Gå til innhold

Lærerne må tåle å bli spyttet på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva skiller skole og jobb? En plikt med å stå opp tidelig for å være på et sted i tide og jobbe med de oppgavene du får der hele dagen. i tillegg er det lekser og det er langt ifra i alle jobber at det er ettermiddagsarbeid å ta seg av. Så ja, det kvalifiserer absolutt som en jobb for elevene og det bør de bli betalt for! I tilegg er jobb noe man søker frivillig på mens skole er tvang!

Lenke til kommentar

Skal man på dugnad så må man veldig ofte opp tidlig. Man jobber med de oppgavene som er der hele dagen. Det varer gjerne til utpå kvelden. Det forventes også at man stiller opp på dugnader. Jeg mener fortsatt at skole er en dugnad for hjernen. Så kan andre mene andre ting. Kall det gjerne pro-bono arbeid for en bedre fremtid. Det finnes jo nok av de som jobber gratis for å forbedre ryktet sitt før de tar seg betalt. Dette kan også overføres til skole. Skole = Gratis for å forbedre ferdigheter for å kunne ta seg betalt for en jobb senere.

 

Jeg sier ikke at dette er fasiten. Men dette er måten jeg tenker på skole. Det er noe jeg gjør for meg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men den tankegangen finner du ikke hos mange og spesielt ikke da mye av det som skjer der er totalt uinteressangt for dem. Dessuten finnes det ikke noe brukbart motargument mot at man skal få betalt for en jobb man er tvunget til å gjøre selvom det er tidelig i livet.

 

Slik systemet er i dag må bare lærerne tåle å bli spyttet på slik det spørres om i åpningsinnlegget samt møte annen motstand!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Slik systemet er i dag må bare lærerne tåle å bli spyttet på slik det spørres om i åpningsinnlegget samt møte annen motstand!

 

Totalt feil!

 

Lærerne er beskyttet av AML og HMS, begge deler er lovfestet og kan juridisk sett følges opp.

Det er faktisk krav til dette, via linjeansvar hvor utdanningsdep. er det øverste ansvarlige organ i systemet.

 

§ 4-3. Krav til det psykososiale arbeidsmiljøet

(3) Arbeidstaker skal ikke utsettes for trakassering eller annen utilbørlig opptreden.

(4) Arbeidstaker skal, så langt det er mulig, beskyttes mot vold, trusler og uheldige belastninger som følge av kontakt med andre

http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#4-3

 

HMS-systemet skal passe på at AML-s intensjoner oppfølges og korrigeres iht. lovverket, et ufravikelig og lovpålagt krav.

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så man må enten være bleike englebarn, eller være enig med deg? :dontgetit:

Jeg har vært i klasser som har vært godt blandet, både når det kommer til kjønn, etnisitet, sykdommer og legninger. Det har aldri vært noen videre store problemer. Ja, vi hadde ei som vi ikke likte. Og vi hadde ei som vi lett tvinnet rundt lillefingeren så vi fikk det lettere... Men vi har aldri hatet noen lærere, vi hadde aldri noen grunner. Av de som gikk med meg på grunnskolen, så har alle som en gått videre på skolen, og syntes grunnskolen var nyttig av flere grunner, deriblant kunnskapsmessig, men ikke minst, det sosiale nettverket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så man må enten være bleike englebarn, eller være enig med deg? :dontgetit:

Jeg har vært i klasser som har vært godt blandet, både når det kommer til kjønn, etnisitet, sykdommer og legninger. Det har aldri vært noen videre store problemer. Ja, vi hadde ei som vi ikke likte. Og vi hadde ei som vi lett tvinnet rundt lillefingeren så vi fikk det lettere... Men vi har aldri hatet noen lærere, vi hadde aldri noen grunner. Av de som gikk med meg på grunnskolen, så har alle som en gått videre på skolen, og syntes grunnskolen var nyttig av flere grunner, deriblant kunnskapsmessig, men ikke minst, det sosiale nettverket.

 

Nei, men det kan virke slik dersom du aldri har opplevd at elever missliker skolen, lærere lekser osv. Jeg har selvsagt mest erfaring fra de klassene jeg selv har gått i og litt fra elever jeg har kjent fra andre klasser og av hele klasser er/var det to-tre stykker som hadde noe godt forhold til læreren enten de viste eller skjulte missnøye/hatet. Alleutenom disse to-tre hatet også lekser såvel som å være på skolen i det hele tatt. Og de to-tre som falt utenom var de som var å regne som englebarn og som var altfor bleike av seg til å tørre å si noe imot lærerne.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig klaget vi på lekser, selvfølgelig sa vi "skulle ønske vi kunne slippe"... Det er få som ikke sier dette. Men de aller aller fleste hadde respekt for lærerne, og de hadde respekt for oss. Vi kunne alle slå av en spøk, og man kunne drite ut hverandre, alt med et smil. Det var en lærer på ungdomsskolen (kom på dette akkurat nå) som vi prøvde å få fjernet, ikke fordi han var faglig svak, men han hadde en litt overdreven interesse for å kose med unge gutter... Vi hadde ingen "englebarn" i klassa. Vi hadde noen som gjorde alle skoleting, og som alltid gjorde akkurat det lærerne sa, men englebarn blir feil. De var mer rævslikkere. Men p.g.a den unisone respekten mellom lærere og elever, som gjorde det mulig å avtale spøker med lærere, eller humoristisk sprute litt vann på hodet til en lærer, for å så ta på hodet og skrike ut "jeg har funnet vann på månen",- den gjorde at alle likte seg på skola, helst uten lekser og prøver... Men det er forskjell fra å mene at det er drit kjedelig til å spytte og slå, og rett og slett oppføre seg om en bortskjemt liten drittunge fordi man ikke får viljen sin.

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg blir skremt og bekymret av å lese flere av(alle) postene til Glimti.

Det virker som om vedkommende totalt mangler innsikt i hva som skal til for å skape et moderne samfunn.

 

Jeg finner meg skremt over din mangel på sakelighet.

Jeg finner meg også skremt over Glimti sin mangel på sakelighet.

Du kan ikke påstå at han mangel innsikten over det uten å argumente om hvorfor, siden du nå drar alle forslagene hans over en kam uten å debatere dem.

Uten å forklare deg, så troller du.

Glimti sitt problem er at han ikke kan se på sine egne argumenter og besvare spørsmål sakelig, eller innrømme at det er svakheter i hans plan.

Men det viktigste over Glimtis poster er dette: Han havnet i en problemklasse, og gjennom hele skolegangen tok ingen lærere tak i dem, det han egentlig ønsker er vel at det hadde fantes et organ for å kunne ta tok i sånt, og omskolert lærerne som ikke gjorde jobben sin, og tvang skolene til å fikse problemklassene etter hvordan det skal gjøres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fortsatt veldig dårlig med svar fra deg Glimti. Hadde forventet at en som var så engasjert og hadde så sterke meninger om dagens system skulle kunne prøve å svare på de spørsmålene han fikk om sitt eget system, men der tok jeeg tydeligvis feil. Du har kanskje ikke noen planer om å svare og dermed fortsette slik du har gjort lenge med å ikke svare på de litt vanskeligere spørsmålene?

 

edit: Siden jeg er så godt i gang kan jeg quote meg selv for en knapp uke siden:"...Du har en lei tendens til å unngå å svare på ting som kan være vanskelig å svare på evt. punkter der du kanskje innser feil så om jeg ikke quoter deg regner jeg med at du, igjen, vil plukke ut en liten del av innlegget heller enn å svare på hele...."

 

Kan se ut som om jeg fikk rett?

Endret av herzeleid
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva skiller skole og jobb? En plikt med å stå opp tidelig for å være på et sted i tide og jobbe med de oppgavene du får der hele dagen. i tillegg er det lekser og det er langt ifra i alle jobber at det er ettermiddagsarbeid å ta seg av. Så ja, det kvalifiserer absolutt som en jobb for elevene og det bør de bli betalt for! I tilegg er jobb noe man søker frivillig på mens skole er tvang!

Jeg er uenig med deg i det.

 

Betalingen en elev får, er i form av økt kunnskap og en mulighet til å komme deg inn i en god jobb senere i livet. Vær glad over at vi lever i et samfunn der du får dette gratis, og hvor det ikke er avhengig av at dine foreldre tjener godt over gjennomsnittet.

 

Skulle alle elevene få lønn for noe som allerede koster samfunnet enorme summer i året, ville dette systemet kollapset fullstendig. Allerede gis det egentlig for lite penger til skolevesenet for å holde en god standard.

 

Tenk på U-land. Det er mange der som aldri har satt sin fot i en skole, fordi samfunnet ikke har råd til å betale for dem. Dette dreper muligheten de fleste har til å få en jobb man kan leve av når de blir voksne.

 

At du i tillegg synes det er greit at lærere blir spyttet på, synes jeg er ganske utrolig. Ved å spytte på en lærer, spytter du på det samfunnet som gir deg en inngangsbillett til arbeidslivet. Samme hva man jobber som, så fortjener man ikke å bli spyttet på. Det er fullstendig innlysende. Punktum.

Lenke til kommentar

Jeg er uenig med deg i det.

 

Helt greit. Det er jo derfor vi diskuterer.

 

Betalingen en elev får, er i form av økt kunnskap og en mulighet til å komme deg inn i en god jobb senere i livet. Vær glad over at vi lever i et samfunn der du får dette gratis, og hvor det ikke er avhengig av at dine foreldre tjener godt over gjennomsnittet.

 

Man blir tvunget til et sted for å høre på en masse uinteressangt bullshit med noen få viktige ting inimellom. FOr å bruke en morsom, men alikevel god sammenligning: Når du kjøper et blad med Tommy og Tigern er bladet fult av en masse uinteressange biserier som ikke ikke har kjøpt bladet for å lese. Det du har kjøpt bladet for er serien Tommy og Tigern og det er faktisk bare noen sider med dem innimellom. Slik er det også med dagens idiotiske skolesystem der en masse idioti rår mens det finnes noen få, viktige fag som jeg kan være enig i at man må lære seg. Men hva skiller skole fra jobb egentlig? At skolen er tvang og at det alltid er arbeid hjemme også pga lekser. Hvis elever gjør sin plikt med å stå tidelig opp og møte opp for så å arbeide med de oppgavene de får har de også som alle andre krav på betaling for det de gjør! Det er det eneste rette og riktige!

 

Skulle alle elevene få lønn for noe som allerede koster samfunnet enorme summer i året, ville dette systemet kollapset fullstendig. Allerede gis det egentlig for lite penger til skolevesenet for å holde en god standard.

 

Hvis man måtte kunne man kuttet andre uinteressange utgifter og endelig hadde landet faktisk brukt penger på en god måte!

 

Tenk på U-land. Det er mange der som aldri har satt sin fot i en skole, fordi samfunnet ikke har råd til å betale for dem. Dette dreper muligheten de fleste har til å få en jobb man kan leve av når de blir voksne.

 

Mangje forskjeller mellom i-land og u-land, men da det er noe som er blitt sagt om norske skoler vi diskuterer her blir det totalt irelevant.

 

At du i tillegg synes det er greit at lærere blir spyttet på, synes jeg er ganske utrolig. Ved å spytte på en lærer, spytter du på det samfunnet som gir deg en inngangsbillett til arbeidslivet. Samme hva man jobber som, så fortjener man ikke å bli spyttet på. Det er fullstendig innlysende. Punktum.

 

Har du fått med deg hva jeg har sagt gjennom hele debatten? Om lærerne oppfører seg som maktsyke hatobjekter blir de behandlet som maktsyke hatobjekter! Vil de ha respekt og autoritet fra elevene får de se til å gjøre seg fortjenet til den! Oppfører de seg slik at elevene hater dem må de bare vente å bli spyttet på såvel som bli slått og/eller stukket ned slik det finnes mange eksempler på! Det er en grunn til at så mange elever hater skole og lærere og det er ene og alene skolens og lærernes egen skyld!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...