Gå til innhold

EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
@Snekker'n:

Du kan anse det som skjedde på Antarktis som fakta, fordi kilden er svært pålitelig. Så kan du heller diskutere om det som skjedde gjenspeiler den faktiske værbestandigheten til de ulike kameraene eller om det hele var fullstendig tilfeldig. Personlig tror jeg sannheten ligger et sted midt i mellom, men dette er altså en gjetning fra min side. Jeg har ingen som helst erfaring med bruk av Canon-kameraer i regn.

Ja mulig men jeg betviler egentlig at det var så ille, ikke fordi det ikka kan skje feil,men fordi alle feil som ble omtalt skjedde med i merke,når jeg så vet av egen og andres erfaring hva våre kamera har tålt så virker dette mystisk for her snakkes det om værtette kamera menst jeg aldrig har eid et værtett kamera . Dette til tross har jeg brukt dem sommer som vinter i sne og regn (i over 30år), ja sogar har de overlevd år på Svalbard med virkelig røftt bruk, ikke rart en da blir betenkt av slike historier :hmm:

Kameraer som har vært i bruk i 30 år og gjerne innom Svalbard, spiller veldig liten rolle for valg av digitalt speilrefleks i dag. Turen til Antarktis er svært interessant fordi det er et langt større statistisk utvalg enn de erfaringene enkeltpersonene her i tråden har og fordi det er snakk om svært nye kameraer og praktisk testing under de samme forholdene. Utvalget på 50 fotografer (og litt flere kameraer) er ikke stort, men det gir i hvert fall interessante indikasjoner på hvordan det ville vært i et større utvalg. F.eks 500 fotografer på tur i Antarktis eller 5000 fotografer på storbyferie i Berlin. Artikkelen kunne vært skrevet av hvem som helst på den båten og rapportert om det samme.

 

Ta artikkelen for hva den er: en indikasjon. Ikke et forsøk på å skrive en fasit. Men ikke bagatelliser den. Den er langt mer interessant enn bruker X og Y som har brukt totalt 3 kameraer i sin levetid.

Lenke til kommentar
Ta artikkelen for hva den er: en indikasjon. Ikke et forsøk på å skrive en fasit. Men ikke bagatelliser den. Den er langt mer interessant enn bruker X og Y som har brukt totalt 3 kameraer i sin levetid.

 

Hvem bagateliserer her ?

 

Vel nå vet ikke jeg hvor du henter "dokumentasjon" på antall kamera da, men kan opplyse at den er helt feil, personelig har jeg eid et 2 siffret antall kamera i min tid, i tillegg kommer de andre, både innen familie og fotoklubber, så å bagatelisere det ene fremfor det andre blir jo temmelig feil, hvorfor ikke heller balansere dem overfor hverandre.

 

 

innom Svalbard,

 

Hvor står det "innom Svalbard" ???

Nok et forsøk på å avfeie det ene fremfor det andre. Vi snakker om ÅR her, jeg gjør oppmerksom på at jeg har en sønn som pr i dag har vært bosatt der i 8 år, og er meget aktiv innenfor uteliv som feks . Jakt/fiske, ekstremturer, klatring osv .

Vil tro slik aktivitet skulle veie godt opp for noen som var en tur innom antarktis :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Vi kan vel si at 7D og 5D MKll blir mere 2 kamera som "utfyller" hverandre isteden for å konkurere med hverandre, da 7D blir et utmerket redskap for de som i hovedsak fotograferer action /fuler/dyr . Menst 5D er best på portrett /landskap osv . :hmm:

For de som har så fet konto at de har råd til begge (inkl. passende objektiver til hvert format) så utfyller de nok hverandre, men jeg tror de fleste vil velge enten eller. Altså at 7D og 5DII konkurrerer til en viss grad.

 

"Bør jeg oppgradere fra x0D til 7D eller strekke meg opp til 5DII og oppgradere litt optikk i samme slengen?" kan nok bli et vanlig spørsmål i forumet fremover.

 

Selv er jeg bare glad for at crop og fullformat får lov til å konkurrere side om side med omtrent like rå spesifikasjonsliste (7D vs 1Ds-serien). Apropos 1Ds så regner jeg med det kommer en fjerde utgave om ikke så alt for lenge. Jeg blir ikke sjokkert om Canon skuffer mange ved å implementere videofunksjon.

Lenke til kommentar
Vi kan vel si at 7D og 5D MKll blir mere 2 kamera som "utfyller" hverandre isteden for å konkurere med hverandre, da 7D blir et utmerket redskap for de som i hovedsak fotograferer action /fuler/dyr . Menst 5D er best på portrett /landskap osv . :hmm:

For de som har så fet konto at de har råd til begge (inkl. passende objektiver til hvert format) så utfyller de nok hverandre, men jeg tror de fleste vil velge enten eller. Altså at 7D og 5DII konkurrerer til en viss grad.

 

"Bør jeg oppgradere fra x0D til 7D eller strekke meg opp til 5DII og oppgradere litt optikk i samme slengen?" kan nok bli et vanlig spørsmål i forumet fremover.

 

Selv er jeg bare glad for at crop og fullformat får lov til å konkurrere side om side med omtrent like rå spesifikasjonsliste (7D vs 1Ds-serien). Apropos 1Ds så regner jeg med det kommer en fjerde utgave om ikke så alt for lenge.

 

Joda er delvis enig her,men jeg tenkte i hovedsak der en må velge en av modellene,enten pga økonomi eller pga at en ikke er villig til å bruke ubegrenset på hobbyen sin (her spiller vel kona/samboer også inn).

Personelig er det fortsatt et lite dilemma,jeg har lyst på begge,men har bestemt meg for at det blir kunn en av dem, akkurat nå heller jeg mest mot 7D men er slettes ikke 100% sikker. En grunn til at jeg er usikker er at jeg har merket at prosentanndelen av de bildene jeg har tatt siste år, er nedadgående på dyr/fugler og oppadgående på landskap og portrett/personer.

Så ja det er et vanskelig valg egentlig .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
...

 

Selv er jeg bare glad for at crop og fullformat får lov til å konkurrere side om side med omtrent like rå spesifikasjonsliste (7D vs 1Ds-serien).

...

Ser forresten at Sony trolig har en høyt specka A800 på gang - rykte (Scroll litt nedover sida, MJ har mye på hjertet i dag). Det vil eventuelt styrke APS ytterligere, noe jeg ser som positivt.

Håper og tror at APS og småformat (som det opprinnelig het :p ) vil eksistere side om side i lang tid framover.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Du sier vel at digitalt er bedre på høy ISO enn film, det sier jo noe om hva nivå vi allerede er på. Jeg er enig i det du sier om "middels høy ISO" - forbedringer der, for det nivået er de fleste av oss innom rett som det er.

Jeg syns Simen underselger hvor mye bedre digitalt er enn film på høy iso, og da spesielt ifht. fargefilm. Selv en "gammel" D70, som ikke akkurat var noen racer på høy ISO, var bedre enn det meste av fargefilm fom. iso 400. Dagens fullformatkameraer gjør ting som var komplett utenkelige å gjøre med film.

 

Når det gjelder hva 7D blir et APS-alternativ til i Canon-sortimentet, så gjetter jeg på at det ikke er 5D2, men 1D4. X0D er vel nærmere 5D-serie?

Lenke til kommentar
Når det gjelder hva 7D blir et APS-alternativ til i Canon-sortimentet, så gjetter jeg på at det ikke er 5D2, men 1D4. X0D er vel nærmere 5D-serie?

 

Enig at "profilen" til 7D ligner mer 1Ds enn 5D, men antall piksler på 7D er jo såpass nærme 5D Mk II at 7D også vil være en konkurrent til dette for de som ønsker seg alt i et og gjerne skulle hatt høyere bps og bedre AF enn 5D MK II.

Endret av se#
Lenke til kommentar

fototim: Linken til ryktet om Sony A800 fører til Leica M9.

 

Avventer vel bare at nettbutikkene skal senke prisene så en kan bestille seg 1 ekemplar :cool:

Jeg skulle akkurat til å tipse deg om et innlegg fra tidligere i tråden, men ser jo at det var du som skrev det:

 

JP skriver jo bla:

 

"NB! Prisen er veiledende, og vil mest sannsynlig forandre seg før salgstart. Har du forhåndsbestilt, og prisen går ned før salgstart, vil du selvfølgelig få vår beste pris."

Da er det vel bare å slenge inn en bestilling.

Lenke til kommentar
fototim: Linken til ryktet om Sony A800 fører til Leica M9.

 

Avventer vel bare at nettbutikkene skal senke prisene så en kan bestille seg 1 ekemplar :cool:

Jeg skulle akkurat til å tipse deg om et innlegg fra tidligere i tråden, men ser jo at det var du som skrev det:

 

JP skriver jo bla:

 

"NB! Prisen er veiledende, og vil mest sannsynlig forandre seg før salgstart. Har du forhåndsbestilt, og prisen går ned før salgstart, vil du selvfølgelig få vår beste pris."

Da er det vel bare å slenge inn en bestilling.

 

Tja,det beror på om det er JP som blir billigst, håper at de forskjellige aktørene presser hverandre litt :cool:

 

Rimeligste pris er nå 12 796,00 eks moms (som er min pris) men tekte å få den nærmere 10 lapper

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Du sier vel at digitalt er bedre på høy ISO enn film, det sier jo noe om hva nivå vi allerede er på. Jeg er enig i det du sier om "middels høy ISO" - forbedringer der, for det nivået er de fleste av oss innom rett som det er.

Jeg syns Simen underselger hvor mye bedre digitalt er enn film på høy iso, og da spesielt ifht. fargefilm. Selv en "gammel" D70, som ikke akkurat var noen racer på høy ISO, var bedre enn det meste av fargefilm fom. iso 400. Dagens fullformatkameraer gjør ting som var komplett utenkelige å gjøre med film.

 

Når det gjelder hva 7D blir et APS-alternativ til i Canon-sortimentet, så gjetter jeg på at det ikke er 5D2, men 1D4. X0D er vel nærmere 5D-serie?

 

Det du sier om ISO bekrefter og hvor langt man egentlig har kommet i digital fotografering når en sammenligner med film. Og enda er vel digital fotografering i en slags barndom.

 

Tanken min er at Canon legger om systemet og holder man borte proffverden er 7D topp så kommer nå 50D, senere 60D som kanskje blir 9D? og deretter nedover med xxxD og xxxxD som laveste. Skal en fornye dagens 50D oppover, blir den stygglik 7D og jeg ser ikke hele logikken i å ha 2 nesten idientisk croputgaver hvor lite skiller i selve husene, mens prisforskjellene kan bli store. Huset til 60D (dersom man bruker 50D som utgangspunkt) og mye av innmaten behøver ingen store utviklingskostander da det allerede er i bruk i produksjonen. Tipper tester og praktisk bruk vil senere vise at forskjellene mellom 50D og 7D neppe kan kalles annet enn noe fint lite. Ser da bort fra filmdelen som jo mangler på 50D.

 

Foreløpig er det noe forvirrende, og jeg er ikke så sikker på at canon vil tjene særlig mye i dette tilfellet på hemmeligholdelse for lenge.

 

Tor

Lenke til kommentar
fototim: Linken til ryktet om Sony A800 fører til Leica M9.

 

Avventer vel bare at nettbutikkene skal senke prisene så en kan bestille seg 1 ekemplar :cool:

Jeg skulle akkurat til å tipse deg om et innlegg fra tidligere i tråden, men ser jo at det var du som skrev det:

 

JP skriver jo bla:

 

"NB! Prisen er veiledende, og vil mest sannsynlig forandre seg før salgstart. Har du forhåndsbestilt, og prisen går ned før salgstart, vil du selvfølgelig få vår beste pris."

Da er det vel bare å slenge inn en bestilling.

 

Tja,det beror på om det er JP som blir billigst, håper at de forskjellige aktørene presser hverandre litt :cool:

 

Rimeligste pris er nå 12 796,00 eks moms (som er min pris) men tekte å få den nærmere 10 lapper

 

Det blir 16.000 ca. Men enda laaangt ned til 50D..

 

Tor

Lenke til kommentar
Når det gjelder hva 7D blir et APS-alternativ til i Canon-sortimentet, så gjetter jeg på at det ikke er 5D2, men 1D4. X0D er vel nærmere 5D-serie?

 

Enig at "profilen" til 7D ligner mer 1Ds enn 5D, men antall piksler på 7D er jo såpass nærme 5D Mk II at 7D også vil være en konkurrent til dette for de som ønsker seg alt i et og gjerne skulle hatt høyere bps og bedre AF enn 5D MK II.

 

Kommer vel en oppgradering av 5DII neste år? Og forundrer meg ikke om antallet mp da er nærmere 30 enn 20..

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg tror Canon kommer til å erstatte 50D med 60D og den vil hete 60D. Dette er et system de har hatt siden en gang på 90 tallet. For oss som innbiller oss at vi skjønner canon systemet, så forteller modellnummeret 7D oss en god del.

 

1. Dette er en proffmodell.

2. Den vil ikke oppdateres så ofte som xxD/xxxD

3. Arvtageren vil hete 7D MkII

4. Den er dyr ;)

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg tror Canon kommer til å erstatte 50D med 60D og den vil hete 60D. Dette er et system de har hatt siden en gang på 90 tallet.

 

Stort sett enig med Tom, det er absolutt plass til en modell mellom 500D og 7D, både mht pris, størrelse og ytelse. Det naturlige alternativet vil være en 60D, men Canon kan selvsagt velge å lage noe mellom 500D og 50D for å få litt større avstand til 7D og da er det ikke godt å si hvilken serie som vil gå ut.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Jeg tror Canon kommer til å erstatte 50D med 60D og den vil hete 60D. Dette er et system de har hatt siden en gang på 90 tallet.

 

Stort sett enig med Tom, det er absolutt plass til en modell mellom 500D og 7D, både mht pris, størrelse og ytelse. Det naturlige alternativet vil være en 60D, men Canon kan selvsagt velge å lage noe mellom 500D og 50D for å få litt større avstand til 7D og da er det ikke godt å si hvilken serie som vil gå ut.

 

En eventuell 60D vil neppe få den værtettinga som 7D har ei heller tror jeg den blir utstyrt med Dobbel "DIGIC 4" ,AF-system med 19 kryssensorer, osv

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...