Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av Ferrari 348


Ulrik91

Anbefalte innlegg

Det er ikke lov til å kjøpe prøveskilt for å slippe å registrere bilen. Husker også at det var en sak i VG for en stund tilbake om en som vurderte å kjøpe seg ny bil, og kjøpte prøveskilt til bilen for noen dager og tok med seg noen kamerater på hytta. På veien ble han stoppa og fikk ei klekkelig bot.

Her fant jeg saken. Bota var riktig nok ikke så klekkelig som jeg mente å huske.

 

du har ikke lov til å ha passasjerer eller kjøre om natta.

Les regelverket istedetfor vg artikler før du uttaler deg

 

 

Det er ikke lov til å kjøpe prøveskilt for å slippe å registrere bilen.
håper du ser at denne setningen ikke gir NOEN mening

Så det jeg sakset fra Statens Vegvesen sine hjemmesider er ikke regler? Prøveskiltene gjelder dessuten fra midnatt til midnatt, så kanskje er det du som bør lese reglene? Hvis du må ha det inn med teskje så står det hos Lovdata her.

 

Hvorfor gir ikke den setningen noe mening? Det er mange som momser inn sportsbiler og kjører disse på prøveskilt fremfor å betale store summer i engangsavgift, men det er altså ulovlig dersom kjøreturen ikke har noen hensikt.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kanskje greit å ta med at man kan ha (og skal vel?) ha med passasjere® og/eller gods om det er nødvendig for testing av ting på bilen..

F.eks etter senking kan det være greit å få sjekket at det ikke subber med full oppakning, og kanskje et par stykker i baksete :)

 

Det sto vel noe om det i den artikkelen, men skumleste den bare, så husker ikke hva det sto..

Lenke til kommentar

Som det stod i det jeg linka til, så har man ikke lov til å ha med noe mer enn det som er nødvendig for kjøringens art, og da må man ha fått en spesiell tillatelse.

 

Bruk av prøvekjennemerke til ordinær transport av personer og gods er ikke tillatt med mindre det medbringes spesiell tillatelse utstedt av regionvegkontoret.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Da kom det nye regler, som er mye vanskeligere å følge (alle biler som er produsert etter datoen som jeg ikke husker må følge disse), derfor er det mye lettere hvis du velger en før 1971.

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar

Status oppdatering:

 

Nå har jeg vært i kontakt med Autostrada og de sier at jeg vil få hjelp av Ferrarieksperten deres når jeg har blitt mer konkret. Altså når jeg har skaffa litt mer penger.

Jeg har også snakka med en kar som har veldig mye erfaring når det gjelder import, sportsbiler og kombinasjonen. Han er en god venn av Vegard Hauk som driver Hauk-motors som da kan hjelpe meg med å få importert en bil fra Tyskland eller USA.

Jeg har hørt at det eneste som er forskjellig fra europeisk standard fra amerikansk er fjernlysa og hvis jeg er uheldig; beltene. Så det er altså ikke så veldig stress å bruke en amerikansk en her i Norge.

 

Så nå begynner jeg å havne på rett spor. Nå må jeg bare jobbe masse og spare masse så får tiden vise om jeg går for en 308 eller 348.

Foreløpig har jeg den informasjonen jeg trenger. Jeg kommer igjen til å oppta diskusjoner i denne tråda når tida nærmer seg kjøp. Altså om litt over ett år.

Jeg setter veldig pris på alle som har brukt tida så til å hjelpe og si sine meninger!

 

 

Takk alle sammen!

 

/U

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei igjen!

 

Jeg har tenkt en del de siste dagene og vurderer følgene:

Ta opp et lån, kjøpe Ferrari denne sessongen, selge den på slutten av sessongen.

Jeg har nå en startkapital på 130.000 som gjør at dette prosjektet ikke er urealistisk.

Jeg trenger da et lån på ca. 270.000 kroner for å få kjøpt 348n. Å låne penger til en bil på denne måten kan høres veldig risikabelt ut, men i og emd at jeg abre skal ha den denne sommeren synker den ikke i pris og jeg kan da tilbakebetale lånet etter salg.

Jeg har satt opp følgene problemstillinger til prosjektet:

 

1. Lån

- sikring

- rente

- tilbakebetling

2. forsikring

- pappa, med under 23 som sjåfør

- betale pr. mnd

3. Kjøp

- Import?

4. Bruksutgifter

- bensin

- vedlikehold

- avgifter

- garasje

5. Salg

 

noen somhar flere problemer eller "underproblemer" jeg har oversett?

 

De tre første punktene er mest vesntlige før kjøpet. Er det noen av dere som har erfaring på noen av disse områdene og har tips til hva jeg bør og absolutt ikke bør gjøre?

 

 

Med vennlig hilsen

Ulrik

Endret av Ulrik91
Lenke til kommentar

Greit nok at en Ferrari kanskje ikke synker like mye i pris som en annen mer normal bil, men jeg tror ikke du skal ta utgangspunkt i at du "ikke taper penger" på å ha den en hel sommersesong. Dette er ikke biler som du får solgt over natta mest sannsynlig, så du bør ta høyde for at du sitter med bilen lenger enn du hadde planlagt.

 

Har du sjekket med banker at du i det hele tatt får lov til å låne penger til dette? Det er ikke sikkert at de ser på det å låne ut penger til en Ferrari til en under 23 år som et vanlig billån.

Lenke til kommentar

jeg har grovt regna på det å regner med å tape rundt 50-70.000 på den.

 

Jeg har ikke vært i kontakt med bank end, men jeg vil da tro at så lenge jeg har sikring på lånet i en reel verdi (huset til foreldra mine) så bør jeg få lån uansett?

Endret av Ulrik91
Lenke til kommentar

jeg har grovt regna på det å regner med å tape rundt 50-70.000 på den.

 

Jeg har ikke vært i kontakt med bank enda.

 

Foreslår at du tar kontakt med en bank før du spinner mer på tankene om å kjøpe deg en Ferrari i så ung alder - det kan være at drømmene dine blir knust allerede der. Bankene er blitt strengere på utlån nå de siste årene, og det kan godt være at de ikke vil finansiere et økonomisk skudd i egen fot. Det er viktig at du kan dokumentere at du kan betjene lånet, og husk at bankene som regel tar høyde for verre scenarioer i sine beregninger enn det du selv gjør.

 

Edit: ser du la til et spørsmål så jeg kan prøve å svare deg på det også.

 

Sikkerhet er bare en liten del av regnestykket, betjeningsevne er også veldig viktig. Ingen banker vil at du skal låne deg i hjel uansett hvor mye sikkerhet du har. Det er ingenting som heter "jeg får lån uansett" i bankens øyne.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

Jeg ser den så absolutt.

Er det sånn at alle banker følger den samme normen når det gjelder hvem de er villige til å låne bort til eller er det sånn at jeg kan høre med en annen bank om den første ikke er villig?

 

Det er jo mennesker som sitter og behandler lånesøknadene, så du må ikke gi opp om du nødvendigvis ikke får tilslag på første forsøk.

 

Jeg tror det eneste som kan fungere for deg er at dine foreldre stiller sikkerhet i sin bolig og eventuelt stiller som medlånetagere også. Jeg tviler veldig på at noen seriøse banker vil gi en 18-åring billån til en å kjøpe en gammel Ferrari.

 

Nok en gang må jeg få presisere at jeg ser på dette kjøpet som ren, skjær idioti. Kjøp deg heller en leilighet.

Lenke til kommentar

Har du sjekket angående forsikring enda? Selvom den står på faren din og du som bruker er under 23 år så kan det bli rimelig dyrt...

 

Var selv i vurderingsfasen for en E36 M3 på din alder. Jeg fikk et startbeløp på 80.000,- av foreldrene mine som motivasjon til å gjennomføre vidregående skolen etter en stygg brannulykke jeg var med i. Jobbet opp resten slik at kapitalen var i boks. (250.000,- +) Men når det kom til stykket så ble forsikring litt i det meste laget for meg foreløpig.

 

Tok til fornuft og bygger bonus nå i håp om at jeg kan kjøpe meg en E36 eller E46 M3 om forhåpentligvis et par år.

 

Jeg anbefaler deg også å evt. utsette planene dine. Om dette virkelig er drømmebilen så klarer du å vente noen år. Da kan du kanskje beholde bilen, isteden for å bare kjøre den en sesong.

Endret av EvenL
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har et lignende spareprosjekt, bortsett fra at horisonten er ca. fem år, og at jeg ikke har låst meg til en bestemt bilmodell. Men Ferrari 348 er en av dem jeg vurderer. Jeg tror ikke det kan være særlig mye verditap å snakke om på en 20 år gammel bil - kanskje den allerede er i ferd med å stige i verdi.

 

Uansett lønner det seg vel å gjøre en god del undersøkelser før selve kjøpet, f.eks. på ferrarichat.com. Når det gjelder 348 har jeg inntrykk av at de tidlige utgavene ble stresset gjennom produksjon hos fabrikken, noe som førte til en del barnesykdommer. Generelt ble bilene forbedret for hvert produksjonsår, så 1994-modellen skulle være det ideelle valget.

 

Her er i alle fall noen omtaler jeg har kommet over fra egen research:

 

"The 348 was a great car when it debuted in '89. Most US and European magazine articles heaped praise upon another on this car. As soon as the 355 came, however, the 348 became a stepchild. The 355 is vastly better, no doubt, but one must compare a car with its contemporaries. Drive a 512 TR, Lotus Esprit S4(or even the V8), and especially a Diablo, and you will agree that the 348 was a leader in its time in terms of quality, comfort, and ergonomics. The 911 turbos of the early nineties were beasts to drive and had terrible ergonomics. For around 55K, a good example of a 348 is a great buy. It still looks exotic and can run with most current sports cars. I owned a 348ts for 6 years and recently upgraded to a 355 spider F1. At times I miss the raw feel of the 348. The 355 is a superior car, but not in every single way."

 

"You wouldn’t have to survey many Ferrari guys to find one who thought the 348 was the worst car Ferrari ever made. They would tell you about horrible maintenance issues, terrifying handling issues, uninspiring styling, and lackluster performance. Except for the styling, which is subjective, they would be wrong on all points."

 

"Out of all the modern V8 Ferraris, this one is the most visceral from the cockpit. The engine is much more mechanical sounding than the 355 and 360, you can actually hear the valvetrain and everything. We managed to spin this car at Mosport just driving around leisurely, the back-end is definitely a little spooky."

 

"En Ferrari 348 er nok det desidert sportsligste jeg har kjørt noen gang. Hverken BMW Z4, Porsche Boxster, Maxda MX-5 eller lignende slike i utgangspunktet veldig sportslige biler - de kan ikke måle seg mot Ferraris billigmodell på det området."

 

"I believe that most bugs, alternator/electric issues, maybe some manifold problems should be worked out of the well-maintained 348's by now. Much of the 348's nasty reputation has been perpetuated by Luca's comments and magazine write-ups from the early 90's. Get the Forza buyer's guide if you are pursuing a Ferrari."

 

"I think the service cost stories of Ferraris tend to be overblown. I acknowledge that if you're uncomfortable doing anything on a car yourself, getting all scheduled maintenance done at a Ferrari dealer could be costly. However, as with other marques there are independent shops that do good work for reasonable prices. I do much of my own maintenance and while dealer parts prices tend to be high there are several independents that are quite fair. TRutlands for example."

Endret av djlord
Lenke til kommentar

Jeg ville tro det aller største problempunktet blir å selge bilen igjen etterpå. Folk er vel litt mer skeptiske til å kjøpe dyr sportsbil nå etter den renta og nedgangen generelt vi har hatt, så du kan fort risikere å bli sittende en stund med bilen.. MEN hvis du ikke MÅ ha pengene tilbake fort, så kan du jo avskilte bilen og vente 6-12 måneder ekstra for å få solgt bilen. Såvidt jeg har lagt merke til, så virker det som om de holder seg forholdsvis stabilt i pris såfremst det er et god eksemplar.

 

Du har ikke vurdert en 308 veteran da? Da er plutselig ting veldig annereldes siden forsikring gjerne er langt lavere, samt at jeg ser for meg de er langt lettere å selge - rett og slett pga veteranstatus.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har kommet i kontakt med firmaet http://www.tjauto.no/ Vi har hatt et par lengre telefonsamtaler og de har skikkerlig peiling på hva de driver med. Det som var utgangspunktet var at jeg fortalte om et tilbud je ghadde fått på en 308 gts veteran som ble tilbudt ferdigimportert til meg for under 250k. Dette ble jeg sterkt fraråda av tjauto fordi at den ville være i forferdelig stand og jeg ville mest sannsynlig ikke få solgt den.

Han sa at for å få et ok eksemplar måtte jeg opp til over 300k og da syns jeg det er bedre å ta opp et litt større lån og kjøpe en 348ts til ca. 420k hvilket de kan importere for meg.

De har samarbeidspartnere i hele europa og er nå på leting etter min 348 i Italia, Tyskland og Sveits. Markede for en 348 i god stand er kjempestor i Norge disse orda (de har har blitt solgt etter et par uker på finn og nå er ingen til salgs!) Dette gjør så jeg mest sannsynlig får solgt den lett til høsten eventuelt solgt den litt dyrere til neste vår.

tjauto kan også hjelpe meg med finans og har kontakt med et forsikringsselskap som kan skaffe meg forsikring på rundt 10k i året!

 

Jeg regner med å ha bilen min om ikke veldig mange ukene nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...