Gå til innhold

Veien til Medisinstudiumtråden


Vaio

Anbefalte innlegg

Noen av spørsmålene dine kan jeg i hvert fall svare på. Etter embetseksamen (avsluttende eksamen etter 6. studieår), trenger man å ta et og et halvt år som turnuslege før man får lisens og kan arbeide selvstendig. Av disse 18 månedene tilbringer man et år på sykehus og et halvt år som allmennlege. Hvor man havner avgjøres med loddtrekning, men medisinstudenter med barn i skolealder får prioritet. Man tar også hensyn til at par skal havne på samme sted. Lønn vet jeg ingenting om. Man kan jobbe som fastlege etter turnus.

Håper det er greit at jeg skyter inn noen spørsmål.

 

Betyr det du sier altså at f. eks. jeg kan havne hvor som helst i landet under halvåret som allmennlege, uten at jeg får så mye å si? Eller kan jeg ytre ønske om å få komme til hjembygda og jobbe der?

 

Kan hende dette blir oppfatta som et dumt spørsmål, men heller det enn at jeg går rundt og lurer.

 

Hei! Kan ikkje svare på dei praktiske spørsmålene i Tyskland, men har ei venninne som har utdanna seg der. Ho seier at studiemiljøet er veldig bra der, utdanningen er generellt god og det er ett vennlig land å studere i. Dersom du kan språket, er det jo selvfølgelig ein fordel, men mange velger likevel å ta sommerferien der før studiestart med diverse språkkurs. Lykke til :)

Takk for svar! Tyskland frister bare mer og mer :).

Endret av HipSar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet har man ikke noe særlig man skulle sagt når det gjelder hvor man havner i turnusperioden, nei. Men hvis du vil et sted som ligger relativt perifert til, som få eller ingen andre vil til, skulle jeg tro det er brukbare muligheter for å få det til, så lenge det aktuelle stedet tar i mot turnuskandidater. Man må jo få veiledning av en lege med lisens - det er hele vitsen med turnustida.

 

Turnus for leger er et og et halvt år, ja. For fysioterapeuter er det riktignok ett år, men det er vel mindre relevant i denne sammenheng.

Lenke til kommentar

Hm. Kjipt hvis en random danske tar turnusplassen i hjembygda mi når(/hvis) den tida kommer. Jaja, den tid den sorg. Er ennå minst 10 år til, så jeg trenger ikke bekymre meg over det nå.

 

EDIT: Takk for at du tar deg tid til å svare, forresten. :)

Endret av HipSar
Lenke til kommentar

Vel, det er alltids en mulighet å ta turnusen i Sverige. Jeg vurderer det. Ellers er det enn så lenge garanti for at man må vente maksimalt et halvår før man får tatt turnus. Vi får se om det holder seg sånn framover. Jeg synes det høres rart ut at akkurat dansker vil ta turnus her, for så vidt jeg vet er turnustjenesten i Danmark lagt inn under studiet, sånn at de er garantert plass så fort de er ferdige med studiene.

Lenke til kommentar
Jeg tror det har noe med at de ikke får overtidsbetaling i Danmark og vil til Norge, som har overtidsbetaling, for å tjene noen ekstra slanter. Også er det vel kanskje det å komme seg litt ut i verden og.

 

Yeah, makes sense. Jeg tar også gjerne turnustjenesten et annet sted. Ikke at Sverige er det mest eksotiske man kommer borti.

Lenke til kommentar
Personlig overveier jeg å utdanne meg innenfor sykepleie før jeg begynner med medisinstudiet. Da kan jeg finne ut om medisin faktisk er noe for meg, og etter fullført utdanning har jeg en profesjon, tenker at de 5-6 årene under medisinstudiet blir litt enklere økonomisk og fagligt :p

Dette er flott på en måte - du vil få mye glede av sykepleierutdannelsen, og har sikkert et helt annet innblikk i hva du egentlig vil når denne er gjennomført. Imidlertid er lege og sykepleier to svært forskjellig yrker. Du vil ha begrenset faglig nytte av sykepleierutdanningen når du eventuelt skal bli lege, og det å starte på en seksårig utdanning etter å ha fullført en treårig, er tungt. Lykke til med valget! :)

Lenke til kommentar

Det er nok helt sikkert en god idé å prøve seg litt i helsevesenet enten før eller under medisinstudiet, men å utdanne seg til sykepleier tror jeg er litt overkill. For min del jobber jeg som pleiemedhjelper ved siden av studiet, og liker det godt. (Det betaler seg jo faktisk også, i motsetning til et par andre jobber jeg har hatt). Veldig nyttig å kunne øve på litt enkle prosedyrer, og det er trivelig å komme litt innpå pasientene.

 

Når det er sagt, eksisterer det faktisk visse reelle konflikter mellom leger og sykepleiere. Det er veldig synd, og det burde overhodet ikke være nødvendig. Hvis man har jobbet som sykepleier, vil man så klart ha et helt annet innblikk, og det kan bidra til et bedre arbeidsmiljø. Men det er noe med hvor mye tid man vil investere også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei !:-)

 

Jeg skal begynne å studere medisin ved UIO i august. Fikk tildelt studieplass fra januar, men fordi jeg er i fødselspermisjon t.o.m april har jeg søkt om utsatt studiestart et semester. Jeg gleder meg utrolig mye til å begynne, men jeg er også veldig spent og nervøs. Det som gjør meg mest nervøs er at jeg har to barn; en jente på 3 og en gutt på 8 mnd :-) Jeg lurer veldig på hvor mye lesing og hvor mye tid jeg er nødt til å bruke på lesing hver uke. Det er jo begrenset hvor mye jeg får lest på ettermiddagene.

 

Er det noen som har erfaringer rundt dette?? Noen som vet om noen som har barn og studerer medisin ?? Eller i det hele tatt hvordan det er å studere medisin??? lesing, sosialt osv .. :p

Lenke til kommentar

Det er veldig forskjellig hvor mye man leser. Personlig går det vel med ca 3 timers lesing i snitt i hverdagen, og en god del mer i helgene (6ca) i snitt. eksamensperiodene blir ikke så veldig anstrengende om man leser godt fra før, men det hender jeg har sitti 14timer til dagen, siste 7-10 dagene før en avsluttende eksamen. Jeg vet ikke hvordan det er i Norge, men jeg regner med det er det samme. Det sosiale blir som det blir, da medstudenter leser ca. like mye. Det er flere andre her som kan supplere med god info ang. dette, så bare vent på flere svar.

Lenke til kommentar
Det er veldig forskjellig hvor mye man leser. Personlig går det vel med ca 3 timers lesing i snitt i hverdagen, og en god del mer i helgene (6ca) i snitt. eksamensperiodene blir ikke så veldig anstrengende om man leser godt fra før, men det hender jeg har sitti 14timer til dagen, siste 7-10 dagene før en avsluttende eksamen. Jeg vet ikke hvordan det er i Norge, men jeg regner med det er det samme. Det sosiale blir som det blir, da medstudenter leser ca. like mye. Det er flere andre her som kan supplere med god info ang. dette, så bare vent på flere svar.

 

Takk for svar! Men hvor mye undervisning er det? Er du på skolen "8-16" hver dag, og leser 3 timer etter det? Jeg får vel forberede meg på at kveldene etter at ungene sover blir brukt til lesing .. Det finnes vel flere som har barn som studerer, og hvis de klarer det så skal vel jeg klare det også! Skal i allefall ha barnevakt hele fadderuka, haha :-) gleder meg sånn til å begynne! :p

Lenke til kommentar
Takk for svar! Men hvor mye undervisning er det? Er du på skolen "8-16" hver dag, og leser 3 timer etter det? Jeg får vel forberede meg på at kveldene etter at ungene sover blir brukt til lesing .. Det finnes vel flere som har barn som studerer, og hvis de klarer det så skal vel jeg klare det også! Skal i allefall ha barnevakt hele fadderuka, haha :-) gleder meg sånn til å begynne! :p

På 1. semester i Oslo har man forelesninger stort sett fra kl. 08:30, men som regel er det bare 1-3 forelesninger pr. dag, noen ganger mer. I tillegg kommer obligatoriske PBL-møter, diverse (ikke-obligatoriske) kurs, noen få dager med praksis, statistikklab og statistikkveiledningstimer. Av dette er det bare PBL, kommunikasjonskurs og praksis du MÅ møte opp på. Ellers står du fritt til å disponere tiden selv, og med såpass beskjedent antall forelesninger bør du ha god tid til å lese om du ellers har 5 barnefrie dager i uka :) Dessuten er det én studiedag pr. uke. Se semesterhåndboka for høsten 2009 her for å se timeplanen. Begynner du til høsten vil det antageligvis være ca. akkurat likt, for de holder stort sett de samme forelesningene hvert halvår.

 

Noen leser veldig, veldig mye, andre leser lite. 1. semester er ikke det verste semesteret slik sett, blant annet har 3. semester rykte på seg for å være ganske krevende. Men det går sikkert bra, hvis du er motivert for det :)

Lenke til kommentar
Takk for svar! Men hvor mye undervisning er det? Er du på skolen "8-16" hver dag, og leser 3 timer etter det? Jeg får vel forberede meg på at kveldene etter at ungene sover blir brukt til lesing .. Det finnes vel flere som har barn som studerer, og hvis de klarer det så skal vel jeg klare det også! Skal i allefall ha barnevakt hele fadderuka, haha :-) gleder meg sånn til å begynne! :p

På 1. semester i Oslo har man forelesninger stort sett fra kl. 08:30, men som regel er det bare 1-3 forelesninger pr. dag, noen ganger mer. I tillegg kommer obligatoriske PBL-møter, diverse (ikke-obligatoriske) kurs, noen få dager med praksis, statistikklab og statistikkveiledningstimer. Av dette er det bare PBL, kommunikasjonskurs og praksis du MÅ møte opp på. Ellers står du fritt til å disponere tiden selv, og med såpass beskjedent antall forelesninger bør du ha god tid til å lese om du ellers har 5 barnefrie dager i uka :) Dessuten er det én studiedag pr. uke. Se semesterhåndboka for høsten 2009 her for å se timeplanen. Begynner du til høsten vil det antageligvis være ca. akkurat likt, for de holder stort sett de samme forelesningene hvert halvår.

 

Noen leser veldig, veldig mye, andre leser lite. 1. semester er ikke det verste semesteret slik sett, blant annet har 3. semester rykte på seg for å være ganske krevende. Men det går sikkert bra, hvis du er motivert for det :)

 

Jeg er VELDIG motivert! Og føler at jeg har funnet en studieteknikk som passer meg, så jeg slipper å bruke 1.semesteret på det. Barna er i barnehage som stenger kl17, så jeg har jo 5 barnefrie dager som du sier. Håper og tror det skal gå bra, men blir jo litt ekstra spent :p Takk for tips om studiehåndboka, skal sjekke det ut ! :)

Lenke til kommentar
Jeg er VELDIG motivert! Og føler at jeg har funnet en studieteknikk som passer meg, så jeg slipper å bruke 1.semesteret på det. Barna er i barnehage som stenger kl17, så jeg har jo 5 barnefrie dager som du sier. Håper og tror det skal gå bra, men blir jo litt ekstra spent :p Takk for tips om studiehåndboka, skal sjekke det ut ! :)

Bra! :)

 

Om du har lyst til å begynne å snuse litt på faginnholdet, så kan du jo titte på anbefalt litteratur allerede nå. Du trenger ikke alle bøkene som er listet opp der, men Menneskekroppen og/eller Human biology er i alle fall en koselig introduksjon til humanbiologien ;)

Lenke til kommentar
Jeg er VELDIG motivert! Og føler at jeg har funnet en studieteknikk som passer meg, så jeg slipper å bruke 1.semesteret på det. Barna er i barnehage som stenger kl17, så jeg har jo 5 barnefrie dager som du sier. Håper og tror det skal gå bra, men blir jo litt ekstra spent :p Takk for tips om studiehåndboka, skal sjekke det ut ! :)

Bra! :)

 

Om du har lyst til å begynne å snuse litt på faginnholdet, så kan du jo titte på anbefalt litteratur allerede nå. Du trenger ikke alle bøkene som er listet opp der, men Menneskekroppen og/eller Human biology er i alle fall en koselig introduksjon til humanbiologien ;)

 

Jeg har allerede vært inne og sett over den anbefalte litteraturen. Tenkte å kjøpe Menneskekroppen og Human Biology, men ble tipset av en venninne som går 2.sem at i første omgang trengte jeg bare Menneskekroppen. Jeg har tatt anatomi og fysiologi ved Atlantis med. høyskole så jeg har 1.utg av MK. Vet du om jeg kan bruke den? Eller må jeg ha 2.utg?

 

Hvilket semester og hvor studerer du ? :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...