Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Linpus ser ikke ut til å ha støtte for NTFS, men formatterer du til FAT32 burde det gå fint.

ntfs-3g finnes vel i pakkesystemet regner jeg med?

 

 

Stemmer det. ntfs-3g finnes og installeres på vanlig vis (sudo yum install ntfs-3g <enter>). Dette førte til at jeg kunne se og åpne filer fra disken, men ikke skrive til den. Mulig at det skyldes at jeg har laget eget passord for administrator, men om det samme problemet oppstår hos andre kan det løses på denne måte: Legge til denne setningen i fila /etc/fstab :

/dev/sdb1 /media/usbdisk auto rw,noauto,async,user 0 0

(sudo mousepad /etc/fstab <enter>, klipp ut herfra og lim inn på slutten. Lagre)

Lag også katalogen /media/usbdisk :

(sudo mkdir /media/usbdisk <enter>)

 

Da funket det som vanlig bruker å skrive til NTFS disk.

Endret av egya
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er hvordan du legger til snack(libsnack) som er et verktøy set for lyd, og trengs for mic og lyd overføring i msn. Er litt mye dill og dall, men man burde få det til. Holdt på en stund for å finne dette ut nå, så håper det er til hjelp for andre og :)

 

Legger til compiler og make først... (som root, su kommando). Dette er også hendige verktøy å ha senere for ting og tang man må compilere inn selv i linux.

 

yum install gcc

yum install make

 

(svar y (yes) på de spørsmål du får)

 

Så over til selve libsnack:

 

wget http://www.speech.kth.se/snack/dist/snack2.2.10.tar.gz

tar xvf snack2.2.10.tar.gz

cd snack2.2.10/unix

yum install tcl-devel tk-devel

./configure --with-tk=/usr/lib/ --with-tcl=/usr/lib/

make

sudo make install

 

Da trenger vi bare en liten symlink:

 

ln -s /lib/snack2.2/ /usr/share/tk8.4/snack2.2

 

I amsn åpner du amsn consol ved å tryke shift+ctrl+c og der skriver du inn: set ::auto_path

 

Da skal snack fungere med aMSN!

 

Kjør gjerne lyd og bilde settings under preferences->others etterpå for instillinger og kontroll at alt fungerer (i amsn om du lurte).

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Takk til alle dere som kommer med ulike guider.

Sliter fortsatt med å få FF3 til å spille nett TV fra NRK

Beskjed om manglende programvaretillegg video/x-ms-asf. Har søkt og

forsøkt mye, men uten resultat.Er dette et flashproblem? FF plugin?

 

Takk for tilbakemelding!

Kunne du ha prøvd om dette virker?

Last ned denne pakken: http://www9.mplayerhq.hu/MPlayer/releases/...0071007.tar.bz2

Pakk ut, f.eks. med:

tar -jvxf essentials*bz2 <enter>

Flytt innholdet til /usr/lib/codecs

sudo mv essential*/* /usr/lib/codecs <enter>

Start Firefox på nytt.

 

 

Dette kan også være det som skal til:

sudo ln -s /usr/lib/mozilla/plugins /home/user/.mozilla/plugins

Endret av egya
Lenke til kommentar

Hei

Jeg vil også si takk til alle Dere som har lagt ut guider og ellers svart meg når jeg har hatt problmer.

Jeg har fortsatt problem med å få installert firefox 3.0 norsk. Jeg har fulgte guiden og filen ligger i download mappa, jeg starter terminal fra samme mappe og prøver å pakke ut med den sier bare at filen ikke finnes..

Vel, jeg har i dag fått bekreftet fra MPX at de får XP maskin på lager i dag, har bestilt 3 stk, 1 til meg selv og et par på jobb.

Jeg er liker Linpusen ganske bra, men det skal bli bra med XP - skal primært ha maskin til kart for GPS bruk, - Garmin sine kart, samt som litt jobb og litt skriving og internett bruk. Ser at De fleste av Dere som har fått XP er fornøyd.

Hvis noen kan hjelpe meg å si hva jeg evnt. gjør feil med installasjon av Firefox ville det vært fin, det er faktisk det eneste jeg føler jeg mangler så lang. :new_woot:

Lenke til kommentar
Hei

Jeg vil også si takk til alle Dere som har lagt ut guider og ellers svart meg når jeg har hatt problmer.

Jeg har fortsatt problem med å få installert firefox 3.0 norsk. Jeg har fulgte guiden og filen ligger i download mappa, jeg starter terminal fra samme mappe og prøver å pakke ut med den sier bare at filen ikke finnes..

Vel, jeg har i dag fått bekreftet fra MPX at de får XP maskin på lager i dag, har bestilt 3 stk, 1 til meg selv og et par på jobb.

Jeg er liker Linpusen ganske bra, men det skal bli bra med XP - skal primært ha maskin til kart for GPS bruk, - Garmin sine kart, samt som litt jobb og litt skriving og internett bruk. Ser at De fleste av Dere som har fått XP er fornøyd.

Hvis noen kan hjelpe meg å si hva jeg evnt. gjør feil med installasjon av Firefox ville det vært fin, det er faktisk det eneste jeg føler jeg mangler så lang. :new_woot:

 

Prøv:

Åpne terminal

wget http://home.no.net/egya/firefox3

sudo sh firefox3

 

Gi gjerne tilbakemelding om det funket.

Endret av egya
Lenke til kommentar

Da har jeg hentet min Acer Aspire One A150 White hos Datakjeden :D

Første jeg gjorde var å share CD-romen på laptopen ved siden av å starte Vista installeren.. so far so good, holder på med filkopieringen :p

 

Edit:

FAIL, vista sa under expanding files at jeg hadde ett nettverksproblem og han måtte avbryte.

Mistenker allikevel at det var plata som hadde fått seg noen hakk, bruker en anna vista plate nå..

 

Edit2:

Var plata ja, installert og alt funker. Måtte bruke atheros xp driveren for å få fart på alr, men da fikk ivertfall wupdate tak i nettverksdriveren.

Systemet virker responsivt, har ikke forsøkt meg på å aktivere aero :p

Endret av rhemal
Lenke til kommentar
Hei

Jeg vil også si takk til alle Dere som har lagt ut guider og ellers svart meg når jeg har hatt problmer.

Jeg har fortsatt problem med å få installert firefox 3.0 norsk. Jeg har fulgte guiden og filen ligger i download mappa, jeg starter terminal fra samme mappe og prøver å pakke ut med den sier bare at filen ikke finnes..

Vel, jeg har i dag fått bekreftet fra MPX at de får XP maskin på lager i dag, har bestilt 3 stk, 1 til meg selv og et par på jobb.

Jeg er liker Linpusen ganske bra, men det skal bli bra med XP - skal primært ha maskin til kart for GPS bruk, - Garmin sine kart, samt som litt jobb og litt skriving og internett bruk. Ser at De fleste av Dere som har fått XP er fornøyd.

Hvis noen kan hjelpe meg å si hva jeg evnt. gjør feil med installasjon av Firefox ville det vært fin, det er faktisk det eneste jeg føler jeg mangler så lang. :new_woot:

 

Prøv:

Åpne terminal

wget http://home.no.net/egya/firefox3

sudo sh firefox3

 

Gi gjerne tilbakemelding om det funket.

 

Hei

Takk for hjelpen, det funket som bare det. Skal nå bare følge guiden for å få Firefox Iconet. :)

Lenke til kommentar
Kanskje jeg bør kjøpe XP versjonen, skjønner lite av dette :p

XP versjonen med 120 GB HDD bør vel være et greit kjøp?

 

Det er mulig du bare trenger å skrive "yum install ntfs-3g" + enter i et terminalvindu. Det er ikke så vanskelig ...

 

Ellers ble resten muligens litt klarere her: http://theragnaros.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=35

Takk for svar, tror nok jeg prøver meg med linux versjonen :D

Lenke til kommentar
Kanskje jeg bør kjøpe XP versjonen, skjønner lite av dette :p

XP versjonen med 120 GB HDD bør vel være et greit kjøp?

 

Det er mulig du bare trenger å skrive "yum install ntfs-3g" + enter i et terminalvindu. Det er ikke så vanskelig ...

 

Ellers ble resten muligens litt klarere her: http://theragnaros.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=35

Takk for svar, tror nok jeg prøver meg med linux versjonen :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...