Gå til innhold

Lærerne må tåle å bli spyttet på


Anbefalte innlegg

Disiplin burde helt klart være en del av skolen, men det burde også bedres oppfølgning av slike problemer, for det er klart at slik oppførsel skyldes noe. Dog, man burde ikke lære at slike oppførsel er greit bare fordi man har det kjipt. Disiplin burde opprettholdes, klassestørrelsen minskes, lærermengden økes og den invididuelle lærer-elev kontakten må høynes. En personlig prat i halvåret holder ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig skal ikke noen lærere under noen omstendigheter godta å bli spyttet på.

 

Jeg blir oppriktig forbannet av å lese om slikt. Drittunger som ikke vet å verdesette gratis utdanning slik vi er så heldige å ha her i norge.

 

 

Er forøvrig helt enig med zeitgeist.

Endret av Ferchie
Lenke til kommentar

Kan du med hånden på hjertet si at du har frydet deg over skolen? kan du med hånden på hjertet si at du har likt alle lærere du har støtt på? Om lærere oppfører seg dominerende og kommanderende ovenfor elevene slik svært mange lærere gjør ender de selvfølgelig opp som hatobjekter blant eleven e. Selv har jeg aldri opplevd at lærere ble spyttet på i de klassene jeg gikk, men har opplevd mye annet. Stort sett i form av ord da.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan jeg ikke si at jeg har frydet meg over skolen. Da jeg selv var elev på ungdomsskoletrinnet var jeg en ''problemelev'' hvor jeg gjorde ting som etter normen ikke er akseptabelt, men da tok jeg også straffen min.

 

Først da jeg begynte i 10. begynte jeg å sette pris på skolen og det faktum at den er gratis.

Lenke til kommentar
kall meg gjerne gammeldags, men fysisk avstraffelse fungerer utmerket. Ja det var ugangskråker for 70 år siden også, men en gang i sammenligbar med volumet av de keege, drittsekkene, uten respekt for de edre som vandrer rudt i 7.klasse i dag. denne new age tankegangen som eksisterer på dagens skoler er grusomt, det virker ikke... kanskje fysisk avstraffelse er litt langt, men det fungerer.. dagens lærere har ingen respekt fra elevene i dag.

 

 

Har du barn? Tror ikke det hadde vært så kult at jentungen hadde blitt lagt over fanget og fått ris av en 50 år gammel lærer fordi hun hadde vært slem...

 

Er dog veldig enig med deg, lærere får ingen respekt! Jeg tror de barna som ikke har respekt for læreren heller ikke har respekt for andre voksne, oppdragelsene rundt omkring er for dårlig, og gruppepresset om å være tøff å en del av gjengen er vanskelig å motstå.

 

Konsekvensen av å lappe til en lærer er vel nesten ingen, men hvis ungen lapper til en fremmed på gata kan ha få seg en på trynet tilbake, dette vet de og derfor er lærere utsatt. Hva skjer med en lærer som tar igjen, jo, rett ut døra og henvist til NAV.

 

Hadde det vært null toleranse og rett ut av skolen i feks 3 dager hvis man var voldelig eller forstyrret undervisningen i stor grad så tror jeg bøllene etterhvert hadde kjedet seg og kanskje skjerpet seg.

Lenke til kommentar

Til tross for utallige antimobbekampanjer de siste årene er mobbing i skolen fortsatt et stort problem. 50 000 barn (tall fra VG, link nedenfor) føler seg mobbet hver uke, og dette er et forferdelig tall.

 

Mobberne er bøller og de bør straffes strengt (hvis de er gamle nok til det, dvs. hvis de er over kriminell lavalder), eller i det minste utvises fra skolen.

 

Men hvordan reagerer man i dag på mobbing av skoleungdom? VG forteller et en ny stortingsrepresentant for FrP har tatt opp dette problemet, og hun foreslår følgende løsning:

 

Hun ”vil straffe skoler som ikke tar mobbing på alvor”. Hun vil altså straffe skolen hvor mobberne går, hun vil straffe dem for ikke å laget antimobbekampanjer, etc. Hun legger altså ikke stor vekt på å straffe mobberne.

 

Gårsdagens utgave av Aften hadde også et oppslag om mobbing. Forsiden er i krigstyper prydet med følgende overskrift: ”Mobbeofre måtte bytte skole”. Avisen forteller altså at det ikke var mobberne som ble utvist, men at de som ble mobbet, mobbeofrene, måtte skifte skole for å unngå mobberne.

 

Dette betyr i praksis at kriminelle (mobbing er en alvorlig form for kriminalitet) ikke straffes, og at de som rammes blir pålagt ekstra belastinger (i tillegg til å være usatte for kriminalitet) for å få slutt på mobbingen.

 

Vi i DLF synes dett er helt grusomt. Vi er sterkt uenige i den holdningen som innebærer at kriminelle skal behandles mildest mulig, at man skal ha dialog, at man skal være ettergivende, at man skal tilgi, og at man helst ikke skal straffe kriminelle. Kriminelle er onde mennesker som vet hva de gjør, de liker å plage andre, og vårt syn er at de som plager andre (for eksempel ved å mobbe dem) bør straffes strengt.

 

I den minste bør de som mobber andre skoleelever utvises – og da mener vi ikke at de skal utvises noen timer eller noen dager, vi mener at de skal utvises for godt (antagelig er dette i strid med gjeldende lov, men i så fall bør loven endres straks).

 

Holdningen til mobbere faller sammen med hvordan man ellers behandler kriminelle. Vi mener at kriminelle bør straffes strengt. De som begår reell kriminalitet – innbrudd, tyveri, ran, overfall, svindel, voldtekt, drap, etc. – bør dømmes til lange fengselsstraffer.

 

Grunnen til at vi er så ettergivende overfor kriminelle er at folk flest tar Jesus oppfordring om å tilgi alt og all og å elske vår fiender på alvor. Men å ta dette på alvor er bokstavlig talt å be om stadig mer bråk. Ved å være ettergivende overfor kriminelle gir man onde mennesker stadig større og friere spillerom.

 

For vår del vil vi si at et samfunn som ikke engang er sterkt nok til å straffe sine kriminelle, et slikt samfunn vil få stadig mer kriminalitet, og et slikt samfunn er ikke liv laga.

.

.

.

.

.

.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=597687

Lenke til kommentar

Det jeg synes er interesant er at individuell lønn for lærere etter deres evne er inhumant og slemt, mens å la elevene banne og spytte på lærerene. Det er helt greit.

 

Jeg er enig at en lærer bør tåle å bli spyttet på, men det skal bli harde reaksjoner for den eleven som f.eks. at eleven må sitte igjen og rydde etter skolen og foreldrene må inn til et møte. Hvis eleven har problemer finnes det bedre måter enn å spytte på læreren.

 

Han er eksemplet på hva som er galt med norsk skole. Overdrevent snilisme fra pedagoger som tror at man kan forstå alle tilfeller. Ofte fungerer det langt bedre å bare sette dem på plass, spesielt hvis man begynner å gjøre det fra første klasse. Det som sjokkerte meg mest var hans ordbok.

 

 

15 eksempler fra forfatterens pøbelnorsk-ordbok:

 

En elev spytter på læreren:

Kan være: I mangel på ord brukes dette til å forsvare seg.

 

En elev slår læreren:

Kan være: Eleven blir straffet fysisk hjemme.

 

En elev roper «jævla hore» til læreren: Kan være: Hør på meg /forstå meg.

 

En elev truer læreren med vold:

Kan være: Ønsker kontakt og bli sett.

 

En elev følger ikke med og er svært urolig: Kan være: Far og mor har kranglet og sloss i natt, og gruer seg til å komme hjem.

 

En elev plager en annen elev mens læreren ser på: Kan være lærerens yngling som får gjennomgå. Lærer gjør kanskje forskjell på elevene.

 

En elev skulker skolen:

Kan være: synlig slag i ansiktet etter vold i hjemmet.

 

En elev nekter å følge lærerens ordre i klasserommet: Kan være: Eleven er vant med å gjøre som han vil hjemme/ ingen grensesetting hjemme.

 

En elev kommer uten bøker: Kan være: Eleven signaliserer at han er akterutseilt.

 

En elev kommer med mye seksuelle kommentarer:Kan være: En måte å hevde seg på.

 

En elev kommer med rasistiske kommentarer: Kan være: Far/mor sitt snakk hjemme. En måte å hevde seg på.

 

Eleven er urolig hver fredag: Kan være: Signalisere bråk hjemme i kommende helg = helgefyll.

 

Jenter som styrer unna mannlige lærere og vrir seg når læreren kommer nær hennes pult: Kan være: Incestoffer.

 

Elev som truer lærer: Kan være: En måte å få oppmerksomhet fra medelever.

 

Jenter som har brennmerker fra sigaretter: Kan med dette overføre psykiske smerter med fysiske smerter, som er mer lindrende.

 

:no:

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
kall meg gjerne gammeldags, men fysisk avstraffelse fungerer utmerket. Ja det var ugangskråker for 70 år siden også, men en gang i sammenligbar med volumet av de keege, drittsekkene, uten respekt for de edre som vandrer rudt i 7.klasse i dag. denne new age tankegangen som eksisterer på dagens skoler er grusomt, det virker ikke... kanskje fysisk avstraffelse er litt langt, men det fungerer.. dagens lærere har ingen respekt fra elevene i dag.

+ 1000.

 

Var det opp til meg, fikk de uforskammede drittungene en omgang juling. En velfortjent omgang stryk stopper kjeften på de motbydelige frekkasene, garantert. Det er ikke å gå for langt. De fleste vet godt med seg selv når det de sier og gjør fortjener ett knyttneveslag midt i trynet.

 

Resultatet av dagens silkeputebehandling er en gjeng bortskjemte, late sveklinger som ikke kommer til å gjøre noen som helst samfunnsnytte senere i livet.

 

Fysisk avstraffelse fungerte utmerket før i tiden. Det hadde fungert utmerket idag òg. Jeg er absolutt for å gjeninnføre fysisk avstraffelse i oppdragelsesøyemed - både på skolen og i hjemmet.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

Jeg synes det er mer eller mindre selvfølgelig at en grunnskolelærer må forvente, og tåle, å måtte ende opp i slike situasjoner uten at den første reaksjonen skal være bakhånda mot kinnet til eleven. Dersom en elev kaller læreren hore, burde ikke reaksjonen til læreren være å rase bort til eleven med en gang og dra han/hun til rektor etter øret. I de situasjonene hvor situasjonen ikke er et resultat av at det rett og slett renner over for eleven (det kan skje med de beste, snilleste elevene, og alle andre mennesker, for den saks skyld), er det antageligvis et resultat av et ønske om oppmerksomhet, på en eller annen måte. Å gi eleven ekstra oppmerksomhet ovenfor tilskuerne, er ikke annet enn å gi han/hun det de ønsker. Jeg tror det er best å få isolert eleven, og deretter iverksette en ordentlig reaksjon, i form av utvisning (midlertidig, selvfølgelig), ekstrahjelp, anmerkninger og prat med rektor og foreldre.

Lenke til kommentar

Jeg valgte en motsatt metode. Jeg valgte å bli helt stille. Stå foran klassen og bare vente på at de ble ferdige. Og merkelig nok hadde det sin effekt. Elevene forsto at det ikke var lov, uten at jeg egentlig gjorde noe. Jeg bare sto der og så på dem. Og tok det hele timen, så gjorde jeg det, og hvis de enda ikke klarte å bli ferdige til friminuttet, så mistet de det også.

 

De lærte ganske fort. Bare jeg hevet stemmen min så ble det tyst. For de skjønte at jeg ikke fant meg i stygge ord eller bråk, de visste nemlig at det kunne få en konsekvens. Og de ble alltid samtale med meg i slutten av timen om de var stygge i munnen. Og man lærer mye i slike samtaler, for det å bare lytte til hva elevene har å si gjorde at jeg ble mange erfaringer rikere. Det gjorde meg også bedre i stand til å se elevene og faktisk forstå dem.

 

Jeg liker å bruke tiden min som lærer på å fokusere elevenes postive egenskaper, framfor de negative. Jeg tror nemlig det er en feil mange lærere gjør, de ser ikke alt det gode, de egenskapene de faktisk kan dra nytte av hos elevene.

Endret av yvonne2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man bli en god lærer så tror jeg ikke man kan være helt A4. Men å bli spyttet på og bli kalt hore, er ikke noe man kan akseptere. Man kan fint gå inn å prøve å forstå hva er det eleven egentlig vil med å gjøre og si dette. Hva er egentlig problemet. Men man kan ikke akseptere slik oppførsel. Det er ikke slik man kan ta ut frustrasjon, verken på skolebenken eller i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Jeg liker å bruke tiden min som lærer på å fokusere elevenes postive egenskaper, framfor de negative. Jeg tror nemlig det er en feil mange lærere gjør, de ser ikke alt det gode, de egenskapene de faktisk kan dra nytte av hos elevene.

Greit nok, gode tanker og relasjoner :)

 

Vi opplever mye av det samme her i huset, som mod. og admin. Vi prøver å ta vare på de ressurser som de aller fleste besitter og innehar, bare gøy og moro det..

 

Vi har så mange(n) kunnskapsrike og dyktige folk her at noen få får ikke lov til ødelegge for disse.

Men, vi er nok tvunget til å ta noen avgjørelser av og til, kun for å skjerme ca. 99,99% av brukermassen for "herk"

Det er rett og rimelig, syns vi da. :)

 

Slik bør det være i skolevesenet også, mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Jeg valgte en motsatt metode. Jeg valgte å bli helt stille. Stå foran klassen og bare vente på at de ble ferdige. Og merkelig nok hadde det sin effekt. Elevene forsto at det ikke var lov, uten at jeg egentlig gjorde noe. Jeg bare sto der og så på dem. Og tok det hele timen, så gjorde jeg det, og hvis de enda ikke klarte å bli ferdige til friminuttet, så mistet de det også.

 

De lærte ganske fort. Bare jeg hevet stemmen min så ble det tyst. For de skjønte at jeg ikke fant meg i stygge ord eller bråk, de visste nemlig at det kunne få en konsekvens. Og de ble alltid samtale med meg i slutten av timen om de var stygge i munnen. Og man lærer mye i slike samtaler, for det å bare lytte til hva elevene har å si gjorde at jeg ble mange erfaringer rikere. Det gjorde meg også bedre i stand til å se elevene og faktisk forstå dem.

 

Jeg liker å bruke tiden min som lærer på å fokusere elevenes postive egenskaper, framfor de negative. Jeg tror nemlig det er en feil mange lærere gjør, de ser ikke alt det gode, de egenskapene de faktisk kan dra nytte av hos elevene.

 

Du er lærer skjønner jeg. Men snakker du om barneskoleelever eller ungdomsskoleelever?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...