Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den i /etc/xdg.... er system wide. Det vil si at den gjelder alle brukere. Dersom du ikke har en i /home/user/.config/... så kan du kopiere den fra /etc og redigere som du ønsker, og går noe galt kan du bare slette den, så vil systemet falle tilbake til fila i /etc.

 

Skjønner! Da ble jeg plutselig litt klokere her :) Takker og bukker!

Lenke til kommentar

Er fortsatt strålende fornøyd med min A150, men er igjen spørsmål og problemer.

 

Er det mulig å endre batteriindikator? Skulle gjerne bare sett prosentantall i stedet for ikonet.

 

Videre kommer et litt mer alvorlig problem. Når PCen er på batteri, og med laveste skjermlysstyrke flimrer lyset ganske mye. Altså mengden lys endres i små "flikk". Noen som har vært borti problemet?

Lenke til kommentar
Heisann godtfolk! :D

Kommer til å kjøpe denne så fort lønninga kommer på konto, linux versjon, og kjøpe en WD 160GB ekstern harddisk, men fungerer den med linux? Hvis ikke, har dere tips til ekstern harddisk?

 

Og en ting til, kommer XP versjonen i blå? eller er det bare linux versjonen? har ikke sett XP versjonen i blå enda serru! :p

 

Den skal komme i blå.

 

Linpus ser ikke ut til å ha støtte for NTFS, men formatterer du til FAT32 burde det gå fint.

WinXP-versjonen kommer i blå og hvit (og i tre andre farger som jeg har til gode å se her til lands). Disken kommer såvidt jeg husker, formattert med FAT32, jeg var nødt å formattere til NTFS for å få innpå filer over 4 GB :)

Lenke til kommentar

Et lite innlegg fra Z-maskinen (eh ikke helt:p) på ferie:

 

Fikk min eksterne mini-harddisk kun 1.5 døgn før jeg skulle dra på ferie, og det viste seg å være litt knapp tid til å "work out the kinks" med å innstallere XP på en ekstern USB (mildt sagt). "Ikke støttet" (offisielt), men flere skal ha fått det til.

 

Min tanke var å ha Linpus internt på SSD og XP på den eksterne. Men siden det tar 4 timers tid å innstallere XP(!! Bra det var unattended (mer eller mindre)), med derpå stor sannsynlighet av failure ved overføring til ekstern USB, rakk jeg ikke flere tester enn én..som ikke gikk,selvsagt. Denne andre XP-innstallasjonen lot jeg være.

 

Jeg fulgte denne guiden for å innstallere XP på Aspire'n, og oppdaget etterhvert at jeg bare kunne lage meg en egen liten partisjon på USB-disken istedenfor å bruke minnepinne (bare velg USB disk i PeToUSB.exe, går ikke det så formatér USB partisjonen først, noe som kan skje ved 2.gangs forsøk)

 

For å flytte XP over til USB fulgte jeg mer eller mindre denne guiden, men her ble det mye knoting, og ikke helt vellykket på første forsøk...

 

Jeg likte Linpus veldig bra, og vil nok knote mer med dual-boot-planen når jeg kommer hjem.

 

XP er jeg mer vant til, pluss har mer programmer som jeg klarer å innstallere offline:p Er btw tidvis online med lånt mobilt bredbånd nå, litt ustabilt. (EDGE er treeegt når den slår seg over til det.. )

 

Windows XP fungerer forholdsvis bra får man si, men et irritasjonsmoment er at den "henger" seg, 2-20+ sekunder av og til. Det merkelige er at prosesser som går virker allikevel, musikk og film blir ikke avbrutt eller hakkete, noe som jo er bra. Men hvis jeg f.eks. skriver, som i innlegget her, ser jeg ikke hva jeg skriver før etterpå. Gjør jeg for mange inputs, klikk med musa osv, står alt stille inntill den henter seg inn i igjen...irriterende. Kikker jeg på filer med windows utforster, er det en liten tålmodighetsprøve, ting popper ikke opp så raskt som man er vant til. Men tross alt vil jeg si at XP fungerer bra på SSD-disken. Slo av virtuellt minne da 1.5 gig holder til endel.

Noen som vet hvorfor dette skjer forrestn? Skulle jo gjerne hatt det fikset da.

 

Men alt i alt er jeg rett og slett veldig fornøyd med XP på A110 med SSD-disk. Veldig morsom maskin å ha med seg! Tar jeg ikke feil, synes jeg også fargene på film (media player classic og ffdshow codec) er bedre enn i VLC i linpus, vet ikke hva det kommer av. Kanskje bare synsing.. eller codec-forskjeller.

 

Enda et spm, noen som har forslag til et kart-program som kan koples opp mot en GPS? Prøvde Autoroute 2007, men den ville ha en helt bestemt GPS med 4700 (eller noe slikt) baud, mens den jeg har er en USB med COM-port-driver på 115200 baud.

Lenke til kommentar

ingen som vet noe om litt modding av aa1?

har nettopp satt inn litt ekstra ram i min og dama sin, det gikk rimelig greit, kjører selv Ubuntu 8.04.1 og må si ytelsen økte betrakelig.

Tenkte neste steg kanskje skulle bli å sette inn en HDD istedet for SSD'en som står i for øyeblikket. Den har utrolig treig skrive hastighet og er en smule for liten;) vært gøy med en vanlig HDD hvertfall over 80GB, noen som har peiling på hvor lett noe sånt er? skulle tro en 1.8" pata disk skulle passe men sliter med å komme over en, må vel bestilles fra utlandet? hvilken type er det som står i XP versjonen forresten?

En annen tanke var touch screen, jeg har sett mange har ordna touch screen på sin Asus EEE og størrelsen på skjermen er vel noenlunde lik?, så det er vel bare å finne en ledig slot i den interne usbkontrolleren. Hyl ut om noen har litt info om sånt:)

Lenke til kommentar

Hei,

har ett stort problem! Min idiotiske skole/hordaland fylkeskommune har en avtale med microsoft for å få rabatter på diverse programvare, og derfor har skolen/hordaland fylkeskommune, gjort slik at vi må ha Internet Explorer for å komme på internett! :no:

Ønsker ikke å installere IE på min A110, men dersom det ikke er andre utveier (enn å saksøke skolen), er det mulig å installere IE på den? I så fall hvordan?

 

Eller kanskje muligheter for å komme rundt problemet? Finner to trådløse nettverk på skolen, men for å koble til må vi ha IE, og da skrive brukernavn å passord.

Lenke til kommentar
Hei,

har ett stort problem! Min idiotiske skole/hordaland fylkeskommune har en avtale med microsoft for å få rabatter på diverse programvare, og derfor har skolen/hordaland fylkeskommune, gjort slik at vi må ha Internet Explorer for å komme på internett! :no:

Ønsker ikke å installere IE på min A110, men dersom det ikke er andre utveier (enn å saksøke skolen), er det mulig å installere IE på den? I så fall hvordan?

 

Eller kanskje muligheter for å komme rundt problemet? Finner to trådløse nettverk på skolen, men for å koble til må vi ha IE, og da skrive brukernavn å passord.

 

Det meste er mulig. Se om du kan bruke noe av dette:

http://www.wine-reviews.net/wine-reviews/b...h-bordeaux.html

Eller:

http://www.howtoforge.com/how-to-install-i...r-on-ubuntu8.04

Og:

http://www.tatanka.com.br/ies4linux/page/Main_Page

 

Synd med slike avtaler, spesielt siden offentlig sektor går inn på dette. Regjeringen skulle jo satse på åpne standarder og åpen kildekode.

Endret av egya
Lenke til kommentar

Det er vel ikke tilfeldigvis noen med A110 som går på UiO? Prøver å komme meg inn på det trådløse nettet her, men får det ikke til. Prøvde å se på guiden de har for å gjøre det i ubuntu, men det var lite hjelp. Kommer jeg ikke inn på nettet på skolen blir jeg nødt til å bytte til a150 :( Vil ikke måtte nedgradere til xp! hjelp!

Lenke til kommentar

4 uker(!) har det tatt MPX å ordne opp i rotet med den defekte maskinen jeg fikk :angry: Måtte nærmest true med Forbrukerombudet for å få pengene mine tilbake.

 

Nå har jeg bestilt ny One (fra ps.no denne gangen), krysser fingrene for at posten er raske med levering og at maskinen virker som den skal :wee:

Endret av lindakri
Lenke til kommentar

Hei! Vurderer å kjøpe enten MSI Wind eller Acer One. Har prøveskrevet tastaturet på Acer One i butikk, og syntes det var et greit og behagelig tastatur å skrive på. (ikke fått prøvd MSI Wind, siden det kun er nettbutikker som har tatt inn denne).

 

Men lurer på en ting - er det noen her som vet når Acer One kommer ut med samme spec's som Wind'en, dvs 1GB ram, 80gb (eller var det 120gb) harddisk og Windows XP?

 

Det skal nemlig komme ut en Acer One-modell med disse spec's, og ifølge Datakjeden så trodde de at det kommer med 6 cellers batteri. Kommer denne snart, tror jeg jeg like godt tar en Acer fremfor en Wind. Noen som vet tidspunkt?

 

(mulig noen har spurt om dette før, men orket ikke å bla gjennom over 90 sider)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...