Gå til innhold

EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

14bit vs 12bit er det mange meninger om. Sannheten er som nevnt at i 99% av tilfellene vil man aldri merke noe forskjell. Men de få gangene man trenger å hente ut mer info fra skyggepartier har det sin misjon.

 

14bit på gir forøvrig høyere kvalitet på D300, da det benyttes oversampling teknikk (derfor ting tar lengre tid), så 14bit RAW er renere når det gjelder AD-converter støy, samt man får litt mer detaljer i skyggepartiet. Bruker for egen del ikke ofte 14bit på D300, men bruker det alltid med få unntak på D3. Sensoren til D3 leverer 13 komma noe nøyaktighet - og prosesseringshastigheten i kamera er identisk enten man benytter 12 eller 14bit (derfor ser jeg ingen grunn til å ikke benytte 14bit på D3).

 

En bra gjennomgang av dette kan leses på følgende link:

http://www.earthboundlight.com/phototips/n...sus-12-bit.html

Lenke til kommentar
Jeg har ikke solgt 50D'en enda, men har bestilt 7D :)

 

Hvorfor bestiller man et kamera før man vet om det leverer det det lover? Da jeg investerte i nytt dSLR, pløyde jeg tester opp og ned, før jeg gikk til innkjøp. Hadde modellen jeg så på ikke levert, hadde jeg rett og slett ventet på et annet kamera.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke solgt 50D'en enda, men har bestilt 7D :)

 

Hvorfor bestiller man et kamera før man vet om det leverer det det lover? Da jeg investerte i nytt dSLR, pløyde jeg tester opp og ned, før jeg gikk til innkjøp. Hadde modellen jeg så på ikke levert, hadde jeg rett og slett ventet på et annet kamera.

 

Tja det leverer minst like godt som 50D bildemessig (trolig bedre) og da holder det i bøtter og spann, ellers har det en del nye funksjoner som ikke 50D har, bla værtetting, noe som grunn nok .

Lenke til kommentar
Jeg har ikke solgt 50D'en enda, men har bestilt 7D :)

 

Hvorfor bestiller man et kamera før man vet om det leverer det det lover? Da jeg investerte i nytt dSLR, pløyde jeg tester opp og ned, før jeg gikk til innkjøp. Hadde modellen jeg så på ikke levert, hadde jeg rett og slett ventet på et annet kamera.

 

Tja det leverer minst like godt som 50D bildemessig (trolig bedre) og da holder det i bøtter og spann, ellers har det en del nye funksjoner som ikke 50D har, bla værtetting, noe som grunn nok .

 

Tja, jeg ville nå ha ventet til blant andre dpreview har avgitt sin dom. Men sikkert et jævli bra kamera, men som sagt, jeg ville ventet på tester før jeg kjøpte. Enn om det viser seg at brikken ikke takler 18MP i det hele tatt? Eller at vær tettingen er en vits? Eller at noen andre funksjoner ikke holder mål? En test eller to, fra uavhengige nettsteder hadde vel vært ok å lese før man la ut så pass mye for et fotoapparat?

Lenke til kommentar
Jeg har ikke solgt 50D'en enda, men har bestilt 7D :)

 

Hvorfor bestiller man et kamera før man vet om det leverer det det lover? Da jeg investerte i nytt dSLR, pløyde jeg tester opp og ned, før jeg gikk til innkjøp. Hadde modellen jeg så på ikke levert, hadde jeg rett og slett ventet på et annet kamera.

 

Tja det leverer minst like godt som 50D bildemessig (trolig bedre) og da holder det i bøtter og spann, ellers har det en del nye funksjoner som ikke 50D har, bla værtetting, noe som grunn nok .

 

Tja, jeg ville nå ha ventet til blant andre dpreview har avgitt sin dom. Men sikkert et jævli bra kamera, men som sagt, jeg ville ventet på tester før jeg kjøpte. Enn om det viser seg at brikken ikke takler 18MP i det hele tatt? Eller at vær tettingen er en vits? Eller at noen andre funksjoner ikke holder mål? En test eller to, fra uavhengige nettsteder hadde vel vært ok å lese før man la ut så pass mye for et fotoapparat?

 

Hadde det vært fra en "ukjent" aktør så ja , men tror faktisk Canon vet hva de gjør og samtidig ikke risikerer å tape sitt gode navn og rykte her .

Jeg er iallefall overbevist om at kamera er meget bra utifra spes og de visningene jeg har lest og ikke minst utifra positive erfaringer med merket de siste 30 år .

Jeg bare teller dager nå :dribble:

Lenke til kommentar
Tja, jeg ville nå ha ventet til blant andre dpreview har avgitt sin dom. Men sikkert et jævli bra kamera, men som sagt, jeg ville ventet på tester før jeg kjøpte. Enn om det viser seg at brikken ikke takler 18MP i det hele tatt? Eller at vær tettingen er en vits? Eller at noen andre funksjoner ikke holder mål? En test eller to, fra uavhengige nettsteder hadde vel vært ok å lese før man la ut så pass mye for et fotoapparat?

Jeg er enig at det er en god ide å vente til det er en del tester der ute før man handler. Samtidig får prisen justert seg litt ned; noe som også kan være greit å ta med.

 

For min del, så er det nok ikke testen til DPreview jeg kommer til å vektlegge mest, da det ikke alltid er samsvar med det de kommer frem til og det som faktisk oppleves. HAr mer tiltro til norske Fotografi og svenske Foto (begge tidskrifter).

 

Tom

Lenke til kommentar
Tja, jeg ville nå ha ventet til blant andre dpreview har avgitt sin dom. Men sikkert et jævli bra kamera, men som sagt, jeg ville ventet på tester før jeg kjøpte. Enn om det viser seg at brikken ikke takler 18MP i det hele tatt? Eller at vær tettingen er en vits? Eller at noen andre funksjoner ikke holder mål? En test eller to, fra uavhengige nettsteder hadde vel vært ok å lese før man la ut så pass mye for et fotoapparat?

Jeg er enig at det er en god ide å vente til det er en del tester der ute før man handler. Samtidig får prisen justert seg litt ned; noe som også kan være greit å ta med.

 

For min del, så er det nok ikke testen til DPreview jeg kommer til å vektlegge mest, da det ikke alltid er samsvar med det de kommer frem til og det som faktisk oppleves. HAr mer tiltro til norske Fotografi og svenske Foto (begge tidskrifter).

 

Tom

 

Enig med Tom, også når det gjelder tester, vet ikke hvorfor noen bruker kun en testers konklusjoner nesten som en bibel. Jeg vektlegger og mer hvordan et kamera funker i praktisk bruk, også når det gjelder bildekvalitet, man er nå på et såpass høyoppløselig nivå at mye av mikrotestnivået er langt over hva øyet klarer oppfatte på et bilde.

 

Tor

Lenke til kommentar
Enig med Tom, også når det gjelder tester, vet ikke hvorfor noen bruker kun en testers konklusjoner nesten som en bibel. Jeg vektlegger og mer hvordan et kamera funker i praktisk bruk, også når det gjelder bildekvalitet, man er nå på et såpass høyoppløselig nivå at mye av mikrotestnivået er langt over hva øyet klarer oppfatte på et bilde.

 

Tor

 

Min erfaring er at dpreview tester kameraene ordentlig. Dessuten illustrerer de sine tester med bilder og forklaringer. De er ikke opptatt av å kåre noen vinner eller taper, og akkurat den biten tror jeg er alfa omega for å kunne skrive objektive tester. Det finnes eksempler på medier som har en overdreven positiv holdning til enkelte produsenter, og uansett hvordan produktet leverer, får det skryt.

Dpreview er nok det mediet som pr i dag har de mest uavhengige testene, og de nøler ikke med å påpeke svakheter ved et kamera, hvis det måtte være til stede. De har en veldig grei oppsummering på slutten av hver test, der pluss og minus blir ramset opp, og der kan man selv se hvilke minus kameraet har, og om det har noen betydning for hver enkelts bruk.

 

Kan dere som ikke har tro på dpreview forklare meg hva som er feil eller mangler i testene deres?

Lenke til kommentar

Har såpass stor tro på at 7D blir en stor oppgradering fra 50D, at jeg valgte å bestille før testene var klare denne gang. Har lest det meste av forhåndsomtaler av førproduksjonsmodeller selvsagt, og har en bra magefølelse for dette kameraet.

 

Når det gjelder tester, liker jeg dpreview sine best, men denne gangen skal jeg prøve å la være å lese den i det hele tatt, og heller danne meg opp en egen mening om eventuelle svakheter med bildekvaliteten.

 

Skulle det ikke være en forbedring i bildekvaliteten over 50D(som det kommer til å være), er det likevel nok andre forbedringer til at det er verdt å oppgradere.

Lenke til kommentar
Har såpass stor tro på at 7D blir en stor oppgradering fra 50D, at jeg valgte å bestille før testene var klare denne gang. Har lest det meste av forhåndsomtaler av førproduksjonsmodeller selvsagt, og har en bra magefølelse for dette kameraet.

 

Når det gjelder tester, liker jeg dpreview sine best, men denne gangen skal jeg prøve å la være å lese den i det hele tatt, og heller danne meg opp en egen mening om eventuelle svakheter med bildekvaliteten.

 

Skulle det ikke være en forbedring i bildekvaliteten over 50D(som det kommer til å være), er det likevel nok andre forbedringer til at det er verdt å oppgradere.

 

Jeg har akkurat lest tester av Canon EOS500d, og må si jeg blir forundret over at man lanserer et kamera med dårligere bildekvalitet enn forgjengeren. Så Akam skryte av Canon i kompaktkamera segmentet, der de gikk ned på antall MP, men ser ikke ut til at dette er tilfellet i dSLR segmentet.

Lenke til kommentar
Kan dere som ikke har tro på dpreview forklare meg hva som er feil eller mangler i testene deres?

Jeg sitter med følelsen av at de som tester der er mer teknikere enn fotografer. Alt blir målt med millimeter-presisjon, men det er dårlig med erfaringer fra bruk av kamera i felten. Og de tester på en måte som sier meg egentlig lite om hvordan sluttresultatet blir; f.eks. på print.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg venter på Akam jeg :)

 

Med tanke på Akam sin uttalelser om batteriluken på Nikon kameraene, er de diskvalifisert i min verden.

 

:hmm: Det viste jeg ikke,da er det godt og vite at dpreview er mer seriøse på batteriluketesting.

 

Her snakker vi vel mangelen på testing, heller enn testing. På Akam antar man at den ikke vil holde. Dpreview avstår fra å spå...

Lenke til kommentar
Jeg venter på Akam jeg :)

 

Med tanke på Akam sin uttalelser om batteriluken på Nikon kameraene, er de diskvalifisert i min verden.

 

:hmm: Det viste jeg ikke,da er det godt og vite at dpreview er mer seriøse på batteriluketesting.

 

Her snakker vi vel mangelen på testing, heller enn testing. På Akam antar man at den ikke vil holde. Dpreview avstår fra å spå...

 

Antar på bakgrunn av hva,tidligere modeller med tilsvarende løsninger ?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...