Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor høy musikk kan man spille før 23?


ThorU

Anbefalte innlegg

Må si at sympatien min fort gikk over til naboen. Det at du enda ikke har snakket med h*n, etter at h*n gjentatte ganger har vært på døra di for å snakke med deg, er for dårlig. Du har ikke engang ønsket dem velkomne til nabolaget? Vis litt folkeskikk, og så lar dem deg kanskje spille musikken din.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen naboer er bare slik.

Hadde selv endelig fått meg nytt rom i rekkehuset mitt, helt på kanten, spilte musikk mens jeg inredet rommet, som vanlig, gikk opp og spiste midag, og plutselig er det naboen som skal klage.

Det var ikke meget høyt, men var mer en det vanlige personer kaller normalt lyttenivå.

Jeg var med naboen over å hørte på lyden. jeg hørte litt av musikken igjennom veggen, atså vibrasjenene fra subben, jeg gik deretter over til mit rom å skrudde subben ned.

Han sa det var greit å spille på det lydnevået på kveldstid, og kanskje bittelitt høyere på dagtid.

Vel, det kunne jeg akseptere.

Jeg merket lydvolumet på forsterkeren og mixeren slik at jeg kunne vite at jeg altid var under det jeg skulle.

Men det var ikke om forventet, banking i veggen kom ikke lenge etter, og etterhvert kunne jeg ikke se en simpsons episode uten at han banket i veggen, han ble ekstremt følsom for lyder etterhvert.

Han skulle også ha soverom vegg i vegg med mit rom, selv om jeg vet han har et på andre siden av huset.

Jeg syns selv jeg skal kunne se en film uten å måtte brukes undertekst får å få med dialogene, selv på kvelden.

Ja, man kan bruke hodesett, men hodesett er som kjent ikke det samme, kanskje fordi mit sanheiser hodesett suger max i forhold til anlegget, men jeg personlig liker musikk og film veldig mye bedre på et skikkelig lydanlegg en i et par små øretelefoner.

En annen ting er at man ofte ser film sammen med andre.

 

Det ble flere måneder med banking i veggen fra naboen annerhver dag, selv om jeg såvidt hørte musikken selv var det for høyt for vedkommelde på andre siden av veggen.

Hørte noe rykter om at han slo hull veggen en gang.

 

Uansett, etter noen måneder flyttet jeg til et mindre og dårligere rom, jeg greide rett og slett ikke leve et normalt liv der inne.

Nå kan jeg spille ganske høyt, men det kommer klager om jeg spiller ganske høyt nå også.

Selv midt på dagen, noe jeg ikke kan se noe i veien med.

 

Selv mener jeg at man bør kunne spille så høyt man vil hele dagen fram til kl 23, samt døgnet rundt i helgene.

Selvsagt med begrensninger, om man har et quartfestivalanlegg hjemme i stua kan jeg skjønne det til en viss grad.

 

Men tåler man ikke støy bør man bosette seg borte fra andre mennesker, ikke i et boligfelt.

Lenke til kommentar
Selv mener jeg at man bør kunne spille så høyt man vil hele dagen fram til kl 23, samt døgnet rundt i helgene.

Selvsagt med begrensninger, om man har et quartfestivalanlegg hjemme i stua kan jeg skjønne det til en viss grad.

 

Tolket i lys av nicket ditt og din alder er det absolutt ikke overraskende at du mener dette. Men det er altså ikke i tråd med gjeldende rett. Hvorfor skal naboen din lide for din støyforurensning? Eller, satt litt på spissen, skal du måtte godta at naboen din nyter sin lidenskap for drilling, saging, og andre støyfulle bråkete ting frem til 23 om kvelden og døgnet rundt i helgene? Nam, 24/7 våt sirkelsag mot trevegg...

 

Hvis dette høres uakseptabelt ut for deg, tenk litt over hvorfor du synes at dette skal være forbudt, men musikk -- som bare er en annen type lyd -- skal være lov.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at her er det vesentlig å finne ut hva lydnivået hos naboen fra anlegget ditt faktisk er. Lån deg en måler fra et firma som driver med akustikk, gå over til naboen en kveld og si at du vil måle hva støynivået er. Clas Ohlson-målere, mobiltelefoner og slikt tror jeg ikke er egnet til dette formålet, da de ikke måler langt nok ned i nivå.

 

Egentlig er det ingen grenser, men det betyr ikke at du uten videre ville vunnet en eventuell rettssak. Det finnes andre grenser som kan brukes til å vurdere hvor mye støy naboen må kunne forvente å måtte tåle og hvor lavt du bør spille. For å gjøre en lang historie kort, kan f.eks. krav til "støy fra tekniske installasjoner" brukes til sammenligning. Et stereoanlegg er ingen teknisk installasjon, da det ikke er nødvendig for drift av bygningen, men fra et sted må vi jo hente et tall. Videre står det i TA-2115 (veilederen for T-1442) at:

 

[...] Kravet gjelder ved etablering av nye boliger eller ny restaurant. Musikkanlegg er ikke betraktet som en teknisk installasjon som er nødvendig for drift av bygningen,og lyd fra musikkanlegg er derfor ikke regulert av teknisk forskrift. Kommunen kan regulere forholdet ved bruk av kommunehelsetjenesteloven dersom støyen vurderes som helseskadelig (se kapittel 5.2). I NS 8175 er det også anbefalt at diskoteker, dansesteder, treningssentre o.l. ikke bør plasseres i samme bygning som boliger. For å oppnå tilstrekkelig lydisolasjon dersom slik plassering likevel velges, skal grenseverdier for lydnivå for musikkaktiviteter settes tilsvarende som for tekniske installasjoner og brukes som utgangspunkt for grenseverdier for lydisolasjon.

 

I oppholds- og soverom fra tekniske installasjoner i samme bygning eller i annen bygning, samt kilder som drift og bruk av innendørs garasjeanlegg og felles parkeringsanlegg.

LpA,ekv = 30 dB

LpA,max = 32 dB

LpC,max = 47 dB

 

I oppholds- og soverom fra tekniske installasjoner i nærings- og servicevirksomhet i samme bygning.

LpA,ekv = 25 dB

LpA,max = 27 dB

LpC,max = 47 dB

 

Det ekvivalente (gjennomsnittlige) nivåene vil for deg være enklest å måle. Merk at 25-30 dB er stille. Du må med andre ord være helt sikker på at det kun er musikken som bidrar til støynivået hos naboen når du måler.

 

 

Det er enklere å snakke fornuftig med en person som stiller på døren din med en støymåler for å løse et problem, enn en som ikke åpner døren når du ringer på. ;)

Hvis naboen derimot ikke vil slippe deg inn, så har iallfall du gjort ditt.

Lenke til kommentar

Tror jeg setter en finger på sosial angst. Skal du unngå naboene dine resten av ditt liv? Snike deg ut når de ikke ser deg. Snu i døra når du ser de komme ut av huset?

 

At du ikke konfronterer naboen når han kaster kongler inn vinduet, får deg til å virke som en meget svak og redd person, i mine øyne. Og mest sannsynlig naboens øyne og.

 

Råder deg til å prate med de. Tror mye av irritasjonen dems kommer av at du unngår dem.

Lenke til kommentar

..Tør jeg spørre hvordan du vet at det er musikken han klager på, når du aldri har snakket med ham?

Kanskje han står å ringer på døra fordi takrenna di er lekk, fordi han har ripet bilen din og vil unnskylde, fordi han tror du har ripa bilen hans og vil gi deg juling..

Og når du har på musikk, så vet han at du er hjemme, og skal endelig få snakka med deg, og er derfor litt ivrig?

Lenke til kommentar
..Tør jeg spørre hvordan du vet at det er musikken han klager på, når du aldri har snakket med ham?

Kanskje han står å ringer på døra fordi takrenna di er lekk, fordi han har ripet bilen din og vil unnskylde, fordi han tror du har ripa bilen hans og vil gi deg juling..

Og når du har på musikk, så vet han at du er hjemme, og skal endelig få snakka med deg, og er derfor litt ivrig?

Den tanken slo meg og.

 

Jeg gjetter på at trådstarter har blitt klaget på angående lydvolum flere ganger tidligere og dermed antar at dette er problemet denne gang og.

Lenke til kommentar

141dB er grei øvre grense. Der taket i alle fall mitt gamle anlegg.

 

Men over til noe mer seriøst, mener du at du ikke spiller høyt (noe jeg ikke tror ditt kinanlegg klarer). Så ville jeg sagt til naboen at dersom de ikke slutter å kaste ting på huset, ringe på konstant osv så vil du anmelde dem for terrorisering.

 

Du kan jo sette anlegget på et volum de har klaget på og bli med dem hjem og høre selv. Lyd forplanter seg bedre i bakken.

Lenke til kommentar

For å svare på trådstarteren, så vil jeg tro du kan spille så høyt du vil inntil naboene finner det sjenerene. Til en viss grad vil jeg tro. Irriterer naboen seg over musikken han/hun så vidt hører hvis han/hun sitter med øred klina inntil husveggen din med høreapparatet skrudd på fullt, så er det hans/hennes problem. Anbefaler deg uansett å åpne og snakke med naboen neste gang det ringer på døren, evt spørre om hvorfor han/hun voldtar dørklokka di. :)

Lenke til kommentar
Selv mener jeg at man bør kunne spille så høyt man vil hele dagen fram til kl 23, samt døgnet rundt i helgene.

(...)

Men tåler man ikke støy bør man bosette seg borte fra andre mennesker, ikke i et boligfelt.

Hvis du virkelig mener det, så er du enten meget ung (og har derfor ikke lært om å ta hensyn til andre), eller et troll.

 

Hvorfor skal de som støyer få retten til å bo i nærheten av andre mennesker? Kan det ikke være at det heller er de som må flytte om de på død og liv må være drittsekker som tror de kan spille så høyt de vil så mye de vil?

 

Man bør kunne spille så høyt man vil hele dagen og døgnet rundt i helgene? Dummeste jeg har lest i denne tråden til nå :!:

Lenke til kommentar

Har hatt mye å gjøre på skolen og ellers, har derfor ikke fått svart på lenge, men skal prøve å svare nå.

 

Når det gjelder å åpne- Hvorfor inn i granskauen skal man stå i dørkarmen og snakke med en sur og furten fyr for? Den der naboen får heller komme tilbake når sinstilstanden har kommet ned på et mer normalt nivå.

 

Det er noe av grunnen til at jeg ikke åpnet. Jeg vil ikke stå i døra og risikere å få en knytteneve i trynet hvis jeg prøver å forklare min sak. Ellers føler jeg at jeg har vist omtanke når jeg har skrudd av musikken med en gang. Andre ville kanskje gitt faen og skrudd opp lyden enda mer.

 

 

Dersom du så vidt hører musikken dersom du befinner deg ute på verandaen kan det ikke være mange alternativene for dette.

 

...

 

4) Naboene vil ha tak i deg av helt andre grunner enn musikken.

 

Har de nevnt at det er musikken det er noe galt med? Dersom naboen hadde stått og ringt febrilsk på så hadde jeg nå regna med det var noe galt. Og jeg hadde nå aldri mistenkt musikkspillinga, spesielt dersom musikken jeg spilte såvidt kunne høres ute på min egen veranda.

 

Jeg er sikker på at det er musikken de reagerer på. Første gang de reagerte (konglekastinga) så hadde jeg vinduet oppe og spilte litt høyt, så da beklaget jeg og skrudde av musikken. Jeg ristet dog litt oppgitt på hodet av konglene ....

 

 

Må si at sympatien min fort gikk over til naboen. Det at du enda ikke har snakket med h*n, etter at h*n gjentatte ganger har vært på døra di for å snakke med deg, er for dårlig. Du har ikke engang ønsket dem velkomne til nabolaget? Vis litt folkeskikk, og så lar dem deg kanskje spille musikken din.

 

Nå kan det hende det bare er meg, men det med å ønske velkommen i nabolaget føler jeg går litt begge veier. Her i gaten har det alltid vært ungdommer i ulike aldersgrupper, slik at vi har vært snille med hverandre når det gjelder musikk, festing osv.. Skal vi da være muse stille fordi det nye gretne nabo paret skal få se "beat for beat" uten påvirkning fra verden utenfor?

 

Ellers har vi oppført oss greit mot dem. Vi hadde ingen problemer med oppkjørselen deres når de kom med nabovarsel om den.

 

Det er enklere å snakke fornuftig med en person som stiller på døren din med en støymåler for å løse et problem, enn en som ikke åpner døren når du ringer på. ;)

Hvis naboen derimot ikke vil slippe deg inn, så har iallfall du gjort ditt.

 

Denne tanken har slått meg, men vet ikke hvor jeg skal få tak i det. Å leie bare på grunn av dette er uaktuelt når det er så lite lyd det er snakk om.

 

Tror jeg setter en finger på sosial angst. Skal du unngå naboene dine resten av ditt liv? Snike deg ut når de ikke ser deg. Snu i døra når du ser de komme ut av huset?

 

At du ikke konfronterer naboen når han kaster kongler inn vinduet, får deg til å virke som en meget svak og redd person, i mine øyne. Og mest sannsynlig naboens øyne og.

 

Råder deg til å prate med de. Tror mye av irritasjonen dems kommer av at du unngår dem.

 

Sosial angst har jeg ikke. ;) Jeg vet selv at det er vanskelig å føre en saklig samtale når man er opphisset og sur. Derfor skrudde jeg bare av musikken og ignorerte dem.

 

Som sagt så snakket jeg med naboen når de kastet kongler og siden dette var første gang de reagerte så ristet jeg bare på hodet over konglene.

 

Ellers skal det også nevnes at de aldri har kommet på døren når foreldrene mine er hjemme, så det er klart at de vil ta meg og ikke tørr å snakke med mamma eller pappa.

 

Hodetelefoner er uaktuelt på grunn av film, mulighet for å bevege seg rundt etc.

Lenke til kommentar
Trådstarter: Å låne en måler er enkelt og bør være forholdsvis billig. Jeg vet ikke hvor du bor men et søk på gulesider etter "akustikk" (eller "HMS"?) på gulesider vil være til hjelp. :)

 

Jeg tror ikke det er noen god ide. Akustiske målinger er vanskelig, og de vil uansett (slik jeg ser det) ikke gi noen verdi. Naboen er plaget av musikken, uansett hva måleren sier.

 

 

Ole

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det er noen god ide. Akustiske målinger er vanskelig, og de vil uansett (slik jeg ser det) ikke gi noen verdi. Naboen er plaget av musikken, uansett hva måleren sier.

Definér "vanskelig". Jeg synes ikke det er vanskelig, men jeg vet hva jeg gjør. ;)

 

 

Å sammenligne støynivået med grenser som er til for å vurdere hva man må og ikke må tåle, er i mine øyne uendelig bedre enn å konkludere med at "noen er plaget, da kan du ikke spille musikk". Selv om noen er plaget av støy, betyr det faktisk ikke at støynivået er høyere enn grenseverdien...

Lenke til kommentar

Jeg burde sikkert skrevet "Akustiske målinger krever fagkunnskap".

 

Jeg kan ikke se at det vil hjelpe på konflikten om trådstarter eventuelt kan dokumentere at lydstyrken er under en eller annen grenseverdi. Naboen plages av musikken. Det er det bare èn som kan gjøre noe med.

 

Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se at det vil hjelpe på konflikten om trådstarter eventuelt kan dokumentere at lydstyrken er under en eller annen grenseverdi.

EDIT: Litt moderering i språkbruken her. ;)

 

Jeg vil hevde at det er en stor fordel. Det er derfor det brukes støymåling. "Noen syns lydnivået er for høyt" er veldig vanskelig å bruke som vurderingsgrunnlag for en objektiv person. Om trådstarter hadde hatt en annen person som nabo er det ikke sikkert at det hadde vært et problem. Derfor bruker man grenseverdier for å finne ut hva vi må og ikke må tåle. :)

 

 

 

Naboen plages av musikken.

At naboen plages av musikken betyr ikke at han automatisk kan kreve at trådstarter skal skru ned.

 

 

Det er det bare èn som kan gjøre noe med.

Naboen kan flytte.

 

Eller være med på en seriøs diskusjon.

Endret av Moskus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...