Gå til innhold

Veien til Medisinstudiumtråden


Vaio

Anbefalte innlegg

Nå er det altså ikke så alt for lenge til jeg må bestemme meg for studiested. Har ikke helt funnet ut om det blir ved Tromsø eller i utlandet.

Men om det blir i utlandet står det mellom Ungarn, Slovakia og Polen.

 

Er det noen her som har egen erfaring fra noen av disse stedene og har noen synspunkter?

 

Forskjellen er fra fakultet til fakultet. Ungarn har den fordelen at eksamen i anatomi er delt opp i tre deler, en med systemene, en med ekstremitetene, og en med sentralneversystemet. Slovakia har et vanskelig andre år. Men det er mindre siling og færre faller fra en i Ungarn. Nedturen med Slovakia er at den største utfordringen ligger i å vite hva det egentlig er man skal lese. Lite oversiktlig første året.

 

Hvor gammel er du?

 

Jeg er født i 1990. Jeg har sett litt på bjørknes sitt tilbud, ett år i Oslo og resten i Ungarn, det virket litt interessant, men det er alltid bra å høre andres erfaringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann :)

 

Er det noen av dere som har fysikk2 og ikke R2? (men har hatt T-matte og R1).. Hvordan vil dere si at dere klarer dere? Mener dere at det er nødvendig med R2 for å klare seg videre i medisinstudiet?

 

Takk på forhånd :)

 

Jeg har FY2 nå sammen med noen som ikke har R2. Det går greit, men i mekanikken er det en del trigonometri som du nok vil måtte lære deg, også litt integrasjon. Men hvis du kan det er det ikke noe problem. :)

 

(Men trigonometrien du lærte i R1 burde holde, bare repeter litt kanskje)

Endret av Selte
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, Selte. Nå blir det lettere for meg å ta bort R2.

Men lurer på den ting (som egentelig ikke har noe med medisinstudiet å gjøre:P) Jeg har tatt alle realfagene i år (går 2VGS). Og hva skjer hvis jeg velger bort R2 til neste år? Må jeg velge et annet fag i tillegg, eller kan jeg bare fjerne R2, mtp. vi skal ha 3 "ekstra" fag neste år. Kan jeg kun ha de obligatoriske fagene + bi2, Fy2 og Kj2? Uten å ha et fag som erstatter R2?

 

 

Hadde vært veldig fint om noen hadde hjulpet meg med dette. Takker på forhånd.

Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar

Du må se på totalt antall timer du kommer til å ha i uka. Skal vel være 30? Det holder med 3 programfag i vg3. Da har du 15 timer med programfag og 15 timer med fellesfag. Du får ekstremt mye å gjøre dersom du velger 4 realfag i 3. klasse. Du får dessuten maks antall realfagspoeng med de tre realfagene du nevner, så jeg ville heller ha satset på å bruke mer tid på disse og fått gode karakterer her.

 

Når jeg gikk vg3 valgte jeg biologi 2, kjemi 2 og geofag 1. Det siste er et andreklassefag og lett å få sekser i. Tenk litt strategisk :thumbup:

Endret av Ad
Lenke til kommentar

Herr Tøs: Jeg gikk ut av videregående nå i vår og er fullstendig klar over reglene, da jeg selv måtte finne ut av disse tingene for å få best mulig karakterer og komme inn på medisin. Hva er det som er feil her? Funket fint for meg..

Lenke til kommentar

Hei! :)

 

Ser på samordna opptak at poenggrensa for å komme inn på medisin, start høst med primærvitnemålet i Oslo er 65,2. Hvordan er det egentlig mulig å få så mange poeng på primærvitnemålet? Såvidt jeg vet er poenga på primærvitnemålet snittet*10 + maks 4 realfagpoeng. Altså kan man maks få 64 poeng? Hvor kommer da de siste 1,2 poenga fra?

Endret av HipSar
Lenke til kommentar
Hei! :)

 

Ser på samordna opptak at poenggrensa for å komme inn på medisin, start høst med primærvitnemålet i Oslo er 65,2. Hvordan er det egentlig mulig å få så mange poeng på primærvitnemålet? Såvidt jeg vet er poenga på primærvitnemålet snittet*10 + maks 4 realfagpoeng. Altså kan man maks få 64 poeng? Hvor kommer da de siste 1,2 poenga fra?

 

Den linken viste poenggrensene i 2008, før reglene blei erstatta av nye i kunnskapsløftet. Medisin start høst primærvitnemål har poenggrense 58,8 for varaopptaket og 59,2 for hovedopptaket. Her er den korrekte linken:http://www.samordnaopptak.no/dok/poenggrenser_vara_hoved.html

Lenke til kommentar
Hei! :)

 

Ser på samordna opptak at poenggrensa for å komme inn på medisin, start høst med primærvitnemålet i Oslo er 65,2. Hvordan er det egentlig mulig å få så mange poeng på primærvitnemålet? Såvidt jeg vet er poenga på primærvitnemålet snittet*10 + maks 4 realfagpoeng. Altså kan man maks få 64 poeng? Hvor kommer da de siste 1,2 poenga fra?

 

Den linken viste poenggrensene i 2008, før reglene blei erstatta av nye i kunnskapsløftet. Medisin start høst primærvitnemål har poenggrense 58,8 for varaopptaket og 59,2 for hovedopptaket. Her er den korrekte linken:http://www.samordnaopptak.no/dok/poenggrenser_vara_hoved.html

Ah, da ble det plutselig mer logisk. Og ikke minst en stor lettelse, i og med at det ikke er så vanskelig å komme inn som jeg frykta.

 

Takk for raskt svar! :)

Lenke til kommentar
Hei! :)

 

Ser på samordna opptak at poenggrensa for å komme inn på medisin, start høst med primærvitnemålet i Oslo er 65,2. Hvordan er det egentlig mulig å få så mange poeng på primærvitnemålet? Såvidt jeg vet er poenga på primærvitnemålet snittet*10 + maks 4 realfagpoeng. Altså kan man maks få 64 poeng? Hvor kommer da de siste 1,2 poenga fra?

 

Den linken viste poenggrensene i 2008, før reglene blei erstatta av nye i kunnskapsløftet. Medisin start høst primærvitnemål har poenggrense 58,8 for varaopptaket og 59,2 for hovedopptaket. Her er den korrekte linken:http://www.samordnaopptak.no/dok/poenggrenser_vara_hoved.html

Ah, da ble det plutselig mer logisk. Og ikke minst en stor lettelse, i og med at det ikke er så vanskelig å komme inn som jeg frykta.

 

Takk for raskt svar! :)

 

Hehe, det gav meg nytt håp også! Det blir lit greiere å jobbe mot nåke som faktisk kan være oppnåelig ;)

Lenke til kommentar

Tusen takk for raskt svar, Ad :)

 

Da er konklusjonen at jeg til neste år bare kan han bi2, kj2 og fy2. Og velge bort R2 uten å måtte erstatte det. Og det bør, etter det jeg har lest, gå greit, mtp fysikk2.

 

Er det noen andre som har erfaring med dette? Hatt Fy2 uten R2, men hatt T-matte og R1?

Hvordan har dette gått? Har jo spurt læreren min, men hun sier at det går bra. Men det blir hardere enn vanlig. Men HVOR mye hardere? :)

 

Takker for hjelpen, og ha en fin fag :)

Lenke til kommentar
Hehe, det gav meg nytt håp også! Det blir lit greiere å jobbe mot nåke som faktisk kan være oppnåelig ;)

Ja, ikke sant. :D

Det er ikke sikkert jeg havner i Norge da. Ikke nødvendigvis fordi jeg ikke kommer inn, men rett og slett fordi det virker som en spennende opplevelse å studere i utlandet. ^^

Lenke til kommentar
Hehe, det gav meg nytt håp også! Det blir lit greiere å jobbe mot nåke som faktisk kan være oppnåelig ;)

Ja, ikke sant. :D

Det er ikke sikkert jeg havner i Norge da. Ikke nødvendigvis fordi jeg ikke kommer inn, men rett og slett fordi det virker som en spennende opplevelse å studere i utlandet. ^^

 

Eg satser mest på å komme inn i Norge, men gjer eg ikkje det, så drar eg nok utenlands eg og. Hørt masse bra om Lublin i Polen, så det blir nok alternativet.. Har du tenkt på kor du vil dra?

Lenke til kommentar
Hehe, det gav meg nytt håp også! Det blir lit greiere å jobbe mot nåke som faktisk kan være oppnåelig ;)

Ja, ikke sant. :D

Det er ikke sikkert jeg havner i Norge da. Ikke nødvendigvis fordi jeg ikke kommer inn, men rett og slett fordi det virker som en spennende opplevelse å studere i utlandet. ^^

 

Eg satser mest på å komme inn i Norge, men gjer eg ikkje det, så drar eg nok utenlands eg og. Hørt masse bra om Lublin i Polen, så det blir nok alternativet.. Har du tenkt på kor du vil dra?

Polen ja, det er eit av mine alternativ og. Elles har eg tenkt på Ungarn, Slovakia og ikkje minst Tyskland. Einaste store minuset eg ser med Tyskland er språket. Medisinstudiumet er vanskeleg nok i seg sjølv, og når det i tillegg skal vere på tysk..? Jaja, kan godt hende det ikkje er så vanskeleg som eg trur. Er berre vant til å slite litt med tysk, og har såvidt klamra meg til 5'eren dei siste to semestera. :p

Endret av HipSar
Lenke til kommentar

Etter å ha gått gjennom algebrakappitelet i 3mz grundig, har jeg faktisk fått sansen for matematikk. Når en mestrer matematikk blir det faktisk svært interessant, og for oss som setter pris på logikk er det veldig givende å kunne trekke logiske paralleller en ikke tidligere visste eksisterte.

 

Hadde jeg bare hatt samme innstilling på videregående, og faktisk giddet å gjøre mer enn minimal innsats ...

 

;P

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...