Gå til innhold

Veien til Medisinstudiumtråden


Vaio

Anbefalte innlegg

"Kvote 1:

I kvote 1 (90 % av plassene) er det kun karaktergjennomsnittet ditt som teller. I 2009 måtte norske søkere ha følgende snitt: 5,7 i København, 5,6 i Odense og 5,7 i Århus. Innkludert i disse snittene er blant annet kvik bonus. Kvikbonus, man kan gange sitt (danske) snitt med 1,08, gis til alle som har gått ut av vgs i løpet av de siste to årene. "

 

http://www.ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Medisin/Medisin_i_Danmark/

 

5.7/1.08 = 5.277...

Her står det jo at kvik bonus er inkludert, så da må vi ha 5,6 - 5,7 her i Norge.

Edit: Og det kan bli et problem..

Endret av Pinup
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Kvote 1:

I kvote 1 (90 % av plassene) er det kun karaktergjennomsnittet ditt som teller. I 2009 måtte norske søkere ha følgende snitt: 5,7 i København, 5,6 i Odense og 5,7 i Århus. Innkludert i disse snittene er blant annet kvik bonus. Kvikbonus, man kan gange sitt (danske) snitt med 1,08, gis til alle som har gått ut av vgs i løpet av de siste to årene. "

 

http://www.ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Medisin/Medisin_i_Danmark/

 

5.7/1.08 = 5.277...

Her står det jo at kvik bonus er inkludert, så da må vi ha 5,6 - 5,7 her i Norge.

Edit: Og det kan bli et problem..

 

Jeg forstår det som står på ANSA slik at 5.7 er inkludert kvikbonus, dvs. at det faktiske norske snittet blir mye lavere.

Lenke til kommentar

"Kvote 1:

I kvote 1 (90 % av plassene) er det kun karaktergjennomsnittet ditt som teller. I 2009 måtte norske søkere ha følgende snitt: 5,7 i København, 5,6 i Odense og 5,7 i Århus. Innkludert i disse snittene er blant annet kvik bonus. Kvikbonus, man kan gange sitt (danske) snitt med 1,08, gis til alle som har gått ut av vgs i løpet av de siste to årene. "

 

http://www.ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Medisin/Medisin_i_Danmark/

 

5.7/1.08 = 5.277...

Her står det jo at kvik bonus er inkludert, så da må vi ha 5,6 - 5,7 her i Norge.

Edit: Og det kan bli et problem..

 

Jeg forstår det som står på ANSA slik at 5.7 er inkludert kvikbonus, dvs. at det faktiske norske snittet blir mye lavere.

 

Ja, det er rett.

 

Men på http://www.iu.dk/anerkendelse/eksamenshaandbog-optagelse/lande-og-eksaminer står det som følger :

 

"Justering af gennemsnittet sker i den nye 7-trins karakterskala, og gennemsnittet bliver beregnet med én decimal. Justeringen sker for uddannelser afsluttet i 2007 og frem. Der ganges med 1,08 efter omregning til dansk gennemsnit."

 

Det er altså det danske snittet som ganges med 1.08, og da må det selvfølgelig også være det danske snittet som deles på 1.08 for å finne snittet før bonusen.

 

5.7 / 1.08 = 5.277 blir derfor ikke rett.

 

10.7(norsk snitt omregnet til dansk) / 1.08 = 9.9 dansk snitt

 

Fra omregningstabellen er 9.8 dansk = 5.3 norsk og 10.1 dansk = 5.4 norsk ... Snittet (9.9) er altså mellom der en plass.

 

 

 

Jeg er ikke sikker på dette.. Men det er slik jeg forstår det :)

Endret av redsox
Lenke til kommentar

Hei, tror snittet på ANSA er det norske snittet tidligere søkere faktisk måtte ha hatt for å komme i Danmark, da det er egen kvote for hvor mange nordmenn som blir tatt opp, jf. mitt tidligere emne: http:// https://www.diskusjon.no/?showtopic=1209115

 

"Nordmænd der søger om optagelse på Lægevidenskab, Odontologi og Veterinærmedicin vil kunne søge optagelse i både kvote 1 og kvote 2, men der er et loft over, hvor mange nordmænd, der optages på hver af de 3 uddannelser på Københavns Universitet." Kilde: http:// http://studier.ku.dk...rsk_vejledning/

 

Dette er dog bare i Køben, men som det ble sagt til meg, ser jeg ingen grunn til at dette ikke også gjelder andre steder.

Lenke til kommentar

Ja, stemmer at medisin studiene bare tar opp et bestemt antal nordmenn, som dermed konkurerer mot hverandre. Bonusen høres ganske teit ut, ettersom vi bare konkurerer mot hverandre, men for resten av studiene i Danmark er det ikke slik.. der konkurerer svensker,dansker,nordmenn likt. Derfor er bonusen der på alle studiene...

 

Snittene på ANSA sine sider er innkludert bonusen..

Endret av redsox
Lenke til kommentar

Hei folkens!

 

Hadde litt spørsmål om bolig og begynnelsen av studier i østlige landene så håper at dere kan hjelpe meg. (har postet nesten det samme på søster forumet ettersom var litt usikker på hvor det var riktig - Så håper at det går fint!!!)

 

Hvordan er det med tanke på leie av bolig første gang man kommer til de landene. Altså når er det normalt å komme ned og hvor lett/vanskelig er det å få tak i bolig og hvor mye koster det normalt?

 

Eller når pleier studentene fra Norge å komme nedover ca.? Og lønner det seg å bo alene eller med noen?

 

Når er forresten skole start i de landene?

 

Tenker først og fremst på Ungarn og pecs ellers er jeg fortsatt åpen for de andre landene om jeg hører noe positivt om dem!

 

Og kanskje litt rart men viktig spørsmål til dere alle: Er det mye rasisme i de landene eller er det bare en myte som er blåst opp?

 

Takk!

Lenke til kommentar

Hvordan er det med tanke på leie av bolig første gang man kommer til de landene. Altså når er det normalt å komme ned og hvor lett/vanskelig er det å få tak i bolig og hvor mye koster det normalt?

Avhengig av bo-forholdet og byen du skal bo i.

I Budapest: fra 350EUR+ eks. boligagifter (ca 50EUR/mnd) til 5000EUR+++

I Debrecen: fra 200EUR

I Pecs: (hørt at det er litt dyrere enn debrecen)

 

Jeg bodde i en topleilighet midt i byen i Budapest for 500EUR eks. avgifter.

 

Eller når pleier studentene fra Norge å komme nedover ca.? Og lønner det seg å bo alene eller med noen?

Mitt råd er at du avtaler leieforholdet "off Season", mao: før sommer mnd.

Ellers kan De godt dra ned 2dager før skolestart.

 

Angående bofelleskap: Det er avhengig av din personlighet, kjemi og personlige krav. Billigere?: Ikke alltid!

Når er forresten skole start i de landene?

Som oftes i begynnelsen av September.

 

 

Og kanskje litt rart men viktig spørsmål til dere alle: Er det mye rasisme i de landene eller er det bare en myte som er blåst opp?

Det spørs hvor hårsår man er og hvor man dra til. Personlig mener jeg at Ungarn er et veldig åpent land. Mangen pene jenter og hyggelige folk. Metro-vaktene i budapest derimot..... :yucky:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Lurer på en ting når det gjelder førstegangsvitnemålet.

Jeg går yrkesfaglig, og hvis jeg tar opp de spesielle studiekravene på min fritid, så endrer jo ikke jeg noen karkterer? Det blir jo bare lagt til? (Er det slik at ingen karkterer kan bli lagt til, whatsoever?)

 

Og hvis jeg faktisk kan gå under førstegangsvitnemålet (noe som jeg egentlig regner med at jeg IKKE kan), så er det aldergrense på 21 år, sant?

Er det mulighet for og eventuelt søke om utvidelse av dette?

Jeg ble nemlig gravid, og hadde permisjon fra studiene i 1,5 år - og mistet to skoleår.

Dette burde være en gyldig grunn?

 

Uansett, tar utgangspunkt i å søke på grunnlag av den ordinære kvoten.

Hvis jeg etter 3året vgs velger å ta et årsstudium på høyskolen som gir 60 studiepoeng, får jeg da 6 + 2 poeng for dette?

 

 

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar

Okei, hva gjelder 2 år yrkesfaglig + privatisteksamen, så er svaret i utgangspunktet "ja, men". Hvor "men"et er at du får studiekompetanse ikke mer enn 3 år etter at du begynner på vgs (4 om du gjør omvalg av VGI, blir syk eller får barn. Usikker på om 2 års mistet skolegang er greit, selv om det er fordi du får barn).

Du får ikke 6+2 poeng. Du får 2 poeng for det, og bare 2. De 2 poengene teller da også bare i sekundærkvoten.

Lenke til kommentar

Okei, hva gjelder 2 år yrkesfaglig + privatisteksamen, så er svaret i utgangspunktet "ja, men". Hvor "men"et er at du får studiekompetanse ikke mer enn 3 år etter at du begynner på vgs (4 om du gjør omvalg av VGI, blir syk eller får barn. Usikker på om 2 års mistet skolegang er greit, selv om det er fordi du får barn).

Du får ikke 6+2 poeng. Du får 2 poeng for det, og bare 2. De 2 poengene teller da også bare i sekundærkvoten.

 

 

Bare greit å forhøre seg med folk, uansett om jeg igrunn visste at jeg må ende opp i ordinært løp.

Men da lurer jeg på hvorfor bare 2 poeng for et årsstudium? De som går la oss si, "Medisinske fag" på universitet eller høyskole, får de bare 2 poeng ekstra?

Trodde automatisk at tar man fag som gir deg 60 studiepoeng, så blir det til 6 poeng ekstra.

Og hvis man da tar høyere utdanning, militær etc så kan man få + 2 poeng, på tilleggspoengene du kan få på ordinært løp.

Har jeg misforstått hele opplegget?

Lenke til kommentar

Følte for å slenge meg inn her, med tanke på at jeg har sett etter en slik tråd en god stund :) Jeg går mitt 1. år på videregående - studiespesialisering. Etter sommeren har jeg tenkt å ta fagene R1, KJ1, BI1 og FY1. 3. Året tar jeg R2 og KJ2. (Greit valg eller noe jeg kunne endret på?)

 

Håper at jeg får gode nok karakterer til å komme inn i Norge, men om jeg må til utlandet så er det greit.

 

Mange venner mener at fagene jeg skal ta blir ganske mye, og at det blir mye arbeid osv. Jeg har motet oppe, og satser på at jeg skal klare det! Jeg har tatt i bruk noen greie studieteknikker fra starten av året, så tror det skal gå greit. Har dere som har hatt fagene på VGS, noen tips til meg, om hvordan jeg burde legge det opp osv?

Lenke til kommentar

Du får vel ikke nok timer med kun de fagene der i tredje klasse, tror jeg. Fire realfag i andre klasse går fint, men du må ta et fag til i tredje. Anbefaler FY2, et veldig givende fag, men du kan jo se hva du foretrekker.

 

Det visste jeg ikke! Jeg har ikke hatt noen av realfagene enda, så vet ikke helt hva jeg liker og ikke liker. Men skal ta FY2 i betraktning :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...