Gå til innhold

EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men, nå er det slutt for en stund ( etter at jeg har kjøpt et ekstra batteri eller to, et større minnekort, Lightroom ........) :!:

 

For og ikke glemme ny PC,må til for og kunne få noe vettug tid bak skjermen med de filene :)

 

Glemte visst å si at pc'n er ny. Men nok om det. Noen som vet hvordan folk som allerede har 7D klarer å åpne raw-filene i ACR 5.5? Trodde ikke det var kommet støtte for 7D der enda?

Lenke til kommentar
Men, nå er det slutt for en stund ( etter at jeg har kjøpt et ekstra batteri eller to, et større minnekort, Lightroom ........) :!:

 

For og ikke glemme ny PC,må til for og kunne få noe vettug tid bak skjermen med de filene :)

 

Glemte visst å si at pc'n er ny. Men nok om det. Noen som vet hvordan folk som allerede har 7D klarer å åpne raw-filene i ACR 5.5? Trodde ikke det var kommet støtte for 7D der enda?

 

Les DENNE :new_woot:

Lenke til kommentar

Morsomt å lese at Canon tar mer hensyn til lysmåling fremfor hastighet i seriebildemodus! Dvs opptakshastigheten reduseres for å sikre at hver eksponering blir riktig. Ikke minst blir visst hastigheten redusert når batteriet har lite juice og avhenger av motiv og objektiv som brukes.

 

PS: For å oppnå full hastighet anbefales det å bruke AE-L-knappen for å låse eksponeringen.

 

Var ikke meningen å fyre på bålet...... :!: :tease:

Lenke til kommentar
UPS....mulig det var før jeg kom inn på tråden....den begynner å bli lang........

 

Hva! Har du ikke lest hele? Jeg som trodde du gledet deg til nytt kamera, påstår du at du har noe bedre å gjøre enn å lese om det!?! :innocent:

 

Jaja kan jo hende det er folk her som har ett liv! :w00t:

Lenke til kommentar
Morsomt å lese at Canon tar mer hensyn til lysmåling fremfor hastighet i seriebildemodus! Dvs opptakshastigheten reduseres for å sikre at hver eksponering blir riktig. Ikke minst blir visst hastigheten redusert når batteriet har lite juice og avhenger av motiv og objektiv som brukes.

 

PS: For å oppnå full hastighet anbefales det å bruke AE-L-knappen for å låse eksponeringen.

 

Var ikke meningen å fyre på bålet...... :!: :tease:

 

Hvilket bål,det finnes da kamera som skryter av 7 bilder i sekundet,men unnlater å nevne at betingelsen er ekstra batteripakke :whistle:

Lenke til kommentar
Du mener skyter 8 bilder per sekund med batteripakke ja :) 7 er jo standard på D300s. Men for all del.

 

PS: Nikon unnlater ikke å informere da det står nederst på produktarkene som en * .

 

Serieopptak

 

¹ Stor/fin oppsløsning

² Basert på Canons testforhold, JPEG, ISO 100, standard bildestil. Varierer avhengig av motiv, minnekorttype og -kapasitet, opptakskvalitet, ISO-hastighet, opptaksinnstilling, bildestil, egendefinerte funksjoner osv.

 

 

 

 

http://www.canon.no/For_Home/Product_Finde...dex.asp?specs=1 :whistle:

Lenke til kommentar
Hva Canon sier er en ting, men brukserfaringer sier noe annet. Jada jada mye avhenger, men det er spesielt å se at lysmålingen er prioritert foran antall bilder per sekund - med mindre du bruker AE-L-knappen aktivt!

 

Akkurat som 40D. Målt til 6,5 bps ved 1/4000s lukkertid og ned mot 5 bps ved 1/100s.

 

Jeg har vel ikke uttalt meg om hva canon eller nikon eventuelt sier, jeg svarte på din påstand som var følgende:

PS: Nikon unnlater ikke å informere da det står nederst på produktarkene som en * .

 

Noe altså Canon også gjør :cool:

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest brukermanualen til 7D, men jeg finner det rart om det ikke skulle stå noe om dette i den. Jeg håper og tror Canon opplyser om prioriteringen slik at vi slipper å høre på sytingen fra de tafsekåte Canon-brukerene i dagene fremover.

 

Skjønner at du er glad i 7D og Canon, Snekkern, men du klarer ikke irritere meg de småfikse kommentarene og smileyene til tross for at jeg bruker Nikon. :tease:

Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke lest brukermanualen til 7D, men jeg finner det rart om det ikke skulle stå noe om dette i den. Jeg håper og tror Canon opplyser om prioriteringen slik at vi slipper å høre på sytingen fra de tafsekåte Canon-brukerene i dagene fremover.

 

Skjønner at du er glad i 7D og Canon, Snekkern, men du klarer ikke irritere meg de småfikse kommentarene og smileyene til tross for at jeg bruker Nikon. :tease:

 

Nei får virkelig håpe du ikke blir irritert av at jeg svarer deg og retter på din uttalelse som var ukkorrekt :thumbup:

Lenke til kommentar
Kan ikke se det helt store problemet i at en i en gitt situasjn får f.eks 6 bra eksponerte bilder istedenfor 8 mindre bra... Syns det er en riktig prioritering.

 

"Problemet" er at den fysiske hastigheten blir dratt ned på grunn av måling før hvert bilde, og det passer ikke like bra når man trenger hastigheten som kameraet oppgir. Jeg har prøvd utallige kamerahus (D70/80/90, D100/D200/D300(s)/D700, D1/D2/D3(h)(x)(s), 1Ds/1DsMkII/1DsMkIII, 1D/1DMkII/1DMkIII, 5D/5DMkII, 20/30/40/50D og til sist nå 7D) og har aldri hatt problemer med eksponeringen ved seriebildehastighet fra 3 bps til 11 bps.

 

Kun ene og alene hvis jeg bevisst har fulgt et motiv som enten er sterkt bakbelyst eller inn og ut av områder med _svært_ høy kontrastforskjell har jeg oppnådd feil i eksponeringen. Dette skyldes lysmålerens virkemåte og ikke på grunn av noe annet. Canon har f.eks en ISO-justering i 1D Mk III som skal "unngå" dette (fungerer svært bra).

 

 

 

 

Snekkern: Hva er det jeg har uttalt meg uriktig om? Jeg gir deg jo informasjon om hva andre (og meg selv i dag) har erfart så langt med kameraet. At Canon lister opp mulige faktorer for at seriebildehastigheten kan være lavere er HELT OK, men det fremgår ikke av listen eller linken du gir:

 

- Prioritering av lysmåling som skal "sikre" eksponeringen blir korrekt fremfor antall bilder per sekund.

- Svak batterikapasitet påvirker hastigheten.

- Kun ved bruk av AE-L vil utnytte kameraets potensiale.

- Canon skriver selv "opp til 8 bilder per sekund".

 

Dette er små, men viktige detaljer som kanskje ikke for deg, men for andre som har betydning for respons på kamera "ut av esken". 7D er ikke et "proffkamera" og heller ikke myntet på de aller proffeste, så det er i allefall min tro at det er mange som er litt mindre avansert av seg som ønsker et slikt kamera - som vil klage mest når man finner ut av hvordan ting er satt sammen.

 

Jeg har ikke lest brukermanualen, men baserer meg på erfaringer gjort med kamera i mine hender. Det er nok garantert en Custom Function som kan endre på oppsettet, men jeg velger å påpeke dette uansett.

 

Jeg kan med mitt Nikon-hus senke opptakshastigheten hvis jeg vil ved å la kamera prioritere (med fokusbekreftelse) mellom hvert bilde. Eller så kan autofokus operere, men jeg er fri til å ta bilder i full hastighet uten å måtte vente på at kameraet nødvendigvis sier at ting er i fokus. En liten, men viktig detalj.

 

PS: Fint at du er hypp på kameraet, men ikke korrigèr andre før du selv uttale deg med dine egne erfaringer. :)

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...