Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

... Er det noen mulighet for å installere evolution på denne? ...

 

Jeg prøvde, men installasjonen gav konflikt med flere pakker. Jeg ville derfor ikke gå videre. Hvis du kan bruke Thunderbird og Sunbird eller Lightning, er det lett å installere på vanlig måte med yum.

 

Hm, får prøve meg frem og se.

 

Er det bare noe jeg gjør galt med yum, eller er ikke pakkebrønnen tilgjengelig i kveld?

 

En ting til: Hvordan får jeg tilgang til samba-ressurser i nettverket? Jeg ser ikke umiddelbart noen nettverks-browser? Og smb:// i adressefeltet på "My files" gir ikke noe resultat?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... Er det noen mulighet for å installere evolution på denne? ...

 

Jeg prøvde, men installasjonen gav konflikt med flere pakker. Jeg ville derfor ikke gå videre. Hvis du kan bruke Thunderbird og Sunbird eller Lightning, er det lett å installere på vanlig måte med yum.

 

Hm, får prøve meg frem og se.

 

Er det bare noe jeg gjør galt med yum, eller er ikke pakkebrønnen tilgjengelig i kveld?

 

En ting til: Hvordan får jeg tilgang til samba-ressurser i nettverket? Jeg ser ikke umiddelbart noen nettverks-browser? Og smb:// i adressefeltet på "My files" gir ikke noe resultat?

 

Jeg får heller ikke kontakt med pakkebrønnen i kveld, jeg skulle installere tk...

Lenke til kommentar
Vi selger den i Telekiosken. Som jeg skrev på forrige side, så solgte jeg et eks av A150 i går :)

 

Telekiosken i Bergen? Har dere flere blå A150 igjen? Pris? Om så kommer jeg innom på mandag og plukker opp en (forutsatt overkommelig pris, men er ganske små variasjoner på disse sakene)!

Lenke til kommentar

Orker ikke å bla meg gjennom 90 sider.....

 

Klarer ikke å koble meg til verken aMSN eller den innlagde msn-klienten, får ikke koblet til server elns med min A110?

Får heller ikke til å bruke LiveUpdate for å oppdatere maskinen... Hvorfor ikke? Fins det en link til en nettside elns der jeg kanskje kan få oppdateringene..?

Lenke til kommentar
Det går ann å søke, evt skjekke den siste siden. :)

 

Det har vært en protokollendring hos MSN, som gjør at klientene må oppdateres. LiveUpdate fungerer ikke fordi pakkebrønnen er nede. Du kan gå til http://www.amsn-project.net/ og laste ned nyeste versjon der, men den krever autopackage for innstalasjon. http://autopackage.org/

Kjøpte selv en Acer idag, og merket fort problemet med repo og at acerim og amsn ikke fungerte. Uansett, jeg skiftet bare mirror til selve Fedora og kjørte en

yum remove libpurple (breaker acerim, men for min del gjør det ikke noe da pidgin er bedre)
yum install pidgin

Lenke til kommentar

Veit noen åssen man kan få spilt av mpeg4-filmer på One? Må jeg laste ned et annet program? Hva slags filformater kan egentlig Media Master spille av? :hmm: Har div. videoer i MPEG4, divx, avi, wmv osv... Guide til dette ville vært kjempefint for meg og alle andre ukyndige som vil kunne spille av video... ;)

Lenke til kommentar
Vi selger den i Telekiosken. Som jeg skrev på forrige side, så solgte jeg et eks av A150 i går :)

 

Telekiosken i Bergen? Har dere flere blå A150 igjen? Pris? Om så kommer jeg innom på mandag og plukker opp en (forutsatt overkommelig pris, men er ganske små variasjoner på disse sakene)!

Det er klart, du vil finne den rimeligere på nettet. Prisen vår er likevel overkommelig, på 3999. Da vi stengte i går hadde vi (Bergen Storsenter) ett eks i hvit inne, ellers kan du få dem til å høre rundt på de andre butikkene våre i byen hva de har inne (eks. Galleriet).

 

edit: svestor, har du ikke VLC? Den kan jo spille av det meste. Last ned på http://www.videolan.org/vlc/ (evt med programinstallasjonstjenesten i Linux som jeg har glemt navnet på)

 

Jeg er skikkelig i stuss rundt denne maskinen selv, evt Asus eee. eee PC900 er jo billigere enn A110 tross dobbel ram og dobbel harddisk. Ulempen er jo den celeron-prossessoren på 900MHz som jeg anser som litt vel lite. Skal jeg ha noe sånt så må det vel bli A150. Jeg har allerede laptop med bedre speccs enn det der, men jeg starter bachelor dataingeniør på HiB snart og da er det enormt greit å ha en maskin som du kan slenge i sekken sammen med skolebøkene, med en egenvekt på under 1kg.

 

Forresten, en proff test på de forskjellige MID-maskinene ønskes av HW.no :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Vi selger den i Telekiosken. Som jeg skrev på forrige side, så solgte jeg et eks av A150 i går :)

 

Telekiosken i Bergen? Har dere flere blå A150 igjen? Pris? Om så kommer jeg innom på mandag og plukker opp en (forutsatt overkommelig pris, men er ganske små variasjoner på disse sakene)!

Det er klart, du vil finne den rimeligere på nettet. Prisen vår er likevel overkommelig, på 3999. Da vi stengte i går hadde vi (Bergen Storsenter) ett eks i hvit inne, ellers kan du få dem til å høre rundt på de andre butikkene våre i byen hva de har inne (eks. Galleriet).

 

edit: svestor, har du ikke VLC? Den kan jo spille av det meste. Last ned på http://www.videolan.org/vlc/ (evt med programinstallasjonstjenesten i Linux som jeg har glemt navnet på)

 

Jeg er skikkelig i stuss rundt denne maskinen selv, evt Asus eee. eee PC900 er jo billigere enn A110 tross dobbel ram og dobbel harddisk. Ulempen er jo den celeron-prossessoren på 900MHz som jeg anser som litt vel lite. Skal jeg ha noe sånt så må det vel bli A150. Jeg har allerede laptop med bedre speccs enn det der, men jeg starter bachelor dataingeniør på HiB snart og da er det enormt greit å ha en maskin som du kan slenge i sekken sammen med skolebøkene, med en egenvekt på under 1kg.

 

Forresten, en proff test på de forskjellige MID-maskinene ønskes av HW.no :)

 

Tar Telekiosken 3999kr? Fytterakkern. Er det ikke en ting telekiosken har nogenlunde ok priser på? De er desidert dyrest bestandig......

Lenke til kommentar
Jeg er skikkelig i stuss rundt denne maskinen selv, evt Asus eee. eee PC900 er jo billigere enn A110 tross dobbel ram og dobbel harddisk. Ulempen er jo den celeron-prossessoren på 900MHz som jeg anser som litt vel lite. Skal jeg ha noe sånt så må det vel bli A150. Jeg har allerede laptop med bedre speccs enn det der, men jeg starter bachelor dataingeniør på HiB snart og da er det enormt greit å ha en maskin som du kan slenge i sekken sammen med skolebøkene, med en egenvekt på under 1kg.

 

Celeron prosessoren på 900mhz er omtrent like rask som Atom prosessoren på 1600mhz, så det skulle i utgangspunktet ikke være noe problem med Asus Eee. Effekt forbruk forhold er derimot en stor fordel for Atom, selv skulle jeg gjerne byttet min Aspire One med Asus Eee men klarte ikke å vente til den kom... :(

Lenke til kommentar
En ting til: Hvordan får jeg tilgang til samba-ressurser i nettverket? Jeg ser ikke umiddelbart noen nettverks-browser? Og smb:// i adressefeltet på "My files" gir ikke noe resultat?

Det er mange måter å gjøre dette på, jeg foretrekker en gui hvor jeg kan klikke meg fram til nettverksressursen nesten som i windows og innstallerte pyNeighborhood med en guide jeg fant på internett, her oversatt til nyrsk:

 

Last ned pyNeighborhood-0.4.1.tar.bz2 til folderen /home/user/Downloads her:

http://pyneighborhood.sourceforge.net/

Start xterm: ALT-F2 og skriv xterm

Du må være root for å installere programmet

sudo su

Dersom du ikke allerede har gjordt dette:

Vi må installere make og gcc for å kompilere pyNeighborhood

yum install make

yum install gcc

 

Åpne pakken

cd /home/user/Downloads

tar -xvjf pyNeighborhood-0.4.1.tar.bz2

 

Gå inn i folderen

cd pyNeighborhood-0.4.1

 

Installere pyNeighborhood

./configure

make

make install

 

Endre rettigheter til mappen /mnt/lan for å få tilgang med brukeren "user" :

chown user.user /mnt/lan

 

Start pyNeighborhood

CTRL+F2 og skriv: pyNeighborhood

Endre følgende parametre :

Edit > Preferences > SMB > disable SMB

Edit > Preferences > CIFS > endre mount.cifs til sudo mount og umount.cifs til sudo umount

Edit > Preferences > Files manager > fjern xterm -e mc og legg til thunar

Edit > Preferences > General > skriv inn brukernavn og passord til en bruker som har tilgang til den delte ressursen.

 

Høyreklikk på GROUPS og velg SCAN så skal arbeidsgruppen din dukke opp. Når du finner en delt mappe høyreklikk og velg MOUNT.

Lenke til kommentar
Det er klart, du vil finne den rimeligere på nettet. Prisen vår er likevel overkommelig, på 3999. Da vi stengte i går hadde vi (Bergen Storsenter) ett eks i hvit inne, ellers kan du få dem til å høre rundt på de andre butikkene våre i byen hva de har inne (eks. Galleriet).

 

Jeg synes 4000 ikke hørtes ut som en veldig overkommelig pris, da venter jeg heller noen dager på den jeg har bestilt hos komplett, da til 3300,-.

 

Synes det er rart at telekiosken får seg til å ta så mye for denne maskinen, det jeg har merket på forskjellige nettbutikker (untatt meeter.no, men der virket prisen for god til å være sann) er at prisene varierer veldig lite, på alle disse små maskinene. Til og med expert var veldig billige på eee, 2600,- skulle vel de ha for den, eller muligens 2550,-.

 

Nei, jeg får bite i det sure eplet og vente til komplett får inn sitt parti varer!

Lenke til kommentar
Hvorfor vente noen dager for å kjøpe dyrt på komplett, når de har den på lager for 2985,- på xd.no - Sjelden jeg handler på komplett lenger, de har blitt for dyre. Og jeg begriper ikke at noen kjøper den på Telebutikken for 4000,-

 

Jeg er helt ening. Man får den for 1000kr mindre hjem i postkassa. Det er forøvrig telekiosken (ikke telebutikken) som er så dyre. Ser i alle produkter jeg har sett på prisguiden så er de dyrest eller en av de 3 dyreste.

 

Men må man ha den der og da er det jo bare å betale :) Finnes forøvrig andre steder som dataskjeden, digitalimpuls og datasjapper som man kan hentes også om man vil ha en på dagen. Komplett, netshop, PS, Mamoz har hentemuligheter. Flere også som jeg ikke nevner her.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...