Gå til innhold

EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Joda,men det gjelder vel stort sett alle preantasjoner av videosnutter på nye kamera vil jeg tro :)

Tviler jeg ikke på. Skuffelsen er sikkert stor når man prøver selv* ....

 

Tom

 

*) Dvs.jeg blir ikke skuffet uanset hvor dårlig det blir; jeg suger på video - og vet det ;)

 

Samme her,men er jo en kjekk tilleggsfunksjon.

Vet jeg har vært ute med kamera og så kommet opp i situasjoner dær det kunne vært greit å fange hendelsen på video .

Lenke til kommentar
Samme her,men er jo en kjekk tilleggsfunksjon.

Vet jeg har vært ute med kamera og så kommet opp i situasjoner dær det kunne vært greit å fange hendelsen på video .

Protester ikke på det. Jeg er av den holdningen at det kjekt hvis video er der; men det er ikke avgjørende for om jeg kjøper det eller ikke. Og det er jo der dagens DSLR'er er.

 

Tom

Lenke til kommentar

Fornuften er en tilstand,ikke en egenskap :p

 

Har en 6/7 år gammel dell som har fått moderate oppgraderinger igjennom årene,den henger med men det går litt treigt når jeg redigerer 8mpix filer"30D" tror ikke den blir noe raskere ved 18mpix filer,for ikke og snakke om videosnutter,skjermen er heller ikke blant de raskeste selv om deg gjengir fargene bra.

Lenke til kommentar
Fornuften er en tilstand,ikke en egenskap :p

 

Har en 6/7 år gammel dell som har fått moderate oppgraderinger igjennom årene,den henger med men det går litt treigt når jeg redigerer 8mpix filer"30D" tror ikke den blir noe raskere ved 18mpix filer,for ikke og snakke om videosnutter,skjermen er heller ikke blant de raskeste selv om deg gjengir fargene bra.

Jeg merker stor forskjell fa 30D's 8MP til Olympus sine 10MP og 12MP. 18MP kommer til å drepe laptop'en min; selv 12MP er ulidelig ...

 

Tom

Lenke til kommentar

Mhm. Overgangen fra 6Mpix til 10Mpix var brutal for min sure, gamle maskin (AMD XP2700), og 12Mpix fra D300 gjorde det ikke enklere. At Canon i tillegg gikk fra 12 til 14 bit i råfilene gjør at filene vokser enda mer.

 

Det er faktisk hovedgrunnen til at jeg ikke vil ha høyere oppløsning - for mitt bruk er det totalt unødig, og utgjør utelukkende bortkastet lagringskapasitet. Jeg aksepterer at det finnes de som har glede av enorm oppløsning, men jeg er ikke en av dem og jeg skulle ønske produsentene ville ta hensyn til sånne som meg også.

Lenke til kommentar
Mhm. Overgangen fra 6Mpix til 10Mpix var brutal for min sure, gamle maskin (AMD XP2700), og 12Mpix fra D300 gjorde det ikke enklere. At Canon i tillegg gikk fra 12 til 14 bit i råfilene gjør at filene vokser enda mer.

 

Det er faktisk hovedgrunnen til at jeg ikke vil ha høyere oppløsning - for mitt bruk er det totalt unødig, og utgjør utelukkende bortkastet lagringskapasitet. Jeg aksepterer at det finnes de som har glede av enorm oppløsning, men jeg er ikke en av dem og jeg skulle ønske produsentene ville ta hensyn til sånne som meg også.

Jeg er ikke uenig. Men jeg må innrømme at forskjellen i oppløsning mellom 8 og 12MP er kjekk å ha.

Jeg er også usikker på om jeg trenger mer enn 12 bits i RAW. Jeg har faktisk problemer med å se forskjell på 8 og 16 bits i PS Elements editoren ...

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg er ikke uenig. Men jeg må innrømme at forskjellen i oppløsning mellom 8 og 12MP er kjekk å ha.

Jeg er også usikker på om jeg trenger mer enn 12 bits i RAW. Jeg har faktisk problemer med å se forskjell på 8 og 16 bits i PS Elements editoren ...

Se f.eks på målt fargedybde og dynamikk på DxO-mark. D90 med sine 12-bit råfiler har vesentlig bedre fargedybde og dynamikk (men de er selvsagt Nikon-farger da... :roll:) enn både 50D og D300 i 14-bit. Om ikke signalet som leses av sensoren er rent nok til å gi noen gevinst i overgangen fra 12 til 14-bit, så har man nok en gang kun oppnådd å kaste bort data.

 

Igjen er det mulig å finne ekstremsituasjoner hvor 14-bit er bedre enn 12-bit. F.eks er det mer å hente i de ekstreme skyggene på en 14 enn en 12-bit råfil fra D300, men det er i mine øyne fryktelig vanskelig å se at gevinsten veier opp for kostnaden.

 

At du ikke klarer å se forskjell på 8 og 16-bit (strengt tatt 24 og 48-bit RGB) på skjermen din er jo ikke så mye å undre seg over - om du ikke har en ekstremt kostbar skjerm, så er den heller ikke i stand til å vise så mange farger (de aller, aller beste klarer vel til nød 14-bit pr. kanal, men en vanlig skjerm klarer ikke mer enn 8). JPEG støtter ikke mer enn 24bpp (8 pr. kanal), og så lenge du bruker samme fargerom, så får du bare mykere gradienter (som du uansett ikke kan se fordi skjermen din ikke klarer å vise dem, og knapt noen printere er i stand til å gjengi dem).

 

Det er nok smart å drive ekstremredigering i 48-bit modus, men å lagre med mer enn 24bpp er neppe hensiktsmessig for de aller, aller fleste.

Lenke til kommentar
Det er nok smart å drive ekstremredigering i 48-bit modus, men å lagre med mer enn 24bpp er neppe hensiktsmessig for de aller, aller fleste.
Det kan være hensiktsmessig for eiere av Epson Stylus Pro 7900/9900, de takler utskrift i 16bit/kanal (og både LR2 og PS CS4 støtter utskrift i 16bit/kanal). Der gir det en reell kvalitetsforbedring, marginal for mange, men likevel den som gir det lille ekstra til proffene.

 

Det er nok dog ikke mange her som eier slike (selv om en 7900 står på min ønskeliste utopiliste)...

Lenke til kommentar
Se f.eks på målt fargedybde og dynamikk på DxO-mark. D90 med sine 12-bit råfiler har vesentlig bedre fargedybde og dynamikk (men de er selvsagt Nikon-farger da... :roll:) enn både 50D og D300 i 14-bit. Om ikke signalet som leses av sensoren er rent nok til å gi noen gevinst i overgangen fra 12 til 14-bit, så har man nok en gang kun oppnådd å kaste bort data.

Det blir selvfølgelig ikke automatisk noe mer dynamikk bare fordi A/D-konverteren gir flere bit per piksel ut. Men det er jo et misforhold i antall verdier man har tilgjengelig for å beskrive overganger i skyggepartiene kontra høylysene. Så merverdien ligger kun i muligheten for å beskrive små variasjoner i lyset i skyggepartiene (så lenge billedbrikkens dynamikk er den begrensende faktoren).

 

Som du er inne på, er det i relativt få tilfeller at man kan se forskjell. Da er det jo greit å ha muligheten til å velge 12 eller 14 bit, så kan man selv avgjøre hva som teller mest.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...