Gå til innhold

Veien til Medisinstudiumtråden


Vaio

Anbefalte innlegg

Medisin for min del er langt frem i tiden så jeg er ikke helt oppdatert, men om jeg forstår det riktig så blir turnusen omgjort fra et lovpålagt tilbud til nybegynnerstillinger hvor alle stiller likt. På bakgrunn av det så kan jeg ikke helt støtte meg på konklusjonen din ti-guru. Står man på og får gode karakterer i utlandet så stiller man like sterkt her i Norge. Vet ikke hvor jeg leste det, men det var en artikkel som påpekte at generelt det å utdanne seg i utlandet gir et positivt inntrykk ovenfor arbeidsgiver. Det at man mestrer det å flytte til et nytt land og lære et nytt språk vil gi et positivt inntrykk. Naboen min er utdannet lege i polen og jobber på Haukeland, det at han snakker polsk ble nok vektlagt nettopp fordi en økende del av befolkningen snakker nettopp bare polsk. Med det sagt, så forstår jeg frustrasjonen til norske studenter som må konkurrere på en slik måte. En del av den frustrasjonen er nok grunnet i at man må jobbe mye hardere for å komme inn på medisin i Norge, men man er ikke av den grunn nødvendigvis bedre rustet til å studere medisin. Jeg ønsker å gå på UiB når den tid kommer. Som konklusjon er det helt sløvt at turnustjenesten avvikles og jeg forstår ikke at studenter fra utlandet i utgangspunktet fikk ta del i loddtrekningen når det kan ansees for å være en kritisk del av utdannelsen i Norge.

 

Jeg har også lest dette tidligere. Gjelder nok en del fagområder, men neppe innenfor medisinen. Her er det omvendt.

 

Synes det virker som at medisin studenter i Norge tror de er så mye bedre enn dem som studerer i utlandet. Personlig så synes jeg ikke det å ta opp fag flere år etter vgs som noen av dem gjør, er noe serlig imponerende, for å være helt ærlig synes jeg det er helt latterlig.

 

Husk at halvparten kom rett inn fra vgs, din late slamp... Den andre halvparten har heller ikke 'pusset opp hele vitnemålet sitt' slik du insinuerer. Det er kun et fåtall av de jeg kjenner, som faktisk har gjort dette.

 

 

 

På en måte så er jo de det. Kombineres privatisteksamener fra VGS med full jobb eller annen fulltidsutdanning så er ikke det latterlig, det er hardt arbeid og imponerende. Ut fra innlegget ditt så studerer du i utlandet ja?

 

Til dokke begge; stop the hate.

For nokon vil det vere meir enn verdt det å bruke eit år eller fleire på å ta opp fag for å komme inn i norge. Eg ser absolutt fordelen ved å kunne bu i eit land ein føler seg trygg i. Og ein forholde seg til eit skulesystem ein er vant med, og ein slepper ofte å reise langt vekk i frå både venner og familie.

Det å flytte utenlands krever ein tilpassing ikkje alle er villige til å godta, eller føler er verdt det.

Sjølv studere eg i utlandet, og er meget fornøgd med det. Men ser jo absolutt grunnen til at mange velger å studere i norge. Det er jo del ekstra ein må forholde seg til når ein skal studere i utlandet. Og ein reiser faktisk i frå alt ein er kjent med. For nokon vil dette vere nytt og spennande. For andre vil det vere eit unødvendig sacrifice.

 

Synes det er ein diskusjon som er langt på overtid.

Nokre velger å ta den vegen som gir "instant" belønning, altså at ein får begynne med studie med ein gang. Men det er ofte meir arbeid innvolvert "in the long run". Sidan ein ofte ikkje har like gode studievaner (som ofte er grunnen til at ein må gå i utlandet). Og studie i seg sjølv vil dermed vere vanskelegare.

 

På den andre sida er det dei som blir igjen i norge og jobbar knallhardt for å få betre karaktera, ofte ved sidan av jobb. Noko eg synes er svært imponerande.

Dei tar då den tyngste delen først, ved å lære seg studievaner og heller ta "belønninga" seinare.

 

Begge deler er imponerande, og det er ikkje noko som er rett eller galt. Men det handlar om kva kvar enkelt person synast er riktig for seg sjølv.

 

 

Skrivefeil krediterast til: Må på trening.

 

 

 

flott innlegg. bedreviter medisinstudenter i norge som tror de er bedre en alle andre bare fordi de fikk 6 i norsk syns jeg er latterlig, studiet er set samme uansett hvor man går, lereplan til cand. med blir bestemt av et europa råd ikke vert enkelt land. selvfølgelig ville jeg helst gått i norge om jeg kunne men det og bruke 2 år med og surre rundt og ta opp fag jeg har 0 (jeg mener absolutt NULL) interesse for er lite fristende.

 

en god lege kan faget sitt og er en god menneskekjenner, dette bestemes av enkelt individ og hvor villig folk er til og lære ETTER obligatorisk studie. så og foretrekke den ene forran den andre er bare FEIL.

 

dessuten, legestudiene i øst europa har eksistert nesten 3 ganger så lenge som det i norge, så personelig tror jeg ikke en DRITT på at det norske er på noen måte bedre.

 

skrivefeil krediteres til: nå begynner runden med LoL

 

Det som irriterer meg med eksisterende og aspirerende utenlandsstudenter er attituden om at man ikke trenger å jobbe for ting her i livet. F.eks er den en slager i denne tråden at "jeg gadd ikke jobbe så mye med skolen fordi jeg hadde så mye annet viktig på vgs. Nå vil jeg bli lege fordi jeg selv mener jeg er smart nok til dette. Hvordan kommer jeg inn i utlandet?" Det står langt større respekt av de som har en deltidsjobb og tar alle privatisteksamenene sine...

 

...og nei, studiene er ganske forskjellige fra land til land.

Endret av ti-guru
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haters gonna hate... :roll:

 

Synes folk skal studere der de føler for. Slutt med fordommene dere har om medisinstudenter i inn- og utland.

 

Består man legestudiet er man per definisjon skikket til å jobbe som lege, og sånn er det. (Og skulle man ikke være det er det studiet, og ikke personen det er noe i veien med.)

 

Foreslår at dere bruker energien på noe annet enn å knive om hvem som er best.

 

:cool: Peace and love :love:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Medisin for min del er langt frem i tiden så jeg er ikke helt oppdatert, men om jeg forstår det riktig så blir turnusen omgjort fra et lovpålagt tilbud til nybegynnerstillinger hvor alle stiller likt. På bakgrunn av det så kan jeg ikke helt støtte meg på konklusjonen din ti-guru. Står man på og får gode karakterer i utlandet så stiller man like sterkt her i Norge. Vet ikke hvor jeg leste det, men det var en artikkel som påpekte at generelt det å utdanne seg i utlandet gir et positivt inntrykk ovenfor arbeidsgiver. Det at man mestrer det å flytte til et nytt land og lære et nytt språk vil gi et positivt inntrykk. Naboen min er utdannet lege i polen og jobber på Haukeland, det at han snakker polsk ble nok vektlagt nettopp fordi en økende del av befolkningen snakker nettopp bare polsk. Med det sagt, så forstår jeg frustrasjonen til norske studenter som må konkurrere på en slik måte. En del av den frustrasjonen er nok grunnet i at man må jobbe mye hardere for å komme inn på medisin i Norge, men man er ikke av den grunn nødvendigvis bedre rustet til å studere medisin. Jeg ønsker å gå på UiB når den tid kommer. Som konklusjon er det helt sløvt at turnustjenesten avvikles og jeg forstår ikke at studenter fra utlandet i utgangspunktet fikk ta del i loddtrekningen når det kan ansees for å være en kritisk del av utdannelsen i Norge.

 

Jeg har også lest dette tidligere. Gjelder nok en del fagområder, men neppe innenfor medisinen. Her er det omvendt.

 

Synes det virker som at medisin studenter i Norge tror de er så mye bedre enn dem som studerer i utlandet. Personlig så synes jeg ikke det å ta opp fag flere år etter vgs som noen av dem gjør, er noe serlig imponerende, for å være helt ærlig synes jeg det er helt latterlig.

 

Husk at halvparten kom rett inn fra vgs, din late slamp... Den andre halvparten har heller ikke 'pusset opp hele vitnemålet sitt' slik du insinuerer. Det er kun et fåtall av de jeg kjenner, som faktisk har gjort dette.

 

 

 

På en måte så er jo de det. Kombineres privatisteksamener fra VGS med full jobb eller annen fulltidsutdanning så er ikke det latterlig, det er hardt arbeid og imponerende. Ut fra innlegget ditt så studerer du i utlandet ja?

 

Til dokke begge; stop the hate.

For nokon vil det vere meir enn verdt det å bruke eit år eller fleire på å ta opp fag for å komme inn i norge. Eg ser absolutt fordelen ved å kunne bu i eit land ein føler seg trygg i. Og ein forholde seg til eit skulesystem ein er vant med, og ein slepper ofte å reise langt vekk i frå både venner og familie.

Det å flytte utenlands krever ein tilpassing ikkje alle er villige til å godta, eller føler er verdt det.

Sjølv studere eg i utlandet, og er meget fornøgd med det. Men ser jo absolutt grunnen til at mange velger å studere i norge. Det er jo del ekstra ein må forholde seg til når ein skal studere i utlandet. Og ein reiser faktisk i frå alt ein er kjent med. For nokon vil dette vere nytt og spennande. For andre vil det vere eit unødvendig sacrifice.

 

Synes det er ein diskusjon som er langt på overtid.

Nokre velger å ta den vegen som gir "instant" belønning, altså at ein får begynne med studie med ein gang. Men det er ofte meir arbeid innvolvert "in the long run". Sidan ein ofte ikkje har like gode studievaner (som ofte er grunnen til at ein må gå i utlandet). Og studie i seg sjølv vil dermed vere vanskelegare.

 

På den andre sida er det dei som blir igjen i norge og jobbar knallhardt for å få betre karaktera, ofte ved sidan av jobb. Noko eg synes er svært imponerande.

Dei tar då den tyngste delen først, ved å lære seg studievaner og heller ta "belønninga" seinare.

 

Begge deler er imponerande, og det er ikkje noko som er rett eller galt. Men det handlar om kva kvar enkelt person synast er riktig for seg sjølv.

 

 

Skrivefeil krediterast til: Må på trening.

 

 

 

flott innlegg. bedreviter medisinstudenter i norge som tror de er bedre en alle andre bare fordi de fikk 6 i norsk syns jeg er latterlig, studiet er set samme uansett hvor man går, lereplan til cand. med blir bestemt av et europa råd ikke vert enkelt land. selvfølgelig ville jeg helst gått i norge om jeg kunne men det og bruke 2 år med og surre rundt og ta opp fag jeg har 0 (jeg mener absolutt NULL) interesse for er lite fristende.

 

en god lege kan faget sitt og er en god menneskekjenner, dette bestemes av enkelt individ og hvor villig folk er til og lære ETTER obligatorisk studie. så og foretrekke den ene forran den andre er bare FEIL.

 

dessuten, legestudiene i øst europa har eksistert nesten 3 ganger så lenge som det i norge, så personelig tror jeg ikke en DRITT på at det norske er på noen måte bedre.

 

skrivefeil krediteres til: nå begynner runden med LoL

 

Det som irriterer meg med eksisterende og aspirerende utenlandsstudenter er attituden om at man ikke trenger å jobbe for ting her i livet. F.eks er den en slager i denne tråden at "jeg gadd ikke jobbe så mye med skolen fordi jeg hadde så mye annet viktig på vgs. Nå vil jeg bli lege fordi jeg selv mener jeg er smart nok til dette. Hvordan kommer jeg inn i utlandet?" Det står langt større respekt av de som har en deltidsjobb og tar alle privatisteksamenene sine...

 

...og nei, studiene er ganske forskjellige fra land til land.

 

så det og gå 6 års medisinstudium som er ranket som et av de vanskeligste studiene man kan ta er ikke og jobbe for det?

 

tror du at man bare surfer igjenom studiet fordi man går i utlandet?

 

syns du skal legge fra det attituden som sier at du er så mye bedre en andre ganske kjapt, for det er personer som deg som blir ELENDIGE leger i det lange løp. hvorfor? jo fordi når en føler at man er bedre på noen måte en andre glemmer man det som er 50% av jobben til en lege, lytte og utføre ønskene til pasienten som sitter ovenfor deg. har hatt 3 fastleger som oppfører seg sånn og det er ikke en god opplevelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ser overhodet ikke et problem med at dere ønsker å studere i utlandet. Jeg tror det er viktig for det norske helsevesenet å ha kompetanse som også kommer andre universiteter i verden, og ikke bare de norske universitetene. Dette gjelder både i forhold til kunnskaper innenfor medisin, men også språkkunnskaper (det gjelder vel gjerne ikke dere i øst-Europa slik jeg har forstått det). Men, vær så snill, se på denne statistikken som Legeforeningen publiserer her. Jeg synes det er skremmende lesning.

 

Kort fortalt:

Studenter i Norge: 3603

Studenter i utlandet: 2737

 

Det betyr at det sammenlagt uteksamineres rundt 1000 norske leger hvert eneste år, hvor rundt 40 prosent av dette har utdannelsen sin fra utlandet. Dette går ikke. Helsedirektoratet har planlagt 800 LiB-stillinger (lege i nybegynnerstillinger). Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at det ikke går opp.

 

Likevel vil dere til utlandet. Skjønne den som skjønne kan.

Endret av nypis
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Haters gonna hate indeed.

 

Ditta er jo ein barnehage med "eg har høyrt" og "alle eg kjenner". Er jo faktisk ikkje nokon som helst som kjem med noko konkret i forhald til kjeldar. Einaste eg ser er folk som drar fakta ut av rectum. Dette gjelder begge "leira".

 

Det er jo reine barnehagen her. Korleis kan nokon som helst av dykk forvente å kunne jobbe med andre mennesker når dokke oppføre dokke sånn? Trur dokke at alle berre høyre på det dokke seier fordi dokke er utdanna leger? Eller må dokke kanskje vise til fakta?

Det er 2 settningar so er det tilbake til personhets.

 

Kva med å faktisk begynne å komme med kjeldar til ting som i ein vanleg diskusjon? Eller lider dykk begge av "i know it all" ?

Lenke til kommentar

Personlig så har jeg forlengst sluttet å engasjere meg om denne "Hvem er best"-debatten mellom inn- og utenlandsstudenter. Det er omtrent like givende som å pisse på et strømgjerde.

 

Men det er en del ting jeg bekymrer meg for. For det første så bekymrer jeg meg over at enkelte nyutdannede leger ikke kan faget sitt. Personlig så kjenner jeg til at flere turnusleger har blitt avskjedet det siste halve året på grunn av at de var inkompetente. Det er en personlig tragedie og en fare for befolkningen. I Norge har vi 4 medisinutdannelser, enorm konkurranse for å komme inn og gode screenings-muligheter gjennom mange muntlige eksamener som er designet for å sikre at studentene kan det som trengs for å fungere som turnuslege.

 

Norge utdanner i dag 40% av sine leger ved et uhorvelig antall Universitet i Europa og det er ikke nødvendigvis slik at utdannelsene er like. Organiseringen av helsevesenet kan være fullstendig forskjellig fra land til land og utdannelsene speiler ofte denne organiseringen.

 

Som turnuslege i Norge ved et av de mindre sykehusene risikerer du å stå alene på nattevakt, med ansvar for en full kirurgisk, medisinsk og intensivavdeling den andre uken din på jobb.

 

En annen ting som bekymrer meg er at vi utdanner for mange. Vi går mot et legeoverskudd. Hvor stort dette blir er nesten umulig å spå, men skal man vurdere dette opp mot antall LiB-stillinger som HOD går inn for så kommer det til å bli en betydelig kø for å komme seg i gang med spesialisering.

 

Da syns jeg det er på tide at noen tar bladet fra munnen og i det minste opplyser de som ønsker å studere medisin at framtiden er uviss og det er mye som tyder på at de med en utdannelse fra legefabrikkene i Øst-Europa vil komme dårligere ut enn de som er utdannet her hjemme.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Personlig så har jeg forlengst sluttet å engasjere meg om denne "Hvem er best"-debatten mellom inn- og utenlandsstudenter.(...)

 

(...)legefabrikkene i Øst-Europa(...)

 

Nuvel.

 

I Norge har vi 4 medisinutdannelser, enorm konkurranse for å komme inn og gode screenings-muligheter gjennom mange muntlige eksamener som er designet for å sikre at studentene kan det som trengs for å fungere som turnuslege.

I utlandet (ihvertfall mitt universitet) er det konkurranse for å komme ut. I mitt kull var vi ca 50 nordmenn når vi startet, det tallet trenger ikke være to-sifret en gang ved slutten av 6. året. Vi blir screenet vi også, ikke vær redd for det. Du har dog rett i at ingenting i vårt studie er designet mtp turnuslegeordningen, men det sier vel ingenting om de faglige og praktiske ferdighetene til kandidaten? NMF Utland kjører forøvrig turnusforberedende kurs for utenlandsstudenter. Innholdet kjenner jeg ikke til, men jeg går ut i fra at det er designet for at man skal få det som mangler for å fungere som turnuslege.

 

Personlig så kjenner jeg til at flere turnusleger har blitt avskjedet det siste halve året på grunn av at de var inkompetente.

Anekdotisk argumentering, veldig bra. Men du kan kanskje utdype, var dette norske inn- eller utenlandsstudenter? Eller kandidater av annen nasjonalitet?

Jeg finner ingen offisiell statistikk på underkjent turnustjeneste, men med litt google-fu kan man finne ihvertfall finne noe.

 

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00040/Turnustjenesten_for__40449a.pdf side 31

 

Underkjennelse av turnustjenesten

Når turnustjeneste blir underkjent skyldes det som regel en kombinasjon av mangelfulle faglige ferdigheter og kunnskaper samt språk- og kommunikasjonsproblemer. I 2005 ble det underkjent turnustjeneste for 10 turnusleger. Tilsvarende tall for 2006 var 15. I 2007 ble det underkjent turnustjeneste for 17 turnusleger. Det er uvisst om tallene avspeiler en reell

økning, eller om turnusstedene snarere er blitt mer bevisst problematikken. Økningen i antall underkjente turnusleger de senere år vil samtidig avspeile økningen i antall turnusleger totalt sett.

Min utheving.

 

Ikke ukjent fenomen at turnus blir underkjent altså.

 

Hvis vi tar utgangspunkt i din presise anekdote og antar at:

- den gjelder "inkompetente" kandidater som er norske, med utdanning fra "legefabrikkene i Øst-Europa"

- "flere" er mer enn 1, la oss si 3 siden dette var kun de du visste om personlig, det totale kan være høyere

- selv om studiene i Norge har gode screening-muligheter er det "flere" som ikke fanges opp, og det derfor også finnes kandidater med norsk utdanning som er "inkompetente" og får underkjent turnus. La oss si 3 eller mer her også.

- tallet på underkjente kandidater året dette gjelder er 22

 

Helsedirektoratets gjennomgang av turnustjenesten for leger sier som jeg siterte at underkjennelse som regel skyldes en kombinasjon av faglige og språklige ferdigheter. Ikke så veldig presist, men sikkert bedre fundert enn en anekdote. Man kan sikkert tolke det på flere måter, men min forståelse av "som regel" er at flertallet av de underkjente kandidatene er ikke-norske, altså flere enn 12 ref punktet ovenfor. Forholdet mellom inn-/utenlands norske kandidater blant max 10 resterende kan vi jo bare spekulere i, men det synes urimelig å anta at det skulle være store skjevheter all den tid det ikke finnes noen offisiell statistikk og populasjonen er så liten.

 

Norge utdanner i dag 40% av sine leger ved et uhorvelig antall Universitet i Europa og det er ikke nødvendigvis slik at utdannelsene er like. Organiseringen av helsevesenet kan være fullstendig forskjellig fra land til land og utdannelsene speiler ofte denne organiseringen.

Det stemmer nok bra alt du sier her, selv om "uhorvelig" hørtes litt mye ut. Men selv om utdanningene i Norge speiler den norske organiseringen av helsevesenet, er også utdanningen ved de 4 instutisjonene forskjellig. Felles for utdanningen i Norge og Europa er at den er god nok til å arbeide som lege. Du må gjerne vise til dokumentasjon som sier noe annet.

At mange leger i Norge har sin utdannelse fra utlandet er ikke noe nytt. http://tidsskriftet.no/article/333010

 

Som turnuslege i Norge ved et av de mindre sykehusene risikerer du å stå alene på nattevakt, med ansvar for en full kirurgisk, medisinsk og intensivavdeling den andre uken din på jobb.

Ja? Er dette i større grad problematisk for norske leger utdannet i utlandet? Fordi utdanningen speiler en annen organisering? Kilde?

 

En annen ting som bekymrer meg er at vi utdanner for mange. Vi går mot et legeoverskudd. Hvor stort dette blir er nesten umulig å spå, men skal man vurdere dette opp mot antall LiB-stillinger som HOD går inn for så kommer det til å bli en betydelig kø for å komme seg i gang med spesialisering.

Tar du med ikke-norske i betraktningen her? Ved søknadsbasert basistjeneste vil jeg tro at ferdigheter i norsk vil ha noe å si på rangeringen av søkere. Slik turnusordningen har vært til nå har vel antallet ikke-norske i lotteriet ikke vært ubetydelig.

 

Hva din bekymring for legeoverskudd angår, synes ikke Legeforeningen å dele denne. Jeg finner ingen artikler i Tidsskriftet yngre enn 7 år. I tillegg bør vi vel ikke blande arbeidsmarkedet for leger generelt og LiB-stillinger. Antallet HOS legger seg på vil jeg tro vil være i tråd med både helseforetakenes kapasitet og behovet fra ferdigutdannede. Ellers løser det jo ikke en av utfordringene som er grunnen til omleggingen?

 

Da syns jeg det er på tide at noen tar bladet fra munnen og i det minste opplyser de som ønsker å studere medisin at framtiden er uviss og det er mye som tyder på at de med en utdannelse fra legefabrikkene i Øst-Europa vil komme dårligere ut enn de som er utdannet her hjemme.

Du svartmaler. Fremtiden er alltid uviss, og arbeidsmarkedet fluktuerer også for leger. Flere om beinet er ihvertfall bra for distriktene, og dermed for Helse-Norge. Hvorfor skal leger stå i en særstilling i forhold til andre yrkesgrupper? Alle kan ikke jobbe på Ahus eller Haukeland.

At studenter i Norge har visse fordeler grunnet nærhet til helseforetakene er ikke til å skyve under en stol. Men de utfordringene er ihvertfall jeg bevisst på, og jeg tror ikke de er så store som du synser deg til. Ikke glem at over 40% av dagens yrkesaktive leger i Norge har sin grad fra utlandet.

 

Hvis noen tar bladet fra munnen håper jeg de gjør det mer velfundert og nyansert enn du presterer her.

 

For ordens skyld, det ruller flere norske leger ut på samlebåndet fra fabrikkene i Norge enn norske fra utenlandske fabrikker. Og for en som har meldt seg ut av "Hvem er best"-debatten skinner det rimelig klart igjennom hva ditt standpunkt er, se om du kan si det samme om meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du svartmaler. Fremtiden er alltid uviss, og arbeidsmarkedet fluktuerer også for leger. Flere om beinet er ihvertfall bra for distriktene, og dermed for Helse-Norge. Hvorfor skal leger stå i en særstilling i forhold til andre yrkesgrupper? Alle kan ikke jobbe på Ahus eller Haukeland.

 

Dessverre ingen innertier, men skivebom.

 

Her er hvorfor:

 

Vårt helsevesen er bygd opp rundt at turnustjenesten skal kvalitetssikre de nyutdannede legene og gjøre dem klare for selvstendig, klinisk arbeid.

Før turnustjenesten, eller det som i framtiden vil hete basistjeneste, er man ikke ferdig lege og man har heller ikke fullverdig autorisasjon.

 

HOD går nå inn for å strupe tilførselen av leger etter utdannelsen, men før turnus/basistjenesten. De skal kutte fra 950 turnuslegestillinger til 800 basisstillinger i året og innføre søknadsbasert fordeling av disse. I 2009 var det 1050 nordmenn som var nyutdannet og utviklingen viser at dette kommer til å stige ganske kraftig.

 

Forstår du hva som kommer til å skje?

 

For at nyutdannede leger skal være en ressurs for distriktene og helse-Norge så må de være i stand til å utføre selvstendig arbeid, eller i det minste være i et utdanningsløp på vei til å bli det.

Med det systemet som HOD legger opp til nå kommer vi til å få flere hundre nyutdannede cand.med`ere som ikke får turnus/basisstillinger.

 

Det er dette jeg mener med skumle fremtidsutsikter. Ferdigutdannede leger som kan gjøre selvstendig arbeid vil aldri være et problem.

 

Jeg håper dette ble oppklarende, det er forsåvidt forståelig at folk misforstår. Det er kanskje også en av grunnene til at folk ikke gjør opprør - jeg tror ikke det er mange av de som kommer til å bli rammet av dette som er klar over konsekvensene.

 

Turnustjenesten er legenes lærlingetid. Det er gunstig med mange snekkere i et samfunn, da får du konkurranse, lavere priser og bedre kvalitet. Men hva i all verden skal et land med masse snekker-studenter som ikke har hatt lærlingetiden?

 

Folk må spørre seg selv:

Hva skal du gjøre den dagen du er ferdig med årene på skolen, du kan ikke jobbe selvstendig og du er en av flere hundre tapere i kampen om de søknadsbaserte basisstillingene.

Endret av Reipar
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Selv om jeg har sagt det før. Den eneste rasjonelle løsningen, slik jeg ser på det. Er at som før, så kommer halvparten inn rett fra VGS, de som var over snittet modne/intelligente. Men den andre halvparten burde bli tatt opp på bakgrunn av noe ala SAT testene i USA når det kommer til realfag, eller opptaksprøven til medisin som er i Danmark. Så øker man antall plasser, etter det behovet helsenorge har. Og man slutter å gi støtte til Øst Europa.

 

Øst Europa, man går gjennom teorien mange flere ganger en det dere gjør, men om det at man lærer seg noe utenat til 4-5 eksamener er noe man får igjen for kontra at man har det en gang, men har mer praksis, tja. Not really.

 

For å si det på denne måten, med tanke på at det legges lite vekt på praksis i Ø.E, så ville jeg heller at en som kom rett fra VGS og studerte ved UiO behandlet meg. Men, om de Ø.E universitetene hadde hatt litt mere praksis, hadde jeg valgt en fra Ø.E. Da den tyske modellen som kjøres her, er mye hardere.

 

Jeg ville IQ testet turnuskandidater, de som skremmer meg er de med god hukommelse og null forståelse.

Endret av BannanMannen
Lenke til kommentar

Selv om jeg har sagt det før. Den eneste rasjonelle løsningen, slik jeg ser på det. Er at som før, så kommer halvparten inn rett fra VGS, de som var over snittet modne/intelligente. Men den andre halvparten burde bli tatt opp på bakgrunn av noe ala SAT testene i USA når det kommer til realfag, eller opptaksprøven til medisin som er i Danmark. Så øker man antall plasser, etter det behovet helsenorge har. Og man slutter å gi støtte til Øst Europa.

 

Øst Europa, man går gjennom teorien mange flere ganger en det dere gjør, men om det at man lærer seg noe utenat til 4-5 eksamener er noe man får igjen for kontra at man har det en gang, men har mer praksis, tja. Not really.

 

For å si det på denne måten, med tanke på at det legges lite vekt på praksis i Ø.E, så ville jeg heller at en som kom rett fra VGS og studerte ved UiO behandlet meg. Men, om de Ø.E universitetene hadde hatt litt mere praksis, hadde jeg valgt en fra Ø.E. Da den tyske modellen som kjøres her, er mye hardere.

 

Jeg ville IQ testet turnuskandidater, de som skremmer meg er de med god hukommelse og null forståelse.

 

Lurer på hvor utenlandsstudentene sitter?

phd051608s.gif

Endret av ti-guru
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...