Gå til innhold

Studenter velger bort informatikk


Anbefalte innlegg

Outsourcing av drift og forflytning av driftspersonell har foregått siden tidlig 90 tall og er ikke noe nytt fenomen i Norge. Det er også "big business" i Norge i dag. Det samme med å leie serverkraft i haller eller plass til egne servere i haller. Det samme også med at bedrifter i større grad har fjernet egne servere og beveget seg over til BSP/ASP drift. Alt dette har pågått med svingninger i minst 10 år.

 

Ingen ting av dette er nytt og har ikke fjernet behovet for folk i bransjen. Det som har vært noe mer nytt de siste 5 årene (omtrentlig) er outsourcing av helpdesk, utvikling, prosjektstyring osv. til Asia og Øst-Europa. Men når vi ser på de outsourcing trendene som har vært ser vi alltid at man finner nye områder hvor det er behov for menneskene i Norge. Noen faller ut i bunn selvfølgelig men det er uansett en sunn sak for bransjen.

 

Det som også har skjedd mye nå siste årene er type "SaaS" hvor applikasjoner også tas ut av allerede outsourcede og helhetlige BSP/ASP løsninger og kjøres som eks. MS tester ut med Microsoft Office via web direkte fra produsenten av applikasjonen.

 

Jeg tror nok behovet for driftspersonell, med unntak av de som driver med sikkerhet, vil falle kraftig de neste ti årene. Jeg sitter jo selv å implementerer virtualisering og titter på cloud. Det er klart at om ikke lenge så kan du kjøpe ferdige datasenter på boks eller bare leie et. Da trenger du IKT folk til å legge inn brukere, aktivere applikasjoner, flytte arbeidsstasjoner, fikse kopimaskina osv. og ikke så mye mer.

 

Det du nevner her er allerede i stor grad virkeligheten i dag. Men det kreves mye kompetanse og ressurser i bakkant av disse datacenterne og applikasjonsløsningene. Det vi også ser er en økende grad av ferdige applikasjonssentre hvor du selv via web installerer funksjonaliteten du ønsker. Spesielt har vi sett en sterk økning av dette innen Portal og Publiseringsløsninger. Det kommer også sterkt innen CRM etc. Assistanse trenger du kun når det oppstår problemer i de allerede ferdige nettløsningene, samt kursing i løsninger du bruker etc. Cloud løsninger bygger bare videre på dette og eksisterende virtualiseringsløsninger etc.

 

EDIT:

Forferdelig rotete innlegg med huller i bauger og kanter, men får bare være slik akkurat nå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke sjokkert, gikk selv ett år Informatikk i fjor -- det var faktisk over 67% frafall etter jul. Og for å gjøre vondt verre, skulle studiet "omlegges" etter sommeren, ergo legges ned. Tydelig at det er ingen eller svært liten satsning på Informatikk for tiden, er tross alt ting som Sport Management som er mye viktigere

:whistle:

 

Forøvrig morsomt hvordan Kai Olsen som forøvrig var foreleser på min skole, nå har blitt intervjuet om emnet. Selvfølgelig mister man studenter når studiet er dårlig lagt opp og skolene åpenbart viser at de strengt talt gir lang f' i Informatikk. Det handler ikke om manglende interesse fra studentene, men heller manglende satsning fra skolene. Noe som naturligvis fører til at færre studenter ønsker å studere Informatikk.

Lenke til kommentar

Dette har alltid vært et krav og er forholdsvis normalt for alle som bedriver konslulentbasert virksomhet de 16 årene jeg har vært i bransjen. De aller fleste som driver konsulentvirksomhet mot kunder må mestre god kundebehandling, skape tillitsforhold, gode relasjoner, føre god dialog, selge løsninger, se potensiale osv. De rene selgerne jobber ofte isolert med de store kontraktene mens konsulenter sørger for alt annet salg. Når jeg holdt på som mest som teknisk rådgiver og konsulent var det ikke uvanlig at jeg solgte inn varierte utstyr for rundt 300.000,- og over til kun en kunde i en budsjettmåned. Ovenpå dette kommer alt arbeidet man selger inn som hører med. Man hadde også gjerne ansvaret for en god del kunder og holdt prosesser gående hos alle til enhver tid. Altså, man selger mye som konsulent på en måned. Man driver hele tiden en utvikling av miljøene sammen med kunden.

 

Konsulenter har ofte kundeansvar og med det følger resten.

 

Disse "nerdetype" konsulentene uten kundeforståelse er en myte. Det er dog mulig at "nerdetypene" du tenker på er utviklere som så og si aldri har noe direkte med kundene å gjøre. Dermed er det en ikke-sak.

 

 

EDIT:

En annen stor misforståelse og uting i bransjen er at man ofte tror de glatteste konsulenten som kommer i dress uansett hva slags arbeid de skal utføre og har høy cigarføring på firmafester er de beste kundekontaktene og innehar høyest EQ. Kundene foretrekker tvertimot ofte de "vanlige" konsulenten som er i stand til å "cut trough the crap" og levere essensen og realitetene klart og tydelig.

 

 

Pralinaen:

Disse tingene du nevner er også nevnt opp og ned i mente i alle år, og man begynner noen ganger å lure på om folk ikke følger med i hva som faktisk foregår i bransjen. Dvs. rekrutteringsbyråer som tror dette er et nytt fokus og nye krav til konsulenter hvert eneste år. Man ser også dette fokuset til stadighet i rekrutteringsannonser i den grad at man irriterer seg over dem. Eksempler som "Vi krever at våre konsulenter har et liv" og videre i den stilen. Direkte latterlige vinklinger.

 

Det er ikke noe nytt, det har alltid vært slik.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nå tror jeg ikke at folk på VGS velger videre studier ut i fra deres inntrykk av arbeidsmiljøet i bransjen, da de i liten grad har dette/tenker på det, men de burde i hvert fall være klare over at de går til en relativt krevende arbeidshverdag, hvor tighte leveransefrister og perioder med overtid heller er regelen enn unntaket.

Endret av Saftis
Lenke til kommentar
Idag og fremover vil det trolig bli større behov for såkalte selgende IT konsulenter. Nerder uten sosial antenne er med andre ord for lengst på vei ut. Kundeforståelse, virkelig forstå hva kunden ønsker og med dette se potensiale hos kunder vil øke fremover, tror jeg.

med andre ord, ut med tskjorter, inn med smørsleik og dressjakke...

Lenke til kommentar
Idag og fremover vil det trolig bli større behov for såkalte selgende IT konsulenter. Nerder uten sosial antenne er med andre ord for lengst på vei ut. Kundeforståelse, virkelig forstå hva kunden ønsker og med dette se potensiale hos kunder vil øke fremover, tror jeg.

 

Kva hjelper det når kunden framleis ikkje får det som ønskjes? Uten nerden får kunden heller ikkje eit skikkeleg produkt :cool:

Endret av siDDIs
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

jeg tror man må skille på rene informatikk linjer (som egentlig er Computer Science) og "praktiske" linjer som anvendt datat teknologi. Informatikk er veien å gå dersom du vil bli en utvikler, og du BØR ha ett naturlig talent for det når du vet att outsourcing er fremtiden.

 

En annen ting er det att det mangler trainee programmer eller "Work Placement" under studiene i Norge. I UK er det mye mer vanlig å ha work placement under studiene, noe som gir verdifull erfaring når man kommer ut i det virkelige liv. Dette kan øke kontakten med næringslivet.

 

I det virkelige liv hjelper det også lite å kunne om teknologier som "Token ring" som man ofte fortsatt lærer på skolen. Problemet er att her er det produkter som gjelder, og bransjen spør etter folk som har jobbet med spesifikke produkter. Antall år med spesifikke produkter, og ikke hvilken grad du har. (med noen unntak). Graden er bare ett utgangspunkt for basis kunnskap, som produktene er basert på/bygger på. Problemet er også att det kommer nye produkter hele tiden, og skoler har ikke ressurser til annet enn å lære deg basis kunnskapen. Sertifiseringer som går mot produkter er også etterspurt. Men uten erfaring, er sertifiseringer igjen ikke så mye verdt. Dette er en felle som man fort kan gå i. Det er etter (mitt synspunkt) helt bortkastet å ta 3 år med anvendt datateknologi når du ender opp som helpdesk. Da kunne du heller ha gått 3 år på BI. (Det er kun ment som eksempel).

 

I tillegg så handler alt om å spare penger. Så en kombinasjon med økonomi fag/ledelse eller MBA kan nok være nyttig for da ser man "helheten", dvs. hvordan hele bedriften tenker og ikke bare hvordan IT avdelingen tenker. Verden er mye større enn bare IT, men fortsatt avhengig av noe som de tar for "gitt" og kanskje undervurderer.

 

Hovedregelen om att erfaring vil kompensere for manglende utdanning kommer også til å gjelde i fremtiden.

Endret av cspace
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...