Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av Ferrari 348


Ulrik91

Anbefalte innlegg

Hovedregelen for slike superbiler er at man ikke skal spørre seg selv om man har råd til en, derimot om man har plass i garasjen til enda en. Dette er DYRE biler, kjøp deg heller en helt grei bil til 100k, og bruk resten av pengene på leilighet og damer! ;)

nå er ikke 348 en superbil heller da, men en sportsbil.

superbiler er mer McLaren F1, Ferrari Enzo osv...

 

Såpass vet jeg, men når man er 17 er alle Ferrarier superbiler. :p Jeg tok bare forbehold i alderen når jeg kalte den for en superbil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Såpass vet jeg, men når man er 17 er alle Ferrarier superbiler. :p Jeg tok bare forbehold i alderen når jeg kalte den for en superbil.

 

spørs på hvilken 17-åring man spør da, hadde du spurt meg når jeg var 17 ville jeg fortsatt svart sportsbil.

men, jeg hadde aldri noe normalt syn på biler på den alderen heller, kjørte dyre biler en god stund før den tid :p

ikke i trafikk(er bare dumt å kjøre bil uten førerkort i trafikk), men andre steder, max 6mnd gamle biler...

 

uansett, kall en spade for en spade og en 348 for en kjip ferrari, selv om han bare er 17 år. bilen blir ikke noe fetere selv om han ikke har noe erfaring.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564
Det spørs jo også hvor mange eksemplarer det er av bilen i Norge. ev bekjent av meg kjøpt en ferrari engang, husker ikke type. Han begynte å betale 9000 i forsikring, noe han syntes var billig. Så var det EN annen som vraka samme type bil, da hoppa forsikringa til rundt 35,000 neste år.

 

Ouch

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

Jeg vil bare si til ulrik91 at skjønner hvordan dette er.

Men er nok en svært dårlig ide og kjøpe en 348 med så lite bil erfaring.

Jeg vet hva jeg snakker om.kjøpte meg en 348 da jeg var 25 år,trodde jeg visste 100% hva jeg hadde i vente.

Etter å ha vert innom Bmw M535,M5,M3 og porsche 964 turbo.

Men for å si den sånn så er ferrari noe for seg selv.

Min bil hadde gått 34000 km dette var i 2003. Bilen var i god stand og ting fungerte egentlig over forventning.

Var på gatebil og koste med skikkelig.

Men som det er med ferrari så dukker det alltid opp noe og jeg bruke ca 40 000kr på min bil i løpet av 2 sesonger,da var jeg faktisk grise heldig. for etter register reim bytte som jeg fekk en meget god pris på 28000!!(noe som MÅ gjøres hvert 2 år) fekk jeg mye problemer med bilen. på grunn av alder og lite bruk. som alle ferrarier lider av,så begynte diverse tetninger i toppene å lekke. detter resulterte i at motoren måtte total renoveres til 100 000 pluss mva.

Dette gjekk heldigvis på ferraris verksted garanti! fekk litt hetta etter dette og gleden forsvant litt på en måte.

For når en vet at et enkelt havari enten det er gir kasse eller noe annet koster minst 50 000,så blir det litt trist.

Noe som kan garanteres vil skje viss man bruker bilen over tid.

Solgte derfor bilen og kjøpte med en E46 M3,dette ble kjedelig så nå har jeg en porsche 996 GT3.

Uten tvil den beste bilen jeg har hatt til dags dato,men for all del Ferrari handler ikke om fornuft men om følelser!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

He igjen folkens. Har vert en del fraværende. Ser at det har vært kjempe mye aktivitet her og det er utrolig bra at folk tar seg tid :)

I morgen kommer jeg til å sette av et par timer så jeg kan svare aboslutt alle på spørmål og forhåpentligvis finne en løsning til utgansproblemet :)

 

takker masse for engasement alle sammen!

Lenke til kommentar

Så mye nyttig å relevant informasjon fordelt på alle brukeres innlegg! trodde ikke så mange hadde kunnskap om menet. Anyways. Dette er et basic sammendrag av ting jeg har fått med meg til nå:

- Ikke kjøp Ferrari 348 (eller Ferrari generelt) pga. uberegnelige kostnader, forsikringspriser og lignende.

- Forsikring kan koste rundt 50k i året i mitt tilfelle

- vedlikehold kan komme på alt fra 20 - 100 k gjennomsnittelig for en sesong.

 

Det er veldig bra at jeg får denne informasjonen av folk som kan det. Som jeg antageligvis har nevn er ikke jeg noen mekanikker eller spesielt bilbegava på noen mulig måte så jeg viste ikke hvor mye denne måtte påkostes i etterkant.

Jeg så det sto et forslag om å leie en Ferrari i noen mnd. dette synes jeg er ganske lurt. Jeg for tilfredstilt noen av behova mine (ikke mitt mål om å eie Ferrari, men mange andre). Er det noen som veit om dette lar seg gjøre? Har sjekka litt på nettet å finner ikke noen slike alternativer her i Norge?

 

Når det gjelder økonomien min... Jeg fikk høre av et par folk at jeg er bortskjemt. Jeg tar dette selvfølgelig ikke personlig siden ingen av dere kjenner meg og må derfor bare dømme ut fra det dere leser. Jeg vil ikke påstå at jeg er bortskjemt eller rikmannsunge. Pappa kjører en polo 07 modell for å si det sånn... Jeg får overhode ikke noen form for økonomisk støtte av noen. (med mindre noen gir meg en vunnet lottokupong;)

Jeg har en evne til å tjene penger og spare de. Mens de andre jevnaldrende bruker penger i kantina, fylla ol. lar jeg være :)

Det hele starta første dagen på sommerjobben min (hvor jeg var søppel og mattebærer for et matterenseri). Dette var en jævlig jobb for å si det mildt. Jeg så på veggen et bilde av et trommesett hvor det sto: "Husk trommesettet!!!!!". Dette var da motivasjonen til en av kollegene mine. Jeg likte ideen og begynte å filosofere litt rundt det. Så bestemte jeg meg for Ferrari.

Denne sommeren tjente jeg 82k og det eneste som holdt meg på beina og fremdeles gjør det er Ferrarien min. For den betrakter jeg som min. Jeg er så sinnsykt skråsikker på at jeg faktisk klarer å spare opp til den ved bein har jobbing, litt smutthull i regelverker og heftig sparing.

Ferrarien er derfor et symbol og ikon for meg. Symbol på at jeg klarer alt jeg bestemmer meg for å klare. Det handler ikke så mye om Ferrarien som bil å gjøre.

Derfor er jeg villig til å gå usannsynlig langt for å få dette til å fungere. Jeg er villig til å tape 100k på den Ferrarien den sesongen for penger for meg nå er enten brøkdelsferrari eller felger, ratt, dørhandtak av Ferrari.

 

Som jeg nå skjønner kreves det veldig mye mere enn 400k for å kunne ha en Ferrari den sesongen. Det kan bli et problem. Men hvis du har en Ferrari til en verdi av 400k uten å ha tatt opp lån bør det vel være lett å ta opp et kortvarig lån til eventuelle reparasjoner? (jeg kan argumentere med at jeg snart skal selge bilen.)

For alle som har foreslått andre bilmerker setter jeg pris for brydderiet, men utelukker alt som ikke heter Ferrari for jeg driter jo egentlig i bilen i seg selv så ikke prøv å snakke meg ut av det. Men som nevnt; ”jeg skal ikke komme å si i 2011 at jeg ikke blei advart”. Jeg kan i aller verste fall degradere 348n min til en 308, men det er aller siste utvei.

Tilbake til hovedproblemet mitt:

- Forsikring. Jeg hører noen si at forsikringsselskap har krav om å forsikre alle typer bil. Kan flere bekrefte denne informasjonen eventuelt linke til lov? Da kan jeg skvise ut en pris av de selskapene som nekter.

Jeg har fått et tips om at gjensidige har bra forsikringstilbud når det gjelder Ferrari. Jeg kommer til å kontakte de så fort jeg har tid.

Foreldra mine er venner med eier av Autostrada og jeg har da sendt han en mail om tips ang. Forsikring og lignende og venter på svar. Jeg kjenner også en tidligere 355 eier jeg tenker og få litt erfaringer fra.

- Det jeg er avhengig av er å få solgt den unna ganske fort. Jeg kommer antageligvis å legge den ut for salg kun uker etter jeg har kjøpt den, for salg av 348 skjer ikke vær dag ser jeg. Hvor lang tid kan jeg regne med at det vil ta å få solgt den? Eventuelt hvor mye må jeg gå ned i pris for at den vil selges fort?

 

Dette blei en veldig lang post. Skal oppdatere meg på denne tråda oftere framover så dere slipper å lese sånne überlange poster igjen

 

Digger dere folkens!

/Ulrik

Lenke til kommentar

Tror ikke mange har lest første posten din

 

"Det jeg lurer på er om det kan lønne seg å starte en bedrift for å kunne importere den billigere inn til Norge. Jeg er ikke sikker på hvordan de regelene fungerer. Er det noen her som har erfaring på det området? eventuelt, hvor problematisk vil det være å starte et firma for kunn å kjøpe bil?"

 

Hvordan folk tolket dette til : "Burde jeg kjøpe ferrarien? Og hvor mye er forsikringen på? Er jeg bortskjemt?"

Er for meg en gåte, men men.

 

 

Her er en ganske omfattende side om Bruktimport ifra Tyskland.

 

http://www.tyskland.org/index_import.htm

 

Oppstart av egen bedrift: Gå til NAV, de kan hjelpe deg med de fleste av spørsmålene dine. Gjerne si at du har en idê som du kanskje vil sette til live, og vil gjerne ha informasjon om hvordan du skal gå fram.

 

Det kan absolutt lønne seg å kjøpe importbil, og du har veldig god tid til research så dette får du nok til:)

 

Din far vil jo sikkert være behjelpelig også når han vet hvor innstillt du er.

 

Lykke til! Ferrari 348 er en nydelig bil

Lenke til kommentar

Har sett litt på bilimport fra linken din!

Veldig interessant indeed. Men jeg har trukket konklusjonen (foreløpig) at det er litt for riski og importere en bil fra tyskland med så liten erfaring som jeg har (=0). Derfor har jeg sjekka med en kar som driver og importerer sportsbiler som hobbyjobb for ”småpenger” fra USA. Han skal ha 20.000kr for absolutt hele jobben fra jeg peker ut noen biler på ebay til han drar til USA, kontrollerer de og finner den beste og sender den hjem og fikser alt papirarbeidet. Den store fordelene her er også det at han plukker ut bilen med hans ekspertise og at han har forsikringer som tar seg av uhell under transport og lignende.

 

Jeg har også kontaktet et par folk jeg kjenner med Ferrarierfaring som har resultert i at en av de stakk til autostrada og har fiksa et møte med eieren av Autostrada og meg når han kommer tilbake fra foretningsreise.

 

Jeg har også tenkt litt på egenhand:

Med mindre jeg finner en god løsning på forsikringsproblemet på 348en vurderer jeg sterkt å gå over til en 308 som blir importer med tidligere nevnt importør. Denne er en veteran og vil derfor være utrolig mye billigere å importere, forsikre og you name it + at det er en billigere bil i seg selv. Den er riktig nok ikke en bil av samme ”klasse” som 348n men det er jo tross alt en Ferrari.

 

Hvis jeg går for 308n synker budsjettet på prosjektet betraktelig. Derfor kan jeg enten velge å:

1. Kjøpe meg en midlertidig bil nå. Hovedfokuset på dette bilkjøpe blir da at bilen skal være:

 

A) Tøff. Type Mustang, Corevette, Porsche tøff. IKKE type 240, BMW, Merchedes, golf tøff.

B) Økonomisk fornuftig. Den skal ikke tape seg noe særlig i verdi etter ett års forbruk. Derfor tenkte jeg kanskje å satse på en veteranmuskelbil for de synker ikke noe særlig i verdi TROR jeg (noen andre innspill?). Den skal da også være billig å forsikre, avgifter og lignende.

C) Kan kjøre året rundt i alle forhold.

D) Trenger ikke mekk for jeg klarer ikke mekke og kjenner ingen som kan

E) Budsjettet blir på rundt 100.000kroner (eller mindre; mindre investert, mindre risk) som jeg ser på som investert IKKE tapt. For de penga trenger jeg til Rarrin ;)

Noen som har litt mer peiling på hva slags bil dette kan være?

 

2. Kjøpe 308n fortere og ha den lengre.

Det er jo litt moro og kunne si til barnebarna at førstegangsbilen var en Ferrari :p

 

Nå begynner planene å gå mere i box her. Igjen setter jeg veldig pris på all relevant info!!

 

Hilsen Ulrik :)

Lenke til kommentar
Har sett litt på bilimport fra linken din!

Veldig interessant indeed. Men jeg har trukket konklusjonen (foreløpig) at det er litt for riski og importere en bil fra tyskland med så liten erfaring som jeg har (=0). Derfor har jeg sjekka med en kar som driver og importerer sportsbiler som hobbyjobb for ”småpenger” fra USA. Han skal ha 20.000kr for absolutt hele jobben fra jeg peker ut noen biler på ebay til han drar til USA, kontrollerer de og finner den beste og sender den hjem og fikser alt papirarbeidet. Den store fordelene her er også det at han plukker ut bilen med hans ekspertise og at han har forsikringer som tar seg av uhell under transport og lignende.

 

Jeg har også kontaktet et par folk jeg kjenner med Ferrarierfaring som har resultert i at en av de stakk til autostrada og har fiksa et møte med eieren av Autostrada og meg når han kommer tilbake fra foretningsreise.

 

Jeg har også tenkt litt på egenhand:

Med mindre jeg finner en god løsning på forsikringsproblemet på 348en vurderer jeg sterkt å gå over til en 308 som blir importer med tidligere nevnt importør. Denne er en veteran og vil derfor være utrolig mye billigere å importere, forsikre og you name it + at det er en billigere bil i seg selv. Den er riktig nok ikke en bil av samme ”klasse” som 348n men det er jo tross alt en Ferrari.

 

Hvis jeg går for 308n synker budsjettet på prosjektet betraktelig. Derfor kan jeg enten velge å:

1. Kjøpe meg en midlertidig bil nå. Hovedfokuset på dette bilkjøpe blir da at bilen skal være:

 

A) Tøff. Type Mustang, Corevette, Porsche tøff. IKKE type 240, BMW, Merchedes, golf tøff.

B) Økonomisk fornuftig. Den skal ikke tape seg noe særlig i verdi etter ett års forbruk. Derfor tenkte jeg kanskje å satse på en veteranmuskelbil for de synker ikke noe særlig i verdi TROR jeg (noen andre innspill?). Den skal da også være billig å forsikre, avgifter og lignende.

C) Kan kjøre året rundt i alle forhold.

D) Trenger ikke mekk for jeg klarer ikke mekke og kjenner ingen som kan

E) Budsjettet blir på rundt 100.000kroner (eller mindre; mindre investert, mindre risk) som jeg ser på som investert IKKE tapt. For de penga trenger jeg til Rarrin ;)

Noen som har litt mer peiling på hva slags bil dette kan være?

 

2. Kjøpe 308n fortere og ha den lengre.

Det er jo litt moro og kunne si til barnebarna at førstegangsbilen var en Ferrari :p

 

Nå begynner planene å gå mere i box her. Igjen setter jeg veldig pris på all relevant info!!

 

Hilsen Ulrik :)

 

 

"Veteranmuskelbil" går ikke godt sammen med punkt C, D og E.

Lenke til kommentar

Hvis det går med B kan jeg jo kjøre om vinteren for Der er det jo stort sett fører det kommer an på? D er et problem. Jeg har sett slike biler på finn innafor budsjettet. (er de da i spess. dårøig stand?)

 

Fikk tips om at Porsche 944 takler kjøring året rundt. Prisen på den ligger på 30-100.000kr

Er dette en bil som stiller resten av krava?

Lenke til kommentar

Veteranbiler må du som regel passe godt på.. De kjører allerede på over tid og vil derfor trenge litt ekstra oppsyn. Du kan selvfølgelig finne en som er tatt var på av en entusiast, men spørs om han vil selge til deg da han trolig ønsker at bilen skal leve videre og bli tatt vare på.

 

Når du snakker om muskelbiler, er ikke de noe optimale på vinterstid med tanke på bakhjulstrekk og masse hester. Men det kan gå! ;) Og en muskel bil er ikke økonomisk! Høyt forbruk på mila, tvilsomt så billig i avgifter eller forsikring.

Lenke til kommentar
Hvis det går med B kan jeg jo kjøre om vinteren for Der er det jo stort sett fører det kommer an på? D er et problem. Jeg har sett slike biler på finn innafor budsjettet. (er de da i spess. dårøig stand?)

 

Fikk tips om at Porsche 944 takler kjøring året rundt. Prisen på den ligger på 30-100.000kr

Er dette en bil som stiller resten av krava?

 

Vel, nå er ikke Porsche 944 det første jeg tenker på når du sier "veteranmuskelbil". Du kan lese litt her:

 

http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/index.htm?md=305

 

Uansett tullete bil å kjøpe til vinterbruk spør du meg. Du kommer garantert til å dra av veien. Videre er ikke 944 veteran enda. i 2012 kan du kanskje klare å finne en veteran.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

Fra det dere har skrevet går jeg litt bort fra veteranbil (tanken var at en bil som har levd i 30 år klarer ett år til uten å synke veldig i pris).

Jeg var litt drøy da jeg definerte "muskelbil". Tenker på en sportslig bil som er litt uvanlig og har en over gjennomsnitslig fet motor uavhengig av merke og produkasjonsår, MEN avhengig av punktene ABCDE.

 

Jeg har delevis fått fiksa en bensinsponsoravtale så det skal ikke medregnes.

 

Grunnen til at jeg valgte den Porscha var fordi kjærlerærenren min som er ekstremporscheentusiast anbefalte den. og sa den var brukbar året rundt. og fordi jeg liker design og motoren holder.

Lenke til kommentar
Fra det dere har skrevet går jeg litt bort fra veteranbil (tanken var at en bil som har levd i 30 år klarer ett år til uten å synke veldig i pris).

Jeg var litt drøy da jeg definerte "muskelbil". Tenker på en sportslig bil som er litt uvanlig og har en over gjennomsnitslig fet motor uavhengig av merke og produkasjonsår, MEN avhengig av punktene ABCDE.

 

Jeg har delevis fått fiksa en bensinsponsoravtale så det skal ikke medregnes.

 

Grunnen til at jeg valgte den Porscha var fordi kjærlerærenren min som er ekstremporscheentusiast anbefalte den. og sa den var brukbar året rundt. og fordi jeg liker design og motoren holder.

 

Bensinssponsoravtale? Hvem i alle dager gidder å sponse en privatperson med bensin? 944 er stygg som juling, som om du liker design er vel kanskje ikke en bil fra 1982- veien å gå. Videre er i hvert fall alle 944'ene jeg finner på finn.no bare 163-HK versjonen, altså ikke akkurat noen supersprek bil.

 

Det virker for meg som at bilplanene dine er veldig lite gjennomtenkte og at du "velger en bil" fordi kjørelæreren din anbefaler den bekrefter jo dette. Nå vet jeg ikke hvor i landet du holder til, men som regel kan det være lurt å tenke på at på vinteren er det glatt, det blir køer med en gang det kommer litt snø og generelt så er det vanskeligere fremkommelighet enn på sommerstid. At du derfor som førstereis skal sette deg bak rattet på en Porsche på vinterstid fordi denne er "en veteranmuskelbil" som du sier forteller meg at du har null peiling på bil og bilkjøring generelt. Hadde jeg vært deg ville jeg tenkt meg om nøye både én, ti og hundre ganger før jeg i det hele tatt vurderte både Porsche som vinterbil og ikke minst en Ferrari 348 (hallo?) som "førstebil". Å kjøpe en Ferrari 348 i en alder av 18 år er økonomisk selvmord, og jeg kan garantere at du vil angre som en hund den dagen du kræsjer / får forsikringspremien i posten / skal selge bilen igjen. Lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke peiling på bil. Det har jeg gjentatt igjen og igjen og ogjen... Det er derfor jeg spør om folk som har peiling på bil sine meninger. bra du engasjerer deg Sluquet men ro ned tona di.

 

Grunnen til at jeg refererte til kjørelærerns råd er fordi han har peiling, jeg har ikke. 173HK tilfredstiller behoved mitt med renter og designsmak har mer mer med bilsmak og gjøre enn å ha peiling, derfor kan jeg si at designet er fett. Jeg har ikke kjøpt denne bilen. Jeg spurte kun om hva folk som har peiling på bil syntes om den i forhold til mine behov. Kom med et bedre forslag istede for å rakke ned på mine da vel!

 

Bil planene mine ER lite gjennomtenkte når det kommer til delen hvor det gjelder å ha peiling på bil. Det er derfor jeg er her og snakker med dere som har peiling for Guds skyld!

 

 

den bmwen var sinnsykt fet. men er nok bittelitt for dyr til å være "ventekjerre" er jeg redd :p

Lenke til kommentar
Så masse kjipe nyheter :(

 

Er det no grense på hvor mange ganger man kan kjøre med prøveskilter i fx. 6 mnder? :p

 

tror ikke det. Men det er et helvetes slit. Ta inn en fra tyskland og ha det som godværsbil med prøveskilter så enten selger du eller sparer på den til du blir eldre og stinn av gronk.

 

Lykke til :)

 

(348 er en av favorittene mine hos F)

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...