Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor høy musikk kan man spille før 23?


ThorU

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
har du forsøkt å snakke med naboene?

 

Jeg er ikke interesert i å snakke med dem når voksne mennesker oppfører seg slik på grunn av så lite. Hadde skjønt oppførselen dems hvis jeg hadde skapt jordskelv med bassen døgnet rundt i lang tid, men dette må jeg nesten le av.

 

Kommer dem pent og tar det opp med meg, så kan jeg være med å diskutere med dem. Men nå er de er forbanna og roper som om helvette skulle være løs.

ved å ha en slik holdning legger du bare ved til ilden.... desverre...

 

ut i fra tråden er jeg enig med deg at du må få lov å skru forsterkeren over elve(:D)

men må si at måten DU takler dette på er lite modent og gir inntrykk av "føck all teh people, I do as i wnat to" for å si det på godt norsk.

 

 

ja nabonen din er ganske urimelig og helt på jordet når det kommer til støy, men før du har pratet med h*n vil du ikke ha en mulighet til å løse dette problemet på en enkel måte...

 

vis du virkelig skal være så k*k at du av såkalt prinsipp ikke vil snakke med de nye naboene dine og heller ha en kald krig har du desverre latt deg synke ned på nivå med naboene dine og i min mening rett og slett lalgt en whinetråd alla fjortiss for at folk skal syntes synd på deg.

 

helt obanna seriøst! ta det som en mann/kvinne og snakk med naboen! vis de viser seg å være på trynet, ja da er det ikke ditt problem men kanskje det kan løses!

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Første gang i går voldtok de dørklokka selv lenge etter at jeg hadde skrudd av musikken. Naboen gikk også og kikket inn i vinduene. Når en voksen mann oppfører seg slik, vil ikke jeg snakke med vedkommende.

 

Den neste gangen vurderte jeg å åpne, men siden jeg ikke vet forholdene mot naboens eiendom, så lot jeg være. Ønsket ikke å gå ut i regnet for å sjekke det der og da.

 

Det er ikke snakk om å drite i alle andre og bare spille på faen eller å ha en kald krig. Jeg vil rett og slett sjekke forholdene først.

 

Ellers er det ikke ment som en whinetråd. Hovedspørsmålet mitt var om det var noen klar grense på hvor høyt man kunne spille før klokka 23.00.

Lenke til kommentar
Ellers er det ikke ment som en whinetråd. Hovedspørsmålet mitt var om det var noen klar grense på hvor høyt man kunne spille før klokka 23.00.

Finnes vel ingen spesiell grense for man skal ta generelt hensyn. Hadde du snakket med naboene kanskje dere kunne avtalt en "tidsluke" der de uansett ikke vil klage.

Lenke til kommentar
Ellers er det ikke ment som en whinetråd. Hovedspørsmålet mitt var om det var noen klar grense på hvor høyt man kunne spille før klokka 23.00.

Nei, som du har fått sitert fra naboloven så er det de konkrete omstendighetene som bestemmer. Man skal ta rimelige hensyn. Men kommunen din kan også ha støyforskrifter som sier noe om dette. Da må du høre med kommunen, el sjekke hjemmesidene. Problemet ditt er at du ikke vet hvor godt musikken høres inne hos naboen, før du sjekker det selv.

Lenke til kommentar
Første gang i går voldtok de dørklokka selv lenge etter at jeg hadde skrudd av musikken. Naboen gikk også og kikket inn i vinduene. Når en voksen mann oppfører seg slik, vil ikke jeg snakke med vedkommende.

Den neste gangen vurderte jeg å åpne, men siden jeg ikke vet forholdene mot naboens eiendom, så lot jeg være. Ønsket ikke å gå ut i regnet for å sjekke det der og da.

 

Det er ikke snakk om å drite i alle andre og bare spille på faen eller å ha en kald krig. Jeg vil rett og slett sjekke forholdene først.

 

Ellers er det ikke ment som en whinetråd. Hovedspørsmålet mitt var om det var noen klar grense på hvor høyt man kunne spille før klokka 23.00.

vis ikke kommunen du bor i har noen regler så er det vel bare å spille.

 

helt utrolig at du faktisk ikke vil snakke med naobene før du vet om du har lover å regler på din side forresten, ja det høres ut som naboen din er helt på jordet men du høres ikke ut som en imøtekomende person.

 

du svarer med "ja jeg er grei, MEN naboen er helt på trynet så da kan ikke jeg snakke med han"

 

før du har snakket med naboen vet ikke du om h*n er psykisk ustabil eller gammel grinebiter eller hva en!

 

så ja vis ikke kommunen har noe spesielt så kan du spille anlegget ditt så høyt at du får hørselsskade før klokka 2300 uten at naboen egntlig kan klage(lett overdrevet).

 

snakk med naboen. og hvis det viser seg at h*n er helt på trynet javel det endrer ingenting. men hva om det kan løses med en vanlig samtale?

men istedet for å prøve å snakke med naboen, bestemmer du deg for at h*n er på trynet, går på nett for å finne ut av lover og regler og forteller om hvor forferdelig naboen din er!

 

*nyner bakvendt land sangen*

Lenke til kommentar

Mitt formål er ikke å få reglene på min side, men å få vite hva loven sier i en situasjon som dette. Deretter sjekke forholdene og så justere meg ettter dette. Jeg trodde jeg hadde sjekket forholdene godt nok, men siden jeg fortsatt fikk reaksjoner på det, så stoppet jeg all musikk. Jeg skal også innrømme at jeg var litt redd for å åpne døren. Basert på hvordan han kikket inn vinduene, virket det som om han ville kverke musikk-jævelen så fort som mulig. Tror ikke det hadde blitt en vanlig samtale.

Endret av ThorU
Lenke til kommentar
Mitt formål er ikke å få reglene på min side, men å få vite hva loven sier i en situasjon som dette. Deretter sjekke forholdene og så justere meg ettter dette. Jeg trodde jeg hadde sjekket forholdene godt nok, men siden jeg fortsatt fikk reaksjoner på det, så stoppet jeg all musikk. Jeg skal også innrømme at jeg var litt redd for å åpne døren. Basert på hvordan han kikket inn vinduene, virket det som om han ville kverke musikk-jævelen så fort som mulig. Tror ikke det hadde blitt en vanlig samtale.
Selvfølgelig blir han forbannet når du låser deg inne, mao nekter å snakke med ham, fortsetter med (den høye?) musikken han ønsker å snakke om, og generelt (sett fra hans ståsted) oppfører deg som en furten unge?

 

Jeg sier ikke at hn sannsynligvis er et godt gammaldags rævhol, men du oppmuntrer han jo virkelig til å være det og - ingen tvil om det.

 

Med mindre du har sterk sosial angst eller liknende, får du se å åpne døren neste gang han kommer. At han er en snodig skrue gir ikke deg carte blanche til å ikke oppføre deg som folk.

Lenke til kommentar

Teite naboer spør du meg.

 

Bor i rekkehus og her spiller naboen ofte høy musikk til langt på natt. Har ikke hatt gidda å ta bryet med å si det til dem. Og de spiller som regel etter klokka 23. Jeg hadde fint brydd meg lite om naboene før klokka 23 hadde jeg vært deg. Hva kan de gjøre? Ringe politiet? De bryr seg sjelden om høy musikk før klokka 23 anyway.

Lenke til kommentar

Når det gjelder å åpne- Hvorfor inn i granskauen skal man stå i dørkarmen og snakke med en sur og furten fyr for? Den der naboen får heller komme tilbake når sinstilstanden har kommet ned på et mer normalt nivå.

 

Som nevnt kan det også være musikksjangeren som er synderen. Spiller slik ka-dunk,dunka,dunka,ka-dunka musikk som jeg kaller det for. Noen kaller det også syremusikk. Hvis du ikke har interesse for slik musikk, så er det et av de mest irriterende lydene som finnes i verden. Jeg selv har null interesse for slik musikk, og hvor utrolig det høres ut så får jeg hodepine når slik musikk spilles.

 

Vet at det høres litt som å rulle over, det er ikke det som er tanken da. Men har du vurdert hodetelefoner? Da får trådstarter høre musikk så mye han vil, og naboen kan helt og totalt umulig klage på høy musikk. I samme slengen er det mulig å bruke en MP3 spiller når han jobber i hagen. Synes trådstarter i en tråd nevnet han hadde en iPod? Er det da ikke bedre å bruke den enn å spille musikk ut av vinduet?

Lenke til kommentar

Dersom du så vidt hører musikken dersom du befinner deg ute på verandaen kan det ikke være mange alternativene for dette.

1) Du har høyere volum enn du sier her.

2) Du har ekstremt nedsatt hørsel selv.

3) Naboene aler opp ekstremt skjeldne meitemark som påvirkes av den konsekvent repeterende musikken.

4) Naboene vil ha tak i deg av helt andre grunner enn musikken.

 

Har de nevnt at det er musikken det er noe galt med? Dersom naboen hadde stått og ringt febrilsk på så hadde jeg nå regna med det var noe galt. Og jeg hadde nå aldri mistenkt musikkspillinga, spesielt dersom musikken jeg spilte såvidt kunne høres ute på min egen veranda.

Lenke til kommentar
En gang stod de og kastet kongler inn på rommet mitt gjennom

vet ikke hvorfor men jeg lo jævlig høyt i flere minutter av det der..

 

kanskje på tide å flytte? lol

 

edit: du kan jo skaffe ett headsett? så kan du høre så høyt du vill med minimalt støy. som ikke burde være ett problem så lenge de sitter rett ved siden av deg

Endret av Evilfish
Lenke til kommentar
Teite naboer spør du meg.

Teit? Vel. Naboforstyrrelser er et stort irritasjonsmoment for mange. I sitt eget hjem vil selvsagt ikke bli forstyrret i tide og utide. Jeg har selv bodd i rekkehus med naboer fra helvete. Uavhengig av lovreguleringer skal man utvise normal folkeskikk. Om naboen mener at dette er forstyrrende så skal man rette seg etter dette, selvsagt innen rimelighetens grense. Et stort subwoofer element kan være meget sjenere i tett bebyggelse. Undertegnede har selv et kraftig hjemmekinoanlegg og personlig ville jeg ikke drømt om så dette dette på full trøkk verken sent eller tidlig. Det handler om normal dannelse.

Lenke til kommentar
Som nevnt kan det også være musikksjangeren som er synderen. Spiller slik ka-dunk,dunka,dunka,ka-dunka musikk som jeg kaller det for. Noen kaller det også syremusikk.

 

Det er faktisk enorm forskjell på vanlig trance og psytrance (det du kaller syremusikk).

 

Se spoiler for eksempel.

 

 

 

DJ Tiesto (vanlig mainstream trance):

Se filmen hos Youtube

 

Infected Mushroom (PsyTrance):

Se filmen hos Youtube

 

 

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...