Gå til innhold

Veien til Medisinstudiumtråden


Vaio

Anbefalte innlegg

Jeg har allerede vært inne og sett over den anbefalte litteraturen. Tenkte å kjøpe Menneskekroppen og Human Biology, men ble tipset av en venninne som går 2.sem at i første omgang trengte jeg bare Menneskekroppen. Jeg har tatt anatomi og fysiologi ved Atlantis med. høyskole så jeg har 1.utg av MK. Vet du om jeg kan bruke den? Eller må jeg ha 2.utg?

Du trenger strengt tatt bare en av dem. Jeg har nyeste utgave av begge to, men leser mest i Menneskekroppen, da den er grundigere enn Human biology. De har sine fordeler og ulemper begge to. Menneskekroppen er norsk og forklarer alt (det meste) grundig. Den står dessverre litt for mye i den i forhold til hva som kreves i første semester, så det kan være vanskelig å luke ut det du MÅ kunne og det du foreløpig slipper å bry deg om. Human biology har mange fancy figurer/illustrasjoner og er nivåmessig bedre tilpasset førstesemesternivået. Samtidig føler jeg at den noen ganger blir for omtrentlig og forklarer for enkelt/overflatisk, slik at man ikke har noe grunnlag for å forstå ting på samme måte som med Menneskekroppen.

 

Jeg vet om flere som har eldre utgaver av både Human biology og Menneskekroppen, så jeg tror ikke det er noe problem om du bare bruker den du har fra før. Forskjellen i Menneskekroppen er vel for det meste at figurene er modernisert?

 

Hvilket semester og hvor studerer du ? :)

Oslo, snart 2. semester... forhåpentligvis :ph34r:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et par spørsmål jeg gjerne vil ha svar på fra noen som skjønner hele systemet.

 

Akkurat nå går jeg 1mk, skal ta påbyggning og skal gå et fjerde år hvor jeg tar de realfagene jeg trenger. På Samordnaopptak står det at du må ha 63 studiepoeng, noe som tilsvarer 6,3 i snitt om jeg ikke tar feil. Mener du får 2 studie poeng for realfag, men skjønner ikke helt hvordan det er mulig å ha 63 studiepoeng på primærvitnemålet?

 

Vidre så lurer jeg på hvordan det er å studere i utlandet, spesielt da Danmark og USA. Er det lettere og komme inn? Er det lett å få jobb i Norge etterpå? Trenger jeg samme fag for å komme inn?

 

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar

1: Du har ikke et eneste studiepoeng etter endt videregående. Det får du på høyere utdanning. Det du snakker om er opptakspoeng, og det er NOE ANNET enn studiepoeng. For guds skyld.

2: Grensene du har sett på er fra R94. Da kunne man få 10 ekstrapoeng. De fleste hadde 8-10. Nå kan man bare få 4 ekstrapoeng, og grensen er sunket til rundt 57-59 poeng (avhengig av hvilket universitet du søker på). Det betyr at du med full realfagsfordypning (hvilket fordrer 8 realfag (4 stk over to år) eller 6 realfag (3stk over to år) hvis du tar R2 og FY2) trenger 5,3 i snitt.

Maksimal poengsum på primærvitnemålet er 64. 6 i snitt gir 60 poeng, pluss 4 realfagspoeng. Før var det 70, 6 i snitt + 6 realfagspoeng + 4 fordypningspoeng.

Lenke til kommentar
For oss som bor i en universitetsby, men vurderer å søke oss til en annen, hva er de umiddelbare fordelene og ulempene?

Fordelene ved å studere i en annen by enn hjembyen?

Ulemper: Du kjenner ikke byen så godt, og har ikke det helt store kontaktnettverket. Det er dyrere og mindre praktisk (å ha famile og venner i byen er gull når du trenger å flytte, når studielånet er brukt opp og du lever på nudler (vanskelig å reise fra Trondheim til Bergen på middagsbesøk, liksom), og du kan selvfølgelig bo hjemme hele studietiden, og med snille foreldre da slippe unna ekstremt mange utgifter

Fordeler: Du kjenner ikke byen så godt, og har ikke det helt store kontaktnettverket (= blanke ark, men må jobbes litt med. Er både en fordel og ulempe, og du må se på hvor mye det betyr for deg. Miljøforandring kan være bra). Følelsen av å stå på egne ben er deilig.

 

Rent praktisk er det mye greiere å bo i hjembyen. Men jeg hadde aldri i livet gjort det likevel. Kom deg ut når du har sjansen, se verden og opplev studentlivet. De som studerer i hjembyen har gjerne sine aktiviteter, sitt nettverk og sine venner, og går dermed glipp av mye av det unike med studietiden.

Lenke til kommentar

Veldig enig. Klare fordeler og ulemper med begge deler. Spørsmålet er vel om det ene kommer bedre ut enn det andre. Hvilket selvsagt blir veldig individuelt. Farlig å velge feil, spesielt når en har brent seg kraftig tidligere ;P. Er det mulig å bytte mellom universitetene før ny semesterstart?

Lenke til kommentar

Jeg synes helt klart du burde flytte til en ny by. Å bo hos mamma og/eller pappa mens man er (medisin)student er ikke videre kult etter min mening, og litt av greia med studentlivet er at man skal komme seg litt for seg selv og stå på egne bein. Og jeg sier det igjen: velg Trondheim! Ryktene som går om studentmiljøet her er ikke overdrevet, og du vil ikke tro hvor mange mail kullet vårt har fått med forespørsler om å bytte studiested med førsteklassinger ellers i landet. (Det kan jo riktignok hende de andre studiestedene får like mange forespørsler, hva vet jeg)

Lenke til kommentar
Det henger haugevis med ark på PK i Oslo med medisinstudenter fra alle de andre universitetene i landet som ønsker å flytte til Oslo.

 

Tviler ikke. Håper disse folka finner hverandre så de havner dit de vil, da. Jeg har i hvert fall funnet mitt studiested:-)

Lenke til kommentar

Takk til dere som har svart på tidligere spm. :)

 

Kan noen svare på hvordan det er å være lege samtidig som å ha familie? Jeg er VELDIG usikker på om jeg virkelig skal velge medisin eller ikke. Nå er det jo ett år til jeg skal søke, men må velge fag neste år basert på videre utdanning. Så hvordan er det egentelig? Er det mulig å få barn under studietiden? eller mulig og mulig.. Er det lurt, passer vel kanskje bedre? :p Er det bedre å få barn de første seks årene, eller heller vente til du jobber som turnuslege?

 

Og hvordan er det hvis man ikke spesialiserer seg? Jobber man på sykehus med mange nattskifter, eller er det mulig å få jobb i et vanlig legesenter, men fast arbeidtid (uten nattskifter)?

 

Ble vel ganske rotete innlegg, men håper på svar.

Er så usikker, og skjønner ikke hva jeg skal forvente av dette yrket. Vil ikke begynne, og senere finne ut at det ikke passer for meg. For jeg vil helst ha et familieliv, sammen med en fast jobb med fast arbeidrutine, der jeg er hjemme med familien min om natten :)

 

Takk til alle som svarer, og ha en fin dag :)

Lenke til kommentar
Tja, har ingen egne erfaringer, men har spurt rådgiver på skolen om akkurat det samme. Hun sa at datteren hennes var lege, fikk to barn under studietiden, noe som fungerte fint. Arbeidstidene er nok noe krøkete, men det kan jeg ikke nok om til å svare på.

Takk for svar :)

Så det er altså mulig å balansere mellom familie og utdanning. Men er så redd for at det skal bli kjempe hardt, og at jeg ikke skal klare å bestå....

 

Noen flere som kan svare meg?

Lenke til kommentar
Tja, har ingen egne erfaringer, men har spurt rådgiver på skolen om akkurat det samme. Hun sa at datteren hennes var lege, fikk to barn under studietiden, noe som fungerte fint. Arbeidstidene er nok noe krøkete, men det kan jeg ikke nok om til å svare på.

Takk for svar :)

Så det er altså mulig å balansere mellom familie og utdanning. Men er så redd for at det skal bli kjempe hardt, og at jeg ikke skal klare å bestå....

 

Noen flere som kan svare meg?

 

Jeg har en datter på 3 år og en gutt på 8 mnd, og jeg skal begynne å studere medisin i august. Fikk tildelt studieplass fra januar( nå .. ), men valgt å søke om utsatt studiestart sånn at jeg kan gå ferdig permisjonen min minstemann:-) Jeg lurer egentlig på det samme som deg, men jeg har bare hoppet i det! Vet at det er mange medisinstudenter som har barn, og hvis de klarer å få det til så skal vel jeg klare det også. Tror nok forskjellen er at man er nødt til å prioritere helt annerledes. Man kan ikke tenke at man skal stikke på kafè i fritimene..jeg tror nok at det for min del blir en "jobb" å studere. 8-16 på en måte.. fordi på ettermiddagene er jeg hjemme med familien og det er middag og unger og hele pakka! hehe..det sosiale blir nok litt annerledes, men jeg er heldig og har en snill mann og et fantastisk nettverk - så skal nok få vært med på en del sosialt uansett! :-)

Lenke til kommentar

Johan Olav Koss tok jo legeutdanningen ved siden av et liv som toppidrettsutdøver, så sagt at du innehar de riktige egenskapene, er svært strukturert og har en ekstrem motivasjon og stayer-evne, skal det vel la seg gjøre.

 

Jeg lurer på om ikke denne Hemingjenta, som skadet seg så stygt i fjor, gjør det samme?

 

-

 

Er det forresten noen som har tatt privatisteksamen i engelsk fra 1.klasse, og Religion og etikk fra 3. klasse, og vet hvordan disse fungerer? Jeg tenkte å melde meg opp til disse til våren, uten å følge undervisning.

Lenke til kommentar

Jeg tok opp engelsk ettersom jeg fikk en rimelig dårlig eksamenskarakter, så ville prøve meg på å forbedre. Jeg hadde nok å gjøre ettersom jeg fortsatt er i 3. klasse VGS, så det var ikke helt lett å forberede meg. Men Jorchi: Muntlig og skriftlig eksamen, hvor begge krever ganske mye fra læremålene. Sensorene tar bare grunn i læremålene og ser utifra de hvordan du måler opp selvfølgelig, derfor må du kunne ta eksempler fra tekster osv. som du gikk gjennom i 1. klasse. (Dermed må du repetere alle tekster/finne like eksempler og historie fra engelsk boken din).

 

Var litt kjipern for meg, ettersom jeg fikk 2 firere. Jeg hadde trodd det skulle gå mye lettere, ettersom jeg trodde jeg var generelt god i engelsk. Man kan dessverre ikke gjøre det sånn, må kunne alle læremålene. (Tok kroppsøvingeksamen i tillegg)

 

Skriftlig eksamen har en forberedelsesdag hvor du får tema og oppgave. (Muntlig eksamen blir gjort midt på dagen, så du har forsåvidt en dag å lese på da også)

Endret av Earthland
Lenke til kommentar
Johan Olav Koss tok jo legeutdanningen ved siden av et liv som toppidrettsutdøver, så sagt at du innehar de riktige egenskapene, er svært strukturert og har en ekstrem motivasjon og stayer-evne, skal det vel la seg gjøre.

 

Jeg lurer på om ikke denne Hemingjenta, som skadet seg så stygt i fjor, gjør det samme?

 

-

 

Er det forresten noen som har tatt privatisteksamen i engelsk fra 1.klasse, og Religion og etikk fra 3. klasse, og vet hvordan disse fungerer? Jeg tenkte å melde meg opp til disse til våren, uten å følge undervisning.

 

Religion&etikk har muntlig eksamen, og den er ikke vanskelig i det hele tatt. Helt overkommelig pensum, burde ikke vært noe problem å få 6! :-)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...