Gå til innhold

Første USB 3.0-produktene på vei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser at noen her ikke ser noen praktisk nytteverdi av USB3, men her er forslag til noen bruksformål:

 

- Dockingstasjon til laptop.

Spesielt nyttig til mini/ultraportable med lite plass til eksterne porter.

Har ikke regnet på det, men antar at f.eks. datamengde for ekstern skjerm kan håndteres...

 

- USB til Ethernet adapter.

Hvis man f.eks. trenger flere nettverksporter på en laptop.

 

- Ekstern HDD.

Allerede nevnt av andre, og et absolutt must for ekstern SSD

 

- USB til SAS disker.

Her strekker definitivt ikke gamle USB2 til.

 

- Overføring mellom to datamaskiner.

Litt som den gang det var noe som het Laplink.

Selvfølgelig kan det samme løses med en Cross-Over Cable, men for mange sluttbrukere, blir det uforståelig.

 

- Overføring mellom HD videokamera og PC.

Kanskje en erstatter for Firewire (snufs)

Lenke til kommentar

@Nap

Hvis du snakker om krysset kabel (Cross-Over Cable), der to av parene er krysset i den ene enden av koblingen, så er jo det veldi gammeldags. Laptopen jeg kjøpte for en del år siden, 2005 eller 06 tenker jeg, støttet intern kryssing, og det gjør vel stort sett alle nettverkskort i dag, dessuten holder det at en av maskinene gjør det...

 

Men naturligvis, USB3-nettverk er hjertelig velkommen det, kan nok være mere praktisk dersom nettverksportene allerede er i bruk til f.eks. internett. Vet jo hvor tregt det KAN gå å kopiere over nettverket...

Lenke til kommentar

"- Overføring mellom to datamaskiner.

Litt som den gang det var noe som het Laplink.

Selvfølgelig kan det samme løses med en Cross-Over Cable, men for mange sluttbrukere, blir det uforståelig."

 

de fleste maskiner i dag trenger man ikke crossover cable, har ikke brukt en crossover over siden jeg koblet sammen 2 xboxer(rundt år 2004 eller lenger siden) uten om den konsollen så har det bare vært plug and play normal cat5e 1000Mb =D veldig fint i klasse rom etc for rask overføring av filer fra laptop til laptop, dagens tech er lenger frem en at vi trenger cross over eller usb 3.0 for direkte filoverføring fra pc til pc =P

Lenke til kommentar
Merk at Windows 7 ikke støtter USB 3.o-standarden.

 

Under Linux er selvfølgelig støtte allerede på plass (Linux Kernel 2.6.31).

 

Referanser (1 2 3)

 

Tror nok den støtten er på plass ganske snart, du.

 

Forøvrig har ikke Linux allverdens å skryte av på driversiden uansett. De støtter kanskje USB2, men halvparten av alle USB-greiene jeg har liggende fungerer ikke likevel. Webcams, eksterne lydkort og diverse USB-to-whatever adaptere fungerer sjelden. Det er i mange tilfeller ikke utviklerene sin feil, men resultatet er det samme uansett hvem man kan skylde på.

Lenke til kommentar

Har sett mye frem og tilbake her. Noen som nevnte at de ikke fikk makshastighet på usb fra før en gang, og at dette dermed ikke hjalp.

 

Når jeg overfører til min eksterne Passport harddisk tar ting mye lengre tid enn mellom interne harddisker hvertfall. Har alltid trodd dette var på grunn av at USB var en flaskehals.

 

Vil dette gjøre overføring til/fra eksterne harddisker mye raskere eller ikke?

Lenke til kommentar
USB 3.0 er forsåvidt spennende i seg selv, men vil etterhvert PC-er få inngang for f.eks. MicroUSB?

 

Per nå har teknologien utviklet seg såpass siden USB-portens fødsel at vi ser 16GB-minnekort, bluetooth-sendere og mer som begrenses i minimumsstørrelse pga portens størrelse. Micro-USB minnepenner osv. vil også kunne kobles til mobiler.

Noen som har litt mer utfyllende tanker rundt det jeg skrev her? Er det bare jeg som ser problematikken i at USB-kontakten er fysisk stor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...