Gå til innhold

Veien til Medisinstudiumtråden


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så vidt jeg har fortsått må du få skolen din til å føre den opp. Ta papirene til kontoret på skolen.

 

Sagt at det er slik: Hva hvis du får en karakter som er dårligere enn ordinærkarakteren, kan du la være å føre den opp?

 

Ja, det er ditt eget valg. Så du kan ikke tape noe på å prøve å forbedre en karakter, forutenom tid og penger da :p

Lenke til kommentar

Rett til støtte skal det selvfølgelig være.

 

Jeg vet ikke hva du skal velge. I mitt hode virker det lite logisk at lånekassen skal støtte forbedring av karakterer overhodet, i og med at det ikke gis støtte til forbering av universitets/høgskolekarakterer. Men jeg kan ta (og tar sannsynligvis) feil.

Ring dem. Evt. send mail.

Lenke til kommentar

Det må du ikke. Lån er støtte det også.

Men som sagt. Jeg kjenner ikke reglene. Spesielt ikke for så lite timeantall. For å få støtte (inkludert lån) for høyere utdanning må du ta minst 15 studiepoeng i semesteret. Det tilsvarer 15 skoletimer, skulle man tro, siden allmenn vanligvis er 30 timer i uka.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Hm. Men jeg skal jo melde meg opp som privatist til flere fag enn jeg følger undervisning i. I praksis vil jeg jo være student på heltid.

 

(med forbehold om regelendringer jeg ikke har fått med meg)

 

Lånekassen gir ikke stipend til forbedring av karakterer. Studiepoeng er det eneste som gjelder når man er ferdig med vgs.

Jeg tok 6 vgseksamener et semester (3mx, 2bi, 3bi, norsk og nynorsk, samf.fag), men siden jeg bare tok 15 studiepoeng på universitetet fikk jeg bare halvt stipend.

 

Men lån får du selvfølgelig, det er jo bare å melde seg opp i 30 studiepoeng.

Lenke til kommentar
Hm. Men jeg skal jo melde meg opp som privatist til flere fag enn jeg følger undervisning i. I praksis vil jeg jo være student på heltid.

 

(med forbehold om regelendringer jeg ikke har fått med meg)

 

Lånekassen gir ikke stipend til forbedring av karakterer. Studiepoeng er det eneste som gjelder når man er ferdig med vgs.

Jeg tok 6 vgseksamener et semester (3mx, 2bi, 3bi, norsk og nynorsk, samf.fag), men siden jeg bare tok 15 studiepoeng på universitetet fikk jeg bare halvt stipend.

 

Men lån får du selvfølgelig, det er jo bare å melde seg opp i 30 studiepoeng.

 

Flott, men hva vil å melde seg opp i 30 studiepoeng si?

Lenke til kommentar
Hm. Men jeg skal jo melde meg opp som privatist til flere fag enn jeg følger undervisning i. I praksis vil jeg jo være student på heltid.

 

(med forbehold om regelendringer jeg ikke har fått med meg)

 

Lånekassen gir ikke stipend til forbedring av karakterer. Studiepoeng er det eneste som gjelder når man er ferdig med vgs.

Jeg tok 6 vgseksamener et semester (3mx, 2bi, 3bi, norsk og nynorsk, samf.fag), men siden jeg bare tok 15 studiepoeng på universitetet fikk jeg bare halvt stipend.

 

Men lån får du selvfølgelig, det er jo bare å melde seg opp i 30 studiepoeng.

 

Flott, men hva vil å melde seg opp i 30 studiepoeng si?

 

Finn et fag eller flere fag på universitetet som teller 30 studiepoeng (studiepoeng er et mål på sånn omtrentlig hvor mye arbeid som ligger i faget. 30 studiepoeng er normal belastning på ett semester. Ett vanlig årsstudium er 60 studiepoeng) meld deg opp, betal semesteravgift (400kr) også har du automatisk rett på studelån. 41000 kroner ellerno det semesteret.

Det finnes også en del meget enkle 15 studiepoengsfag med multiple choice eksamen hvor du seriøst kan så uten å ha lest en eneste dag. Finner du et slikt fag så kan du med minimal innsats også få stipend. (utgjør 15-20,000kr). På Dragvoll NTNU kalles disse fagene 50kroners fag, henspeilende på prisen på bussbilletten opp til Dragvoll på eksamensdagen.

Lenke til kommentar

For min del tok jeg opp fag fra videregående mens jeg gikk på universitetet, og hadde ikke regnet med å få noen uttelling for det. Men jeg har fått beskjed fra lånekassen i ettertid om at jeg har studiepoeng på bok (altså at jeg har tatt flere studiepoeng enn det som er normert), uten at jeg har meldt meg opp i flere universitetseksamener enn jeg skal. Jeg vet ikke om dette har å gjøre med at jeg studerte ved NTNU samtidig. Uansett er jeg ganske sikker på at fag fra videregående gir like mange studiepoeng som antall ukenormerte timer. Det vil si 5 for blant annet 3MX, 3BI og 3KJ. (Vet ikke om det er samme timetall i kunnskapsløfte-fag). Tar man et sånt fag på et halvår, gir det dobbel uttelling, siden det vanlige er å bruke et år.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...