Gå til innhold

Veien til Medisinstudiumtråden


Vaio

Anbefalte innlegg

Blir nok 1+5 i oslo/ungarn for meg til sommer'n, ettersom jeg ikke vet om jeg orker å stresse med norsk-fagene. Fått 6'er i realfagene, men det holder nok ikke for å komme inn i Norge -.-

 

Hei!

Tenker du fortsatt på Ungarn 1+5 eller? Det er helt klart førstevalget mitt, så regner med å begynne nå til høsten. Hører mange av de som studerer medisin i Norge er negative til de som studerer i utlandet. De mener kanskje vi tar den "lette" utveien og ikke er smarte nok. Jeg personlig har mest lyst å studere i utlandet. Var i Ungarn i sommer og synes det er et fantastisk land, og så liker jeg at de deler opp studiet i en pre-klinisk og klinisk del.

Vi sees kanskje til høsten da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hører mange av de som studerer medisin i Norge er negative til de som studerer i utlandet.

Det der er heldigvis ikke slik jeg har fått inntrykk av ting. Men selvfølgelig, så finnes det jo ett og annet trangsynt vesen der ute som ikke forstår bedre.

 

Selv så har jeg karakterene til å komme inn i Norge, men velger likevel å studere i Budapest, Ungarn. Planen er jo å bo i Norge resten av livet, så hvorfor ikke studere 6 år utenlands på et attraktivt turistmål? Gratis engelsk-kurs, billigere å bo, varmere klima, billigere øl og taxi (som faktisk er en vital del av regnskapet til studenter) osv..

 

Etterhvert som tiden går, så får jeg større problemer med å se positive ting med å studere i Norge. Selvfølgelig, du har jo alle venner og bekjente her, det er lavere strykprosent og det er ditt eget språk, men i lengden tror jeg faktisk jeg kommer til å trives bedre i utlandet.

 

Et annet samfunns praktiske metoder + norges praksis innbiller jeg meg at gir et dypt og bra grunnlag.

Endret av Abnegation
Lenke til kommentar

Da har jeg noen spørsmål:

 

Ser at dette spørsmålet har blitt besvart før, men jeg kunne godt tenkt meg å se enda flere svar, så da stiller jeg det samme spørsmålet:

 

1.Hvordan er erfaringene til dere som studerer medisin i et av østblokklandene? Vurderer dette veldig sterkt selv, da jeg ikke har nok poeng til å komme inn i Norge.

 

Jeg mangler samtlige realfag som ikke inngår i den vanlige generelle studiekompetansen, og må ta opp disse som privatist.

 

2.Hvor vanskelig er dette (vet at det varierer fra person til person)

 

3. Hvor lang tid vil det ta (blir trolig ved siden av jobb)

 

4. Er det problematisk i forhold til gjennomføring av lab-eksperimenter o.l.?

 

Setter stor pris på alle svar, også de som bare kan svare på ett eller to av spørsmålene :)

 

1. Kan ikke svare på det første spørsmålet ditt da jeg ikke har noen erfaring enda, men har tatt avgjørelsen om at det blir Ungarn jeg skal studere i :)

 

Når det gjelder å ta realfag som privatist har jeg noe erfaring.

2. Noen av realfagene kan være vanskelig å ta som privatist, kommer selvfølgelig ann på hvor lett du "tar" det. Biologi er et lese fag og geit og ta på egenehånd. Selv om du ikke trenger Biologi for å komme inn er det jo et greit fag å ha. Matte og Fysikk burde også gå greit som privatist, i hvertfall R1 og Fys 1. Tror kanskje kjemien er vanskeligst å lære seg selv, men om du har litt anlegg for det, burde det jo ikke være noe problem.

 

3. Jeg har tatt Biologi 1, Kjemi 1 og 2, Fysikk 1 og Matte R1 på ett år, ved siden av Medisin Grunnfag, som er ett fulltidsstudie, (kan jo i ditt tilfelle sammenliknes med jobb). Alt er mulig hvis du bare vil nok! Kan jo innrømme at jeg ikke har hatt tid til så mye annet enn å lese, men det har jo vært en god forbredelse til selve medisinstudiet.

 

4. Vet at du i kjemi må ha en del lab-forsøk og at disse stort sett er en del av eksamen. Privatiskontoret kan helt sikkert opplyse deg om hvordan du løser dette. Du kan jo eventuelt kontakte videregående i ditt nærmiljø og høre om du kan være hospitant under forsøkene...?

Lenke til kommentar
Hører mange av de som studerer medisin i Norge er negative til de som studerer i utlandet.

Det der er heldigvis ikke slik jeg har fått inntrykk av ting. Men selvfølgelig, så finnes det jo ett og annet trangsynt vesen der ute som ikke forstår bedre.

 

Selv så har jeg karakterene til å komme inn i Norge, men velger likevel å studere i Budapest, Ungarn. Planen er jo å bo i Norge resten av livet, så hvorfor ikke studere 6 år utenlands på et attraktivt turistmål? Gratis engelsk-kurs, billigere å bo, varmere klima, billigere øl og taxi (som faktisk er en vital del av regnskapet til studenter) osv...

 

 

Så glad jeg blir av å høre mange gode grunner til å studere i utlandet :) Har jo bestemt meg for lenge siden at jeg skal til Ungarn, Pécs for mitt vedkommende, men blitt litt oppgitt av alt det negative jeg har lest i det siste. Uansett, jeg gleder meg til å dra. Var i Ungarn i sommer, helt fantastisk. Besøkte også Universtitetene i Budapest og Pécs, så vet hva jeg går til.

Endret av PurplePlum
Lenke til kommentar

Hei jeg har noen spørsmål om medisin utdanning.

1. Er det lettere å komme inn på skole i utlandet enn i Norge? Hvis så, hvor mye lettere (mtp. karakterer)?

2. Hvis du søker og du har alle realfagpoengene teller de da, eller ser de bare på snittet?

Takk for svar

Lenke til kommentar

US4:

1) Det er høyere snitt i Norge enn de fleste land i Europa, men det varierer fra land til land og selvfølgelig fra år til år. UiO lå på 58 poeng på høstsemesteret i fjor (tror jeg) på primærvitnemål, mens i Polen kom en venninne av meg inn med 47 poeng.

2) I Norge teller de som en del av snittet, utlandet vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Ok takk for svar. Har et par spørsmål til jeg:)

1. Hva koster et legestudie i utlandet? Sånn ca. hvis noen vet.

2. Hvilket land er best å studere i?

3. Vil dere si at de som blir lege i Norge er bedre enn de som utdanner seg i utlandet?

4. Hvis du vil bli kirurg, velger du da det som en slags spesialisering under utdanningen, eller gjør du det etterpå?

Lenke til kommentar
Hører mange av de som studerer medisin i Norge er negative til de som studerer i utlandet.

Det der er heldigvis ikke slik jeg har fått inntrykk av ting. Men selvfølgelig, så finnes det jo ett og annet trangsynt vesen der ute som ikke forstår bedre.

 

Selv så har jeg karakterene til å komme inn i Norge, men velger likevel å studere i Budapest, Ungarn. Planen er jo å bo i Norge resten av livet, så hvorfor ikke studere 6 år utenlands på et attraktivt turistmål? Gratis engelsk-kurs, billigere å bo, varmere klima, billigere øl og taxi (som faktisk er en vital del av regnskapet til studenter) osv..

 

Etterhvert som tiden går, så får jeg større problemer med å se positive ting med å studere i Norge. Selvfølgelig, du har jo alle venner og bekjente her, det er lavere strykprosent og det er ditt eget språk, men i lengden tror jeg faktisk jeg kommer til å trives bedre i utlandet.

 

Et annet samfunns praktiske metoder + norges praksis innbiller jeg meg at gir et dypt og bra grunnlag.

 

Jeg har stor forståelse for at folk ønsker å studere i utlandet og ser helt klart verdien i at legestanden i Norge får et bredere mangfold blant sine egne. Det jeg derimot ikke har forståelse for er at så mange ønsker å studere i et land hvor man aldri kommer til å klare å ha en halvveis forståelig samtale med en pasient. Det er en gedigen ulempe for den totale massen av studenter som er i Polen/Ungarn/Tsjekkia og det kommer til å bli en stor utfordring, noe som helsedirektøren også har påpekt.

Lenke til kommentar

1: Det varierer. I mange land er det gratis å studere, akkurat som i Norge. F. eks. i Frankrike, og jeg tror også i Tyskland. Men da er studiene gjerne på fransk eller tysk, hvilket kan være et problem. I Ungarn (f. eks. Semmelweis, lurer på om det er der Vaio var) koster det vel rundt 8-10'000 dollar i året. Deler av dette betaler lånekassen (stipend) om du står, deler får du som lån. I polen er det 8-10'000 euro. I Latvia omtrent 50'000 i året. I Slovakia rundt 70'000. I Tsjekkia rundt 65-90'000. Les mer om det på ansa sine nettsider. Du kan å google (selv om det av og til virker som det ikke er tilfellet, basert på trådene og postene dine).

 

Du må selvfølgelig også huske at du skal leve der. Betale for mat og øl (sistnevnte svært viktig), samt tak overhodet og diverse andre levekostnader. Levekostnader varierer sterkt fra land til land.

 

2: Det er individuelt. Enkelt og greit. Alle landene og universitetene har positive og negative sider.

 

3: Det strides de lærde om. Å stille spørsmålet her er som å spørre på gamer-forumet om hva som er best av ps3 og x360. Jeg personlig tror at det avhenger mer av deg som person, enn hvor du studerer. Du bir kompetent uansett.

 

4: I Norge tar du spesialiseringen ved kursing, praksis og erfaring mens du jobber etter turnusperioden.

 

Enig med Reipar der.

Lenke til kommentar

Blir nok 1+5 i oslo/ungarn for meg til sommer'n, ettersom jeg ikke vet om jeg orker å stresse med norsk-fagene. Fått 6'er i realfagene, men det holder nok ikke for å komme inn i Norge -.-

 

Hei!

Tenker du fortsatt på Ungarn 1+5 eller? Det er helt klart førstevalget mitt, så regner med å begynne nå til høsten. Hører mange av de som studerer medisin i Norge er negative til de som studerer i utlandet. De mener kanskje vi tar den "lette" utveien og ikke er smarte nok. Jeg personlig har mest lyst å studere i utlandet. Var i Ungarn i sommer og synes det er et fantastisk land, og så liker jeg at de deler opp studiet i en pre-klinisk og klinisk del.

Vi sees kanskje til høsten da?

 

Tenker fortsatt på det, har søkt nå så håper på å komme inn. Snittet blir vel antageligvis rundt 5 for seg selv, så håper det går greit. Sist år så var det jo litt over 4 som var de siste. 1+5 Ungarn er perfekt opplegg, blir jeg kjent med masse morsomme folk som jeg kan dra til et ukjent land med. Virker utrolig lærerikt og gøy og i tillegg gjør det jeg vil gjøre. :)

 

Håper å se deg der til høsten ja! :D

Lenke til kommentar

Nei, egentlig ikke. Søsteren til en venninne var nettopp på opptaksprøven der nede. Den var visst vanskelig, men hun tror hun kommer inn. Hun har ganske gode karakterer da tror jeg og er veldig flink i realfagene.

 

Interresant. Litt stress å dra til Storbrittania for å ta en opptaksprøve, men det er jo ikke så mye. Veit du hva slags pensum det er på den opptaksprøven? Typ kjemi, matte, fysikk? Er vel GAMSAT den heter tror jeg

 

*edit

GAMSAT is held only once a year in late March/early April (in Ireland and Australia) and around the middle/end of September (in The UK), and is administered by Australian Council for Educational Research (ACER) and requires timely registration usually by late January (for Ireland and Australia) / August(for the UK).

 

There is no prescribed synopsis of the test, but it does require knowledge from:

 

* Biology and Chemistry - 1st year university

* Physics - Year 12

* English - general proficiency

Endret av Selte
Lenke til kommentar

Er ikke den hun tok, hun tok HPAT. Link her.

 

De er ganske like ser det ut som, HPAT handler faktisk ikke om kjemi, fysikk, biologi osv, men mer logisk tankegang og ressonement.

 

Example 1:

 

Botanists studied a rainforest in Nicaragua that had been ravaged by Hurricane Joan in 1988. They found that in the following ten years the number of tree species had increased by at least 200%, and up to 300%, in eight storm-affected plots. Other plots not affected by the hurricane showed little if any such increase.

 

1. From this information, it can be concluded that

 

A hurricanes play an important role in ensuring the long-term survival of tropical rainforests.

B when the dominant trees in an area of tropical rainforest are destroyed, other species are given a chance to flourish.

C the overall life of a tropical rainforest is increased if large areas are occasionally levelled to the ground.

D the productivity of a tropical rainforest will be maximised if large areas are occasionally levelled to the ground.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...