Gå til innhold

EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Vel, for min del er jeg ikke født ifjor, og tror jeg klarer å skille klinten fra rugen takk. Dessuten er jeg hedning, og da forholder jeg meg på min måte til "bibler", dvs ingen av de har oppskrift på den evige og eneste sannhet..

 

Tor

 

Betterwisser, med andre ord ;)

 

Sakset fra din egen leveregel:

 

Sitat: "Hvorfor poste på et forum som ikke respekterer at folk har forskjellige menigner...? Hvorfor slåss mot diktatur?"

 

Noe mer før du stenger?

 

Tor

 

 

Å ha egne meninger er ikke det samme som å være besserwisser? Jeg skjønner at jeg ikke har samme mulighet til å teste et kamera til det maksimale, ettersom jeg ikke innehar rette testutstyret, samme erfaring med alle slags kameraer, eller kompetansen på området. Jeg føler meg rimelig sikker på at du heller ikke har samme kompetanse eller erfaring med forskjellige kameraer. Jeg kommer i fremtiden også til å støtte meg til dpreview, da de har, etter min og mange andres erfaring, de mest seriøse testene man kan finne.

 

Repetisjonsøvelse:

 

Her er hva jeg opprinnelig sa:

 

Sitat meg selv: Jeg sa kun det at for meg virker det som om noen betrakter dpreview's tester som en bibel med den eneste "sannheten". Jeg tar summen av inntykkene jeg får fra alle tester, og ikke minst hva brukere som har prøvd x-kamera i praktisk daglig bruk mener/erfarer.

 

Om du kun vil la bare 1 stk labtest bestemme alene er det din sak, men tror de fleste danner seg et bilde til slutt basert på flere kilder og inntrykk..

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ikke solgt 50D'en enda, men har bestilt 7D :)

 

Hvorfor bestiller man et kamera før man vet om det leverer det det lover? Da jeg investerte i nytt dSLR, pløyde jeg tester opp og ned, før jeg gikk til innkjøp. Hadde modellen jeg så på ikke levert, hadde jeg rett og slett ventet på et annet kamera.

det er svært enkelt å forklare :) det er ikke alltid jeg leser for mye tester, for å si det rett ut, det kan være gørrkjedelig å lese for mye. Noen ganger lar jeg magefølelsen bestemme, f.eks denne 7D'en, og skipper lesingen/tester.

Det var en svært enkel forklaring, men en dønn ærlig forklaring :!:

Lenke til kommentar
det er svært enkelt å forklare :) det er ikke alltid jeg leser for mye tester, for å si det rett ut, det kan være gørrkjedelig å lese for mye. Noen ganger lar jeg magefølelsen bestemme, f.eks denne 7D'en, og skipper lesingen/tester.

Det var en svært enkel forklaring, men en dønn ærlig forklaring :!:

Hurra for magefølelsen :D Er stor tilhenger av den, når lommeboka er enig.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Personlig er jeg en som sannsynligvis overdriver søken etter tester når jeg skal ha nytt utstyr både innen kamera, optikk og data. Jeg leser artikler, anmeldelser og manualer til den store gullmedaljen.

 

Som sagt så overdriver jeg kanskje av og til min søken om informasjon før jeg tar en avgjørelse, men en sjelden gang blåser jeg i fakta og følger magefølelsen og i tilfelle 7D så hadde jeg ikke stusset på å bestille nå (hvis jeg hadde hatt pengene). Om jeg hadde tabbet meg ut, kanskje det - men lite sannsynlig.

 

Når det gjelder nettstedene som er å "stole" på så skal jeg innrømme at DPreview er en av mine favoritter. Ikke på grunn av konklusjonen, men på grunn av all informasjonen og bildene som viser mye av detaljene rundt kameraet.

 

Jeg bruker ofte FredMiranda når det gjelder optikk, ikke som en bibel, men som en ledetråd der det gjelder å se helheten i kommentarene og ikke henge seg opp i den enkelte fanboy eller den ekstremt negative holdningen til produktet.

 

Så etter en unødvendig lang innledning så er min konklusjon: vurder produktet på DIN måte om det er via en eller flere teststeder eller på magefølelsen. Uansett valg så gjør du det som er rett for deg. Det er alt for mange her på forumene og på andre forum som ser ut til å ta det som en personlig fornærmelse hvis noen andre har ett annet syn på livet (eller f. eks. kamerasystem) enn det en selv har.

Lenke til kommentar
Det viser jo bare at FrP hadde rett helt fra starten av.

 

 

Jeg har ikke solgt 50D'en enda, men har bestilt 7D :)

 

Hvorfor bestiller man et kamera før man vet om det leverer det det lover? Da jeg investerte i nytt dSLR, pløyde jeg tester opp og ned, før jeg gikk til innkjøp. Hadde modellen jeg så på ikke levert, hadde jeg rett og slett ventet på et annet kamera.

I det øyeblikket D300 ble lansert var det fem millioner D200 på foto.no.. :)

Lenke til kommentar
I det øyeblikket D300 ble lansert var det fem millioner D200 på foto.no..

...og samme tilstander har det vært så lenge jeg kan huske når det har vært nylanseringer innenfor alle mulige produktklasser (for produkter uten noe mulighet for bruktsalg er det nok mye som rett og slett bare legges på hylla). Konklusjonen er rett og slett at beslutnings- og kjøpsprosessen til oss forbrukere ikke kan generaliseres, og takk gud for det! :) Om det er uøkoonomisk eller lite rasjonelt å holde på slik er en annen sak, men det er en diskusjon som jeg mener ikke passer i denne tråden.

Endret av Caliber
Lenke til kommentar
Tja,jeg solgte min 50D uten tap ette 1 års bruk, i tillegg kjøpte jeg en 50D og solgte den vidre 2 dager etterpå med nesten 2000 i fortjeneste , så jeg kan ikke klage :cool:

Såvidt jeg har forstått så kjøper du kameraene dine momsfritt (gjennom næringsvirksomheten din?), og så selger du dem som privatperson (med moms inkludert). Ufattelig uinteressant i denne sammenhengen med andre ord...

Lenke til kommentar
Tja,jeg solgte min 50D uten tap ette 1 års bruk, i tillegg kjøpte jeg en 50D og solgte den vidre 2 dager etterpå med nesten 2000 i fortjeneste , så jeg kan ikke klage :cool:

Såvidt jeg har forstått så kjøper du kameraene dine momsfritt (gjennom næringsvirksomheten din?), og så selger du dem som privatperson (med moms inkludert). Ufattelig uinteressant i denne sammenhengen med andre ord...

 

Nei det stemmer ikke.

 

Men som mod sier: Back to topic :cool:

 

Ser noen annonserer med ventet på lager om 3 dager, andre skriver ikke på lager menst de nettbutikkene jeg har snakket med anntyder ca den 10 neste mnd :hmm:

Lenke til kommentar
Ser noen annonserer med ventet på lager om 3 dager, andre skriver ikke på lager menst de nettbutikkene jeg har snakket med anntyder ca den 10 neste mnd :hmm:

Snakket med en på FotoVideo for en drøy uke siden. Der fikk jeg beskjed om at de første kameraene skulle dukke opp midt i den uken som kommer nå. Men det var visst snakk om meget få antall.

 

Tom

Lenke til kommentar
Ser noen annonserer med ventet på lager om 3 dager, andre skriver ikke på lager menst de nettbutikkene jeg har snakket med anntyder ca den 10 neste mnd :hmm:

Snakket med en på FotoVideo for en drøy uke siden. Der fikk jeg beskjed om at de første kameraene skulle dukke opp midt i den uken som kommer nå. Men det var visst snakk om meget få antall.

 

Tom

 

Ja mulig de datoene jeg har fått oppgitt er for når de regner med å ha dem i salg i butikkene, da de første som kommer (muligens tidligere) allerede er solgt .

Lenke til kommentar
Ser noen annonserer med ventet på lager om 3 dager, andre skriver ikke på lager menst de nettbutikkene jeg har snakket med anntyder ca den 10 neste mnd :hmm:

Snakket med en på FotoVideo for en drøy uke siden. Der fikk jeg beskjed om at de første kameraene skulle dukke opp midt i den uken som kommer nå. Men det var visst snakk om meget få antall.

 

Tom

 

Ja mulig de datoene jeg har fått oppgitt er for når de regner med å ha dem i salg i butikkene, da de første som kommer (muligens tidligere) allerede er solgt .

 

29 september har webshoppen jeg bestilte mitt satt som dato. Skulle gjerne hatt det I DAG! Hadde utrolig mange fine motiver på bilturen jeg var ute på i sta!

Lenke til kommentar
Ser noen annonserer med ventet på lager om 3 dager, andre skriver ikke på lager menst de nettbutikkene jeg har snakket med anntyder ca den 10 neste mnd :hmm:

Snakket med en på FotoVideo for en drøy uke siden. Der fikk jeg beskjed om at de første kameraene skulle dukke opp midt i den uken som kommer nå. Men det var visst snakk om meget få antall.

 

Tom

Jeg bestilte fra en lokal fotobutikk. Leveringstid var ubekreftet, det var beskjeden han fikk fra Canon.
Lenke til kommentar
Ja egentlig litt dumm årstid å lansere et nytt kamera, de skulle kommet på våren.

Men det er vel ikke oss nordboere som prioriterest mest :)

Det er vel en fin tid dette; det er nå høstfargene kommer. Kjøp deg en 50mm f/1.4 og bli med på oktoberfesten da vel.

 

Tom

 

Joda det holder enda med oktober,men husk det blir fort mørkt her nord og lite tid til foto når man er på jobb hele dagen.

Men får ta det igjen når nordlyset begynner å farve himmelen her oppe .

Lenke til kommentar
29 september har webshoppen jeg bestilte mitt satt som dato. Skulle gjerne hatt det I DAG! Hadde utrolig mange fine motiver på bilturen jeg var ute på i sta!

 

Da jeg bestilte var det oppgitt 22. september som antatt leveringsdato. Nå har den datoen gått opp til 29. september, men hvis jeg ser på ordren min står det leveringsdato 3. november, og det har det stått siden ordren ble plassert 17. september. Bestilte fra en norsk nettbutikk, ettersom Japan Photo ikke ville ut med en virkelig pris.

 

Leveringstiden er det eneste som virkelig bekymrer meg litt med dette kameraet, da jeg har vært så glup at jeg allerede har solgt kameraet jeg hadde...tror nok jeg går glipp av denne fotohøsten.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...