Gå til innhold

EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Hvem som er hvor best vil tiden vise, men videodelene er kanskje noe forskjellige i utgangspunktet? (samt oppløsningen)

Jeg vil tro at det blir et rimelig dødt løp; det er mulig at 7D vil være noe bedre på video. 5DMkII er vel den som var best av Canikon modellene med video, og 7D skal jo være en forbedring.

 

Men når det gjelder det som er viktigst, bildekvalitet osv så blir det jevnt.

 

Tom

 

Selvsagt blir det et jevnt løp,har det ikke vært det lenge nå??

At den ene modellen eller merket er litt bedre på en ting og en annen modell/merke er bedre på noe annet er vel ganske naturlig og samtidig bra vil jeg påstå , jeg tror også jeg med hånden på hjertet tør si at ingen her vil skille 50D , D300 eller 7D (andre merker også) på bildekvalitet .

Det hele ender opp med forskjeller i andre ting, der noe er vesentlig for mitt valg, menst andre ting er vesentlig for andres valg, og den dagen vi alle kan erkjenne det her på forumet så ville vi vel fått færre "Mitt MÅ være best debatter" men det er vel bare en ting en kan drømme om :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noe som sikkert stemmer, fordi 50D og D300 er de som konkurerer mot hverandre, menst 7D er i en klasse over, dermed er det med stor sannsynelighet bygget bedre,noe vi bla ser på værtettingen (joda den har med byggekvalitet å gjøre)
Og noe som jeg påpekte sannsynligvis ikke stemmer, fordi de er nesten nøyaktig like store og tunge, er bygget i praktisk talt samme materialer på omtrent samme måte og har værtetninger på stort sett de samme plassene.

 

Blir litt forskjell det, for såvidt meg bekjent har også Nikon kamera over D300 og de er vel bedre bygget enn D300, er de ikke ??
Når det gjelder værtetning ja, når det gjelder slagbestandighet og evne til å motstå mekaniske påkjenninger tja.

 

Mangelen på innebygget blits gjør nok prismehuset mer robust, og det er mulig veggene er noe tykkere og mer solide, men huset er også en del større (som står for sin del av de drøyt 400 grammene ekstra) så jeg vet ikke om forskjellen på det punktet er stor.

 

Canon 7D Værbestandig hus i magnesiumlegering

Canon 5D MK ll Kamerahus i magnesiumlegering

Canon 1D MK lll Værbestandig hus av magnesiumlegering

Canon 1Ds MKlll Værbestandig hus av magnesiumlegering

Nikon D300 Værbestandig hus av magnesiumlegering

Nikon D300s Værbestandig hus av magnesiumlegering

Nikon D700 Værbestandig hus av magnesiumlegering

Nikon D3 Værbestandig hus av magnesiumlegering

Nikon D3x Værbestandig hus av magnesiumlegering

 

Poenget ditt er?

 

Når to hus er omtrent like store, bygd av de samme materialene på omtrent samme måte og inneholder omtrent den samme mengden materialer, så er det begrenset hvor stor forskjell det kan være når det gjelder støtsikkerhet og robusthet. Det er ikke stor forskjell på en Volvo og en Mercedes av samme årsmodell og vekt i kræsjtester.

Lenke til kommentar

Det kan være forskjeller selv om husene bruker samme legering og har samme vekt,man må vite formelen som er brukt på mangan,aluminium,zink,zirkonium,sølv og thorium.Det har betydning på stressbruddstyrke og korrosjonsmotstandsdyktighet.Men sansynligvis så er forskjellene såpass små at det ikke er målbart utenom i et laboratorium.

 

Over til noe helt annent.

 

Netshop har faktisk 7D på lager i følge prisguiden,men det er helt sikkert bare helt til du har bekreftet orderen :hrm:

 

Er det noen andre produkter som står oppført med 202 bilder i prisguiden ?

Lenke til kommentar
Poenget ditt er?

Poenget mitt med den listen var ikke noe annet enn å vise hva husene var bygget av, det var vel nevnt plast på enkelte eller et hus, derfor lette jeg opp dette så skulle ikke det være noe å lure på .

 

Når to hus er omtrent like store, bygd av de samme materialene på omtrent samme måte og inneholder omtrent den samme mengden materialer, så er det begrenset hvor stor forskjell det kan være når det gjelder støtsikkerhet og robusthet.

 

Nja det kan disuteres, en kan forsterke en konstruksjon veldig mye på forskjellig vis, feks kan det ene huset ha innlagt en form for en profil i de svakeste områdene som faktisk kan gjøre stor forskjell, tilpassing av skjøter i konstruksjonen gir stor forskjell, hvordan skjøtene er sammensat, er de limt, er de loddet, er de sveiset?? I tilfelle hvordan er de sveiset? er det hel sveis, er det punktsveis, hvor mange sveisepunkter er det osv osv. Alt dette kan ha stor betydning for styrken av en kosnstuksjon .

Dette med skjøtene og hvor nøyaktig de var på 7D så jeg fremmhevet på en eller annen side jeg var innom, imidlertid vet jeg ikke hvorvidt dette forsterker akkurat den modellen , det jeg vet er at slikt normalt spiller en viktig rolle .

 

Det kan være forskjeller selv om husene bruker samme legering og har samme vekt,man må vite formelen som er brukt på mangan,aluminium,zink,zirkonium,sølv og thorium.Det har betydning på stressbruddstyrke og korrosjonsmotstandsdyktighet.Men sansynligvis så er forskjellene såpass små at det ikke er målbart utenom i et laboratorium.

 

Over til noe helt annent.

 

Netshop har faktisk 7D på lager i følge prisguiden,men det er helt sikkert bare helt til du har bekreftet orderen :hrm:

 

Er det noen andre produkter som står oppført med 202 bilder i prisguiden ?

 

På lager:Ubekreftet

10-09-2009 På fjernlager:

Fjernlager er leverandørens lager.

Lenke til kommentar
Nja det kan disuteres, en kan forsterke en konstruksjon veldig mye på forskjellig vis, feks kan det ene huset ha innlagt en form for en profil i de svakeste områdene som faktisk kan gjøre stor forskjell, tilpassing av skjøter i konstruksjonen gir stor forskjell, hvordan skjøtene er sammensat, er de limt, er de loddet, er de sveiset?? I tilfelle hvordan er de sveiset? er det hel sveis, er det punktsveis, hvor mange sveisepunkter er det osv osv. Alt dette kan ha stor betydning for styrken av en kosnstuksjon .

Dette med skjøtene og hvor nøyaktig de var på 7D så jeg fremmhevet på en eller annen side jeg var innom, imidlertid vet jeg ikke hvorvidt dette forsterker akkurat den modellen , det jeg vet er at slikt normalt spiller en viktig rolle .

 

Jeg mener vi allerede har vært innom dette i denne diskusjonen...

 

Ikke nødvendigvis, en konstruksjon kan bli betydelig sterkere enn en annen ved bruk av samme mengde matrialer.
Kun hvis du antar at designeren av den svakere ikke kan jobben sin :roll:

 

Beklager Canon-fans, men at Canon skal klare å lage et hus som er signifikant mer solid enn hva konkurrentene klarer med samme materialvalg og dimensjoner tilgjengelig er ønsketenkning.

Lenke til kommentar
Nja det kan disuteres, en kan forsterke en konstruksjon veldig mye på forskjellig vis, feks kan det ene huset ha innlagt en form for en profil i de svakeste områdene som faktisk kan gjøre stor forskjell, tilpassing av skjøter i konstruksjonen gir stor forskjell, hvordan skjøtene er sammensat, er de limt, er de loddet, er de sveiset?? I tilfelle hvordan er de sveiset? er det hel sveis, er det punktsveis, hvor mange sveisepunkter er det osv osv. Alt dette kan ha stor betydning for styrken av en kosnstuksjon .

Dette med skjøtene og hvor nøyaktig de var på 7D så jeg fremmhevet på en eller annen side jeg var innom, imidlertid vet jeg ikke hvorvidt dette forsterker akkurat den modellen , det jeg vet er at slikt normalt spiller en viktig rolle .

 

Jeg mener vi allerede har vært innom dette i denne diskusjonen...

 

Ikke nødvendigvis, en konstruksjon kan bli betydelig sterkere enn en annen ved bruk av samme mengde matrialer.
Kun hvis du antar at designeren av den svakere ikke kan jobben sin :roll:

 

Beklager Canon-fans, men at Canon skal klare å lage et hus som er signifikant mer solid enn hva konkurrentene klarer med samme materialvalg og dimensjoner tilgjengelig er ønsketenkning.

 

 

Det stemmer,men virket som du ikke hadde fått det med deg siden du tok det opp igjen.

 

Når to hus er omtrent like store, bygd av de samme materialene på omtrent samme måte og inneholder omtrent den samme mengden materialer, så er det begrenset hvor stor forskjell det kan være når det gjelder støtsikkerhet og robusthet. Det er ikke stor forskjell på en Volvo og en Mercedes av samme årsmodell og vekt i kræsjtester.
Lenke til kommentar
Ser prisen nå er nede i 13615,–, dette er EU modeller, men det kan vel bidra til at nordiske modeller også faller i pris.

 

 

https://prisguiden.no/product.php?product...9&cat_id=54

 

Begynner å lukte mer normalt da. Men hva er den reelle forskjellen mellom EU-modell og nordiske modeller? Bruksanvisningens språk? Tar fint engelsk jeg for å spare 3000,- dvs hvis jeg skulle kjøpt.

 

Vi er jo EU på det meste etterhvert her på smørberget og..

 

Tor

Lenke til kommentar
Det har en liten neve pixler ekstra, høyere framerate, større forstøerrelse av søkerbildet, og så blir det hevda at byggekvaliteten er høyere. En påstand som er vanskelig å vurdere riktigheta av. Til gjengjeld har D300s trolig et marginalt bedre AF-system, og kanskje litt annet småsnacks.

Søkerbildet på D300 og 7d er ganske nøyaktig like stort. Den høyere forstørringen på 7D kompenserer nøyaktig for den større cropfaktoren (kilde).

 

D300s kverner forøvrig unna 7bps uten batterigrep, så der er forskjellen også temmelig marginal.

 

Hr. Snekker: leste litt fort der om 1N gitt. Uansett så ser jeg fortsatt bare påstand om samme værbestandighet fra Canon.

 

Bare en liten presisering angående D300s og 7Ds "kverning" unna av bilder:

 

" Further increasing the overall throughput are the dual DIGIC 4 chips, making the Canon 7D the fastest sub-frame camera at this price point, capable of capturing up to 8 frames per second, with a burst depth up to 94 JPEGs. With a UDMA CompactFlash card, that average goes up to 126 JPEGs. You can also get 15 RAW images, or 6 RAW+JPEG shots. All of these speeds are possible in the Canon 7D's native 14-bit A/D conversion mode, while the competing Nikon D300s slows from 7 frames per second in 12-bit mode to 2.5 frames per second in 14-bit mode.." :p

 

 

http://www.imaging-resource.com/PRODS/E7D/E7DA.HTM

 

Tor

Lenke til kommentar

Den reele forskjellen er at du ikke kan reklamere direkte til Canon Norge men er nødt til og ta opp eventuelle reklamasjoner med salgsstedet,normalt så har salgsstedet et egent verksted eller en avtale med et større verksted.Noen bruker også utanlandske verksteder,det kan innebære en lengere reparasjonstid.

 

Også kan det være forskjellige innhold i kidpakker,både 450d og 1000d kan bli levert med det gamle kitobjektivet uten IS.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Men Snekker'n, har du fått deg 7D? Testbilder?
det lurer jeg også på :D

Hvis du har så ville det vært kjempeflott om du delte noen erfaringer med oss, 7D versius 50D

Han står vel på en eller annen venteliste som flere andre utålmodige sjeler der ute. (Nei, ikke meg).

 

Tom

 

Stemmer det, jeg var bare inne i signaturen og sletta 50D siden jeg har solgt dem,så la jeg like godt inn nykameraet med det samme

 

Men jeg ser en del annonserer 7D m 15-85 til 25999.- samtidig som kamerahuset annonseres til 16989 og objektivet til 8290.- - Trodde det skylle være billigere å kjøpe pakke :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Men jeg ser en del annonserer 7D m 15-85 til 25999.- samtidig som kamerahuset annonseres til 16989 og objektivet til 8290.- - Trodde det skylle være billigere å kjøpe pakke :hmm:

Jeg tror prisene justerer seg selv når sakene faktisk finnes i butikken. For 8290,- er alt for mye for en 15-85mm. Eller så skal det være så bra at det får mytiske egenskaper.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...