Gå til innhold

Lærerne må tåle å bli spyttet på


Anbefalte innlegg

Pizzatrance

 

Jeg svarte på den måten fordi jeg fikk spørsmål om hvorvidt jeg mente folkeskolen burde nedlegges eller ikke. Om ønskelig kan vi gjerne utvide diskusjonen til å omfatte hvordan hele skolesystemet burde fungert, men da synes jeg først at trådstarter bør redigere både tittel og åpningsinnlegg.

 

Det lærere gjorde før var å bruke vold for å skape frykt og autoritet og de har bare godt av å få igjen nå!

Endret av Glimti
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pizzatrance

 

Jeg svarte på den måten fordi jeg fikk spørsmål om hvorvidt jeg mente folkeskolen burde nedlegges eller ikke. Om ønskelig kan vi gjerne utvide diskusjonen til å omfatte hvordan hele skolesystemet burde fungert, men da synes jeg først at trådstarter bør redigere både tittel og åpningsinnlegg.

 

Det lærere gjorde før var å bruke vold for å skape frykt og autoritet og de har bare godt av å få igjen nå!

 

Jeg ser virkelig ikke problemet med å stille et spørsmål som bygger på hvilke kolossale endringer du vil ha? Når du skrev at du ville ha kolossale endringer i skolen, men ikke nevnte noe, så er det ikke rart jeg stiller deg et spørsmål om hva slags endringer du ville ha?

 

Ja, jeg ser ikke hvorfor dagens lærere skal få tyn for hva andre lærere gjorde? Skal tyskerne få tyn i dag fordi hva andre tyskere gjorde under krigen?

Lenke til kommentar

Sånn direkte til tema, "Må lærer tåle å bli spyttet på". Det er uakseptabelt. Jeg tviler sterkt på at noen du møter på gata tåler å bli spyttet på, og jeg vil si at det skal være like mye respekt mellom lærere og elever som det er mellom to tilfeldig folk som går på gata. Jeg syns forøvrig det er for lite disiplin i dagens skole.

 

Og jeg tar Glimti sin sidi i at denne tråden ikke er et sted å diskutere folks preferanser for endringer i skoleverket. Det hadde blitt litt unødvendig å komme med et 1000 ords lang innlegg på hvordan skoler bør administreres ....

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser ikke hvorfor dagens lærere skal få tyn for hva andre lærere gjorde?

 

Som man sår skal man høste... Mange opplever resultatet av det deres forrige generasjon gjorde. Lærere er blant den gruppen som i årevis brukte vold for å skape frykt og autoritet og nå høster de fruktene av det!

 

Sånn direkte til tema, "Må lærer tåle å bli spyttet på". Det er uakseptabelt. Jeg tviler sterkt på at noen du møter på gata tåler å bli spyttet på, og jeg vil si at det skal være like mye respekt mellom lærere og elever som det er mellom to tilfeldig folk som går på gata. Jeg syns forøvrig det er for lite disiplin i dagens skole.

 

Siden lærere og elever møter hverandre flere ganger om uken så blir det et annet "forhold" mellom dem enn to personer som tilfeldigvis møter hverandre på gaten.

 

Når det gjelder disiplin så får lærerne gjøre seg fortjent til respekt og ikke true seg til den.

Lenke til kommentar

Fordi elever etter alle de årene har begynt å gjøre opprør og lærerne tror fortsatt at de kan heve stemmen og skrike til hele klassen og ta på elever uten videre!

 

Nå fikk jeg en flashback av en musikkvideo av Twisted Sister - I Wanna Rock, men jeg skal la det ligge.

 

Hva slags opprør er det du egentlig snakker om?

Endret av Pizzatrance
Lenke til kommentar

Jeg har slettet ett innlegg som gikk direkte på person. Slikt er ikke greit her på forumet. Om det burde være det er en diskusjon vi kan ta i en annen tråd om dere ønsker.

 

Ellers vil jeg nok be dere holde dere til topic her. Det er mye som kan sies om den norske skolen, og som jeg (som er gift med en lærer) har synspunkter på, men det tjener debatten om den beholder et visst fokus på den opprinnelige problemstillingen, nemlig om lærere (og dermed skolen) bør tåle at elever sjikanerer dem. Alt det andre som er galt eller riktig med skolen kan dere diskutere i egne tråder.

 

Spørsmål om hva man vil endre på i skolen er selvsagt on topic dersom endringen antas å være relevant for å få slutt på sjikaneringen.

 

Reaksjoner tas som alltid på PM, ikke i tråden.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Nesj, men man kunne bare forverret sanksjonene for å ikke være lydig. :)

Snakker ikke om noe fysisk straff, btw.

 

Om hva om de bare hadde ledd av disse "sanksjonene" og ikke brydd seg!? Alt som skal til er nemlig å ikke respektere den såkalte autoriteten til lærerne! ;)

 

Da kommer livet deres til å bli ganske kjipt. Det jeg synes er merkelig er at mange mener at man ikke kan bruke samme type oppdragelse i skolen som man gjør i hjemmet. Det man gjør i hjemmet er å straffe barnet for dårlig oppførsel og belønne barnet for god oppførsel. Man kan selvfølgelig le av straffene, men livet ditt kommer til å bli kjipt. Det er mye enklere å gjøre det man får bedskjed om.

 

Likeledes med skolen. F.eks. gjensitting er en god måte å oppdra elevene på. Hva om man gir blaffen og går hjem. Da kan man forsette med enda tøffere straffer, f.eks. ha møter med foreldrene og hvis eleven er fullstendig vrang kan man sende han til en skole for håpløse tilfeller. Når elevene forstår at handligene deres har konsekvenser vil de begynne å oppføre seg ordentlig, fordi ellers vil de bare havne opp i masse trøbbel og det ønsker de ikke.

 

Og argumentet om at vi skal straffe lærerene for deres oppførsel på 1930-tallet. Så bør du tenke på at ingen av lærerene i dag var lærere da og det hjelper lite å straffe dem, fordi de kan velge en annen jobb og da får vi mangel på lærere.

Lenke til kommentar

Tankene dine her er utdaterte og saken er nå at det er nettopp lærerne som merker konsekvenser for oppførslen sin. Med tanke på denne tråden satt jeg nettopp og lette litt gjennom artikkler og statestikker ang. vold mot lærere og skals e om jeg finner som er verd å vise til. Dessuten går det ikke ann å gjenninføre det gamle skolesystemet nå som elevene først har begynt å gjøre opprør. Faktisk vil de bare slå igjen og det vil lærerne ha fortjent! Skal du begynne å innføre et mer autoritært system må du bare vente mer motstand også. Så spørsmålet er om elevene eller lærerne vil få det verst.

Lenke til kommentar

Tankene dine her er utdaterte og saken er nå at det er nettopp lærerne som merker konsekvenser for oppførslen sin. Med tanke på denne tråden satt jeg nettopp og lette litt gjennom artikkler og statestikker ang. vold mot lærere og skals e om jeg finner som er verd å vise til. Dessuten går det ikke ann å gjenninføre det gamle skolesystemet nå som elevene først har begynt å gjøre opprør. Faktisk vil de bare slå igjen og det vil lærerne ha fortjent! Skal du begynne å innføre et mer autoritært system må du bare vente mer motstand også. Så spørsmålet er om elevene eller lærerne vil få det verst.

Hvordan er de utdaterte? Hjem fungerer forsatt sånn, ihvertfall i de som fungerer. De landene som har best skolesystem har også mye mer fokus på straff og belønning. Tror du virkelig at alle forandringer er gode forandringer? Med tanke på at Norge hadde en av de beste skolesystemene i verden på 1960-tallet og nå ligger klart under gjennomsnittet tyder på at det gamle systemet var best.

 

Går det ikke ann å innføre fordi elevene vil protestere? Faktisk ikke, så lenge foreldrene og lærerene er for å forandre systemet vil det gå veldig fint. Du kan gjøre så mye opprør som du vil, men hvis du ser andre som følger med systemet som får det fint, mens du henger igjen og havner opp i masse trøbbel så begynner man å forstå hvilken vei man bør gå. Det norske skolesystemet er kjørt i grøfta så det vil ta tid å rette det opp igjen, men over tid vil folk forandre seg fordi du kan velge mellom å gjøre opprør og få et kjipt liv, eller gjøre det du skal og du vil klare deg fint.

Lenke til kommentar

De er utdatert fordi det ikke er sånn systemet fungerer lenger. Og du kan ikke bare gjenninnføre det heller. Du snakker dessuten som om bare noen få elever ville gjort opprør mot diktaturet, men der tar du feil. jeg vet ikke hva du har opplevd gjennom skoletiden, men jeg har opplevd godt over halvparten av klassen være imot læreren og i de situasjonene var det ikke de som sa nei til systemet som tapte.

 

Til syvende og sist går det heller ikke ann å ha et system som ingen gidder å følge.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...