egen skolehverdag, men når man prøver å gå dypere inn på hvordan du ser for deg skolen så nekter du å delta lenger, og hopper derfor tilbake til start og begynner på nytt å spre ditt hat mot lærere. At du på tross av dette kommer med utbrudd som at du ikke tar meg serriøst osv. tror jeg faller på sin egen urimelighet og jeg tror ikke jeg er den av oss to som fremstår som minst serriøs.

 

Som jeg har sagt flere ganger, det er mye ved skolen som kan og bør endres og det er stort rom for ett bedre læringsmiljø, noe alle vil tjene på. Da er det synd at du ikke ønsker å diskutere nettop dette, men heller ytre deg om hvor mye du hater skolen i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er rett og slett en utrolig tråd.

 

La oss ta litt Glimti-logikk: Siden norske vikinger plyndret, voldtok og drepte i Storbritannia under vikingtiden, så er det rett og rimelig om briter i dag kommer til Norge for å plyndre, voldta og drepe nordmenn. Som Glimti sier (bare bytte ut lærere med nordmenn):

"Det nordmenn gjorde før var å bruke vold for å skape frykt og de har bare godt av å få igjen nå!"

 

Glimti mener det er et problem med lærere som ønsker å være autoritære. Har man vært i en klasse med en lærer som bare prøvde å være snill og hadde null autoritet, så skjønner man at det ikke fungerer. Bare bråk, og ingen lærer noe. Problemeelever som Glimti bør bare sendes ut av klasserommet, så slipper de å ødelegge for alle andre. All dilling med problemelever som vi ser nå til dags er et kjempeproblem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir for dumt å si at det ikke er lærerenes skyld at interiøret er dårlig, og ingenting er lærernes skyld.

 

Hallo, de har da faen meg VALGT å bli lærere, akkurat som en som velger å bli politi, velger en jobb hvor han vet han skal snakke strengt til folk, legge dem i bakken, osv.

 

Lærerene er kollektivt skyld, for om de ikke hadde valgt å bli lærere, så måtte skolen legges ned. Skolen bør legges ned. Interiøret, bygningskvaliteten, inneklima, alt sammen skyldes at foreldre ikke får velge skole, men at det er tvang, og ingen kvalitetsincitamenter i systemet.

 

Hadde skolesystemet vært annerledes, og elevene hverken hadde plikt eller rett til å være der, så kunne man brukt politiet og securitas til å kvitte seg med elever man ikke ville ha. Da blir det ro og disiplin.

 

Så kunne foreldrene velge om de ville sendt unga til en skole hvor lærerene er flinke med vanskelige elever, eller hvor de er konservative og autoritære. Flesteparten ville sendt unga til lite innovative, konservative skoler. Og det er helt greit. Jeg derimot, ville da betalt mindre skatt, og brukt det jeg betalte mindre, til å sende ungene mine til et sted hvor de fikk bedre pedagogisk oppfølging individuelt enn hva unga får i skolen per idag.

 

Sånn som det er nå, må hver enkelt unge som meg lide med autoritære fittelærere og et helvetes drittsystem, og det fortjener lærere både å bli banket opp og spytta i trynet for. Fuck lærerene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så fint, folk med fattige foreldre og foreldre som er kjøtthuer vil falle utenfor, høres ut som et suverent system der du er helt avhengig av andres valg for å klare deg på en fornuftig måte. Barna i skolen lider ikke, det er rett og slett sutring å kalle det å lide å gå på skolen, alternativet er å ikke gå på skolen og klare deg vesenlig dårlige i samfunnet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...