Gå til innhold

Lærerne må tåle å bli spyttet på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei det har de faktisk ikke! Muligens elever ved videregående siden det i utgangspunktet skal være frivillig om man vil ha videregående eller ikke, men på barne og ungdomsskole er man under tvang og lærerne har bare godt av å oppleve at de ikke kan tvinge folk til innsatts på et sted de ikke vil være!

 

Jo det kan man faktisk. Det er det ikke lærerne som gjør, men systemet, inkludert foreldrene dine. følger man resonementet ditt har heller ikke politi osv. disse rettighetene heller og da tror jeg vi strander ganske fort. Men jeg lurer på hvor dette hatet mot lærere kommer fra. En traumatisk opplevelse eller noe?

Lenke til kommentar

Hvorfor kan de? Elevene har all verdens rett til å markere motstand mot tvangen og dersom lærerne ikke liker det kan de bare slutte!

 

Elevene står da fritt til å skulke om de ikke ønsker å være på skolen. Det er da ingen som fysisk tvinger dem til å være der. Men om de faktisk er til stede på skolen er det visse interne regler som skal følges, på samme måte som man ikke kan spytte og true en dørvakt på et utested uten konsekvenser. Man står derimot fritt til å forlate også et slikt sted om man ønsker å markere motstand mot "tvangen" som blir utøvd i de sene nattetimer på byen. Om det er selve skoleverket man ønsker å protestere mot, er lærerne totalt skivebom, vi forsøker kun å legge til rette for at elevene i størst mulig grad skal være i stand til å oppfylle målene som er lagt ned i læreplanen, disse blir gitt oss fra sentralt hold. I så måte er politikerne og utdanningsdepertamentet stedet å gå til, det er der forandringen kan oppnås, ikke ved å spytte på og true enkeltlærere. Ingen, hverken lærere, elever eller andre i samfunnet bør oppleve hetsing, trusler eller sjikanering. Det er trist å se at du sannsynligvis har hatt dårlige opplevelser med skolevesenet, men min erfaring er at alle lærerne jeg har møtt i min karriere har vært genuint interessert i at elevene skal oppleve trivsel og trygghet på skolen, og gjør alt de kan for å legge til rette for dette, blant annet ved hjelp av individuell tilpasset undervisning.

 

De fleste elever er faktisk interessert i å lære det de kan på skolen, og lærere flest har en slik stilling fordi de virkelig ønsker å forberede barn og ungdom på voksenlivet på en så god måte som mulig. Vi er faktisk ikke monstere, men for det meste mennesker som bryr oss om andre. Tro det eller ei, men lærere har også vært elever en gang, og vi vet selv hvordan vi som unge ikke ønsket å gjøre lekser eller oppgaver. De fleste er i dag glad for at vi likevel gjorde dem, slik at vi kan sitte her i dag å diskutere med hverandre, og ikke er analfabeter begrenset til å snakke med hverandre. (Vi lærte å lese og skrive, vi fikk anledning til å praktisere diskusjoner i timen på en konstruktiv måte, vi lærte historie, samfunnsfag og geografi som setter oss bedre i stand til å forstå verden rundt oss i dag, vi lærte matte slik at vi var bedre i stand til å holde et budsjett når vi fikk oss jobb og bolig, vi lærte oss engelsk slik at vi bedre kunne kommunisere internasjonalt og vi lærte også praktiske fag som mange har nytte av i dag) Selv om man kan diskutere nytteverdien av å lære nynorsk og andre enkeltfag i grunnskolen, vil de fleste voksne i dag likevel innrømme at de grunnleggende ferdighetene de lærte har de senere hatt nytte av. Når det er sagt er jeg fullstendig imot fysisk tvang i skolen, og samtlige lærere jeg har jobbet med har også denne innstillingen. Dette har noe med respekt for andre individer å gjøre, og i likhet med jobben min som dørvakt mener jeg at man kun skal bruke fysisk makt i en ren selvforsvarssituasjon.

 

Hilsen en lærer i ungdomsskolen og dørvakt ved et utested.

Lenke til kommentar

Fordi det i utgangspunktet ikke er tema for tråden og jeg prøver å holde meg til tema. Hvorfor besvarer ikke du trådens tema?

Du vil altså ha kolossale endringer i den norske skolen, men du vil ikke nevne hva slags kolossale endringer du vil ha, fordi det ikke hører til trådens tema? Hvorfor i all verden nevnte du at du ville ha kolossale endringer da?

 

For å besvare på denne tråden, så mener jeg at det er uakseptabelt at man skal kalle opp lærere for horer og spytte på dem. Folkeskikk burde vel være et framtredende ord her, eller hva? Lærere har vel ikke den samme respekten som før i tiden.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...