Gå til innhold

EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Bare hyggelig,venter i spenning på dette kameraet og håper det kommer snart.

Sitter nå med en 350D siden 50Den er solgt .

Det er ikke det verste kameraet du kan sitte med. Hadde stor glede av min; selv om den var mye på verksted.

 

Tom

 

Neida det er ikke det værste,dette var kjøpt da 350D var ny i bytikkene (2005 mener jeg) og har virka 100% hele tiden,men blir ikke det samme som 50Den jeg var vant med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har fått tafset på det og må si jeg fikk bekreftet det jeg trodde. ...

Interessant. Vært innom FotoVideo eller noe i det siste ?

 

Positivt at det bruker samme batteri som 5d2, da kan jeg bruke dem om hverandre.

Tror Canon har gjort noe veldig bra her.

Regnet med at det var de nye batteriene. De kommer nok i 60D også. Den forrige generasjone (BP511(A) ble brukt i veldig mange hus).

 

Men det er litt ergelig å ikke kunne ta med grep og batterier over fra 30D hvis jeg skaffer meg en 7D.

 

Tom

Lenke til kommentar
Har fått tafset på det og må si jeg fikk bekreftet det jeg trodde. Tilsynelatende virket det som noe mellom 50D og 5D2. Men når du får det i hånden merker man med en gang at det er noe nytt. Huset virker veldig tight og solid. Fikk faktisk litt D300 følelse av å holde det. Må være noe de har gjort annerledes ift valg av materiale og utforming.

Det jeg digger med det foreløpig er et autofokus-system som er midt i blinken for meg. Man vil jo være nødt til å bruke det over en viss tid før det sitter men sånn umiddelbart virker dette svært svært bra. Jeg er glad.

De har flyttet på on/off knappen og avrundet huset litt mer sammenlignet med 5d og 50d. Det sitter perfekt i hånden og menyene mulighetene er tatt et skritt videre. Søkeren er svært bra, og muligheter for vater og rutenett i søkeren er digg. Hvor on/off knappen sitter bryr meg midt i ryggen men jeg klarer å skru det på nå også. Ser egentlig ikke noen grunn til å flytte det.

Positivt at det bruker samme batteri som 5d2, da kan jeg bruke dem om hverandre.

Tror Canon har gjort noe veldig bra her.

 

Har du kjøpt et??

I tilfelle hvor??

 

Merkelig, er jo ingen som har det på lager enda? Trodde det var beregnet å komme i slutten av september i små drypp?

 

Leste et sted at det ble tippet (som jeg og har gjort) at dette kan det bli problemer med å ha på lager, og dermed stabile priser som på 5DII, man mener 7D får nå like mye oppmerksomhet/interesse som 5DII da det kom.

 

Tor

Lenke til kommentar
Men det er litt ergelig å ikke kunne ta med grep og batterier over fra 30D hvis jeg skaffer meg en 7D.

 

Tom

 

Kan du si ja, men tror ikke detvil være noe problem å få det solgt og iallefall berge noe av pengene :hmm:

 

Ang priser ser jeg at Netshop har senket prisen fra ca 18000 til like under 15000 .-

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=133325

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Angående den markant forbedrete videodelen på 7D, kan det være det nye fokussystemet som klarer den saken bedre enn det gamle? Noen som kan se om det er noen forskjeller vis a vis 5DII på dette området?

 

Vedr. 50D kontra 7D tror jeg bedre fokusdel vil være den største forskjellen i praktisk bruk (dersom tiden viser at det stemmer), og i såfall foreløpig antatt viktigste årsak dersom jeg bytter ut 50D'en siden jeg tar mye fluktbilder av fugl.

 

Tor

Lenke til kommentar
Angående den markant forbedrete videodelen på 7D, kan det være det nye fokussystemet som klarer den saken bedre enn det gamle? Noen som kan se om det er noen forskjeller vis a vis 5DII på dette området?

Neppe. Fokussystemet fungerer når speilet er nede. Og du kan ikke ta video når speilet er nede. Dvs. du kan kun ta video på 8bps i ca 10s, men med full oppløsning :)

 

Vedr. 50D kontra 7D tror jeg bedre fokusdel vil være den største forskjellen i praktisk bruk (dersom tiden viser at det stemmer), og i såfall foreløpig antatt viktigste årsak dersom jeg bytter ut 50D'en siden jeg tar mye fluktbilder av fugl.

 

Tor

Jeg tror også at fokusdelen er den største forskjellen i praksis. Hvis du ser bort ifra video da.

 

Jeg er mere spent på ytelsen på høy ISO. Dvs. ytelse på ISO 3200.

 

Tom

Lenke til kommentar
Leste et sted at det ble tippet (som jeg og har gjort) at dette kan det bli problemer med å ha på lager, og dermed stabile priser som på 5DII, man mener 7D får nå like mye oppmerksomhet/interesse som 5DII da det kom.

 

Tor

 

Tror nok 7D aldri vil det vil ha samme oppmerksomhet og interesse som 5D2 har, og fortsatt vil ha. 5D2 er noe helt for seg selv. Og står fjellstøtt på eget bruksområde.

Men at 7D vil være noe for enkelte brukere, ja helt klart. Men tror den passer best for de i klassen mellom foto-entusiaster og proff. Den vanlige bruker vil fortsatt være mest interessert i kameraene i klassen fra 50d og nedover.

Lenke til kommentar
Nei, jeg spurte ikke om det. Jeg tenkte vel egentlig at det var FV's egen butikkdemomodell, og at de vil ha den inntil videre. Kanskje lurt å ringe først...

 

Jeg var også innom F&V og så på det, veldig positivt førsteinntrykk. F&V har Canon uke denne uken, står 7-12 sept på hjememsiden deres. De hadde forøvrig S90 også, men hadde dårlig tid og så den bare i et glasskap.

Lenke til kommentar
Leste et sted at det ble tippet (som jeg og har gjort) at dette kan det bli problemer med å ha på lager, og dermed stabile priser som på 5DII, man mener 7D får nå like mye oppmerksomhet/interesse som 5DII da det kom.

 

Tor

 

Tror nok 7D aldri vil det vil ha samme oppmerksomhet og interesse som 5D2 har, og fortsatt vil ha. 5D2 er noe helt for seg selv. Og står fjellstøtt på eget bruksområde.

Men at 7D vil være noe for enkelte brukere, ja helt klart. Men tror den passer best for de i klassen mellom foto-entusiaster og proff. Den vanlige bruker vil fortsatt være mest interessert i kameraene i klassen fra 50d og nedover.

 

Vel, 5DII er vel og bare for "enkelte brukere", ff har en lav markedsandel, mens crop er jo totalt dominerende. Og dersom nå f.eks 7D kan få en nærnest "beste cropkamera som er laget" status (uten at noen vet enda), da vil det få vinger å fly på. Og det er mange proffer som har et 50D i kofferten sammen med ff, så jeg antar 7D vil kjapt ende oppi deres sysaker og.

 

Time will show..

 

Tor

Lenke til kommentar
Angående den markant forbedrete videodelen på 7D, kan det være det nye fokussystemet som klarer den saken bedre enn det gamle? Noen som kan se om det er noen forskjeller vis a vis 5DII på dette området?

 

Vedr. 50D kontra 7D tror jeg bedre fokusdel vil være den største forskjellen i praktisk bruk (dersom tiden viser at det stemmer), og i såfall foreløpig antatt viktigste årsak dersom jeg bytter ut 50D'en siden jeg tar mye fluktbilder av fugl.

 

Tor

 

Etter min mening treffer du blink med det du skriver her.

Nå var det ikke mange fugler inne eller utenfor FV på det tidspunktet så jeg fikk selvfølgelig ikke testet AF skikkelig, men dette er nok en av hovedgrunnene til at jeg kjøper det. (I tillegg til de deilige ekstra 3MP'ene da) Jeg er tidligere 1D3 bruker og vet hva jeg vil ha. Så referansen min vil alltid gå mot 1D3 iforhold til AF, som er sinnsykt bra. Blir uansett spennende å se om canon leverer i samsvar med de forventningene de skaper med 7D. AF-systemet til 7D er ihvertfall svært bra, så gjenstår det å se om hastigheten også er på nivå.

Lenke til kommentar
Angående den markant forbedrete videodelen på 7D, kan det være det nye fokussystemet som klarer den saken bedre enn det gamle? Noen som kan se om det er noen forskjeller vis a vis 5DII på dette området?

Neppe. Fokussystemet fungerer når speilet er nede. Og du kan ikke ta video når speilet er nede. Dvs. du kan kun ta video på 8bps i ca 10s, men med full oppløsning :)

 

Vedr. 50D kontra 7D tror jeg bedre fokusdel vil være den største forskjellen i praktisk bruk (dersom tiden viser at det stemmer), og i såfall foreløpig antatt viktigste årsak dersom jeg bytter ut 50D'en siden jeg tar mye fluktbilder av fugl.

 

Tor

Jeg tror også at fokusdelen er den største forskjellen i praksis. Hvis du ser bort ifra video da.

 

Jeg er mere spent på ytelsen på høy ISO. Dvs. ytelse på ISO 3200.

 

Tom

 

Ok, jeg aner ikke hvordan det funker, men leste et sted (husker ikke hvor) at endel 5DII mennesker var litt snurtne fordi de manglet et eller annet kontra 7D på videodelen og håpet canon kunne fikse det via en firmwareoppgradering, men noen mente at det ikke gikk pga et eller annet fokusrelatert/hardwarerelatert. Jeg aner ikke.

 

Men selv synes jeg de klippene jeg har sett av 7D's video på premodeller slår alt annet jeg har sett før fra speilrefleks med videomuligheter som ofte mister fokus og får skjelv under raske bevegelser..

 

Tor

Lenke til kommentar
Ok, jeg aner ikke hvordan det funker, men leste et sted (husker ikke hvor) at endel 5DII mennesker var litt snurtne fordi de manglet et eller annet kontra 7D på videodelen og håpet canon kunne fikse det via en firmwareoppgradering, men noen mente at det ikke gikk pga et eller annet fokusrelatert/hardwarerelatert. Jeg aner ikke.

Det største ankepunktet er vel at de mangler et par bildefrekvenser, som f.eks. 24bps. Det bør la seg fikse i firmware hivs prosessoren er rask nok (i 5DMkII). Fokus kan man jobbe rundt, 7D er heller ikke pefekt når det gjelder fokus.

 

Men selv synes jeg de klippene jeg har sett av 7D's video på premodeller slår alt annet jeg har sett før fra speilrefleks med videomuligheter som ofte mister fokus og får skjelv under raske bevegelser..

 

Tor

De har nok brukt IS objektiver eller stativ ... Det virker som de vet hva de driver med; de som har laget devideoene.

 

Tom

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...