Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor høy musikk kan man spille før 23?


ThorU

Anbefalte innlegg

Jeg vet at man ikke kan spille så høy musikk man vil, selv om klokka enda ikke er blitt 23, men hvor går grensen? Saken er slik at jeg for litt siden spilte litt høy musikk. Ikke noe veldig, men hvis man står rett utenfor og lytter, ville man kanskje høre noe. (Jeg har testet det tidligere og stått utenfor når jeg spilte høyere, og selv da var det ikke sjenerende høyt.) Naboen kom på døren og hamret løs på ringeklokken i et minutt i strek, selv om jeg skrudde av musikken med en gang. På grunn av oppførselen hans gadd jeg ikke åpne, men skrudde av all musikk.

 

Det har skjedd to ganger tidligere at de har reagert. En gang stod de og kastet kongler inn på rommet mitt gjennom vinduet. I dag var første gang de brukte en "sivilisert" måte for å gi beskjed.

 

Men over til spørsmålet mitt: Hvor går egentlig grensen på lydnivå midt på dagen i et byggefelt med 5-10 meter mellom husene? Disse naboene har nettop flyttet inn. Jeg fikk aldri klager fra de gamle naboene, så lydnivået mitt kan ikke være så høyt ...

 

Ellers vet jeg at de snart skal til med å bygge ny oppkjørsel. Dette innbærer gravemaskiner og andre maskiner rett under vinduet mitt. Dette kommer til å bråke mye mer enn min musikk. Er det forskjellige regler på byggearbeid og musikk?

Endret av ThorU
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å klargjøre fakta:

 

Du bor i et hus, avgrenset fra andre husstander (altså ikke rekkehus, blokk eller bygård).

 

Når du spiller musikk med ønsket volum, så hører du "kanskje noe" når du står rett utenfor og lytter.

 

Naboene som bor 5-10 meter unna klager, selv om lyden må gå gjennom enda en vegg.

 

Da tror jeg det må være noe du ikke forteller oss, for så hårsåre kan de da virkelig ikke være :) Hva mener du med at du "kanskje" hører noe når du står rett utenfor?

 

Selv bor jeg i en bygård fra 1800-tallet. Jeg hører det meste som mine naboer spiller av musikk, lyd fra TV, når de går over gulvet, vanlig snakking og lignende. Men bor man i nærheten av andre mennesker, så må man jo bare akseptere at disse må få lov til å leve, så lenge det ikke er flere timer med støy eller høy musikk hver dag (jeg har klart å "temme" hun som bor under meg ganske greit). Når dine naboer klager over det som må oppleves som lav musikk, så er det et av fem mulige scenarioer:

 

1. Du spiller mye høyere enn du innrømmer her.

2. Du spiller nesten hele dagen nesten hver dag (musikk/lyd på nesten ikke hørbart volum kan være veldig irriterende i store mengder).

3. Du hører dårlig.

4. Naboene dine har superhørsel

5. Naboene dine er gretne folk som bare er ute etter å skape krangel og misnøye.

 

Når det gjelder byggearbeid, er det vel visse regler for når på døgnet det kan foregå når det er i nærheten av hus. Muligens også regler for dager. Men det er vel ingen regler for at det ikke kan foregå overhodet. Det blir jo også en avgrenset periode, og ikke noe man må regne med foregår helt til naboen som støyer flytter (og det kan jo være at aldri skjer).

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Det finnes neppe en decibelgrense som du kan henvise til; naboloven §2 oppstiller hovedregelen i naboforhold: "Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom".

 

Er så vanskelig bare å utvise normal folkeskikk?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Oppfordringen var generell, ikke rettet til TS spesielt. Men, det synes å være et faktum: man høster hva man sår.

 

Er naboene vanskelige å ha med å gjøre, er neppe loven det beste verktøyet for å endre dette. Headphones eller lavere volum, derimot.

 

Det jeg generelt kan si, er at "nødvendig" støy som følge av kortsiktige byggearbeider normalt ikke vil rammes av naboloven.

Lenke til kommentar

Må si meg litt enig med super8 her, det virker som det er noe du ikke helt forteller oss, bor du i rekkehus eller bor naboen din ganske nærme? Det er ikke noe vits å pynte litt på sannheten for å vinne over forumbrukere på din side, det hjelper deg ingenting.

 

Husk på at vis du har litt god bass så kan den ta helt av på enkelte sanger. Jeg har flere ganger blitt fortalt av vennene mine at de kunne høre bassen min på lang vei ned over gata når de var på vei til meg, og det var når jeg trodde jeg hadde på et rimelig volum nivå. Men som sakt enkelte sanger er mye høyere enn andre uten at nødvendigvis merker det.

Lenke til kommentar

Jeg bor i enebolig. Etter at disse naboene har flyttet inn, har jeg tatt hensyn til dem. Jeg lukker konsekvent vinduer når jeg spiller musikk, og spiller mye lavere nå enn jeg gjorde før. Passer alltid på å skru mye ned når kvelden nærmer seg. Dessuten er det ikke ofte jeg spiller musikk.

 

Det jeg mener med å kanskje høre det er at når jeg skrur anlegget på maks og har oppe vinduer, så kan man stå i hagen og høre at jeg spiller, men det er ikke høyt, og man burde ikke høre det gjennom enda en vegg og inn hos naboene. Jeg har altså ikke testet eller vært ute å hørt på lydnivået jeg hadde tidligere i dag, men det var mye lavere enn nevnte test jeg har gjordt tidligere.

 

Anlegget mitt er et lite Hitachi hjemmekinoanlegg (Kina-plastic-fantastic) på kanskje 50 watt med 3" fronthøytalere og 6" subb. Altså har jeg i utgangspunktet vanskelig for å spille skikkelig høyt, selv om jeg hadde prøvd. Volumkontrollen går fra 0 til 32. Normalt pleier jeg å ligge over 20, men i dag hadde jeg den på 14.

 

En annen grunn til at jeg tror dette ligger i at naboene er veldig pripne er at de gamle naboene ikke har klagd på de 2 årene jeg har hatt anlegget. Til tross for at jeg før spilte høyere med vinduene oppe.

 

Jeg tør ikke tenke på hvordan de kommer til å reagere hvis jeg har en fest en lørdagskveld :(

Lenke til kommentar
har du forsøkt å snakke med naboene?

 

Jeg er ikke interesert i å snakke med dem når voksne mennesker oppfører seg slik på grunn av så lite. Hadde skjønt oppførselen dems hvis jeg hadde skapt jordskelv med bassen døgnet rundt i lang tid, men dette må jeg nesten le av.

 

Kommer dem pent og tar det opp med meg, så kan jeg være med å diskutere med dem. Men nå er de er forbanna og roper som om helvette skulle være løs.

Endret av ThorU
Lenke til kommentar
Hva med å bare drite i naboene å spille så høyt du vil frem til 2300?

Hehe, i prinsippet ikke enig i den løsningen som trolig ikke vil føre til noe godt....

 

MEN

 

Hadde jeg likt å høre på musikk og jeg hadde fått slike barnslig og umodne reaksjoner på det fra voksne folk hadde det antakelig gått en faen i meg som hadde fått med til å styrte på klubben for å få i en liten NAD og noen store CV.

Lenke til kommentar

Som sindres påpeker er det nabolovens § 2 som regulerer hva en har rett til og ikke overfor sine naboer. Naboene dine kan protestere under henvisning til at musikken påfører dem "uturvande" eller "urimelege" ulemper. Vi kan la alternativet "uturvande" ligge, da det tar sikte på ulemper som påføres unødvendig. Det avgjørende er da om musikken er "urimelig" høy.

 

At du ikke kan spille så høyt at naboene påføres "urimelig" sjenanse, betyr at du har rett til å spille musikk som ikke er urimelig høy.

 

Når man bor i et vanlig boligstrøk, må man akseptere de ulemper som naturlig hører med til strøket. Det er helt vanlig å spille musikk i en bolig, og så lenge volumet ikke er usedvanlig høyt, har derfor ikke naboene dine noe de skal ha sagt. Man kan åpenbart ikke kreve at musikk fra nabohuset ikke høres.

 

For øvrig synes jeg ikke du burde finne deg i konglekasting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg tør ikke tenke på hvordan de kommer til å reagere hvis jeg har en fest en lørdagskveld :(

Da legger du nabovarsel i postkassen til de nærmeste husene, noen dager før. Skriv at det kan komme til å bli litt høyt lydnivå både på musikk og på festdeltakerne, og skriv at tilbakemeldinger kan gis til deg på telefon eller ved oppmøte på døren din.

 

Kommer det ikke tilbakemeldinger på dette, så har du gjort alt du kan gjøre, og har all rett til å ha høy musikk denne ene kvelden (men allikevel ikke etter midnatt, som vel er grensen fredag og lørdag).

 

Denne tråden får meg til å tenke litt på reklamen med han som blir så irritert over naboenes klaging på smålyder, at han børster støvet av noen skikkelige "badass"-høyttalere og tar helt av :)

Lenke til kommentar
Vi kan la alternativet "uturvande" ligge, da det tar sikte på ulemper som påføres unødvendig. Det avgjørende er da om musikken er "urimelig" høy.

"Uturvande" kan også nyttast fordi føresegna legg seg på tilfeller der ein ikkje har gjort tilstrekkeleg for å redusere ulempene eller skada, jf. Rt. 1969 s. 757. Likevel vil kanskje "urimeleg" vere best å nytte, då ein kan ta med kva som er "venteleg etter tilhøva på staden", jf. § 2, tredje ledd.

 

Ein kan vanskeleg fastsette ei nøyaktig grense for kor høg musikken din kan vere, men dei beste grunnane talar for at her må ein nytte normal folkeskikk, samtidig som at naboen må finne seg i eit visst bråk.

Lenke til kommentar

Konglekasting er bare latterlig. Men når de kommer på døra di, synes jeg det er riktig å åpne og høre hva de egentlig vil. Hvis de sier musikken er så høy, vel, så be om å få bli med bort til dem og høre selv. Kanskje det finnes en mystisk hyperrom-kanal i en annen dimensjon mellom husene deres, som gjør at musikken høres utrolig godt inne i stuen til naboene. (ok, det var tøys. Men poenget er at du bør få høre selv hvordan det høres ut hos dem, ikke bare utenfor din egen dør). Det kan jo som noen er inne på her være f.eks. bare bassen som "føles" godt, mens resten av musikken ikke høres. Og det er jo relativt enkelt å korrigere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde naboen ringt på døren på en normal måte, så hadde jeg åpnet, men det var DINGDINGDINGDINGDINGDINGDING-DINGDING-DINGDINGDING i sikkert et minutt. Jeg så ut av vinduet i andre etasje og da sto han og glodde inn i vinduene vedsiden av døren.

 

Det skal også nevnes at han var ute og bar ved fra tilhenger til hagen. Dette er nok eneste grunnen til at han hørte meg. Hadde han sittet i sin egen stue, så tviler jeg på at han hadde hørt meg.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde nettop en test til. Jeg satte anlegget på volum 11 (av 32) økte bassen og satte på en technosang. Gikk ut på hverandaen i andre etasje, lukket døra og lyttet. Når jeg stod inntil døra hørte jeg det, men hadde jeg stått på bakken tviler jeg på at jeg hadde merket det.

 

Skjønner at det må være noe, for ca klokka 21.00 gikk ringeklokka berserk igjen. Vurderte å åpne, men siden jeg ikke lengre er helt sikker på forholdene lot jeg være. Liker å ha undersøkt før jeg begynner å diskutere med dem. Slo uansett av musikken og skal ikke ha den på igjen før i morra. Da skal jeg trø over i naboens hage og høre der. Hvis jeg ikke hører det der, så begynner jeg å lure.

 

Det er for langt og for lite bass til at den skal kunne forplante seg over til naboen. Når Jeg gir bånn-gnu, så kjenner jeg det så vidt i naborommet her hjemme.

 

Edit: Jeg spilte på nivå 11 når dette skjedde ...

Endret av ThorU
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...