Gå til innhold

EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

I 7D manualen, side 93, står det at ved lite lys kan du ikke regne med 8fps selv med kort lukkertid.

 

Så hvor stort er "problemet"? Må du bruke AE-L for å få 8fps i alle situasjoner, selv når det er bra med lys? Hvilken hastighet får du ved normalt innedørslys?

 

Du kan sette kamera til å prioritere hastighet framfor AF i CustomFunctions, men jeg finner ikke noe ang hastighet vs eksponering.

Endret av ahaf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snekkern: Hva er det jeg har uttalt meg uriktig om? Jeg gir deg jo informasjon om hva andre (og meg selv i dag) har erfart så langt med kameraet. At Canon lister opp mulige faktorer for at seriebildehastigheten kan være lavere er HELT OK, men det fremgår ikke av listen eller linken du gir:

 

Dette er klippet rett fra linken, hvordan kan du da påstå at det ikke fremkommer at det er visse betingelser som må til for å oppfylle kravet.

 

Serieopptak

 

¹ Stor/fin oppsløsning

² Basert på Canons testforhold, JPEG, ISO 100, standard bildestil. Varierer avhengig av motiv, minnekorttype og -kapasitet, opptakskvalitet, ISO-hastighet, opptaksinnstilling, bildestil, egendefinerte funksjoner osv.

 

 

Og her er hva Nikon sier om D300.

 

*1. Ved bruk av strømadapter EH-5a/EH-5 eller Multi-Power-batteripakke MB-D10 med andre batterier enn de oppladbare EN-EL3e-litiumionbatteriene

*2. Ved bruk av oppladbart EN-EL3e-litiumionbatteri

(Ved fotografering i eksponeringsmodus for AF med kontinuerlig servo ©, for automatisk lukkerprioritet eller manuell [M], med en lukkerhastighet på 1/250 s eller raskere med andre innstillinger på standardverdier)

 

http://www.nikon.no/product/no_NO/products...ifications.html

 

Som du ser er det div betingelser hos begge, noe jeg har visst hele tiden og ikke har noe problem med.

Jeg korrigerte bare din feilaktige info der du hevdet:

 

 

Nikon unnlater ikke å informere da det står nederst på produktarkene som en * .

 

Her sier du inndirekte at Canon ikke opplyser om slikt men at Nikon gjør det, det var denne fremstillingen jeg korrigerte .

 

Cace Closed :cool:

Lenke til kommentar
I 7D manualen, side 93, står det at ved lite lys kan du ikke regne med 8fps selv med kort lukkertid.

 

Så hvor stort er "problemet"? Må du bruke AE-L for å få 8fps i alle situasjoner, selv når det er bra med lys? Hvilken hastighet får du ved normalt innedørslys?

 

Du kan sette kamera til å prioritere hastighet framfor AF i CustomFunctions, men jeg finner ikke noe ang hastighet vs eksponering.

 

Det er jo helt logisk at hastigheten går ned i dårlig lys, gjør det samme med mitt 400D og 50D, så jeg ser ikke hvorfor dette skulle være et tema plutselig. Når det er sagt skal det være rimelig svakt belyst før en merker nevneverdig nedgang i hastigheten er min erfaring, og jeg skyter mye serie.

 

Tor

Lenke til kommentar
Nå aner jeg blod her.

 

Vent litt, mens jeg går på butikken å kjøper popkorn.

 

Nei det er ikke noe blod å spore her, jeg for min del korrigerte kunn en uttalelse som var skrevet slik at den glatt kunne oppfattes slik at Canon prøvde å skule dette , noe som ikke er tilfelle. :)

Ellers annser jeg den diskusjonen som avsluttet :cool:

Lenke til kommentar

ahaf: Det er langt fra et problem, men rettere nok en del av det nye lysmålingssytemet og dets tenkemåte. Løsningen er for å sikre mot over/undereksponerte bilder hvis du følger et motiv gjennom store forandringer som belysning. Tenk deg Østensjøvannet der fugler kommer fra et mørkt område inne i mellom buskene og så letter fuglen mot himmelen. 7D foretar lysmåling mellom hvert bilde og gir kanskje en fordel, men gir til gjengjeld lavere respons fra kameraet.

 

For noen er ikke dette et problem, men de som ikke VET hva dette skyldes vil kunne klage over det. AE-L kobler ut lysmåling og låser eksponeringen og vil gi prossesorkraften videre til andre viktige ting som AF og lukker- og speilmekanisme som sørger for høyest mulig ytelse.

 

Snekkern: Forskjellen er at Canon ikke skriver hva som faktisk begrenser ------>>>>>>>> opptakshastigheten <<<<<<<---------- i seriebildemodus med kontinuerlig fokus. ISO, JPG/RAW, bildestil, minnekorttype og kapasitet vil kun begrense hastigheten når bufferet er fullt - ikke før!

 

Nikon skriver da svært forklarende:

- 8 bps ved bruk av alternativ strømadapter eller batterigrep med batterier, unntatt EN-EL3e.

- 6 (7) bps ved bruk av primært batteri EN-EL3e

- Antall bilder per sekund avhenger av lukkertiden ved kontinuerlig fokus.

 

 

Små, men viktige forskjeller som faktisk forklarer begrensningene. En ting du bør huske på Snekkern og det er at D300(s) og/eller D700 ikke slettes ikke markedsføres som 8 bps kameraer. Det er en "bonus" som man får ved å bruke batteri med høyere kapasitet og voltstyrke. Jeg er uten tvil at 7D kunne lett hatt 10 bps om det hadde hatt kraftigere batteri.

 

EDIT: Hvor fremgår det at jeg mener Canon prøver å "skjule" informasjon? Det står nok garantert i "white papers", men hvem leser noe slikt egentlig? Kanskje du og jeg, men den jevne akam.no-bruker vet ikke engang hva det er...

 

EDIT2: Jeg fikk rett når jeg sa jeg kastet bensin på bålet... Jeg kom visst dessverre i beite for å ikke si at jeg synes 7D er et viktig løft for 1.5/1.6 crop-kameraene når det satses seriøst på dette fra Canons side.

 

For all del, case closed, selv om du ikke vil eller kan ta i mot erfaringer eller relevant informasjon om favorittproduktet ditt. Alle vet du er Kongen av 7D. :thumbup::roll:

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar
ahaf: Det er langt fra et problem, men rettere nok en del av det nye lysmålingssytemet og dets tenkemåte. Løsningen er for å sikre mot over/undereksponerte bilder hvis du følger et motiv gjennom store forandringer som belysning. Tenk deg Østensjøvannet der fugler kommer fra et mørkt område inne i mellom buskene og så letter fuglen mot himmelen. 7D foretar lysmåling mellom hvert bilde og gir kanskje en fordel, men gir til gjengjeld lavere respons fra kameraet.

 

Du svarer ikke på spørsmålet mitt. Kan en 7D gi 8fps ved gode lysforhold uten å bruke AE-L eller ikke? Og hvis ikke, hvilken hastighet snakker vi om. Canon sier spesifikt i manualen at FPS blir redusert i dårlig lysforhold. Kan ikke 7D gi 8fps under gode forhold uten AE-L så er jeg enig i at Canon ikke informerer godt nok. Er det snakke om store variasjoner så er nok også det noe Canon burde informere bedre om, men får du en gang i blant 7,5fps i stedet for 8 så er vel ikke det noe de fleste av oss vil merke.

Lenke til kommentar

Av egen erfaring kan jeg ikke direkte uttale meg om hva 7D gjør i "godt" lys, men det jeg kan si er at kameraet gir deg 8 bps så lenge det ikke er behov for å endre eksponering mellom hvert bilde. Kanskje jeg ikke har uttalt meg godt nok i alle innleggene her, men det er altså snakk om seriebildehastighet ved kontinuerlig autofokus vi prater om.

 

Snekkern har jo selv lagt ut en video som viser 8 bps.... uten objektiv. :)

Lenke til kommentar

Så før vi ser hvordan denne eksponeringsmålingen har innvirkning på fps i praktisk bruk så blir vel denne diskusjonen fullstendig unødvendig. Er innvirkningen minimal så har Canon sitt på det tørre. Gir den fotografer problemer så har Canon tabbet seg ut...

Endret av ahaf
Lenke til kommentar
Gir den fotografer problemer så har Canon tabbet seg ut...
I så fall er de i godt selskap.

 

Seriebildehastigheta synker vistnok når du bruker følgefokus på Pentax K-7 også. Når man tenker igjennom det er det ganske logisk, men selvfølgelig skuffende for de som ikke er forberedt på det. Om hastigheta begrenses av kontinuerlig lysmåling der og, det vet jeg ikke, men skulle ikke forundre meg.

Lenke til kommentar
EDIT: Hvor fremgår det at jeg mener Canon prøver å "skjule" informasjon? Det står nok garantert i "white papers", men hvem leser noe slikt egentlig? Kanskje du og jeg, men den jevne akam.no-bruker vet ikke engang hva det er...

.

 

Har bvel nevnt det et par ,tre ganger nå så om det ikke er sunket inn nå så får det være :cool:

 

 

EDIT2: Jeg fikk rett når jeg sa jeg kastet bensin på bålet... Jeg kom visst dessverre i beite for å ikke si at jeg synes 7D er et viktig løft for 1.5/1.6 crop-kameraene når det satses seriøst på dette fra Canons side.
:D
Lenke til kommentar

Hvor blir det av Servicen til JP? De svarer ikke på mail eller telefon. Jeg sitter her med et Canon 7D jeg ikke har betalt....ble aldri trukket fra min konto da jeg betalte med Visa......prøver å få ordnet opp i det....men da må jeg først få tak i dem. Kanskje et luksus problem, men ærlighet varer lengst.....vil betale for moroa mi. Håper dere leser dette og går inn på ordre 25684 og finner mitt telefonnummer og ringer meg snarest.

 

På forhånd takk!

 

PROBLEMET ER LØST :-)

Endret av Fotoentusiasten
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...