Gå til innhold

Veien til Medisinstudiumtråden


Vaio

Anbefalte innlegg

For min del tok jeg privatisteksamen i engelsk fra første klasse for tre år siden, og syntes det var ren walkover. Jeg forberedte meg ikke i det hele tatt utover at jeg sørget for å ha lest tre-fire noveller som jeg var i stand til å snakke om. Noen av de andre læringsmålene inkluderte å lese en engelsk bok, noe jeg har gjort nok av opp igjennom, så jeg kunne bare velge en av dem. Sørg for å kunne snakke om noveller, dikt og hva de nå forlanger, det er gjort på en dag. Resten går på språkkyndighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes min var vanskelig, kanskje jeg hadde vanskelig sensor -.-

Var mye intrikate ting om stammer og hvordan imperialismen hadde påvirket landene(altså britenes kolonier). Jeg trodde jeg fikk med meg mye også, men tydeligvis ikke det de leitet etter. Kanskje jeg som var litt uheldig eller veldig dårlig på å forklare meg.. >.>

Endret av Earthland
Lenke til kommentar

Gah, jeg burde vel starte å søke på universiteter. Må nesten søke på utlandet ettersom jeg føler det blir alt for mye stress dette året og vil ikke sløse bort flere år på å vente. -.-

(Ikke at jeg mener at folk sløser bort tid, bare orker ikke ta opp gamle, kjedelige fag :<)

Endret av Earthland
Lenke til kommentar
Johan Olav Koss tok jo legeutdanningen ved siden av et liv som toppidrettsutdøver, så sagt at du innehar de riktige egenskapene, er svært strukturert og har en ekstrem motivasjon og stayer-evne, skal det vel la seg gjøre.

 

Jeg lurer på om ikke denne Hemingjenta, som skadet seg så stygt i fjor, gjør det samme?

 

-

 

Er det forresten noen som har tatt privatisteksamen i engelsk fra 1.klasse, og Religion og etikk fra 3. klasse, og vet hvordan disse fungerer? Jeg tenkte å melde meg opp til disse til våren, uten å følge undervisning.

 

Religion&etikk har muntlig eksamen, og den er ikke vanskelig i det hele tatt. Helt overkommelig pensum, burde ikke vært noe problem å få 6! :-)

 

Er ikke privatisteksamen og ordinæreksamen like?

Lenke til kommentar

Jeg har sikkert spurt om det før, men jeg trenger å være sikker. Når en har gjennomført eksamen får en et skriv med godkjent karakter. Dette tas til videregående skole og vitnemålet endres deretter?

 

Skulle en av eksamene ikke gå veien, velger du selv om du vil føre den opp?

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Johan Olav Koss tok jo legeutdanningen ved siden av et liv som toppidrettsutdøver, så sagt at du innehar de riktige egenskapene, er svært strukturert og har en ekstrem motivasjon og stayer-evne, skal det vel la seg gjøre.

 

Jeg lurer på om ikke denne Hemingjenta, som skadet seg så stygt i fjor, gjør det samme?

 

-

 

Er det forresten noen som har tatt privatisteksamen i engelsk fra 1.klasse, og Religion og etikk fra 3. klasse, og vet hvordan disse fungerer? Jeg tenkte å melde meg opp til disse til våren, uten å følge undervisning.

 

Religion&etikk har muntlig eksamen, og den er ikke vanskelig i det hele tatt. Helt overkommelig pensum, burde ikke vært noe problem å få 6! :-)

 

Er ikke privatisteksamen og ordinæreksamen like?

 

De kan nok være ganske like, men de kan sikkert være ulike også. En ordinær eksamen på en vanlig videregående kan legges opp etter ulike modeller; eks. 48 timers eksamen. Men en privatisteksamen vil alltid være en halvtimes forberedelse, og halvtime eksaminering..selv om eksamineringen i praksis gjerne blir mye kortere enn 30 min.

 

Var det svar på spm ditt? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Johan Olav Koss tok jo legeutdanningen ved siden av et liv som toppidrettsutdøver, så sagt at du innehar de riktige egenskapene, er svært strukturert og har en ekstrem motivasjon og stayer-evne, skal det vel la seg gjøre.

 

Jeg lurer på om ikke denne Hemingjenta, som skadet seg så stygt i fjor, gjør det samme?

 

-

 

Er det forresten noen som har tatt privatisteksamen i engelsk fra 1.klasse, og Religion og etikk fra 3. klasse, og vet hvordan disse fungerer? Jeg tenkte å melde meg opp til disse til våren, uten å følge undervisning.

 

Religion&etikk har muntlig eksamen, og den er ikke vanskelig i det hele tatt. Helt overkommelig pensum, burde ikke vært noe problem å få 6! :-)

 

Er ikke privatisteksamen og ordinæreksamen like?

 

De kan nok være ganske like, men de kan sikkert være ulike også. En ordinær eksamen på en vanlig videregående kan legges opp etter ulike modeller; eks. 48 timers eksamen. Men en privatisteksamen vil alltid være en halvtimes forberedelse, og halvtime eksaminering..selv om eksamineringen i praksis gjerne blir mye kortere enn 30 min.

 

Var det svar på spm ditt? :dontgetit:

 

:D

Det var det.

Lenke til kommentar
Det er korrekt. Du velger selv om du vil at privatist-karakteren skal føres opp eller ei, og du må kontakte din videregående skole for å endre på vitnemålet.

 

Flott. Gjelder det hver enkelt karakter? Eller må alle føres opp om du først velger å føre opp en?

 

Du kan føre opp de du selv vil. De du vil beholde fra VGS beholder du, og de du vil erstatte med privatist-karakteren endrer du. :)

Lenke til kommentar

Nå er det altså ikke så alt for lenge til jeg må bestemme meg for studiested. Har ikke helt funnet ut om det blir ved Tromsø eller i utlandet.

Men om det blir i utlandet står det mellom Ungarn, Slovakia og Polen.

 

Er det noen her som har egen erfaring fra noen av disse stedene og har noen synspunkter?

Lenke til kommentar

Hmhmm... Jeg trenger alle realfagene for å kunne komme inn på legestudier. Noen som vet om en effektiv måte å ta opp disse på, iløpet av et eller to semestre? Har søkt litt rundt, det ser ikke ut som om det er noen høyskoler som tilbyr dette.. Om noen vet om noe slikt kurs eller har noen gode forslag, vær så snill, si ifra. Trenger noen gode råd

Lenke til kommentar
Hmhmm... Jeg trenger alle realfagene for å kunne komme inn på legestudier. Noen som vet om en effektiv måte å ta opp disse på, iløpet av et eller to semestre? Har søkt litt rundt, det ser ikke ut som om det er noen høyskoler som tilbyr dette.. Om noen vet om noe slikt kurs eller har noen gode forslag, vær så snill, si ifra. Trenger noen gode råd

Bjørknes, Sonans eller bare meld deg opp som privatist og les på egenhånd. Du trenger R1, KJ2 og FY1. Det er da slettes ikke "alle realfagene". Det er 5+10+5=20 uketimer. Det er en god del, men bør være uproblematisk å ta på ett semester. Dog, for å få maks ekstrapoeng tar du R2 og FY2 i tillegg. Det kan bli tøft å ta på ett semester, men langt fra umulig.

Endret av Herr Tøs
Lenke til kommentar
Nå er det altså ikke så alt for lenge til jeg må bestemme meg for studiested. Har ikke helt funnet ut om det blir ved Tromsø eller i utlandet.

Men om det blir i utlandet står det mellom Ungarn, Slovakia og Polen.

 

Er det noen her som har egen erfaring fra noen av disse stedene og har noen synspunkter?

 

Forskjellen er fra fakultet til fakultet. Ungarn har den fordelen at eksamen i anatomi er delt opp i tre deler, en med systemene, en med ekstremitetene, og en med sentralneversystemet. Slovakia har et vanskelig andre år. Men det er mindre siling og færre faller fra en i Ungarn. Nedturen med Slovakia er at den største utfordringen ligger i å vite hva det egentlig er man skal lese. Lite oversiktlig første året.

 

Hvor gammel er du?

Lenke til kommentar
Åh, trodde jeg trengte matematikk R1+2, KJ1+2 og FY1+2 jeg. Da ser alt litt lysere ut egentlig. Får ta en prat med Bjørknes snart. Takk skal dere ha, begge to :)

 

 

Vet ikke hvilket snitt du har. Men man "må" vel nesten ha alle/nesten alle realfagene for å komme inn på medisin. Realfagspoengene teller jo veldig mye. Jeg hadde 2+3mx, 2fy, 2+3kj, 2+3 bi...og hadde ikke kommet inn uten de fagene .. men ring bjørknes, de har kjempeflinke rådgivere! du kan bestille gratis rådgivingstime der, og de vet virkelig hva de snakker om..:)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...