Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Manuell TRIM på G1??? Det er ingen TRIM på G1, manuell eller auto.... Og, uansett trenger du kun driveren, ikke kontrollpanelet...

 

TRIM blir ikke automatisk disablet med Intel driver, den slapp bare ikke igjennom TRIM kommandoen, før v9.6 kom....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Nei for søtten. Jeg må ha trodd på julenissen og helt glemt at G1 ikke har Trim, huff glem alt det der ja :).

 

Men jeg sjekker om det er noen nye firmwares for G1 og G2, like greit å oppgradere dem når jeg først skal reinstallere alt. (tatt backups).

 

Men dvs. at 9.6 driveren lar Trim skje automatisk? Det er jo fint selv om jeg ikke får nytte av det før det også støtter Raid0. Blir spennende å se om jeg får noen ytelsesøkning på 2x160G2 med å gå fra MS raid til ICH10 raid.

 

Skal uansett kjøre litt HDDErase action, men det slipper jeg vel om jeg firmware oppgraderer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ah, forståelig at man ikke iler til for å gjøre arbeid på nytt. Man kan bli oppgitt av slikt huff.

 

 

EDIT:

Wow det var morro å installere Windows 7 Pro 64-bit på Intel SSD igjen, og fra USB minnepine. Jeg gjorde dog den klassiske tabben ved å la HDMI være tilkoblet og kastet bort en halvtime med krøll på det, men tok ny installasjon med den utkoblet og da gikk det raskt og greit.

 

Men wow. Jeg gikk nå fra OS og boot på HDD til Intel SSD og uten noen optimaliseringer merker man enorm forskjell. Forstår meg ikke på folk som ikke merker noe.

 

Men da blir det et par dager med optimaliseringe, konfigurasjoner, installasjoner, restoring og masse dill hvorpå jeg til slutt tar en Acronis image + hdderase + image restore når jeg annser meg som ferdig for å få freshet opp SSDen igjen. (G1 uten trim).

 

2x160G2 (prog/spill) satt jeg opp i med 32KB stripesize for Raid0. Eller var det 64KB jeg burde valgt? Og er det 4096 jeg burde velge på AUS for NTFS eller er default greit? Litt rusten merker jeg hehe. Kan gjøre om dette før jeg evt. begynner å installere noe i morgen.

 

Og hmm, hva er siste option rom for intel ich10r? Jeg så jeg har 8.9.1023 som du mekket for meg før jul en gang ourasi :). Noen vits å oppgradere den også?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

32kb stripe er helt ok og gir bedre ytelse på filer helt ned til 64kb, IOPS er marginalt lavere enn 128kb stripe, men det ville jeg ikke brydd meg om i det hele tatt.. Om du mener AUS er clustersize, la den stå på default. Din ROM er siste for X58, det er noen nyere, men de virker ikke på X58, kun på P55 o.l..

Lenke til kommentar

Takk Ourasi :thumbup:

 

Dæven, 60 oppdateringer i windows update gitt på et blunk i alle ledd. Dette er jo helt rått. :ph34r:

Ok Anvil, da kan jeg sette den ned til 16 om jeg har valget. Så ut som 32 var minste, sjekker.

 

EDIT:

Jeg kunne velge helt ned ti 4kB stripesize ja så da valgte jeg 16kB. Men jøjje, dette er som å få en helt ny PC ennå en gang. Jeg får vel kanskje benche litt på arrayet for morro skyld i morgen. Da tas natta.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Anvil, har du testet 8KB og 4KB stripe? Og hvordan fungerer det i PCmark vantage i forhold til 16, 32, 64, 128KB?

Jeg har sett tall for 16, 32, 64, 128KB stripe for 3R0 x25-V fra ICH10R (mener på det var hhv 74K, 72K, 65K, 55K). 2R0 x25-V mener jeg på var ca 48K på 16KB stripe og 35-38K på 128KB stripe.

 

Om du ikke har testet det, er du interresert i å teste det? Det ville passet fint inn på PCMV HDD score tråden du har startet på XS også.

Lenke til kommentar

Forøvrig kom jeg til å tenke litt på om jeg skal kjøpe meg 2x40V og bruke som OS fremfor 1x80G1, så kan sistnevnte evt. få hoppe over i en laptot utover våren.

 

Vil 2x40V gi ennå bedre ytelse? Eller er det slik at jeg burde kjøre 3x40V for å få særlig god ytelse? Kan jo være litt kjedelig om jeg må bruke 5 av 6 tilgjengelige porter på ICH10R kun til SSD, men jeg vurderer å sette inn et gammelt 8ports LSI SATA300 Raid adapter og kjøre alle HDDene på den fremfor ICH10. HDDene vil hovedsaklig brukes til backup, multimediafiler og den slags og vil gjøre seg godt i Raid5 på den kontrolleren.

 

En av årsakene til at jeg kom til å tenke på det er at jeg gjerne vil ha støtte for Trim når det endelig også kommer for Raid.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

2R0 x25-V yter opp til ca 2/3 høyere enn èn x25-M, mindre enn det ved veldig lav QD (under 4-6) for random small block eller hovedsaklig sekvensiell skriv.

 

Jeg ville nesten heller vurdert å få tak i en brukt G1 til noe redusert pris (alså under G2 pris) og kjøre to av de i RAID-0, siden TRIM da ikke blir relevant uansett. Kjører du 2R0 x25-M G1 80GB med 16KB stripe (og muligens litt ekstra spare area?) blir det kos for OS. 450-500MB/s les, 60-70K IOPS les, ~160MB/s skriv og 20-30K IOPS skriv.

 

EDIT: ca 1500kr på en x25-M (om du finner en til rundt den prisen eller lavere) til kan du sansynligvis tåle å skrive av på 2-3 år. De kan også være greie å gi videre til svakere maskiner og gi de nytt liv (enten egne eller kjentfolks) om et par år når du kan kjøpe en ny SSD til 2000kr som makser SATA 6Gbps (størrelsen blir da uvisst).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Hei. Har hatt problem med min nye SSD (Intel X25-M 80GB G2) i det siste. Har en egen tråd på forumet om det, der det ble sagt at jeg har elendig ytelse på min SSD.

 

Jeg kjører nå IDE, fordi at chipsettet mitt ikke støtter AHCI. Har fått beskjed om å skifte til RAID og skal gjøre dette når jeg kommer hjem.

 

Jeg legger ved AS SSD Benchmarktest her nå med IDE, så kan jeg legge ved en i RAID senere når jeg er hjemme fra skolen.

 

Er det virkelig SÅ elendig?

post-99049-1270799359,3267_thumb.png

Endret av EspenFe
Lenke til kommentar

Jeg fikk til nå å gå inn i settings på raid. Der fikk jeg velge hvilken modus jeg ville ha, da valgte jeg den han overfor meg her anbefalte. Men jeg trykket på enter, men ingenting skjedde, er det noe mer jeg skal gjøre? Når jeg starter opp får jeg "Insert Boot Disk and restart the system)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...