Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

JBOD? Det var vel ikke helt det vi mente du skulle bruke mtp singeldisk på raid... Mener å ha lest at du får AHCI/NCQ med nonmember raid på Nvidia også, så her er det bare å prøve igjen, eller.no :whistle:

Er det ikke mulig å forklare prossesen til en som ikke er så godt kjent med SSD?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

JBOD? Det var vel ikke helt det vi mente du skulle bruke mtp singeldisk på raid... Mener å ha lest at du får AHCI/NCQ med nonmember raid på Nvidia også, så her er det bare å prøve igjen, eller.no :whistle:

Er det ikke mulig å forklare prossesen til en som ikke er så godt kjent med SSD?

 

Foreslår at du tar et par skjermbilder med mobilen for de valgene du har tilgjengelig i BIOS, de fleste av oss bruker Intel-chipset på hovedkortene. Jeg har forsøkt å finne fram bilder fra nvidia BIOS innstillinger, men ser ut til at det ikke er så veldig mange bilder der ute. Så mitt forslag er at du tar noen bilder av de innstillingene du har til rådighet så kan vi forsøke å guide deg :)

 

Dette er det nærmeste bilde jeg har klart å finne til nå, og her var det ikke mye å gå etter: http://img.neoseeker.com/v_image.php?type=article&articleid=2086&image=2

 

Frank

Endret av frank_jarle
Lenke til kommentar

JBOD? Det var vel ikke helt det vi mente du skulle bruke mtp singeldisk på raid... Mener å ha lest at du får AHCI/NCQ med nonmember raid på Nvidia også, så her er det bare å prøve igjen, eller.no :whistle:

Er det ikke mulig å forklare prossesen til en som ikke er så godt kjent med SSD?

 

Foreslår at du tar et par skjermbilder med mobilen for de valgene du har tilgjengelig i BIOS, de fleste av oss bruker Intel-chipset på hovedkortene. Jeg har forsøkt å finne fram bilder fra nvidia BIOS innstillinger, men ser ut til at det ikke er så veldig mange bilder der ute. Så mitt forslag er at du tar noen bilder av de innstillingene du har til rådighet så kan vi forsøke å guide deg :)

 

Dette er det nærmeste bilde jeg har klart å finne til nå, og her var det ikke mye å gå etter: http://img.neoseeker.com/v_image.php?type=article&articleid=2086&image=2

 

Frank

Her legger jeg ved bilder av BIOS og RAID-settings.

 

På det første bildet har jeg enabled RAID-4 (det står disabled, men tok med feil bilde)

 

For dere som ikke vet hva jeg sliter med, så har jeg dårlig resultat med min Intel X25-M 80GB G2. Jeg kjører et chipset som ikke støtter AHCI, så jeg kjører IDE. Har blitt fortalt å sette den i RAID, og dette gjorde jeg, men med dårligere ytelse. Fikk da beskjed om å poste bilder av settingsene, så jeg kan velge riktig innstillinger.

 

Så her kan dere se:

 

Beklager dårlige bilder, mamma sitt mobilkamera :)

post-99049-1270918929,8382_thumb.jpg

post-99049-1270918936,9049_thumb.jpg

post-99049-1270918945,5922_thumb.jpg

post-99049-1270918952,4664_thumb.jpg

Endret av EspenFe
Lenke til kommentar

Oppsummering 8KB stripe size.

 

post-137664-1270921086,0039_thumb.jpg post-137664-1270921092,2891_thumb.jpg

 

post-137664-1270921108,6349_thumb.png post-137664-1270921117,548_thumb.png

 

post-137664-1270921134,6246_thumb.jpg

 

rr ca 60.000 iops

rw ca 19.400 iops

workstation ca 19.800 iops

 

Vantage ble som sagt på 79406 som er rimelig bra for 2R0.

 

winsat

C:\Windows\system32>winsat disk

...

> Disk Sequential 64.0 Read 454.16 MB/s 7.9

> Disk Random 16.0 Read 388.35 MB/s 7.9

> Responsiveness: Average IO Rate 1.32 ms/IO 7.7

> Responsiveness: Grouped IOs 12.36 units 6.7

> Responsiveness: Long IOs 5.15 units 7.7

> Responsiveness: Overall 63.71 units 6.9

> Responsiveness: PenaltyFactor 0.0

> Disk Sequential 64.0 Write 87.40 MB/s 6.3

> Average Read Time with Sequential Writes 0.736 ms 7.8

> Latency: 95th Percentile 2.864 ms 7.1

> Latency: Maximum 3.593 ms 7.9

> Average Read Time with Random Writes 0.740 ms 7.9

> Total Run Time 00:01:05.41

 

Er faktisk spent på hva 4KB vil gi.

Lenke til kommentar

@EspenFe:

 

Du skulle sette den i Raid modus i bios, du skulle ikke gå inn i NV Raid biosen å sette opp raid, det er jo singeldisk. Den skal altså komme opp som "Ikke Medlem" eller "Nonmember" eller noe i den duren. Slett "Raidet" fullstendig, la den stå i Raid modus i bios, og ikke gå inn i raidbiosen. Kjør så Win7 setup, og du har gjort det du kan....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

@Anvil:

Noen bedring i Vantage med 8kb stripe Anvil? Når jeg testet 8 og 4kb striper, så var det ikke noe mer å hente på disse målt mot 16kb, men begynner å bli en stund siden jeg testet... Du skulle tatt en test av IOMeter med 8-16-32-64kb Random R/W QD#3-32 med både 4kb, 8kb og 16kb stripe, for å se om IOPS på disse hevet seg slik som 64kb filer gjør med 32kb striper med lavere QD, og for å se om man taper noe på de litt større filene som 32/64kb når man kjører de to minste stripene...

 

Er det betydelig IOPS å hente på 4/8kb stripe på 8-16kb liler på lav QD, så har man jo funnet ut noe nyttig..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

@EspenFe:

 

Du skulle sette den i Raid modus i bios, du skulle ikke gå inn i NV Raid biosen å sette opp raid, det er jo singeldisk. Den skal altså komme opp som "Ikke Medlem" eller "Nonmember" eller noe i den duren. Slett "Raidet" fullstendig, la den stå i Raid modus i bios, og ikke gå inn i raidbiosen. Kjør så Win7 setup, og du har gjort det du kan....

Så det du sier her at jeg bare skal enable raid for Sata4? (SSD'en er koblet til sata4) Så jeg skal formatere også?

Lenke til kommentar

@EspenFe:

 

Du skulle sette den i Raid modus i bios, du skulle ikke gå inn i NV Raid biosen å sette opp raid, det er jo singeldisk. Den skal altså komme opp som "Ikke Medlem" eller "Nonmember" eller noe i den duren. Slett "Raidet" fullstendig, la den stå i Raid modus i bios, og ikke gå inn i raidbiosen. Kjør så Win7 setup, og du har gjort det du kan....

Så det du sier her at jeg bare skal enable raid for Sata4? (SSD'en er koblet til sata4) Så jeg skal formatere også?

 

Ja! Så en HDDErase, og legg inn Win7 å la den sette alignment/offset selv og den tar en quick format automatisk, så ser vi om NCQ virker på Raid mode på Nforce... Dette er da slik det anbefales av folk som har testet dette på disse hovedkortene....

 

Editert...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Sannsynligheten for at du får 02HA eller 02HD er svært stor, omløpshastigheten på disse er stor. (begge har TRIM)

 

02HD er siste kjente FW, du bør oppgradere til denne, FW kan avleses på merkelappen på SSD'en oppe til høyre.

Oppgradering er rimelig kjapt og enkelt dersom du er litt bevandret i bios.

 

1) last ned ISO fra Intel.

2) brenn til CD

3) boot på CD'en. (IDE mode i bios)

4) oppdateringen skjer etter at du har bekreftet at du har lest diverse...

5) bytt til raid mode, og sett opp raid i raid-bios

6) Installer OS

Lenke til kommentar

Nei, det er rimelig enkelt.

 

Gå inn i raid bios og definer raidet, du kan selvsagt velge en annen stripe size enn standard. (som er 128KB)

 

32-64KB er en grei mellomting men man kan utmerket gå enda litt ned.

 

Det eneste jeg pleier å gjøre etter at OS er inne er å

- endre pagefile til 1024KB eller skru den helt av, avhengig av programvare og minne i maskinen.

- skru av System Protection. (forhindrer masse skriving til "disk" men medfører selvsagt noen ulemper dersom ting går galt)

- fjerne hibernation (frigjør diskplass hvis man ikke trenger hvilemodus)

 

Ellers er det ikke noe jeg kommer på som er et must.

Lenke til kommentar

Oppsummering 8KB stripe size.

<...>

rr ca 60.000 iops

rw ca 19.400 iops

workstation ca 19.800 iops

 

Vantage ble som sagt på 79406 som er rimelig bra for 2R0.

 

<...>

 

Er faktisk spent på hva 4KB vil gi.

Jeg har vært litt opptatt i helga, la først merke til dette nå. Fine tall!

 

Bare så jeg ikke misforstår noe her, er disse tallene med 2x x25-M 80GB? Og fra ICH10R med WBC skrudd av? Hvilken driver?

 

Jeg er spent på å se tall senere om du har mulighet for å poste tall for slike oppsett med stripe 4KB til 128KB, så vi kan få satt opp noen fine grafer.

Det enkleste er vell å kjøre OS fra en singel SSD, og så benche RAIDet og bytte stripe så det hele kan gjøres uten å re-image mange ganger.

 

Hvilke settings hadde du på 3R0 og 4R0 som er i førsteposten på 1. og 2. plass anvil?

 

 

Jeg har også en siste forespørsel i samme slengen for Nizzen, har du mulighet til å teste IOmeter oppsettene i førsteposten med ca 20GB IOmeter fil og kanskje lenger runtime, for å minimere utslaget av cache? 150K IOPS random write fra 7x SSDer som klarer ca 3K hver gir bare èn konklusjon, og det er cache. Om cache fortsatt klarer å booste resultatet med ca 20GB testfil (5x cache?) og 1 minutt runtime så vil det si mer om kontrolleren enn om den gir 150K 4KB random write (og read for den saks skyld) med en testfil som får plass i cachen.

Basert på 7x vertex blir IOPS uten inspill fra cache: ca 105K les og 20K skriv.

Lenke til kommentar

Siden jeg har vært litt inaktiv mtp benching kommer det noe nytt fra meg her.

IOmeter tall for 2R0 Mtron 7025 fra SB650, configer fra bunn av førsteposten.

Random read:

post-163450-1271052227,2701_thumb.png

 

Random write:

post-163450-1271052243,3568_thumb.png

 

Workstation:

post-163450-1271052259,6686_thumb.png

 

Resultat filene:

Mtron IOmeter.zip

 

Dette kommer jo ikke med i listene, men kan kanskje listes under "*Top 5 Indilinx/Samsung/Jmicron 2 stk. SSD Raid0*".

Der er det forresten bare listet en oppføring. Siden mine ikke er "Indilinx/Samsung/Jmicron" kunne det kanskje renames til "mindre brukte SSDer" eller "andre SSDer"?

 

 

Ha i bakhodet at disse ble kjøpt august 2008, og ble sluppet på markedet i slutten av 2007, så å sammenligne de med C300, Sandforce, eller til og med Barefoot og Intel, blir en skjev sammenligning. SB650 trekker sansynligvis også noe ned ift ICH10R.

 

en annen sak å tenke på også er (4KB) random read på lav QD med disse:

post-163450-1271053560,3959_thumb.png

De er SLC og har veldig koselig accesstime på random read :)

 

EDIT: 4KB random write er ikke så forferdelig som QD64 får det til å se ut heller.

post-163450-1271054082,718_thumb.png

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

 

Bare så jeg ikke misforstår noe her, er disse tallene med 2x x25-M 80GB? Og fra ICH10R med WBC skrudd av? Hvilken driver?

 

 

2R0 X25-V og da er det OS på dem, IRST 9.6 driveren blir lagt inn under installering av W7.

 

Jeg har lagt inn tallene i Excel og da jeg skulle legge inn 8KB (iometer) fant jeg en god del avvik som jeg må finne ut av, 4 og 16KB tallene var rimelig greie.

Med unntak av Vantage er alle tallene uten wbc, jeg legger ikke inn IRST før jeg kjører den.

 

Jeg justerte også tiden ned på exp2 configen til 18 sekunder + 2 sek, det tar for lang tid med 70 runder :) à 30sek.

 

Jeg trodde tallene skulle synke når man kjørte som OS men det er ikke store tegn til dette, mulig det påvirkes litt av et forstørret spare area.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Hvordan i @$#" klarte du nesten 80K i PCMV HDD med 2x x25-V? Anand fikk 38K, og en fyr på XS fikk 74K med 3R0 16KB stripe (55K med 3R0 128KB stripe). Om jeg ikke husker feil fikk du 48-49K med 2R0 x25-V, enten 32KB eller 16KB stripe.

 

EDIT: det er helt greit å redusere tiden på exp2 configen når man ikke har kontroller med cache. helt ned til 10sec runtime 1 sec ramp burde gå fint.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...