Gå til innhold

EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Da er Canon 7D hus lagervare på JapanPhoto.no. 10+ beholdning, norsk utgave, 14995,-

Da har de senka prisen med et par tusen kr og kommet nesten ned på samme pris som Netshop.no

 

Men ser at prisguiden ikke har fått det med seg enda.

Prisguiden er ikke noen live database, men oppdaterer priser og lagerbeholdning hver natt. Det vil si at JP sin pris er på plass nå. Prisguiden: Canon 7D.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da er Canon 7D hus lagervare på JapanPhoto.no. 10+ beholdning, norsk utgave, 14995,-

Da har de senka prisen med et par tusen kr og kommet nesten ned på samme pris som Netshop.no

 

Men ser at prisguiden ikke har fått det med seg enda.

Prisguiden er ikke noen live database, men oppdaterer priser og lagerbeholdning hver natt. Det vil si at JP sin pris er på plass nå. Prisguiden: Canon 7D.

 

 

Nja , mulig den oppdateres hver natt, men ikke altid riktig, det er da vitterlig nesten en uke siden den viste at flere butikker hadde dette kameraet på lager :)

Lenke til kommentar
Skal bli morsomt å se hvordan 7D og D300s kommer opp mot hverandre. Dette er vel de mest direkte konkurrentene på digital cropformat Canon og Nikon noengang har hatt?

 

Tja D300 og 50D var vel reelle konkurenter, D300s er vel bare en oppgradering med videomulighet fra D300, menst 7D er et helt nytt kamera . :hmm:

Ikke helt enig med noen av dere. 40D og D300 ble annonsert i løpet av samme uke for litt over to år siden, og veiledende pris skilte rundt tusenlappen. Etter min mening ihvertfall konkurenter i navnet, men 40D'n falt brutalt i pris umiddelbart og distanserte seg såpass fra D300 at de likevel ikke ble sett på som konkurenter i praksis. 50D kom ett år etter i samme prisklasse, men også den har falt voldsomt i pris siden annonsering i motsetning til D300 som har holdt seg uforskammet godt i pris.

Endret av Thunderhead
Lenke til kommentar

Canon og Nikon har en tendens til å lage modeller som ikke konkurrerer direkte mot hverandre, muligens bortsett fra i toppen av proffklassen.

 

Så selv om 40D og så 50D var næremste konkurrent til D300 så har jeg problemer med å se dem som direkte konkurrenter. Prisnivået tilsier vel at også Canon er enige i det siden 40D/50D lå et godt stykke under D300.

 

Tilsvarende oppfatter jeg 40D/50D som et hakk over D80/D90 igjen, mens Canon 450D/500D ligger under D80/D90 i byggekvalitet, men over D40/D40x/D60.

 

Nå ser det ut til at det vil endres litt, D5000 er jo helt på høyde med 500D og 7D er helt på høyde med D300s og kanskje et lite hakk over hvis man ser på videofunkjsonen. D300s er imidlertid fortsatt tyngere enn 7D og er vesentlig større og tyngre enn 40D/50D så hvis man antar at det til en viss grad er en sammenheng mellom vekt og byggekvalitet så er nok D300s et minst like solid hus som 7D.

 

Hvordan bildekvaliteten blir gjenstår å se, det er vel ingen tester ute ennå av hverken 7D eller D300.

Lenke til kommentar

Så nå er det vekten som avgjør byggekvaliteten??? Ja ja ;)

 

Ser også at pris/prisfall nevnes, det har vel etter mitt syn ingenting med kvalitet å gjøre eller om de er likeverdige konkurenter, det har vel mere med hva produsenten mener de må tjene pr enhet :hmm:

 

 

Hvordan bildekvaliteten blir gjenstår å se, det er vel ingen tester ute ennå av hverken 7D eller D300.

 

Regner med at du mener D300s :cool:

 

Den største forskjellen er antall megapiksler.

 

Javel, se her:

https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.php?pids[]=112740&pids[]=113259

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Så nå er det vekten som avgjør byggekvaliteten??? Ja ja ;)

 

Jeg skrev "så hvis man antar at det til en viss grad er en sammenheng mellom vekt og byggekvalitet", og det synes jeg ikke er en spesielt urimelig antagelse gitt at det er to rimelig bra fabrikanter som gjør så godt de kan.

 

Du har rett, mente selvsagt D300s, D300 er det jo bra med tester av.

 

Forøvrig var ikke dette et innlegg mot Canon på noen måte. Jeg er selv Canon-bruker og gitt valget mellom 50D og D300 ville jeg valgt 50D, men det er ikke fordi jeg betrakter 50D som generelt bedre. Det er mer fordi 50Ds byggekvalitet holder lenge for meg og jeg vil heller ha lavere vekt enn mer solid hus.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Lamborghini er bedre enn Farrari

Barca er bedre enn Manu

osv

 

Hva som er best er vel temmelig subjektivt, men å påstå at vekt er avgjørende for byggekvalitet blir temmelig feil.

Da skulle biler bygd på 50 tallet være utrolig mye bedre enn dagens biler :)

En annen ting er hvordan matrialet formes/brukes i en konstruksjon, da to konstruksjoner bygd med samme matriale og tilnærmet samme utseende kan ha totalt forskjellige egenskaper, så jeg tror ikke vi skal bruke slike argument her :)

Lenke til kommentar
Så nå er det vekten som avgjør byggekvaliteten??? Ja ja ;)

 

Jeg skrev "så hvis man antar at det til en viss grad er en sammenheng mellom vekt og byggekvalitet", og det synes jeg ikke er en spesielt urimelig antagelse gitt at det er to rimelig bra fabrikanter som gjør så godt de kan.

 

Du har rett, mente selvsagt D300s, D300 er det jo bra med tester av.

 

Forøvrig var ikke dette et innlegg mot Canon på noen måte. Jeg er selv Canon-bruker og gitt valget mellom 50D og D300 ville jeg valgt 50D, men det er ikke fordi jeg betrakter 50D som generelt bedre. Det er mer fordi 50Ds byggekvalitet holder lenge for meg og jeg vil heller ha lavere vekt enn mer solid hus.

 

Tar det ikke som et angrep heller, jeg ville bare poengtere at vekt sier lite/ingenting om byggekvalitet .

Og de som vil være uenige med meg i ting jeg skriver må bare være det,jeg blir ikke fornærmet av den grunn, jeg baserer det meste av det jeg skriver på en blanding av tester og egen erfaring, jeg har brukt både D300 og 50D og for de som leser omtaler så har det oftere og oftere kommet frem at 50D er et meget bra kamera fullt på høyde med D300, men at det fikk et litt "dårlig rykte" i starten fordi mange ventet mye mere enn det som kom :hmm:

 

 

Det er mer fordi 50Ds byggekvalitet holder lenge for meg og jeg vil heller ha lavere vekt enn mer solid hus.

 

Og du fikk da lavere vekt i et like solid hus :cool:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Lamborghini er bedre enn Farrari

Barca er bedre enn Manu

osv

 

Hva som er best er vel temmelig subjektivt, men å påstå at vekt er avgjørende for byggekvalitet blir temmelig feil.

Da skulle biler bygd på 50 tallet være utrolig mye bedre enn dagens biler :)

En annen ting er hvordan matrialet formes/brukes i en konstruksjon, da to konstruksjoner bygd med samme matriale og tilnærmet samme utseende kan ha totalt forskjellige egenskaper, så jeg tror ikke vi skal bruke slike argument her :)

 

Ser ikke helt sammenhengen med svaret ditt ift innlegget mitt.

Lenke til kommentar
Lamborghini er bedre enn Farrari

Barca er bedre enn Manu

osv

 

Hva som er best er vel temmelig subjektivt, men å påstå at vekt er avgjørende for byggekvalitet blir temmelig feil.

Da skulle biler bygd på 50 tallet være utrolig mye bedre enn dagens biler :)

En annen ting er hvordan matrialet formes/brukes i en konstruksjon, da to konstruksjoner bygd med samme matriale og tilnærmet samme utseende kan ha totalt forskjellige egenskaper, så jeg tror ikke vi skal bruke slike argument her :)

 

Ser ikke helt sammenhengen med svaret ditt ift innlegget mitt.

 

 

 

For å si det enkelt da, hva som er best er mange ganger øynene som ser , du sier Lamborghini er bedre enn Farrari en annen sier det motsatte, hvem har rett ???

Lenke til kommentar
Så nå er det vekten som avgjør byggekvaliteten??? Ja ja ;)

 

Jeg skrev "så hvis man antar at det til en viss grad er en sammenheng mellom vekt og byggekvalitet", og det synes jeg ikke er en spesielt urimelig antagelse gitt at det er to rimelig bra fabrikanter som gjør så godt de kan.

 

Du har rett, mente selvsagt D300s, D300 er det jo bra med tester av.

 

Forøvrig var ikke dette et innlegg mot Canon på noen måte. Jeg er selv Canon-bruker og gitt valget mellom 50D og D300 ville jeg valgt 50D, men det er ikke fordi jeg betrakter 50D som generelt bedre. Det er mer fordi 50Ds byggekvalitet holder lenge for meg og jeg vil heller ha lavere vekt enn mer solid hus.

 

Tar det ikke som et angrep heller, jeg ville bare poengtere at vekt sier lite/ingenting om byggekvalitet .

Og de som vil være uenige med meg i ting jeg skriver må bare være det,jeg blir ikke fornærmet av den grunn, jeg baserer det meste av det jeg skriver på en blanding av tester og egen erfaring, jeg har brukt både D300 og 50D og for de som leser omtaler så har det oftere og oftere kommet frem at 50D er et meget bra kamera fullt på høyde med D300, men at det fikk et litt "dårlig rykte" i starten fordi mange ventet mye mere enn det som kom :hmm:

 

Grunnen til det dårlige ryktet var vel egentlig basert på påstanden om at den hadde for mange pixler. De fleste som satt ut dette ryktet var Nikonbrukere eller andre som aldri har brukt kameraet. Faktum om 50D er vel noe annet har det vist seg. Diskusjonen hvem er best av 50D og D300 er egentlig bare tøys og irrelevant. Viktigere er vurderingene og sammenligningene mellom 50D og 40D og 7D.

 

 

Lamborghini er bedre enn Farrari

Barca er bedre enn Manu

osv

 

Hva som er best er vel temmelig subjektivt, men å påstå at vekt er avgjørende for byggekvalitet blir temmelig feil.

Da skulle biler bygd på 50 tallet være utrolig mye bedre enn dagens biler :)

En annen ting er hvordan matrialet formes/brukes i en konstruksjon, da to konstruksjoner bygd med samme matriale og tilnærmet samme utseende kan ha totalt forskjellige egenskaper, så jeg tror ikke vi skal bruke slike argument her :)

 

Ser ikke helt sammenhengen med svaret ditt ift innlegget mitt.

 

 

 

For å si det enkelt da, hva som er best er mange ganger øynene som ser , du sier Lamborghini er bedre enn Farrari en annen sier det motsatte, hvem har rett ???

 

Nettopp. Begge har rett.

Lenke til kommentar
Nettopp. Begge har rett.

 

Riktig, derfor har jeg tidligere sagt at da jeg skulle kjøpe nytt kamera fo et års tid siden var jeg usikker på valget. fikk derfor opp en 50D og en D300 som jeg prøvde opp mot hverandre, mitt valg ble da 50D etter en totalvurdering av alt ved de to kameraene .

De var det som passet meg best og ga meg mest .

Om så kvaliteten på det er mye forskjellig fra D300 betviler jeg dog sterk, derfor blir det bla litt feil at slike "Nikonmyter" som den som ble skapt rundt 50D fortsatt lever, spesielt når de fleste av de som uttalte seg hadde prøvd det engang. :)

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Ser at den er på lager hos japan nå. Til 14999,-.

Det er 2000 unde FV, det

 

Stemmer de har senka prisen, Netshop har vel ligget under 15000 hele tiden.

 

Jeg har bestilling inne hos FV men dropper det glatt om de ikke justerer prisen.

 

Gleder meg spesiellt til autofokussystemet. Det er helt avgjørende at det funker bra.

Lenke til kommentar
Ser også at pris/prisfall nevnes, det har vel etter mitt syn ingenting med kvalitet å gjøre eller om de er likeverdige konkurenter, det har vel mere med hva produsenten mener de må tjene pr enhet :hmm:

Angående prisfall vil jeg vel heller si at det har noe med salget å gjøre, selger det som varmt hvetebrød så er det ingen grunn til å sette ned prisen.

 

Eller sagt på en annen måte, hvis Canon hadde vært fornøyd med fortjenesten på 50D med en pris på 8 000,-, hvorfor annonsere det til veiledende 12 599,-?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...