Gå til innhold

[Løst]Er det teknisk mulig å "peile" et tv-apparat?


Anbefalte innlegg

Dette spørsmålet kom opp i forbindelse med at en lisenskontrollør dukket opp hos en kollega av meg, og påstod at det hadde vært gjennomført "peiling" tidligere på dagen som hadde påvist en tv i hans leilighet. Nå hadde han betalt lisensen, så det var forsåvidt ikke noe problem, men vi ble nysgjerrige på om det faktisk er teknisk mulig å gjennomføre en slik peiling. En henvendelse til NRK med spørsmål om dette resulterte bare i et diffust svar som kan tolkes begge veier, og vi har heller ikke lykkes i å finne gode svar på nettet.

 

Vi har en teori om at det en gang kan ha vært mulig å detektere tv-apparater ved hjelp av detektorer som registrerer magnetfeltet billedrøret i en god gammel kasse-tv, og triangulere tv-apparatets posisjon ved å foreta flere målinger fra ulike posisjoner. I det ovennevnte tilfellet var imidlertid den aktuelle tv-en slått av da den påståtte peilingen ble gjort, og billedrøret produserer vel neppe noe magnetfelt når det ikke er aktivt?

 

Dersom slik peiling er mulig på gammeldagse tv-er, er det da også mulig på moderne LCD- og plasma-tver? Og om peiling i teorien er mulig, vil ikke praktisk bruk bli vanskeliggjort av forstyrrende signaler fra alle de andre elektroniske dingsene folk gjerne har i husene sine nå til dags?

 

Siden ingen av oss er eksperter på slikt som dette, krysser vi fingrene for at noen her vet mer om denslags.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Disse teoriene deres er nok ikke holdbare.
Siden vanlige fjernsynsapparater og radioer også sender et svakt signal fra lokaloscillatoren til antennen, kan Radioinspeksjonen finne fram til fjernsynsapparater på adresser uten kringkastingslisens

http://no.wikipedia.org/wiki/Superheterodynmottaker

 

Takker for svaret, ser vi var på villspor med magnetfeltteorien.

 

Det fremkommer riktignok ikke av artikkelen om denne teknikken forutsetter at tv-apparatet er påslått når peilingen gjøres...vet du noe om det?

Lenke til kommentar

Jeg har også mine tvil rundt muligheten for å måle hvorvidt én av flere leiligheter har tv-apparat. Er mulig man kan måle om en frittstående bolig har tv, men tviler litt på det også. Strålingen fra en vanlig tv, enten det er crt eller lcd/plasma er minimal, skulle tro at det svake signalet fra oscillatoren druknet i støyen fra alt annet man har av elektroniske duppeditter.

 

Men er spent på hva man kommer frem til i denne tråden. :)

Lenke til kommentar
Jeg har også mine tvil rundt muligheten for å måle hvorvidt én av flere leiligheter har tv-apparat. Er mulig man kan måle om en frittstående bolig har tv, men tviler litt på det også. Strålingen fra en vanlig tv, enten det er crt eller lcd/plasma er minimal, skulle tro at det svake signalet fra oscillatoren druknet i støyen fra alt annet man har av elektroniske duppeditter.

 

Men er spent på hva man kommer frem til i denne tråden. :)

 

Dette kan det godt være noe i. Kontrolløren som var innom sa nemlig at det måtte være en tv enten i den leiligheten eller den ved siden av, hvilket tyder på at de har en viss feilmargin på lokaliseringen.

Lenke til kommentar
Apparatet må naturligvis være påslått.

 

Å skille en leilighet fra en annen lar seg nok gjøre med svært avansert utstyr, men antagelig ikke med det utstyret en lisenskontrollør bruker.

 

Regnet egentlig med at apparatet måtte være påslått, men i dette tilfellet påstod kontrolløren at peiling var gjort på et tidspunkt da tv-en var av. noe som da sannsynligvis var en løgn i håp om å fiske fram en tilståelse fra en eventuell tyvtitter.

 

Takker for opplysningene, så slipper nysgjerrigheten å lure mer på dette :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har hørt at det er snakk om resonans fra selve antenna som i teorien kan trianguleres. Metoden skal visstnok kunne brukes til å triangulere TV-antenner selv om det ikke er en TV koblet til antenna. Feilmarginen på retningen kan sikkert være ganske liten i optimale tilfeller der man har svært spredt bebyggelse. I tettbygde strøk vil det være antenner på alle kanter så der blir det umulig å peile inn antenner.

 

I praksis tviler jeg på at NRK peiler TVer eller antenner i det hele tatt.

 

Det er meget mulig jeg tar feil bare så det er sagt. Det er basert på minner fra tidligere diskusjoner om emnet.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at det er snakk om resonans fra selve antenna ...

 

I praksis tviler jeg på at NRK peiler TVer eller antenner i det hele tatt...

 

 

Man kan peile med en liten parabolantenne, da får man veldig retningsbestemt input slik at man kan peke ut en og en leilighet i en blokk.

Såvidt jeg vet er det blant annet TV-er med katoderør som kan peiles. Det er jo snakk om ca 20.000 volt og antar det blir litt stråling/støy osv ut av dette.. Se Wikipedia CRT

 

Aner ikke hvordan det er med LCD og plasma, men i dag trenger kanskje ikke NRK å peile så mye, siden de bare kan snoke i ulike medlemslister hos ulike kabeltv-selskap osv. Var ikke slik for 20-30 år siden..

Lenke til kommentar

Det er ikke spenning men strøm som skaper magnetfelt. For vekslende magnetfelt (elektromagnetisk stråling) trengs det altså vekselstrøm. Om det er 20kV eller 20 mV er altså irrelevant for om den kan peiles.

 

Lisenskontrollørene har nok lister over hvilke boliger som betaler lisens og drar til alle adresser som ikke står på den lista.

Lenke til kommentar

Skulle nok også la seg gjøre å identifisere lyset fra TV'en som "TV-lys". Hvertfall i gamledager når alle så på NRK var den blå bakgrunnen i nyhetssendingene ganske lett å se når det var mørkt ute og dagsrevyen på skjærmen i de 1000 hjem. Og med et spektroskop vil nok enhver RGB-skjerm lage tre ganske avslørende topper i fargespekteret, og da er det jo bare å sikte seg inn på ett vindu av gangen og se om lyset i rommet innenfor stammer fra en TV. Det stemmer og ganske greit med "enten denne liligheten eller den ved siden av", om de fant en TV i "4 vindu fra venstre i 3. etasje" vil det ikke være så veldig mange mulige dører å banke på inne i gangen i 3. etasje.

Lenke til kommentar

Det er overraskende hvor mye som er teknisk mulig av slike ting med avasnert utstyr, men som simen1 tviler jeg på det er slik det gjøres i realiteten, erfaringsmessig kommer kontrolløren når man er over en viss alder, og ikke betaler lisens, og gjerne etter man bytter adresse. Tipper det i praksis er like effektivt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Før det analoge bakkenettet ble lagt ned så hadde jeg en lokal lisenskontrollør på døra som jeg lurte trill rundt (bruker tv'en til mediacenter only).

 

 

 

 

Først så sto han på døra når eksen var alene hjemme.... hun spillte dum og sa at vi bare brukte nettv. Jeg var ikke hjemme, men han presterte faktisk å prøve å vente i yttergangen til jeg kom hjem, så han fikk snakke med meg!! 

 

Fikk ei mld fra eksen, så jeg sto et kvartal unna med bilen og så at han forlot huset en god stund etterpå.... utidig oppførsel!

 

Noen dager etter ringte han meg. Da dro jeg en "svensk en" og sa at tv'en var paralellimportert fra sverige og hadde bare digital mpeg2 tuner som verken tok inn norske analoge signaler eller digitale. Og han slo seg til ro med den :p

 

Han var forøvrig så smart at han ringte fra privattelefonen sin, så jeg vet hvem det er, og hvor han bor! :) 

 

Det virker som det fungerer slik at i grisegrendte strøk så er det lokale helter som utfører jobben mot betaling fra NRK.

Lenke til kommentar

For NRK sin del er det mye mer effektivt å besøke adresser som ikke har betalt TV-lisens, ettersom folk flest har TV. Peileutstyr følsomt nok til å peile TVer er dyrt og derfor forbeholdt de som virkelig har et behov. Dvs. forsvaret og post- og teletilsynet. Ingen av disse er interessert i å jakte på lisenssnytere. Post- og teletilsynet bruker slikt utstyr for å spore ulovlig kringkasting av radiosignaler.

 

Jeg ser at det er surt å måtte betale over 2000 i NRK-lisens, dersom man ikke ser på NRK. Men folk betaler jo gladelig flere hundre i måneden for alskens kanaler, så NRK er ikke så avsindig dyrt med tanke på hva man får. Forskjellen er selvfølgelig at sistnevnte kan man ikke velge. Jeg for min del mener NRK er den beste kanalen, og den er verdt det, hadde jeg bare vært i jobb. Som student er avgiften litt høy. Menmen, jeg fikk studert 4 år før kontrolløren kom, så det jevner seg vel ut. For meg er det bare fordelaktig at man må betale lisens, fordi det fører til at jeg må betale mindre/får bedre tilbud.

Lenke til kommentar

Vel en ting er sikkert, det er komplett umulig å peile et tv signal for de som bor i blokk med feks kabeltv. Hvordan kan de skille mellom internett-signal og et digitalt-tv signal bl.a? Jeg har feks ikke en tv, men en digital dekoder som står i gangen ca midt i blokka (masse mur rundt). Den er kople til en projektor.

 

Kan ikke se at det skal være mulig å kunne peile dette på noen fornuftig måte egentlig, bortsett fra hvis dem står midt inne i blokka og bare regner all signal som tv signal..

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har fått høre og antatt opp igjennom årene, er peiling og "peilebiler" fra NRK ren og skjær skremselspropaganda, rett og slett tøv og løgn.

Jeg har flere bekjente som ikke betaler lisens men har TV, og ingen av dem har trengt gjøre noe mer enn å si til kontrolløren "Nei, jeg har ikke TV. Stikk.". Kan de ikke bevise du har TV kan de ikke belaste deg, og de har ikke hjemmel/tilgang til å komme inn i boligen din for å sjekke. Så det eneste de faktisk har å basere seg på, er folks ærlighet. Derfor supplerer de med frykt, skremsel og oppdiktet peiling.

Lenke til kommentar

Skulle nok også la seg gjøre å identifisere lyset fra TV'en som "TV-lys". Hvertfall i gamledager når alle så på NRK var den blå bakgrunnen i nyhetssendingene ganske lett å se når det var mørkt ute og dagsrevyen på skjærmen i de 1000 hjem. Og med et spektroskop vil nok enhver RGB-skjerm lage tre ganske avslørende topper i fargespekteret, og da er det jo bare å sikte seg inn på ett vindu av gangen og se om lyset i rommet innenfor stammer fra en TV. Det stemmer og ganske greit med "enten denne liligheten eller den ved siden av", om de fant en TV i "4 vindu fra venstre i 3. etasje" vil det ikke være så veldig mange mulige dører å banke på inne i gangen i 3. etasje.

Ty til blendingsgardiner. :!:

 

Etter hva jeg har fått høre og antatt opp igjennom årene, er peiling og "peilebiler" fra NRK ren og skjær skremselspropaganda, rett og slett tøv og løgn.

Jeg har flere bekjente som ikke betaler lisens men har TV, og ingen av dem har trengt gjøre noe mer enn å si til kontrolløren "Nei, jeg har ikke TV. Stikk.". Kan de ikke bevise du har TV kan de ikke belaste deg, og de har ikke hjemmel/tilgang til å komme inn i boligen din for å sjekke. Så det eneste de faktisk har å basere seg på, er folks ærlighet. Derfor supplerer de med frykt, skremsel og oppdiktet peiling.

Sannhetsgehalten i det du sier er nok ganske stor ja. Så en NRK-bil en gang, men vet ikke om de har peilebiler. Liknet en stor bobil.

 

Montro om TV-lisens folk er ett utdøende yrke?

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

En CRT som viser standard 50Hz PAL bilder vil sende ut elektromagnetisk stråling (a.k.a radiostøy) på 15.625kHz som er lett å kunne peile seg inn på - ved relativt korte avstander, velg og merke. Man trenger ikke engang å triangulere - det er bare å peke den håndholdte peilerantennen litt rundt, så finner man fort ut om boligen på andre siden av veggen har en påslått CRT TV.

Dette blir altså samme frekvens på "pipelyden" vi hører på enkelte TV'er (det er mekanisk resonans i bilderørets komponenter som produserer lydbølger med samme frekvens).

 

Så ja, NRK har "peilere", og det er meget lett å kunne peile seg inn på en påslått CRT TV.

En TFT/plasma tegner ikke opp bildet på samme måten som en CRT, så det genereres ikke samme mengde elektromagnetisk støy... men skulle ikke forundre meg om det finnes andre metoder å kunne detektere en flatskjerm ;)

 

 

Jeg har jobbet med videoredigering i mange år, og var svært plaget av at NRK dukket opp nesten hvert år og ville ha meg til å betale lisens, selv om jeg ikke hadde noen TV-mottaker. Jeg hadde seff flere video-monitorer, og måtte vise dem disse, og forklarte at det ikke er RF-mottakere i dem, og da nevnte han at de hadde målt at det var en påslått TV i huset, men at de ikke kunne vite at det var video-monitorer. Hørte aldri noe fra NRK igjen etter dette.

Endret av unknown14725
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...