Gå til innhold

Lærerne må tåle å bli spyttet på


Anbefalte innlegg

Var dette et svar til mitt innlegg? I så fall så ser jeg ikke helt hvordan dette er motsatt av det jeg skrev?

Nei, mente det egentlig ikke som et motsvar til deg spesielt.

 

Du er lærer skjønner jeg. Men snakker du om barneskoleelever eller ungdomsskoleelever?

 

Barneskolen først og fremst, men har også brukt metoden i ungdomsskolen.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du er lærer skjønner jeg. Men snakker du om barneskoleelever eller ungdomsskoleelever?

 

Barneskolen først og fremst, men har også brukt metoden i ungdomsskolen.

 

Det kommer mildt sagt overaskende nok at ungdomsskoleelever gidder å bli igjen i friminuttene og snakke med lærere. I den klassen jeg gikk i prøvde lærerne flere ganger, men det var svært skjelden det gikk. Stort sett gikk folk sok de ønsket og skrek noe til lærerne.

 

Nå vet ikke jeg hvordan du har opptrådd ovenfor elevene du har møtt. Mitt poeng er at dersom en lærer oppfører seg som et autoritært hatobjekt blir vedkommende sett på og behandlet som et hatobjekt og ikke noe mer enn det. At folk snakker om å gjennskape fysisk avstraffelse vil ikke føre til noe mer enn at de eldre elevene slår tilbake!

 

Har som jeg har skrevet tideligere aldri opplevd at lærerne har blitt soyttet på, men de må nok tåle å bli kalt de fleste tingene. Eller kansje forvente er et bedre ord.

Lenke til kommentar
Det kommer mildt sagt overaskende nok at ungdomsskoleelever gidder å bli igjen i friminuttene og snakke med lærere. I den klassen jeg gikk i prøvde lærerne flere ganger, men det var svært skjelden det gikk. Stort sett gikk folk sok de ønsket og skrek noe til lærerne.

 

Nå vet ikke jeg hvordan du har opptrådd ovenfor elevene du har møtt. Mitt poeng er at dersom en lærer oppfører seg som et autoritært hatobjekt blir vedkommende sett på og behandlet som et hatobjekt og ikke noe mer enn det. At folk snakker om å gjennskape fysisk avstraffelse vil ikke føre til noe mer enn at de eldre elevene slår tilbake!

 

Har som jeg har skrevet tideligere aldri opplevd at lærerne har blitt soyttet på, men de må nok tåle å bli kalt de fleste tingene. Eller kansje forvente er et bedre ord.

 

Nå tenkte jeg ikke spesielt på det å holde igjen elevene i friminuttene, det er heller aldri vært mitt mål, jeg tenkte mer fokus på å ikke å skrike og heve stemmen mer enn nødvendig, å forholde seg rolig. Jeg ønsker ikke å fremstå som autoritær, men autoritativ.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

-Når eleven voldtar læreren er det et tegn på innestengt frustrasjon som læreren må tåle

-Når eleven knivstikker en lærer er det tegn på at eleven kjeder seg, og noe læreren må tåle

-Når eleven kaster bensinbomber inn i klasserommet er det tegn på at eleven kjeder seg og noe læreren må tåle

-Når en elev slår ned læreren med balltre, er det bare for å si "se så fint balltre jeg har laget på sløyden" og noe læreren må tåle

-Når en elev kaster syre i ansiktet på læreren, er det bare for å si "se lærer, jeg har lært forskjellen på syre og vann" og noe læreren må tåle

-Når eleven tar en columbine er det bare for å utrykke sin glede over at det snart er helg og noe læreren må tåle

 

Osv

Osv

Osv

Lenke til kommentar

Mannen har et poeng. Slik jeg tolker han, så kan ikke lærere bryte sammen i gråt, om de får slengt dritt etter seg. I mange tilfeller vil dette være barnas måte å teste læreren på og dette ser man også at voksne gjør med hverandre i relativt stor grad. Den beste måten å takle uspiselig atferd på, er etter min mening å ignorere det totalt. I mange tilfeller vil atferden være et forsøk på å ta kontakt, mens i andre tilfeller er det et uttrykk for misnøye eller hat mot læreren og/eller verden generelt. Dersom læreren gjengjelder med de samme følelsene, har samspillet alle sjanser til å gå til helvete.

 

Om man bruker /ignore taktikken, er det veldig viktig å bevisst gi positiv oppmerksomhet til de samme elevene, når de kommer med positive henvendelser.

 

 

*snip*

 

Du hater dine medelever? Jeg forstår deg gutt, skal vi ta en prat på grupperommet? ;) ;)

Endret av de la Mancha
Lenke til kommentar
Det kommer mildt sagt overaskende nok at ungdomsskoleelever gidder å bli igjen i friminuttene og snakke med lærere. I den klassen jeg gikk i prøvde lærerne flere ganger, men det var svært skjelden det gikk. Stort sett gikk folk sok de ønsket og skrek noe til lærerne.

 

Nå vet ikke jeg hvordan du har opptrådd ovenfor elevene du har møtt. Mitt poeng er at dersom en lærer oppfører seg som et autoritært hatobjekt blir vedkommende sett på og behandlet som et hatobjekt og ikke noe mer enn det. At folk snakker om å gjennskape fysisk avstraffelse vil ikke føre til noe mer enn at de eldre elevene slår tilbake!

 

Har som jeg har skrevet tideligere aldri opplevd at lærerne har blitt soyttet på, men de må nok tåle å bli kalt de fleste tingene. Eller kansje forvente er et bedre ord.

 

Nå tenkte jeg ikke spesielt på det å holde igjen elevene i friminuttene, det er heller aldri vært mitt mål, jeg tenkte mer fokus på å ikke å skrike og heve stemmen mer enn nødvendig, å forholde seg rolig. Jeg ønsker ikke å fremstå som autoritær, men autoritativ.

 

Var ikke nødvendigvis å bli holdt igjen jeg reagerte på, men at de i det hele tatt hører på lærere uten videre. De færreste gangene jeg har opplevd i de klassene jeg gikk gadd noen å bli igjen selvom læreren sa det aldri så mye. Gadd ikke selv heller forøvrig.

 

Om det ikke er autoritet du som lærer er ute etter så skiller du deg ut. Godt gjort.

Lenke til kommentar

Så klart må lærere tåle å få en del gloser og annet slengt mot seg i blant, det er bare en del av jobben. Men slikt må selvfølgelig reageres på, også.

 

Jeg kan selv huske at når jeg gikk på barneskolen var alle lærere som ikke ga oss masse tegnetimer og spilte fotball med oss "teite". Jeg har aldri spyttet på en lærer, og aldri kommet med noen særlig grove ord, men jeg har nok sagt en del ufint i diskusjoner og lignende med dem. Og baksnakking av dem kan nok de fleste kjenne seg igjen i.

 

Etter hvert som jeg begynte på ungdomsskolen, føler jeg imidlertid at jeg innså at de fleste lærerne faktisk var noen helt fantastiske mennesker. Til den grad jeg kan være objektiv, må jeg dog si at jeg hadde en 2-3 lærere som var dårlige til den jobben de gjorde, selv om de var greie og hyggelige. Når det er sagt, så gikk jeg på en skole med ganske gamle lærere. Og den kunnskapen og visdommen disse menneskene satt inne med har jeg intet annet en den største respekt for. Jeg kunne være uenige med dem, men jeg kn huske ytterst få tilfeller hvor jeg ikke innerst inne visste at de var rettferdige.

 

Slik var det for de fleste andre i min klasse på ungdomsskolen. Det var alltid en håndfull av dem som bare slengte dritt og mente at lærerne var noen jævla forskjellsbehandlere som ikke visste en dritt, men de fleste modnet i løpet av de tre årene, og når vi gikk ut av 10. var de fleste av oss genuint triste over å måtte ta farvel med mange av lærerne vi hadde fått et godt forhold til, og stor respekt for.

 

Jeg har en bror som skal begynne på ungdomsskolen om ikke så alt for lenge, og jeg tror det skal bli passe interessant og se om han går gjennom samme prosess. De siste månedene i 10. var de fleste i min klasse (som ikke hadde 2 i alle fag og LG i adferd) faktisk ganske raske med å forsvare lærere når andre snakket dritt om dem bak ryggen deres.

 

En annen ting som jeg tror er problemet med elever, spesielt på ungdomsskolen, er at lærerne faktisk har en tendens til å forskjellsbehandle elevene. Men dette synes jeg faktisk til en viss grad er greit. De som oppfører seg, er flittig og behandler lærere og medelever med respekt, bør faktisk kunne få høste fordeler av det. De som bare slenger dritt, begraver hodet i hetten og setter Köss'a på ørene når læreren kommer inn, burde ikke forvente noe særlig respekt heller fra læreren. Hjelp til å hente seg inn igjen og en ny sjanse eller tre, joda, men da må gjøres en innsats fra eleven også. Det er faktisk slik det fungerer i voksenlivet. Er du en drittsekk mot andre, er de gjerne en lite interessert i å vise godvilje mot deg. For å ta et eksempel, på ungdomsskolen min var det forbudt med mobiltelefoner. Om de ved spesielt tilfelle MÅTTE være med, så skulle de ligge avslått i sekken. Ingen fulgte dette, naturligvis. Da hendte det jo at en og annen gang pep det i klasserommet. De fleste lærerne sa bare ikke noe. De så på eleven, eleven bare slo mobilen på lydløs og stakk den ned i lommen igjen, ferdig med den. Men om eleven dro den opp, begynte å fikle med den, eller var en drittsekk til vanlig, ble mobilen inndratt med en gang. Helt greit, synes jeg.

Lenke til kommentar

Lærere skal ikke godta det. Problemet er at lærere står helt uten hjelpemidler til å forsvare seg med. Svarer de så smeller det, legger de hånd på elev blir det helvete. De elevene som driver på sånn driter i skolen uansett så trusler om 2 i standpunkt og nedsatt oppførsel/ snakk med rektor virker like bra som ett klapp på skulderen...

Lenke til kommentar
"Lærerne må tåle å bli spyttet på" er overskriften på denne saken på db.no

 

- En lærer må tåle å bli spyttet på og bli sjikanert, hvis ikke bør de finne seg en annen jobb, sier tidligere lærer og forfatter Terje Forsberg. (59). Han underviser lærerstudentene i «barnas språk».

 

- Når en elev kaller en lærerinne «hore», mener eleven å si «kom og hør på meg». Det er språket de har lært hjemme, og slik de har lært å uttrykke seg. Det er elevens morsmål, sier Forsberg.

 

Dette syns jeg er helt på trynet. Dette er ikke noe lærere bare skal finne seg i.

Det er jo klart at slike til vil skje, men syns Terje Forsberg mener vi skal forvente dette og at det er greit og normal.

Det han sier har nok rot i sannheten, men det er fortsatt ikke greit!

 

Hva mener du? Er dette noe lærere bare skal finne seg i?

 

Nja? I klar tekst kan vi tenke for oss et samfunn hvor respekt av medmennesker kan utslettes, kan vi tåle å spytte på politi, naboer, admin i forumet, tollvesen, butikkansatte, ja hvem som helst. Deg og meg..

 

Lærere er jo våre medmennesker, samfunnnsytere i skatt og avgifter osv.

 

 

Så, hvem/hva er årsaken til problemet, lærere eller elever?

 

 

:)

Lenke til kommentar
Har hatt lyst til å gi læreren min fingeren flere ganger enn jeg kan telle. Har holdt meg for god for det hver eneste gang. Kommer ikke noe godt ut av det, og det gir en god følelse å vite med deg selv at du var en større mann en læreren klarte å være. Er ingen grunn til å skrike eller gi læreren din fingeren. Og forfatteren er helt på jorde med hva han tror det "betyr"

 

@ Crex. Fysisk avstraffelse virker hvertfall ikke lengre opp i skoletrinnene. Folk er rasshøl på VGS også, men hvis en lærer hadde prøvd å bli fysisk hadde han fått juling, og det med rette. Du kan ikke slå 17-18åringer og slippe unna med det. Og barneskolen hadde bare blitt redd læreren. Redsel er ikke det samme som respekt.

 

Det er ikke helt det som er greia.. jeg skjønner hva du mener og ja, jeg er så og si enig, men hvis en elev hadde banka læreren så hadde eleven blitt politianmeldt kastet ut av skolen og sansynlig vis aldri kommet noe videre i livet. Det handler om å gi de truslene man har muligheten til. Og når det gjelder dette med frykt, så mener jeg at det er mye av det samme som respekt. Selvfølgelig to forskjellige former for respekt, men en skal frykte autoriteter. Det fungerer. Det er en grunn til at mennesker var mye mer siviliserte på 50-tallet.

Lenke til kommentar

Det har skjedd flere ganger at lærere har blitt utsatt for balltrær og kniver og det er ingen grunn til å tro at det ville blitt mindre slike episoder om lærerne begynte å slå elevene. Tvert imot ville elevene tatt igjen og det stadig oftere etter hvert som man kom høyere opp i klassene. I mindre klasser ville det gjerne ført til at elever ikke møtte opp og etter hvert som elevene ble eldre ville de tatt hevn.

 

Det viktige er å ikke gi lærere autoritet så e tror de kan brøle og oppføre seg akkurat som de vil. Lærere har selv valgt å ta den jobben de har gjort og dersom de mener at de ikke får den respekten de har krav på kan de bare slutte og finne seg en annen jobb!

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at fysisk avstraffelse ikke er veien å gå. Det funker kanskje på barneskolen, men får å si det slik, når vi kommer på ungdomskolen og videregående, så tror jeg de fleste elevene bare hadde slått tilbake, det hadde i allefall jeg. (og nei det er ikke noe jeg sier for å tøffe meg).

Men lærere skal jo ikke finne seg i å bli spyttet på, det er faktisk en utrolig stygg fornærmelse, og hvis eleven får for vane å gjøre dette mot andre vil han forvente seg å få juling når han treffer riktig person i livet.

 

Jeg tror også mye av problemet er at det er så mange foreldre som vil at skolen skal oppdra ungene, men det er jo ikke skolens oppgave. Oppdragelsen skal de få hjemme.

 

Jeg har mer trua på metoden til yvonne2. Det er det muttern gjør når hun underviser (tror jeg, hun underviser på ungdomskolen). Og de timene det er mest stille er det som regel slik taktikk lærerene våre kjører, og vi går jo på videregående.

Lenke til kommentar
Ja, det er jo blant annet derfor jeg er mot å slå ungene. Vold avler vold, og gjerne på noen andre. Og jeg vil ihvertfall ikke at min mor, eller noen andre lærere eller folk for den sags skyld skal bli slått ned av elever fordi den gamle læreren dems slo dem.

 

Vel det blir jo litt foreldrenes ansvar å faktisk gjøre noe når di får vite at barnet har spyttet/slått læreren, når jeg vokste opp så viste jeg at gjorde jeg noe veldig galt så kunne jeg forvente en klaps på ræva og tidlig i seng, når jeg kom opp i den alderen der den metoden ikke funket så fant di etter hvert alternative metoder som husarrest eller å miste nettet/pc/tv i et par dager eller mer.

 

Å vite at det du gjør får konsekvenser får deg til å tenke deg litt om før du gjør det.

 

Man kan jo stille seg spørsmålet hvem av disse ville ha slått læreren sin?

 

Fyren som vet at han kommer til å få 2 ukers husarrest mest sannsynelig uten tv osv.

 

Eller

 

Fyren som kanskje kun må ta en prat med rektor og foreldrene uten noe straff fra foreldrene sin side.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...